PDA

Zobacz pełną wersję : Wymiana panewek



donald1992
05-02-14, 14:37
Witam.
Gdzies kiedys slyszalem, ze mozna wymienic panewki "od dolu", czyli odkrecajac miske olejowa.
Czy to prawda? Jesli tak to jak nazywaja sie te panewki? Glowne?
Z gory dzieki i pozdro

airman
05-02-14, 14:47
Odkręcając miskę możesz wymienić panewki korbowodowe. Na upartego to i główne by zmienił, ale sporo rozbierania, raczej nikt tak nie robi, lepiej wyjąć silnik i przy okazji zrobić pomiary wału :)

Saiti
05-02-14, 15:14
Odkręcając miskę możesz wymienić panewki korbowodowe. Na upartego to i główne by zmienił, ale sporo rozbierania, raczej nikt tak nie robi, lepiej wyjąć silnik i przy okazji zrobić pomiary wału

Efekt pracy będzie wart tyle, ile sama praca :) Czyli prawie nic :)

Panewki to niestety nie są tarcze hamulcowe, że jak się wytrą to się wkłada nowe, pierwsze lepsze ze sklepu. Panewki są spasowane z pracującą powierzchnią na tysięczne części milimetra, co praktycznie uniemożliwia ich spasowanie podstawowymi przyrządami pomiarowymi, typu suwmiarka czy nawet mikrometr. Wał musi być na stole, żeby to zrobić dobrze. Zobacz sobie co to jest PlastiGage (ewentualnie plastigaUge) i zauważysz, że żeby zrobić to dobrze - trzeba się pomęczyć i zainwestować trochę Portretów Polskich Królów ;)

donald1992
05-02-14, 15:32
a sama wymiana tych korbowych jest skomplikowana?Czy po odkreceniu miski bedzie wszystko dobrze widac co i ja?

Guscioren
05-02-14, 18:51
Czytałeś co kolega Saiti pisał? Skoro tak bardzo szukasz oszczędności to pewnie zakładasz panewki najtańsze jakie są. Jak tak będziesz kombinował to pewnie za parę miesięcy\tygodni bedziesz zakładał temat "Jaki wał mogę wsadzić do z6?". Sprawa pierwsza czemu w ogóle chcesz je wymieniać?

Michalll_1991
05-02-14, 20:55
Szybkie pytanie, czy jak panewki mam poduzyte to warto wymienić zanim zacznie stukac czy czekać?
Pomiar wału pasowanie oczywiście zdaje sobie sprawę :)

Wysłane z mojego LT30p przy użyciu Tapatalka

Brylant1
05-02-14, 21:03
Jasne ze lepiej teraz, duze szanse ze wal jest ok, jak zacznie stukac to juz tak kolorowo moze nie byc.

Guscioren
05-02-14, 21:07
Lepiej zapobiegać niż leczyć ;) tylko też bez przesady :PP

donald1992
06-02-14, 09:44
Jak wiadomo w z6 lubi panewka zapukac wiec wole wczesniej to wymienic, zwlaszcza ze nie sa jakos strasznie drogie..
Chcialem sie dowiedziec czy mozna to zrobic od dolu.Dowiedzialem sie wiec dzieki wszystkim i temat mozna zamknac
pozdr

qureku.
06-02-14, 09:57
Jak wiadomo w z6 lubi panewka zapukac wiec wole wczesniej to wymienic, zwlaszcza ze nie sa jakos strasznie drogie..
Chcialem sie dowiedziec czy mozna to zrobic od dolu.Dowiedzialem sie wiec dzieki wszystkim i temat mozna zamknac
pozdr

Ja bym na Twoim miejscu sprawdził w jakim stanie są obcene i jezeli w dobrym, to bym nic nie ruszał..

mirasek
06-02-14, 10:01
Nie wymieniaj panewek bez potrzeby, zrób inspekcję jak spać nie możesz ;) Zobacz co masz i potem kombinuj, bo zakładając nowe na pałę bez pasowania masz 50% szans że będzie działało, prawidłowa wymiana to trochę więcej zachodu, o czym już tu pisano. Swoją drogą, dziwne pytanie czy się da od dołu, bo nie wiem jak można wymieniać panewki od góry ;)

donald1992
06-02-14, 12:32
chodzilo mi o to czy da sie bez wyjmowania walu itp:)
A po czym mozna poznac ze sa do wymiany?Wytarte beda?

marcus209
06-02-14, 12:37
Bez wyjmowania wału głównych nie wymienisz.

Michalll_1991
06-02-14, 13:11
Jak się uprze to wymieni :p tyle że bez mierzenia.

A jak zechce wymienić to powinienem zmierzyć wał i w razie potrzeby kupić Panewki nadwymiar i dać całość do pasowania żeby panewki zebrali pod wymiar wału ? Czy muszę kupić i sprawdzić plastigauge'm ?

Wysłane z mojego LT30p przy użyciu Tapatalka

marcus209
06-02-14, 19:05
Jak ma wymienić główne bez zdejmowania wału, jak połowa panewki jest miedzy blokiem a wałem?

mirasek
06-02-14, 20:09
Da się, pomijam skuteczność ale da się :) Dopychając wkręcasz półpanewkę razem z wałem na swoje miejsce. Robiliśmy kiedyś taki bieda-projekt, jeździ do dziś... ale nie polecam, właściwe pasowanie to podstawa.

marcias
06-02-14, 20:44
Prędzej Ci padną nowe niespasowane panewki, niż OEM Hondowskie po przebiegu 300 000 km. Jak nic się nie dzieje to nie ruszaj, używaj dobrego oleju i nie wymyślaj.

sodemarco
08-02-14, 11:29
Panowie , pierwszy raz będę wymieniał panewki, silnik rozebrany na części pierwsze , jak je spasować , oczywiście najpierw oddaje blok i wał do pomiaru. Nie piszcie tylko żeby oddać do mechanika , dwóch lewych rąk nie mam i pragnę zrobić to sam.

Michalll_1991
08-02-14, 15:24
ostrzegam , kulturalnie do kolegi sie odnoście bo was znajdzie :P

a co do pytania też czekam na odpowiedź :)

Saiti
08-02-14, 15:43
Panowie , pierwszy raz będę wymieniał panewki, silnik rozebrany na części pierwsze , jak je spasować , oczywiście najpierw oddaje blok i wał do pomiaru. Nie piszcie tylko żeby oddać do mechanika , dwóch lewych rąk nie mam i pragnę zrobić to sam.

Z racji tego, że jeszcze nie pisałem, to nie zacytuję. O nie, jednak pisałem! :D


Panewki są spasowane z pracującą powierzchnią na tysięczne części milimetra, co praktycznie uniemożliwia ich spasowanie podstawowymi przyrządami pomiarowymi, typu suwmiarka czy nawet mikrometr. Wał musi być na stole, żeby to zrobić dobrze. Zobacz sobie co to jest PlastiGage (ewentualnie plastigaUge) i zauważysz, że żeby zrobić to dobrze - trzeba się pomęczyć i zainwestować trochę Portretów Polskich Królów

No i pisałem: szukać plastigage:
https://www.youtube.com/watch?v=rXp1vVtsp7s

Nie da się łatwiej :)

Michalll_1991
08-02-14, 16:34
Saiti , czyli zakladając ze mam dobry wał , kupuje nominały i mierze plastigauganami , a co gdy luz bedzie za duzy ? kupuje nadwymiar i szlifuje pod wał ?

sodemarco
08-02-14, 17:10
No nie , na szczęście mam już wasze dane.
Saiti nie wiedziałem że nosisz rozmiar buta 43 , Michał a na co ty ostatnio wydałeś 470 zł na statoilu przy gierkówce ? :p
Dobry filmik , będę robił fotostory w swoim temacie to zobaczymy co z tego wyjdzie , swoją drogą na allegro jest tego od h*ja , które kupić ?
To nie prościej będzie oddać wał do pomiaru do zakładu który robi obróbki i wtedy panowie powiedzą jakie panewki kupić ?
Bo samo pasowanie w sobie to tylko odpowiednie włożenie panewki ?

Brylant1
08-02-14, 22:06
Jezeli wal bedzie trzymal wymiar to kaza kupic nominal, tylko ze w Honach jest ten problem ze w jednym silniku mozesz miec panewki roznego rozmiaru co prawda rozniace sie o tysieczne milimetra i wlasnie tu jest problem. Pasowanie to jest luz miedzy czopem walu a panewka, w garazowych warunkach jedynie pastigauge da Ci jakis poglad na sytuacje. Jesli panewy wyjda za ciasne to nie laduj acl race.

sodemarco
08-02-14, 23:49
Czyli sytuacja wygląda następująco , rozbieram silnik , kupuje plastigauge , robie pomiar i kupuje panewki ?
Hmm , nie wiedziałem że to taka skomplikowana sytuacja , przecież w co drugim projekcie jeżdżąc na acl race albo kupują panewki do remontu zanim rozbiorą silnik o co tu chodzi ?

Brylant1
09-02-14, 00:17
Panewki musisz miec zeby zrobic pomiar, miedzy panewke a czop walu wkladasz precik plastigage skrecasz wszystko momentem zalecanym przez producenta, rozkrecasz i przykladasz miarke do sladu ktory zostawil po sobie plastigage i wiesz jaki luz jest. Dzida kiedys napisal "z panewkami jest tak jak ze sniadaniem po imprezie, przyjmie sie albo nie" Wiele projektow jezdzi ale wiele tez jest fackupow o ktorych zazwyczaj sie nie pisze.

Michalll_1991
09-02-14, 00:30
więc , ponawiam

a co gdy luz bedzie za duzy ? kupuje nadwymiar i szlifuje pod wał ?

Karoles
09-02-14, 08:12
nie wtedy sie obrabia stopki

sodemarco
09-02-14, 11:35
Z cyklu pod gradobiciem pytań , wymiana panewek dla idioty :
Brylant , po skręceniu nie obracać wałem ?
Jak się ma pasowanie panewek na korbach ?
Na czym polega obrabianie stopek ?
Jaki luz jest dopuszczalny na głownych i korbowodowych ?
Czy mierzymy luz panewki tylko na stopce czy pasek wkładamy też pomiędzy wał a blok ?
Kurde to z wymianą panewek jest taka loteria ? To jakie panewki kupić żeby zniosły 220-250km ? Wydam kilka stówek na panewki a i tak może się okazać że będzie za ciasno za luźno , co w przypadku kiedy będzie za ciasno i dlaczego kiedy jest za luźno to się obrabia stopki , trochę absurd , czy nie powiększy się wtedy jeszcze luz ?
Mam nadzieje że nie weźmiecie mnie za leworękiego , po prostu kocham mieć wszystko dograne w teorii zanim wezmę się za praktykę.
Brylant wysypuj się z wiedzy !;)

FaziRBK
09-02-14, 11:55
Chyba nie oglądałeś filmiku, który wkleił Saiti, zobacz go cały to nie będziesz zadawał takich pytań. A wszystkie wymiary masz w manualu.

sodemarco
09-02-14, 12:06
Fazi...po co piszesz skoro nic nie wnosisz do tematu , na połowe pytań nie znajde tam odpowiedzi a na kolejną połowe oczekuje potwierdzenia.

Michalll_1991
09-02-14, 17:17
ja temat plastigauge znam nie od dzis, ale nadal nie wiem co zrobić gdy wał okaże się podlizany, jak podlizany to wał na nadwymiar i pod to panewki ? Czy na samym wstepie trzeba oddać wał na pomiar czy go trzyma i jeśli trzyma to panewki powinny pasować co sprawdzamy plastigauge'm?
Wyjasnijcie co gdy wał wydaje sie być dobry, a po zmierzeniu i tak wyjdzie na to ze luz za duży ?

reaktor
09-02-14, 18:02
? Czy na samym wstepie trzeba oddać wał na pomiar tak sie to powinno robic fachowo




czy go trzyma i jeśli trzyma to panewki powinny pasować co sprawdzamy plastigauge'm?
panewki i tak trzeba dobrać bo nawet z fabryki wyjeżdżały z rożnymi panewkami na jednym wale



Wyjasnijcie co gdy wał wydaje sie być dobry, a po zmierzeniu i tak wyjdzie na to ze luz za duży ?

konkrety ile luzu
wtedy mozna gadac bo tak to nie ma sensu

sodemarco
09-02-14, 18:49
Reaktor , oddam wał do pomiaru i będzie następująco :


Jezeli wal bedzie trzymal wymiar to kaza kupic nominal, tylko ze w Honach jest ten problem ze w jednym silniku mozesz miec panewki roznego rozmiaru co prawda rozniace sie o tysieczne milimetra i wlasnie tu jest problem(...)

To co wtedy ? Można kupić panewki na sztuki z różnymi wymiarami ?
Wypowie się ktoś kto to przerabiał ? Bo na razie nie ma żadnych konkretów.
Ponowie pytanie które paski kupić do pomiaru ?

Guscioren
09-02-14, 18:55
Reaktor , oddam wał do pomiaru i będzie następująco :



To co wtedy ? Można kupić panewki na sztuki z różnymi wymiarami ?
Wypowie się ktoś kto to przerabiał ? Bo na razie nie ma żadnych konkretów.
Ponowie pytanie które paski kupić do pomiaru ?


Kup oryginały po numerach wału czy jak to się tam robiło i będziesz miał spokój :D

Brylant1
09-02-14, 19:06
Jezeli ktos ma do wydania ponad 1000zl na oem glowne i korbowe to najpewniejsze wyjscie, paski z tego co pamietam to zielone SPG3 do kupienia w intercarsie. W zmiennki np acle maja jeden wymiar, i albo zmieszcza sie w toleracji albo nie.

sodemarco
09-02-14, 19:23
Czyli najpierw pomierzyć wał plastigauge i potem się martwić.
Co z panewkami korbowodów ? Taka sama operacja jak z głównymi ?

Brylant1
09-02-14, 20:01
Tak z glownymi i korbowymi ta sama sytuacja.

reaktor
09-02-14, 20:55
Reaktor , oddam wał do pomiaru i będzie następująco :



To co wtedy ? Można kupić panewki na sztuki z różnymi wymiarami ?
?tak mozna ale sa wchuj drogie


Jezeli ktos ma do wydania ponad 1000zl na oem glowne i korbowe to najpewniejsze wyjscie, paski z tego co pamietam to zielone SPG3 do kupienia w intercarsie. W zmiennki np acle maja jeden wymiar, i albo zmieszcza sie w toleracji albo nie.
acle maja tez nadwymiary wiec mozna szlifowac stopki żeby dopasowac

chociaz nie wiem jak to w praktye wyglada sam bym sie chyba za to nie zabrał

sodemarco
09-02-14, 21:24
Dobra , rozbiore najpierw słupek , pomierze plastigage'ami , zdejme wał i oddam blok do pomiaru i wtedy zamawiam części na remont.
Nie wiedziałem że panewki to takie jaja są skórwysyńskie http://imageshack.com/a/img594/6020/6tu.gif (https://imageshack.com/i/gi6tug)

Brylant1
10-02-14, 08:27
acle maja tez nadwymiary wiec mozna szlifowac stopki żeby dopasowac

To ze acle maja nadwymiary to ja doskonale wiem, nie maja za to roznych wymiarow w obrebie nominalu tak jak maja oemy.

birchie
10-02-14, 11:08
Nie wiedziałem że panewki to takie jaja są skórwysyńskie

Jak będziesz miał szczęscie - to wylosujesz wszystkie panewki w nominale albo blisko, tak jak było u mnie i wtedy można smiało wrzucać ACLe (oczywiscie dla pewnosci mierząc) :) Aha- kolory panewek odczytuje się z zestawienia oznaczeń na wale i bloku silnika (bo kolorki na boku panewek są czasem trudne do zidentyfikowania) :P Ale WSZYSTKO na ten temat znajdziesz w manualu...

Kunis
10-02-14, 11:48
Tylu fanatyków Hondy a wiedza nt. panewek jest w średniowieczu. Tu nie chodzi o dopieranie panewek nominał czy I szlif.
W nominale występuje 7 rodzai panewek. Wklejam tutaj post Dzidy z forum C4G:

Cytat:
(w milimetrach podana grubość panewki - na przykładzie panewki głównej do silników B serii z VTEC)

Niebieska 2.013-2.010 mm
Czarna 2.010-2.007 mm
Brązowa 2.007-2.004 mm
Zielona 2.004-2.001 mm
Żółta 2.001-1.998 mm
Różowa 1.998-1.995 mm
Czerwona 1.995-1.992 mm

I masz ochote kupujesz sobie niebieską, ciaśniejszą, albo czerwoną, luźniejszą.

Żadna firma poza Honda OEM tego nie potrafi, kupujesz zawsze "zielone", a w fabryce blok, wał korbowy i korbowody masz spasowany z konkretnymi panewkami."

Wkładając nominalne zamienniki (nominale) bez uprzedniego sprawdzenia luzu, bawicie się w ruletke. Albo się uda albo się nie uda ;)


To co wtedy ? Można kupić panewki na sztuki z różnymi wymiarami ?
Wypowie się ktoś kto to przerabiał ? Bo na razie nie ma żadnych konkretów.
Ponowie pytanie które paski kupić do pomiaru ?

Dokładnie tak, OEM panewki kupujesz na sztuki. Rozbierając silnik, poukładaj sobie je wszystkie ładnie w porządku i na każdej panewce z boku masz jej kolor. I wg tego kupujesz nowe. Wał dajesz do sprawdzenia czy trzyma wymiar ( i czy nie ma owalu), żadnych stopek czy innych cudów się nie szlifuje - nie wiem skąd ludzie biorą te bzdury....
Jak nie stać Cie na OEM panewki to kupujesz zamienniki nominalne i przy montażu sprawdzasz luz za pomocą (plastigauge czy tam do drugie o czym pisał Saiti) i wiesz czy panewka mieści się w tolerancji czy nie. Jak się nie mieści, bierzesz drugą - teoretycznie taką samą powtarzasz pomiar i może któraś z kolei siądzie.

Coś jeszcze jest nie jasne?

Saiti
11-02-14, 08:54
Sode, tak po krótce. To, że w wielu projektach ludzie od razu kupują panewki, to to już jest ich prywatna tragedia. Jak to zrobić? Ano normalnie. Kupić plastigauge. Potem wyjąć wał. Już wtedy poniekąd wiadomo co Cię czeka - czy stare panewy są mocno wytarte, czy są głębokie rysy na panewach i wale. Na starych panewach robisz pomiar plastigauge. I najlepiej w dwóch pozycjach (będziesz wiedział, czy wał krzywy czy nie). Lub po prostu od razu oddać na pomiar czy wał jest krzywy ;) Jak wał krzywy to wał śmietnik i się do niczego nie nadaje (czasem ratuje szlif na nadwymiar, ale wolałbym znaleźć drugi wał - to jest zależne od jego bicia osiowego całkowitego i lokalnego).

Jak wał prosty i panewa gładka, niezużyta - mierzysz PlastiGage. Jak sie zgadza - jesteś do przodu i nie kupujesz panewek.

Jak wał prosty i panewa dupa - kupujesz panewki. Wtedy dokonujesz pomiarów na nowych panewach. Najlepiej w dwóch płaszczyznach (np pomiar, obrót wału o 120 stopni, pomiar). Będzie jajo na wale to też wyjdzie.

Regeneracja stóp korbowodów wygląda tak, że korbowód jest rozkręcany, przylgnie które łączą stopkę z korbą są szlifowane o jakieś tam 0,01mm, a następnie skręcane i rozwiercane pod ten sam wymiar. Czyli tak jakbyś rozciął okrąg na pół, następnie te dwie połówki delikatnie podciął i przysunął je do siebie ;) Jeszcze śpię, także no :) Tyle ;)

Karpiczek
11-02-14, 15:29
Saiti,prosze wytlumacz jak mozna sprawdzic plasigaugem, czy wal jest krzywy? :confused:

Saiti
11-02-14, 15:41
Saiti,prosze wytlumacz jak mozna sprawdzic plasigaugem, czy wal jest krzywy?

Prosze bardzo, postaram się jak mogę, bo siedzę i się uczę.

Układasz pasek PG na, hmm, dolnej przy mierzeniu podporze (siedlisku) - czyli na bloku silnika. No jak masz blok do góry nogami :) Kładziesz pasek, skręcasz wał w pozycji X. Potem rozkręcasz i dokonujesz odczytu pomiaru.
Następnie kładziesz znów pasek, kładziesz wał w pozycji odwróconej o 180 stopni (czyli pół obrotu po prostu) i znów pomiar. Jak tym razem wyjdzie Ci więcej niż przy pierwszym pomiarze - wał jest wyboczony do góry. Jak mniej (czyli pasek będzie szerszy, bardziej się ściśnie) - wał jest wyboczony w dół.

Proste, zarazem logiczne, pozdrawiam :)

sodemarco
11-02-14, 15:54
Saiti , chyba trzeba kupić jakies % i będziemy mierzyć w marcu :D

Karpiczek Saiti napisał :

"Jak wał prosty i panewa dupa - kupujesz panewki. Wtedy dokonujesz pomiarów na nowych panewach. Najlepiej w dwóch płaszczyznach (np pomiar, obrót wału o 120 stopni, pomiar). Będzie jajo na wale to też wyjdzie."

Karpiczek
11-02-14, 19:25
Saiti , chyba trzeba kupić jakies % i będziemy mierzyć w marcu :D

Karpiczek Saiti napisał :

"Jak wał prosty i panewa dupa - kupujesz panewki. Wtedy dokonujesz pomiarów na nowych panewach. Najlepiej w dwóch płaszczyznach (np pomiar, obrót wału o 120 stopni, pomiar). Będzie jajo na wale to też wyjdzie."

Z tym, że wcześniej napisał to: " Na starych panewach robisz pomiar plastigauge. I najlepiej w dwóch pozycjach (będziesz wiedział, czy wał krzywy czy nie). Lub po prostu od razu oddać na pomiar czy wał jest krzywy Jak wał krzywy to wał śmietnik i się do niczego nie nadaje (czasem ratuje szlif na nadwymiar, ale wolałbym znaleźć drugi wał - to jest zależne od jego bicia osiowego całkowitego i lokalnego)."

Do tego odnosiło się moje pytanie. Dzięki za odpowiedź Saiti, ;ecz takim sposobem to sprawdzimy owalność czopu a nie czy wał jest krzywy :)

Fawor
11-02-14, 20:03
rozumiem, że mówimy o remontowaniu jeżdżącego i sprawnego silnika więć, jesli owy silnik jeździł i po rozbiórce nie ma żadnych rys i zużyć zarówno na wale, jak i na panewkach, to w jaki sposób ma ten wał nie trzymać wymiarów albo byc krzywy?... :rolleyes:

sodemarco
11-02-14, 21:52
W końcu , Fawor - czekałem na Ciebie w tym temacie :)
Powiedz mi czy warto zmieniać panewki jeśli trzymają odpowiednie luzy i nie są zachetane na ACL race?
Czyli z założenia jeśli silnik jest sprawny i dalej jeździ to wał jest ok ?

Saiti
12-02-14, 10:47
Powiedz mi czy warto zmieniać panewki jeśli trzymają odpowiednie luzy i nie są zachetane na ACL race?

No to to oczywiste, że się nie rusza.


w jaki sposób ma ten wał nie trzymać wymiarów albo byc krzywy?...

W zdrowym silniku nie, ale juz nie wiadomo kto o co pyta :)


Czyli z założenia jeśli silnik jest sprawny i dalej jeździ to wał jest ok ?

Z założenia tak. Ale założenia to jedno, a rzeczywistość to co innego.

Dziewczyna też może być piękna, idealna, wyrozumiała, dobrze gotująca, a w dodatku pogra z Tobą w gry. Ale co z tego, jak dynda jej siusiak. Trzeba sprawdzić wszystko, nawet jak się zapowiada, że jest dobrze.

Fawor
12-02-14, 10:55
Powiedz mi czy warto zmieniać panewki jeśli trzymają odpowiednie luzy i nie są zachetane na ACL race?
powiem tak..cięzki temat :) Faktycznie wymiana panewek na nominalne ACLe bez żadnych pomiarów jest trochę loterią i na pewno pomiar razem z doborem OEM wyrobów pod ustalenie idealnego luzu na każdym z czopów jest mega wypasem. Ja nie robiłem tak jeszcze nigdy i w każdym ze składanych silników szedłem w nominalne Race'y, bo wał idealnie zdrowy więc i dlaczego mialoby nie zadziałać. Wszystkie jeżdżą do tej pory - D NA, D T, B NA, B T. Znam jednak jeden setup, który złożony od zera w taki sposób wysrał sie po 1k km. Ale to był...trochę gruby i grubo kręcony setup :p Co Ci doradzić - nie wiem, bo będzie na mnie :)

sodemarco
12-02-14, 13:59
No teraz zdania sa tak podzielone już że jestem rozje*any jak paczka gwoździ.
Przecież nie kupie panew za 1000 zł...kupuje drugi blok , założe go a obecny rozbiore i będę składał na przyszły rok , Fawor czemu jesteś z miasta doznań , bliżej wawy nie mogło Cię posiać ? :)

Fawor
12-02-14, 14:28
I co by Ci to dało? :)

sodemarco
12-02-14, 14:59
Miałbym komu głowę suszyć na bieżąco :)

darius_bizi
12-02-14, 15:21
Hmm z tego co ja wiem to właśnie pasowanie w Hondzie jest bardzo dokładne , 7 nominałów . Różne kombinacje .... rozmawiałem z kilkoma ogarniętymi w temacie i jeśli dół zdrowy - wał idealny nominal , dobre korbowody , brak owalizacji to nominalne zamienniki mieszczą się w normie . użytkownik który informował mnie na temat remontu silnika , poskładał już kilka silników w ten sposób (bez bawienia się plasti gauge itd. ) i jak na razie przejechały prawie 30 tys. km i jest ok , z czego jeden w warunkach rajdowych . Posłuchałem go i zrobiłem tak samo , pierwsze oczywiście pomiary...wyszło , że dól zdrowy , więc wybór padł na nominalne acl race . Silnik odpala bez problemu , zrobiłem na razie ponad 300 km i nie ma nic niepokojącego . Oczywiście wiem , że pasowanie powinno być albo OEM panewki albo plasti gauge ale po konsultacji z kilkoma użytkownikami nakierowali mnie że plasti gauge nie ma sensu skoro wszystko jest ok (pomiary). Kontrolka oleju gaśnie niemalże przy kręceniu rozrusznikiem . Oczywiście jeśli ktoś ma dostep to najlepiej panewki OEM lub pasowanie plasti gauge ale osobiście nie słyszałem o podkreślam zdrowym dole żeby po remoncie obróciła się panewka . Jak już to widziałem przypadek ,że po wymianie pierścieni ,uszczelniaczy po 2000 km obróciło panewkę w b18 nie wiem czy dlatego ,że już była ruszona czy po prostu była na wykończeniu . Sprawa ma się inaczej kiedy zmieniamy korbowody wtedy na nowo wyważanie układu korbowo tłokowego ... wracając do zamienników nominalnych - skoro nie mieściłyby się w tolerancji to czy byłyby normalnie sprzedawane ? To takie tylko moje wywody na temat panewek ...

Plastikowy
16-02-14, 21:42
takie acl race moim zdaniem wytrzymaja gora 30 tys km panewki jak bym wsadzal tylko oem!!! nie rozumiem drogich projektów remontów a kazdy pcha tye acl race!!! remont drogo raz zrobic a pożadnie i 200 300 tys spokoj bo chyba to w motorze jest najwazniejsze pierścionki i inne rzeczy to pikus przy panewkach jednak 7 rodzaji nominalu to sporo to ważne!!!
druga sprawa np b seria nie rozbierana nigdy od nowosci jak ma 350-400tys km i chodzi ładnie to kiedy waszym zdaniem warto zajrzec do takiego motoru i sprawdzic panewki? ile takie oem wytrzymaja od nowosci? wiadomo o olej trzeba dbac to podstawa oraz czekac az olej zlapie odpowiednia temperature a nie butowanie od razu jak kreska cieczy ruszy troche.
Jak patrzycie obserwujecie na to jak smarowanie gasnie za zimnym lub na ciepłym czy jak?
wiadomo ze kiedys trzeba zajrzec do takiego silnika jak ma juz nalatane tylko pytanie kiedy? wiadomo zeby nie było juz za pozno
1000zl panewki oem kosztuja glowne i korbowe do b seri i do d taka sama cena?
out panewki drogie ale jak je zmienisz w czas to nie zaplacisz 1,5 klocka za wal lub 3 za slupek np w b seri taka prawda po acl race duzo fuck upow jest...

Brylant1
16-02-14, 22:14
Fackupy sa glownie przez to ze ktos je poprostu podmienia wyjmuje stare wklada nowe bez mierzenia walu i nie sprawdza nawet pasowania.

Plastikowy
16-02-14, 22:22
Fackupy sa glownie przez to ze ktos je poprostu podmienia wyjmuje stare wklada nowe bez mierzenia walu i nie sprawdza nawet pasowania.
no może i tak to dokladna robota ale ponawiam pytanie
druga sprawa np b seria nie rozbierana nigdy od nowosci jak ma 350-400tys km i chodzi ładnie to kiedy waszym zdaniem warto zajrzec do takiego motoru i sprawdzic panewki? ile takie oem wytrzymaja od nowosci?

Brylant1
16-02-14, 22:32
Jezeli kontrolka cisnienia oleju za zimnym silniku gasnie w chwili odpalenia albo nawet krecenia rozrusznikiem to nie powinno byc zle, zajrzec tam nie zaszkodzi zmierzyc luz i jesli miesci sie w tolerancji i nie widac rys i przetarc to skladac spowrotem.

Karpiczek
16-02-14, 23:08
Jeśli wszystko jest dobrze nie warto zaglądać. Każde rozebranie i złożenie panewek, nawet jeśli zostaną one włożone na te same miejsca, prowadzi do gwałtownego wzrostu zużycia. Więc jeśli nic się nie odzywa, motor działa, ja bym nie zaglądał.

Plastikowy
16-02-14, 23:15
nie no wiem pytam tylko na ciepłym nie zdaze dotknac i gasnie przy rozruszniku smarowanie od razu teraz po miesiacu ja odpalalem i na zimnym moze z 0,5-1 sekunde swiecilo przy obrotach 800rpm to chyba nie jest zle. u mnie dziwnie ssanie dziala, odpalam, obrotki sa male po czym powoli wzrastaja do danej wartosci w sumie dobrze ze nie wskakuja od razu na duze obroty

Bojno
17-02-14, 10:30
Ja to juz mam sieczke z mozgu zrobiona. Co rusz ktos pisze cos nowego :D nie wsadzamy uzywanych panewek jak byly ok, mierzymy itd . Chcialbym byc czlowiekiem ktory sie nie przejmuje i rozbiera silnik i wpiepsza nowe panewki i jezdzi szczesliwy :p z drugiej strony chce cos zrobic dobrze zeby to mialo rece i nogi. No dobra, koniec wywodow, niektorzy z forum mi pomogli i ulatwili zycie w tym temacie, jak bede remontowal to podziele sie doswiadczeniem ktore zdobede ;) mam pytanie. Czy jesli chce zrobic tylko wysoka kompresje w ls wsadzajac tloki b16a2 to oplaca sie pchac panewki race ? Czy mozna tez spokojnie pchac tansze wersje aclow? Nurtuja mnie te pytania, tak samo czy oplaca sie juz do tego wszystkiego kupic srobki arp do korb, czy fabryczne wystarcza? Dodam ze planowany remont bedzie w bloku ls gdzie komprecha ma miec 12,5:1
Ps sorry za polowe pytania nie zsiazane z tematem !

Plastikowy
17-02-14, 16:09
abys dobrze pomierzyl to pchaj tansze acl, sruby seria spokojnie wystarcza nie rozumiem po co je zmieniac
przy glowicy sruby sie zmnienia jak byly juz 3 razy odkrecane ale tez niekoniecznie szkoda kasy na to oem to oem:) wytrzyma

Davido_
17-02-14, 16:38
Plastikowy dlaczego uważasz , że na acl przejedzie się max 30 k km ? Znam kilka projektów które mają już przejechane 60-70k kmna tych panewkach i nic się nie dzieje więc tak sobie powiedziałeś czy masz jakies dowody ?

Plastikowy
17-02-14, 17:53
Plastikowy dlaczego uważasz , że na acl przejedzie się max 30 k km ? Znam kilka projektów które mają już przejechane 60-70k kmna tych panewkach i nic się nie dzieje więc tak sobie powiedziałeś czy masz jakies dowody ?

a ja znam pare projektow ktore przy 30kkm ida na handel po remoncie lub po 30 sie wysrywaja, nie znam zadnego projektu tu na forum zeby 80 przejechaly i watpie w to ze ty znasz panie:) one szybko sie scieraja poczytaj troche to nie oem klasa

Davido_
17-02-14, 20:07
Nie chcę się sprzeczać ale na acl akurat nikt nie narzekał - nie mówię tutaj o fuck up'ach typu ,ze ktoś tam nie pomierzył wału albo zakłada nowe panewki na wał po obróconej panewce i liczy ,że to będzie jeździło . Sam je założyłem po konsultacji z kilkoma osobami które poskładały na pewno więcej silników niż ja . Na razie ciężko cokolwiek powiedzieć ale wszystko pomierzone i na razie ponad 300 km bez najmniejszych problemów . Jeden z użytkowników którzy przyczynili się do mojego wyboru złożył co najmniej dwa silniki na acl race , z czego jeden został złożony w 2007r. i jeździl w rajdach , obecnie używany do jazdy cywilnej (przejechane kilkadziesiąt km ) . Więc nie mów ,ze są to gówniane panewki (wiadomo że OEM najlepszy) , bo osobiście uważam że te panewki sa najlepsze wśród zamienników .

borovit
11-05-14, 11:24
Witam wszystkich ja mam pytanie :mam silnik D16Y7 i obróciło mi panewkę na 3 cylindrze i teraz musze dać wał,blok i korby do pomiaru i powiedzą jakie panewki ?

Brylant1
11-05-14, 22:51
Najpierw to sprawdza Ci wal czy wogole do czegos nadaje.

Szczur[R]
12-05-14, 10:49
Witam wszystkich ja mam pytanie :mam silnik D16Y7 i obróciło mi panewkę na 3 cylindrze i teraz musze dać wał,blok i korby do pomiaru i powiedzą jakie panewki ?
ale co Ci mają powiedzieć ? Panewkę oem dobierasz na podstawie wybitych oznaczeń na wale i korbie, jeśli czop jest uszkodzony to wał na szrot. Jeśli kupisz sam wał, to musi mieć takie same oznaczenia czopów głównych bo inaczej nie podejdzie pod dotychczasowe panewki główne w bloku.
Wałów azotowanych się nie szlifuje, Honda nie przewidziała nadwymiarów

Karpiczek
12-05-14, 17:08
Jednak sa panewki firmy ACL,ktore rowniez sa nadwymiarowe. Rowniez sporo osob szlifuje czopy walu w Hondach i silniki dzialaja. Oddaj do specjalisty, on najlepiej to oceni.

Yotomeczek86
12-05-14, 17:35
;2286635]Wałów azotowanych się nie szlifuje, Honda nie przewidziała nadwymiarów

Co Ty za herezje wypisujesz? Oczywiście że się szlifuje i są nadwymiary - ale zwyczajnie nie opłaca się tego robić. To że wał był azotowany niczego nie dowodzi, po szlifie należy go ponownie utwardzić.

Najlepiej składać na panewkach np Taiho

mirasek
12-05-14, 18:10
To że można kupić nadwymiarowe panewki jakichś tam producentów, nie oznacza że honda takie przewidziała, bo nie przewidziała (zob. manual, fabryczny katalog części, itp.), przynajmniej w starociach typu IV, V, VIg.

Szczur[R]
12-05-14, 18:24
Jednak sa panewki firmy ACL,ktore rowniez sa nadwymiarowe. Rowniez sporo osob szlifuje czopy walu w Hondach i silniki dzialaja. Oddaj do specjalisty, on najlepiej to oceni.

działają, ale mają krótką żywotność po szlifie w porównaniu do wału azotowanego. Natomiast firmy zajmujące się azotowaniem nie gwarantują że wał będzie po obróbce prosty - stąd moim zdaniem nie opłaca się tego robić, taniej i pewniej dopasować nowy-używany wał do bloku lub kupić w komplecie z blokiem.


Co Ty za herezje wypisujesz? Oczywiście że się szlifuje i są nadwymiary
jest też drut - to oznacza że trzeba nim wiązać ?

ale zwyczajnie nie opłaca się tego robić.
jesteś na dobrej drodze :)

To że wał był azotowany niczego nie dowodzi, po szlifie należy go ponownie utwardzić.
jak wyżej już napisałem - pomijając opłacalność szlifowania, mierzenia, pasowania panewek i azotowania to i tak może wyjść kupa

Najlepiej składać na panewkach np Taiho
jeśli wał jest ok i zrobisz pasowanie w/g manuala to bez znaczenia czy acl, oem czy taiho - będzie jeździć długo, budę przeżyje chyba że upalasz na torze


To że można kupić nadwymiarowe panewki jakichś tam producentów, nie oznacza że honda takie przewidziała
sedno sprawy - producent nie przewiduje bo nie wziął pod uwagę że znajdą się ludzie szlifujący azotowane czopy :) już w fazie projektu jasne było że to będzie nie opłacalne oraz trudne do wykonania (prawidłowo)

Karpiczek
13-05-14, 00:03
Można znów azotować taki czop. Wszystko zależy od funduszy. Jednak odbiegamy od pytania kolegi. Bo nie zawsze taki czop musi być uszkodzony po wysranej panewce.

motomaniak1988
16-05-14, 01:38
ja to wgl nie wiem dziwie sie czemu tak wszystkim na potęgę padaja te panewki co ludzie robia z tymi silnikami ze panewki padaja ??? a o silniku z6 to nie wspomne w kazdym praktycznie padaja

ja jezdzilem ponad 2 lata na d16z6 ktore piło oliwe hektolitrami lekko ten silnik nie mial :) banka 5l oleju w bagazniku jezdzila sobie i mi jakos panewki nie padly nawet nie pukaly wiec nie wiem co tu jest grane, co ciekawe silnik sprzedany i dalej jezdzi a jak byl rozbierany do remontu to wal byl ok trzymal wymiary tylko pierscienie (wiadomo) :)

jak dla mnie to podstawa jest NIE PAŁOWAC NA ZIMNYM I KONTROLOWAC POZIOM OLEJU i silnik musi chodzic :P

birchie
16-05-14, 07:36
jak dla mnie to podstawa jest NIE PAŁOWAC NA ZIMNYM I KONTROLOWAC POZIOM OLEJU i silnik musi chodzic :P

Jak wiara składa silniki "na pałę" , pomijając pomiary i wrzucając panewki w wymiarze nominalnym, to co się dziwić? ;) Sam juz spotkałem się z twierdzeniami w stylu: "bardziej wierzę producentowi panewek, bo to nowoczesna technologia, a inżynierowie hondy pisali zalecenia w latach 90-tych" :eek:

Szczur[R]
16-05-14, 10:40
Padają bo powszechną praktyką jest: robię coś przy silniku to przy okazji panewki wymienię - mały koszt, a nie będę musiał w przyszłości rozbierać. No i co ? wkładam ACL'e jakieś czy inne bez mierzenia - no bo przecież nie szlifowałem wału to będzie "nominał". Tylko nikt za bardzo nie wie że nominałów Honda ma chyba z 8 rozmiarów... a ACL jest jeden.
Kolejna częsta przypadłość to malowanie pokrywy zaworów - żeby było ładnie, szybko i trwale to wypiaskuje sobie pokrywę, a co :D A jak potem usunąć ścierwo z pokrywy pod deklem ? Przecież umyłem ludwikiem / wypłukałem w benzynie to na pewno jest git.
W efekcie malutkie drobinki zacierają panewki albo większe pompę i tak wszystko dupnie

Karpiczek
16-05-14, 12:05
;2290044']Padają bo powszechną praktyką jest: robię coś przy silniku to przy okazji panewki wymienię - mały koszt, a nie będę musiał w przyszłości rozbierać. No i co ? wkładam ACL'e jakieś czy inne bez mierzenia - no bo przecież nie szlifowałem wału to będzie "nominał". Tylko nikt za bardzo nie wie że nominałów Honda ma chyba z 8 rozmiarów... a ACL jest jeden.
Kolejna częsta przypadłość to malowanie pokrywy zaworów - żeby było ładnie, szybko i trwale to wypiaskuje sobie pokrywę, a co :D A jak potem usunąć ścierwo z pokrywy pod deklem ? Przecież umyłem ludwikiem / wypłukałem w benzynie to na pewno jest git.
W efekcie malutkie drobinki zacierają panewki albo większe pompę i tak wszystko dupnie

Zgadzam się z Tobą kolego. Odnośnie drugiej kwestii, czytałem na forum jak kolega zatarł dwukrotnie silnik. Właśnie przez piaskowanie pokrywy :/

Davido_
16-05-14, 13:29
To że padają wynika według mnie z błędów przy składaniu ... spotkałem się z opinią , że "Lepiej dać 3-4 Nm więcej tak dla pewności" fajnie ... tylko , że to już zmienia luz na panewkach , przecież po to jest ten moment , żeby go stosować . Druga sprawa to często komuś stuka panewka na korbie to myśli , że podmieni i będzie ok ... tak będzie ale na 100 km i po nowej panewce . Z tymi nominałami to jest różnie ale generalnie jak silnik dobrze złożony to na zamiennikach lata też bardzo długo . Podstawa to pomiary + dbałość o szczegóły przy składaniu , no i najlepiej na plasti gauge składać tak dla pewności . Tak czy inaczej głównie fuck up'y biorą się po założeniu panewek na niesprawdzony wał ... wtedy można mieć nawet OEM panewki , a jak wał będzie śmietnik to nawet OEM panewki nie pomogą .

reaktor
16-05-14, 14:08
Zgadzam się z Tobą kolego. Odnośnie drugiej kwestii, czytałem na forum jak kolega zatarł dwukrotnie silnik. Właśnie przez piaskowanie pokrywy :/

nie trzeba piaskowac wystarczy srodek do scigania starej fraby

TomiNeo
16-05-14, 18:24
Czy przy wymianie korb na kute można zostawić stare panewki, czy trzeba sprawdzać pasowanie?

Brylant1
16-05-14, 18:26
Trzeba sprawdzic.

falek84
17-05-14, 08:20
;2290044]Kolejna częsta przypadłość to malowanie pokrywy zaworów - żeby było ładnie, szybko i trwale to wypiaskuje sobie pokrywę, a co A jak potem usunąć ścierwo z pokrywy pod deklem ? Przecież umyłem ludwikiem / wypłukałem w benzynie to na pewno jest git.
W efekcie malutkie drobinki zacierają panewki albo większe pompę i tak wszystko dupnie
co najwyżej to pompa oleju padnie od tego, dalej za pompą jest filtr i on wyłapie ten piasek

Szczur[R]
17-05-14, 09:37
co najwyżej to pompa oleju padnie od tego, dalej za pompą jest filtr i on wyłapie ten piasek
Mikro drobinek ścierniwa filtr nie wyłapie, on jest konstruowany do łapania większych opiłków metalu głównie.
Druga sprawa Twoim zdaniem jak padnie pompa to panewki się nie zatrą ? Uświadomię Cię że to jedynie ciśnienie oleju utrzymuje je przy życiu, jeśli go zabraknie to zakleszczą się na czopie

falek84
18-05-14, 11:11
nie musisz mnie uświadamiać, a co do filtra to raczej nie jest zaprojektowany do filtrowania tylko metalu ale co ja tam wiem.

borovit
23-05-14, 18:58
witam tak jak pisałem wcześniej obróciło mi panewkę d16y7 i mam pytanie bo mam cały wał jeszcze nominał ale od d16z2 i czy on będzie pasował do d16y7 no i oczywiście nowe panewki .

Szczur[R]
24-05-14, 08:38
witam tak jak pisałem wcześniej obróciło mi panewkę d16y7 i mam pytanie bo mam cały wał jeszcze nominał ale od d16z2 i czy on będzie pasował do d16y7 no i oczywiście nowe panewki .

skoro go masz to co stoi na pprzeszkodzie - przymierz i zobacz czy będzie pasował.
Pasowanie panewek masz opisane w manualu (podwieszony w dziale 5d na przykład), kupujesz panewki np. acl, paski plastigage i mierzysz

borovit
24-05-14, 19:49
ok dzięki