PDA

Zobacz pełną wersję : Zimny dolot do filtra VS oem rezonator



pablo__89
31-01-14, 16:55
Witam

Postanowiłem doprowadzić zimne powietrze do ory. puchy z filtrem ze zderzaka. Jeden koniec rury jest za kratką zderzaka a drugi szczelnie wciśnięty w puszkę z filtrem pomijając tym rezonator.
Przed i po montażu wykonałem pomiar afr. i tu się nieco zdziwiłem. oto wyniki :

Przed:
http://www.pablo.lapeno.ayz.pl/uploadplikow/pliki/lo%20po.PNG

Po:
http://www.pablo.lapeno.ayz.pl/uploadplikow/pliki/lo%20przed.PNG


Vtec Przed:
http://www.pablo.lapeno.ayz.pl/uploadplikow/pliki/hi%20po.PNG

Vtec Po:
http://www.pablo.lapeno.ayz.pl/uploadplikow/pliki/hi%20przed.PNG


Z tabelek łatwo można wywnioskować że afr w większości spadł co równoznaczne jest z mniejszą ilością powietrza.
Nasuwa się pytanie czy aby fabryczny rezonator nie tylko spełniał funkcję tłumienia hałasu.

Silnik to d16w4 obd1, dolot b16a, przepustnica h22a, headshield, owinięty kolekto 4-2-1

vipek
31-01-14, 17:13
Dziwne :)
Kiedyś z Jogalem u mnie (D14Z2 obd1, dolot B16A2, przepustnica D16) robiliśmy test z samą puszką, a potem z tą samą puszką ale z doprowadzonym zimnym powietrzem. Ewidentnie AFR wskazywał na dłuższy czas otwarcie wtrysków z doprowadzeniem zimnego, czyli silnik dostawał też więcej powietrza. Rezonatora nigdy nie miałem, więc trudno mi powiedzieć.

marcus209
04-02-14, 01:17
Źle interpretujesz tabelki. Weźmy pod uwagę np. 288 mbar przy 5000 obr/min. Przed montażem w tej komórce musisz zmniejszyć ilość paliwa o 0,47%, a po montażu zwiększyć 13.37%, żeby otrzymać target afr.

pablo__89
04-02-14, 06:07
chyba ty ;)

motoboy
04-02-14, 09:07
Nie wydaje mi się, ale możliwe że rezonator może też spełniać funkcję dynamicznego doładowania związanego z zjawiskami falowymi ruchu powietrza w układnie dolotowy.

rosiniak99
04-02-14, 12:43
No to w końcu jak - rezonator jest "be" czy cacy. Kiedyś większość mówiła, że wywalenie rezonatora to podstawa bo dolot ma być głatki itp... ??

pablo__89
04-02-14, 19:10
Po ponownym założeniu rezonatora wynik wrócił do poprzedniego stanu.
Może ktoś kto ma szerokopasmówke też zrobił by taki test ?

marcus209
05-02-14, 09:57
Możesz wstawić te tabelki AFR zmierzonym, a nie z procentami?

pablo__89
05-02-14, 10:17
Przed
http://www.pablo.lapeno.ayz.pl/uploadplikow/pliki/low_po.PNGhttp://www.pablo.lapeno.ayz.pl/uploadplikow/pliki/hi_po.PNG

Po
http://www.pablo.lapeno.ayz.pl/uploadplikow/pliki/low_przed.PNGhttp://www.pablo.lapeno.ayz.pl/uploadplikow/pliki/hi_przed.PNG

marcus209
05-02-14, 11:52
Rura z doprowadzeniem jaką ma średnice?

pablo__89
05-02-14, 16:56
80 mm

Michał102
05-02-14, 17:37
U mnie w D16Y8 też są dziwne rzeczy z dolotem.
Auto jedzie wyraźnie lepiej na samej puszce bez rezonatora, a gdy jest szczelnie doprowadzona spiro rura ze zderzaka, to czuć lekkiego muła.
Nie wiem jakby było z rezonatorem, bo takowego nie mam.

ma1ster
05-02-14, 20:06
HAHAHAHA... i to mi się podoba... Większość i tak nie słucha, bo oczywiście to co piszą głupki na forach łatwiej się przyswaja, a książki niema komu przeczytać...

W ogóle sam fakt, że ktoś uważa rezonator za element tłumiący dźwięki... czy jakieś tam wymysły... to dla mnie fascynuje, a większości i tak się nie przemówi...

Co do tego do czego służy rezonator, to trzeba sobie dokładnie doczytać...

Nie wiem czy też ktoś wie, jak wygląda ją badania układu dolotowego. Ale są to setki godzin spędzone przez inżynierów, przy aparaturze pomiarowej i modelowaniu tych informacji w programach MES...

A ktoś to chce poprawiać, kawałkiem przewodu aluminiowego kupionego na ebay przytransportowanego z Chin, z naklejką jakiejś super firmy tuningowej, kawałkiem rury PCV do kanalizacji, czy rurą tzw. Spiro do wentylacji, czy kominów. To że coś poprawi, to nie do końca znaczy, że jest tak jak powinno być, albo tak jak sobie zakładał producent...

Ogólnie zakłada się, że w układzie dolotowym rezonans odbić nie powinien wystąpić, a jeśli występuje to, aby był mało odczuwalny... i tak też jest w każdym samochodzie szanującej się firmy...

Jeśli dokonamy modyfikacji układu dolotowego, bez przeprowadzenia analizy zaburzeń przepływu, to nie ma siły... musimy w którymś punkcie prędkości obrotowej czy obciążenia, mieć pola w których wyraźnie mamy gorzej od układu dolotowego seryjnego...

Wiadomo, że zapewne zmieniając układ dolotowy na inny, możemy coś poprawić, ale nie będzie to w całym zakresie prędkości obrotowej i obciążenia.

Równie dobrze układu dolotowego, w ogóle być nie musi, przed przepustnicą, można dać kawałek siatki, żeby żaba nie wpadła :D:D:D i wioooo...

Ja osobiście w B16 mam układ dolotowy z rury PCV kanalizacyjnej 75mm. Filtr stożkowy w zderzaku. Na hamowni moc maksymalna jest większa, natomiast sam przebieg mocy od obrotów i kąta otwarcia przepustnicy, wygląda tak, że raz jest lepiej a raz gorzej... Dodatkowo na hamowni wszyscy robią charakterystykę mocy maksymalnej, przy max otwarciu przepustnicy... I tam widać, rzeczywiście, że wykres jest wyżej niż seria...

Natomiast samochodu się tak nie użytkuje... w jeździe ze zmiennym położeniem przepustnicy wychodzi zupełnie inaczej...

A jak?... po przeczytaniu tego co wyżej napisałem, zapewne ktoś zrozumie...
A jak nie, no to już tylko biblioteka, albo księgarnia pomogą...

motoboy
05-02-14, 20:22
ma1ster bardzo dobrze to ująłeś, to samo myślałem, ale krytykę czułem już w kościach :P

marcus209
05-02-14, 22:04
HAHAHAHA... i to mi się podoba... Większość i tak nie słucha, bo oczywiście to co piszą głupki na forach łatwiej się przyswaja, a książki niema komu przeczytać...

W ogóle sam fakt, że ktoś uważa rezonator za element tłumiący dźwięki... czy jakieś tam wymysły... to dla mnie fascynuje, a większości i tak się nie przemówi...

Co do tego do czego służy rezonator, to trzeba sobie dokładnie doczytać...

Nie wiem czy też ktoś wie, jak wygląda ją badania układu dolotowego. Ale są to setki godzin spędzone przez inżynierów, przy aparaturze pomiarowej i modelowaniu tych informacji w programach MES...

A ktoś to chce poprawiać, kawałkiem przewodu aluminiowego kupionego na ebay przytransportowanego z Chin, z naklejką jakiejś super firmy tuningowej, kawałkiem rury PCV do kanalizacji, czy rurą tzw. Spiro do wentylacji, czy kominów. To że coś poprawi, to nie do końca znaczy, że jest tak jak powinno być, albo tak jak sobie zakładał producent...

Ogólnie zakłada się, że w układzie dolotowym rezonans odbić nie powinien wystąpić, a jeśli występuje to, aby był mało odczuwalny... i tak też jest w każdym samochodzie szanującej się firmy...

Jeśli dokonamy modyfikacji układu dolotowego, bez przeprowadzenia analizy zaburzeń przepływu, to nie ma siły... musimy w którymś punkcie prędkości obrotowej czy obciążenia, mieć pola w których wyraźnie mamy gorzej od układu dolotowego seryjnego...

Wiadomo, że zapewne zmieniając układ dolotowy na inny, możemy coś poprawić, ale nie będzie to w całym zakresie prędkości obrotowej i obciążenia.

Równie dobrze układu dolotowego, w ogóle być nie musi, przed przepustnicą, można dać kawałek siatki, żeby żaba nie wpadła :D:D:D i wioooo...

Ja osobiście w B16 mam układ dolotowy z rury PCV kanalizacyjnej 75mm. Filtr stożkowy w zderzaku. Na hamowni moc maksymalna jest większa, natomiast sam przebieg mocy od obrotów i kąta otwarcia przepustnicy, wygląda tak, że raz jest lepiej a raz gorzej... Dodatkowo na hamowni wszyscy robią charakterystykę mocy maksymalnej, przy max otwarciu przepustnicy... I tam widać, rzeczywiście, że wykres jest wyżej niż seria...

Natomiast samochodu się tak nie użytkuje... w jeździe ze zmiennym położeniem przepustnicy wychodzi zupełnie inaczej...

A jak?... po przeczytaniu tego co wyżej napisałem, zapewne ktoś zrozumie...
A jak nie, no to już tylko biblioteka, albo księgarnia pomogą...

Dobrze, że się znalazł jeden mądry i wszystkich z ciemnoty leczy...

To chyba logiczne, że zmieniając jakiś parametr dolotu (czy to długość, czy średnica rury) w jednym zakresie się polepsza w drugim pogarsza. To nie tak działa, że większe jest zawsze lepsze.


80 mm

Spróbuj dać doprowadzenie o średnicy takiej, jaka jest w najwęższym punkcie rezonatora i zrób pomiar. 80mm może być już za dużo.


U mnie w D16Y8 też są dziwne rzeczy z dolotem.
Auto jedzie wyraźnie lepiej na samej puszce bez rezonatora, a gdy jest szczelnie doprowadzona spiro rura ze zderzaka, to czuć lekkiego muła.
Nie wiem jakby było z rezonatorem, bo takowego nie mam.

Właśnie o to mi chodzi. Duża rura ta większy przepływ powietrza, ale utrudni jego zassanie. I na odwrót, mniejsza ułatwi zassanie ale zmniejszy jego przepływ.

billiejoe
05-02-14, 22:11
To nie tak działa, że większe jest zawsze lepsze.
A to już różnie :D

A w kwestii dolotu, tak jak było napisane, seria to kompromis mający na celu sensownie rozsądne kreski przy przebiegu mocy i momentu w całym zakresie, cała reszta to odbieranie mocy/momentu w jednym miejscu kosztem dokładania go w innym. A i to w najlepszym wypadku, bo nie zawsze.

pablo__89
05-02-14, 23:03
Jestem ciekaw gdzie są obrońcy rurek spiro. 460 odsłon a tylko 15 odpowiedzi.

airman
06-02-14, 01:48
pablo_89 fajny test. Może jeszcze zapodać jakiś dolot inny ze stożkiem.

LukasN
06-02-14, 09:34
Po co mówić do ludzi o Mesie jak oni kojarzą to z brudem w jakimś języku.

Do tego trzeba wziąć trochę teorii z mechaniki płynów, więc


Jestem ciekaw gdzie są obrońcy rurek spiro.

rurki spiro to syf, bo współczynnik chropowatości powierzchni w nich (który nawet we wzorze Bernoulliego jest potrzebny do obliczenia podstaw przepływu) powoduje, że nadają się do okapu a nie samochodu.

Wsadzić można wszystko, tylko żeby coś miało ręce i nogi w tak skomplikowanym przypadku to trzeba przynajmniej podstaw zasięgnąć, żeby wyrobić sobie jakiś pogląd na sytuacje.

ma1ster
06-02-14, 19:32
Po co mówić do ludzi o Mesie jak oni kojarzą to z brudem w jakimś języku.


hahaha... dobre, na to bym nie wpadł :P

Ja obstaję za siatką pcv, aby tylko żaby nie zassało :D:D:D ehhh...

Karot
07-02-14, 00:42
Cisnienie vs zapotrzebowanie
Srednica vs dlugosc
Ciekawy pomiar:) ale rezonatory komory rozprzezne wyciszaja patrz temat eaton w mercedesie a hondzie.
Btw doloty mierzone panowie:D

kuster
07-02-14, 08:31
Dodam swoje 3grosze do zimnego dolotu...
Ze wszystkich jakie miałem/mam tzn.
1. Stożek na końcu OEM gumowej rury
2. Parowa z odgrodzeniem ciepłego powietrza i prowizorycznym dolotem zimnego ze spiro rury
3. Short ram z doprowadzeniem zimnego powietrza ze zderzaka
4. Oem puszka z B18 ze zwykłym filtrem powietrza -> łącząca aluminiowa rura ze shotra z przepustnicą -> dolot zimnego ze zderzaka (ALE NIE NA SZCZELNIE!)

To ten ostatni wypadł najlepiej :) fakt jest cicho i VTECa nie słychać ale charakterystyka pracy silnika zdecydowanie się poprawiła ;)

Dodam jeszcze tylko że! Rura doprowadzająca luft ze zderzaka ma średnicę wewnętrzną taka sama jak short i ułożona jest nie w kształcie wijacego się węża tylko hmmm.... Jak banan :P "(" zeby mimo wszystko powietrze miało jak najmniej oporów/odbić

Rura nie jest połączona szczelnie z puszka ze względu na to ze bałem się ze może mi silnik zassać wodę.

pablo__89
07-02-14, 08:34
Przypomnę tylko że mówimy o części dolotu przed filtrem.

Michał102
07-02-14, 09:46
U mnie to połączenie spiro rurki wygląda tak:

http://i50.tinypic.com/2qxui5y.jpg

http://i48.tinypic.com/149wlzk.jpg

http://i46.tinypic.com/2ywygix.jpg

Rura biegnie od puszki do miejsca na halogen (przedlift 6g hb)


Myślicie, że jakby rozłączyć rurę na wysokości otworu w podłużnicy, to można spodziewać się jakiejś poprawy?
Czy może w tej sytuacji najlepszym rozwiązaniem będzie dołożenie rezonatora i nie kombinowanie z żadnymi doprowadzeniami zimnego powietrza?

Zastanawiam się też nad dolotem typu CAI i jeśli kolega ogarnie potrzebne rury, to może na wiosnę coś pokombinujemy.

kuster
07-02-14, 09:58
Przypomnę tylko że mówimy o części dolotu przed filtrem.

może nie napisałem tego w poprzednim poście ale chodziło mi o to ze nie mam rezonatora tylko dziurę w zderzaku i rure doprowadzającą powietrze do filtra
Dużo osób montuje Spiro rurę i prowadzi ja gdzieś pod zderzakiem gdzie powietrze może i ma niższa temperaturę ale nie ma tego impetu zeby swobodnie dotrzec do puszki dlatego moga być gorsze właściwości dla AFR.

rezonator jest po to aby jeszcze skuteczniej wyciszyć układ dodatkowo jak zwrocicie uwagę na jego budowę to ma zapobiec przedostaniu sie wody do filtra->silnika.

pablo__89
07-02-14, 11:59
Impetu? xD, na pewno nie jest trudniej zassać powietrze ze spiro niż bez. Jedynie o czym możemy mówić to nadciśnienie spowodowane pędem powietrza. a co do chropowatości rury spiro to mocno wydaje mi sie że niema aż takiego znaczenia przy tej średnicy, można zrobić test z czymś gładkim.

MarcinWL
07-02-14, 19:50
Chropowatość ma spore znaczenie, podczas turbulentnego przepływu powietrza przez rurę rozkład prędkości przepływu gazu kształtuje się w przybliżeniu tak jak na na poniższym schemacie:

http://oi60.tinypic.com/21485xz.jpg

Krótko mówiąc - środkiem rury powietrze płynie niewiele szybciej niż przy ściankach, a przy ściankach prędkość przepływu ze względu na dużą chropowatość jest stosunkowo niska.

pablo__89
07-02-14, 21:20
Taki wykres przemawia, jeśli by wykorzystać gładką rurę zamiast spiro zwiększy się ciśnienie w puszce filtra. Ponieważ powietrze tłoczone nie będzie zwalniać przez turbulencje.
Pytanie tylko czy faktycznie rura spiro o średnicy 8cm (50,24 cm/2) ma gorszy przepływ od rezonatora który to ma w najwęższym miejscu bodajże 6,5cm (40,82 cm/2)
Jeśli przyjąć że ma maksymalnie zaburzony przepływ to według wykresu tak, lecz trzeba by wziąć poprawkę na pęd wpadającego powietrza z przed zderzaka by jednoznacznie to stwierdzić.