Zobacz pełną wersję : Vtec ????
Mam pytanko dotyczace vtec'a podobno zalacza sie przy 5400 obr/m ale po czym poznac ze jest zalaczony :? (czytalem rozne posty -podobno inny dzwiek silnika ) ale ja przekraczajac 5400 nie zauwazylem zadnych zmian :?
Wiec zrobilem to tak: przy odpalonym silniku(nagrzanym) odkrecilem korek oleju oraz poswiecilem latareczka na zawor vtec'a i nic zadnych oznak zycia powyzej jak i po nizej 5400obr/m
O co chodziiii? czyzby 1-szy vtec sie zesral ?? a moze samochod powinien byc w ruchu ?
myslalem jeszcze ze pompe oleju szlak trafil ale nie... samochod jezdzi i po odkreceniu korka wlewowego chlapie takze.... sam nie wiem co sie dzieje a moze to tak powinno byc :twisted:
V-tec nie działa na biegu jałowym
slyszalnosc V-tec jest wiesza w silnikach serii B H K... mniej w jednowalkowych D, moze dla tego nie sylyszysz tej operacjii
jeszcze moge sprecyzowac troszke: zawor vtec'a "chodzi"(ruch okolo 1-3mm) od samego startu silnika cos zaczyna mnie to denerwowac .Bo sprawa byla by zalatwiona jak bym mial kogos z takim samym silnikeim ale nie mam. Moze niech ktos sie wypowie jakie sa wrazenia po zalaczeniu vtec'a bo u mnie kopa w sumie ma i ciegnie od dolu do samej gory ale nie mam wrazenia wcisniecia w fotel okolo 5400obr/m (bo jak sie spodziewam to rzy 5400 powinno dac sie odczuc ) np: na 2-im biegu :neutral:
W D15Z6 kopa nie będzie...w zasadzie ciężko w nim poznać czy coś się tam przestawia czy nie.
Ja mam ten silnik
I tam jest vtec, ale wydaje mi sie ze on nie przelacza sie przy 5400.
On tylko pozwala oszczedzac benzyne ponizej 2500 na biegach od 2-5 i wtedy swieci sie taka lampka econo :]
VTEC załącza się dopiero od około 15mph. Na postoju nie sprawdzisz.
This enginerange=>D15Z6, D15Z8 is known as the economic vtec's
they are 1.5l 16v with vtec.
they have 84kw or 114/115Bhp.
They could be nearly the same as the USDM D15Z (I don't know this for sure as i'm from belgium and i don't have the technical details from the D15Z engine.)
how they work.
the engine only uses 12valves when you are easy on the gas and stay beneath the 2500 rpm zone.
In 2nd,3rd, and 4th gear taht is.
In fifth gear they stay in te 12v mode(=econo=green light in console) until you reach the 120km/h mark.
also the Vtec kicks in @ 3800rpm and the redline is 7000rpm(could be 7100 also)
as far as I know this engine doesn't seem to be available in the US.
only in the EU regions
I hope that this info could be of some help in finding out which car you have.
If anyone of the americans on the forum here could lay his/her hand on some tech. info about the D15Z engine and you can/will send it to me you would have my everlasting thanks.
Because: the D15Z range of our EU models is NON tunable.
I mean there are no known parts for it.
w moim vtecu włącza sie na czwartym biegu od predkosci okolo 110km/h a nie wiem jakie sa obroty ale postaram sie zobaczyc jest wtedy słyszalny dziwny dzwiek i poprostu wgniata w fotel i ciągnie 8) :))
pozdr
jest wtedy słyszalny dziwny dzwiek i poprostu wgniata w fotel i ciągnie
taaaaaaaa, a co ze świstakiem ?
Skydiverek
12-09-05, 15:31
znowu jakies wrozenie uprawiacie
poczytajcie sobie w manualu kiedy sia zalancza vtec...dla serii d15z1 jest to w przedziale od 2500-3000 obr w zaleznosci od temp silnika(w zimie na zimnym sie nie zalaczy), wychylenia przepustynicy, predkosci jazdy(na postoju sie nie zalaczy).
I generalnie odczucia kiedy sie zlacza sa takie ze czasami to wogole nie czuc kiedy sie zalaczy. Szczegolnie kiedy sie raczej ostro przyspiesza to nie czuc tego. Najwyrazniej czuc na 3 i 4 biegu jak sie jedzie pod gore i ma sie obroty silnika ok 2000 (ponizej juz nie chce ciagnac:) ) i delikatnie dodaje gazu. Wciska sie ten pedal gazu i wciska a samochod nic a nic nie przyspiesza. Dopiero jak sie odpowiednio gleboko wcisnie silnik wychodzi z trybu econo i zaczyna przspieszac. nie oszukujmy sie nie jest to jakies wciskanie w fotel i tego typu bzdury a wyraznie czuc ze przyspiesza i widac tez to wskazaniach przyzadow:)
Trzeba uwazac przy wyprzedzaniu bo jak sie zacznie na zbyt wysokim biegu to mozna sie niemilo rozczarowac...bo nie chce przyspieszac wtedy kiedy my chcemy. trzeba dobrac bieg tak by byl tuz pzred progiem zalaczenie vteca i wtedy nie ma problemu. Ale tak jak mowilem wtedy przyspiesza jak kazdy inny 90 konny silnik :) cudow nie ma :( troche sprawe ratuje ze hondy sa lekkie
A przeczytałeś o jakim silniku mówimy? :wpale:
d15z1 to inna bajka.
Skydiverek
12-09-05, 16:39
wiem ze to troche o inny silnik chodzi ale opisalem jak sie czuje zalaczanie vteca przy przejsciu z trybu econo na normalny...ot co
aby sie czepic tylko
oki dzis sprawdzilem i u mnie zalącza sie przy 3600/3700 obrotów na czwórce co odpowiada 100/110km/h i to prawda ze trzeba pilnowac obrotów przy wyprzedaniu ale jak kazda hania musi byc kręcona :)
pozdr
opisze koledze moje doświadczenia z vtec'em ;)
d15z6 u mnie juz gdy przekraczam 2000 obr. jest taki dziwny dzwiek jakby trrri juz potem świeci sie lampka econo przzy delikatnym deptaniu, gdy wcisne mocniej w ogóle sie ona nie pali . przy 2600, 2700 lampka gasnie hania przechodzi na 16v , potem nic nic i przy około 4000 czuć wyrażnie że ma kopa aż biegu nie chce sie zmieniać bo np. na trójce lekko przekraczam 130 km , gdzie w mieście sprawdzic czy vtec zalaczy sie na 4 biegu
osiagi znacznie poprawiły sie po wsadzeniu nowiuśkiego filtra powietrza. wiec moze to nie sam vtec kuleje.... sprawdz częsci eksploatacyjne.
pozdro 4 all
hmm... otwarcie nast. (zmiana) fazy rozrzadu w Vtec-u odbywa sie przy znacznym podniesieniu cisnienia oleju w silniku (na takiej zasadzie to dziala) czyli przekraczajac pewna granice obr silnika a w tym wypadku o pelnym otwarciu mozemy mowic dopiero przy 6000 obr/min zwieksza sie szybkosc obiegu oleju w silniku a zarazem zwieksza sie cisnienie ktore wplywa na zmiane polozenia walkow rozrzadu (krzywek) ktore powoduja zmiane w czasie otwarcia zaworow dolotowych (wtryskowych) jak i wylotowych (spalinowych) przy odpowiednim suwie tloka tzn. jego polozeniu. Dzieki tej zmianie podnosi sie wydajnosc silnika!! Jako tako charakteryzuje sie wiekszym, glosniejszym wyciem silnika przez zwiekszenie momentu obr ktore powoduje szybsze tzw. wkrecanie sie - bedzie to najbardziej wyczuwalne wowczas wtedy kiedy sam bedziesz prowadzil samochod!
PS Nie jest to takie doskonale jak w prototypowym silniku bmw w ktorych zawory otw/zam sie elektro-hydraulicznie! Powiedzial mi o tym nauczyciel budowy silnikow 2 lata temu!
Skydiverek
14-09-05, 11:30
czyli przekraczajac pewna granice obr silnika a w tym wypadku o pelnym otwarciu mozemy mowic dopiero przy 6000 obr/min zwieksza sie szybkosc obiegu oleju w silniku a zarazem zwieksza sie cisnienie ktore wplywa na zmiane polozenia walkow rozrzadu
predkosc obrotowa jest tylko jednym czynikiem z kilku ktore decyduja o zalaczeniu vteca
np. jakie to czynnki???
PS Wiesz duzo sie uczylem na ten i na inne tematy ale nie jestem w stanie sobie przypomniec jaka moze byc inna zasada dzialania zmiennych faz rozrzadu!!
zwieksza sie cisnienie ktore wplywa na zmiane polozenia walkow rozrzadu (krzywek)
Co to jest ta "zmiana położenia wałków rozrządu"? Wałki chyba tylko kręcą się :570:
Skydiverek
14-09-05, 16:21
np. jakie to czynnki???
PS Wiesz duzo sie uczylem na ten i na inne tematy ale nie jestem w stanie sobie przypomniec jaka moze byc inna zasada dzialania zmiennych faz rozrzadu!!
prosze czytajcie teksty ze zrozumieniem...nie piszemy to o zasadzie dzialania vteca tylko kiedy powinien sie zalaczyc.
Ja nie powiedzialem ze jest inny mechanizm zalanczajacy vtec, ja powiedzialem ze jest tylko kilka czynnikow wplywajacych na to kiedy ten system zadzlala. To ze jest sterowany hydralicznie to ok. Ale predkosc obrotowa jest tylko z jednym z kilku czynnikow determinujacych zalaczenie vteca. To ze nam podczas wzrastania obrotow silnika wzrasta cisnienie to jescze nie znaczy ze vtec bedzie dialal. jest jeszzce zwaor sterujacy, ktory slucha sie ECU a nie predkosci orotowej. A ECU ma zaprogramowane kiedy zalaczyc. I ECU bierze pod uwage predkosc obrotowa, temperature silnika, predkosc samochodu i podcisnienie w kolektorze dolotowym. Jesli te wszystkie parametry beda na odpowiednim poziomie to zalaczy jesli nie to nie...i tyle. Tak przyjamniej jest w serii D15/D16
PS nie jest wazne ile sie kto uczyl na te tematy i na inne ...wazne jest ile sie wie na te tematy i na inne...ale to juz inna historia. Oczywiscie bez urazy :)
hmm... otwarcie nast. (zmiana) fazy rozrzadu w Vtec-u odbywa sie przy znacznym podniesieniu cisnienia oleju w silniku (na takiej zasadzie to dziala) czyli przekraczajac pewna granice obr silnika a w tym wypadku o pelnym otwarciu mozemy mowic dopiero przy 6000 obr/min zwieksza sie szybkosc obiegu oleju w silniku a zarazem zwieksza sie cisnienie ktore wplywa na zmiane polozenia walkow rozrzadu (krzywek) ktore powoduja zmiane w czasie otwarcia zaworow dolotowych (wtryskowych) jak i wylotowych (spalinowych) przy odpowiednim suwie tloka tzn. jego polozeniu. Dzieki tej zmianie podnosi sie wydajnosc silnika!! Jako tako charakteryzuje sie wiekszym, glosniejszym wyciem silnika przez zwiekszenie momentu obr ktore powoduje szybsze tzw. wkrecanie sie - bedzie to najbardziej wyczuwalne wowczas wtedy kiedy sam bedziesz prowadzil samochod!
PS Nie jest to takie doskonale jak w prototypowym silniku bmw w ktorych zawory otw/zam sie elektro-hydraulicznie! Powiedzial mi o tym nauczyciel budowy silnikow 2 lata temu!
:shock: :shock: :shock:
Ciekawych info można sie dowiedzieć :lol:
...i wszystko jasne!! Dlatego jak juz sie wypowiadacie to piszcie dokladnie to co macie na mysli a nie piszecie w stylu "domysl sie o co mi chodzi"
POZDRAWIAM!!!
Moment załączenia Vteca w D15Z6 zależy od obciążenia silnika: następuje on przy 2700 obr/min przy pełnym otwarciu przepustnicy, a przy spokojnej, delikatnej jeździe spalanie ubogiej mieszanki jest kontynuowane aż do 3300 obr/min.
I tak to też wygląda u mnie, bardziej wyczuwalne to jest gdy jedziesz spokojnie i po przekroczeniu 3300 obr czuć szarpnięcie i efekt jest taki jakbyś gwałtownie wcisnął pedał gazu, ale nie jest to jakieś super tam przyspieszanie...
Ile razy można powtarzać: w D15Z6 VTEC włącza się (powinno się włączać) przy 3800RPM, kontrolka ECO za to gaśnie koło 2500-2700RPM. I nic szarpać nie powinno, bo to nie DOHC. Co najwyżej inny odgłos silnika. Jeśli szarpie przy przyśpieszaniu, to szukaj co jest z autem źle (chyba że ktoś grzebał przy programie VTECa).
Kontrolka econo gaśnie ale przy ok.3,5tys obr., innego brzmienia silnika nie będzie bo to nie DOHC, a z tym "szarpnięciem" to chodzi o to że czuć że włącza się vtec mimo że nie wciskasz gazu jak obroty będą w okolicy 3,5tys obr
w tym silniku od ok. 3880rpm zaczyna pracowac pełne 16 zaworów i tyle! nie jest to VTEC jaki znamy z b16 lub d16 gdzie potych 5000rpm zapinają sie sportowe krzywki.
d15b ma taką sport. krzywke ale to 3-stopniowy VTEC, inna bajka from JDM ;)
górnik odkopał temat :oops:
3880 :oops: :oops: :oops: grube palce mam :roll:
Dla tych co chcieli by sie troche doksztalcic
http://www.hondapl.org/vteccompare/vteccompare.html i juz wiecej nie kombinujcie :) , a i wartosci dla wlaczania i wylaczania roznia sie od siebie, dodatkowo wartosci te zmieniaja sie jeszcze w zaleznosci czy silnik jest mocno czy slabo obciazony , milej lektury i konstruktywnych wnioskow :) .
Powered by vBulletin® Version 4.2.2 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.