Zobacz pełną wersję : Auto muli na felgach 15 z oponami 205/55/15
Na przód mam założone opony 205/55/16, a na tył 215/40/16. Na takich felgach z oponami auto strasznie muli. Czy coś to zmieni jeśli na przód dałbym opony 205/40/16?
BARTEK.LDR
09-01-14, 17:57
Nie mam doświadczenia w stosowaniu różnych rozmiarów kół, ale moim zdaniem powinieneś mieć troszkę lepsze przyspieszenie po zamianie opon. Im mniejsze opony na osi napędowej (a te 215/40/15 z tego co liczę mają ok. 3 cm niższy profil) tym mniejszą odległość pokonuje auto w ciągu jednego obrotu koła (wielkość kół zmienia przełożenie obrotów silnika [i wszystkich biegów] w stosunku do drogi, czyli samochód trudniej jest rozpędzić mając większe koła). Tylnią oś tylko ciągniesz więc wydaje mi się za bardzo nie ma wpływu co tam masz założone, ale najważniejsza jest oś napędowa.
Troszkę dziwne rozumowanie, że przyspieszenie się polepszy/pogorszy, chodzi tu o przekłamanie licznika, a to nie ma wpływu na realne przyspieszenie. Na przyspieszenie ma wpływ właśnie szerokość opon, a nie profil. Jeżeli założysz na przód 205/40/15 to szerokość pozostanie taka sama, więc opór toczenia także, a jedynie licznik będzie wskazywał inne prędkości przy tych samych obrotach i biegu. zmień rozmiar opon na 195/55/15 i będzie w miarę rozsądnie. Ja takie mam założone w 1,4 90km i jest dobrze-kompromis między przyspieszeniem i dobrą przyczepnością. Na zimę 165/70/13 i szybko tracą przyczepność na mokrej nawierzchni, ale to w sumie zimówki. Na Twoim miejscu założyłbym na tył przednie, a na przód nowe 195/55/15. Najlepiej dogadaj się z kimś z okolicy, aby użyczył na chwilę komplet letni w takim rozmiarze i przekonaj się czy różnica jest, a jeżeli też muł to szukaj przyczyny w innym miejscu. Dopisz jakie wcześniej miałeś koła
BARTEK.LDR
09-01-14, 20:11
chodzi tu o przekłamanie licznika, a to nie ma wpływu na realne przyspieszenie.
Przekłamanie licznika bierze się ze zmiany przełożenia poprzez zamontowanie większych kół. Czyli wszystkie biegi są minimalnie słabsze,bo realne przełożenie na drogę się zmienia (nie wiem w jakim stopniu, nie mam realnych doświadczeń). Przy większym profilu opony koło musi pokonać większą odległość w ciągu jednego obrotu. Z logicznego punktu widzenia moim zdaniem prawie na pewno szersze opony wpływają dużo mniej na przyspieszenie niż wyższe.
Tak jak mówię. Nie mam w tym realnego doświadczenia, ale mówię na logikę.
Nie zaszkodzi na próbę zamienić tych kół i sprawdzić jak będzie.
PS. Na pewno na obroty będzie wchodził wolniej, nie wiem jak realne przyspieszenie (bo licznik prędkości jest przekłamany).
Mniejsza średnica kół to krótsze przełożenia a więc lepsze przyśpieszenie :) chociaż opony też są trochę za szerokie według mnie
To zalezy do jakiej jazdy
Ja na na solce mialem 7,5 i 9 cali 16tki 215/40 i "mulenie" widac bylo dopiero powyzej 120 w stosunku do tego co bylo wczesniej (195/55 15). Ale auto duzo lepiej sie zbieralo, nie mielilo tak kolami ze startu i bylo znacznie stabilniejsze w zakretach. Ja bym nie zalozyl wezszych kol - ale mialem sporo mocniejszy silnik.
Według mnie szerokość opon powinna być adekwatna do mocy :) w innym przypadku osiągi idą w dół, a spalanie w górę :D
Przepraszam wszystkich ale coś mi się pokręciło i napisałem felgi 15, a chodziło o 16. Czy to coś zmienia? Wolałbym mieć z tyłu takie opony jakie są bo przód mam obniżony więc jak przednie dam na tył to przód pójdzie w dół. Ja jeżdżę do pracy 100km ciągle autostradą więc przy 120km/h strasznie ciężko szło i nawet na mieście przy ruszaniu czułem, że ciężej rusza. Czyli mam założyć na przód 195/55/16 i powinno być lepiej? Teraz mam zimówki założone 185/65/14 i jest kolosalna różnica. :)
Optymalnym kapciem na 16-calowej feldze jest 195/45, ewentualnie 205/40R16. Więc masz raczej za szerokie i za wysokie te gumy :)
może i są troszeczkę za szerokie, ale nawet jak założy węższe to fura demonem się nie stanie :)
To będzie różnica czy nie?
BARTEK.LDR
09-01-14, 22:30
Załóż jakieś inne na przód i zobacz co się stanie. Tak to sobie możemy gdybać i każdy na forum powie coś innego.
Ok spróbuję od kogoś pożyczyć i sprawdzę
195/50 15 bedzie bardzo ok na okolice 110KM.
Profil polecam od 50 w dol zeby byla ciut twardsza bo 55/60 to juz balon lekki
Ok dzięki za informacje :)
Najlepiej było by zmienić opony na wszystkich 4 kołach :) auto powinno mieć trochę lżej i spalanie też pewnie spadnie :D
Pierwszy lepszy...
http://www.oponeo.pl/narzedzia/zamienniki-opon/175/65/r14#alternativeTireTool
Najważniejszy czynnik to średnica koła (przełożenie momentu obr. z półosi przez promień koła to siła na kołach), mniej ważne ale ważne to szerokość opony (opory toczenia), masa felgi i masa opony (moment bezwładności).
Po pierwsze:
Przednia oś 205/55/16 - obwód opony = 1984,2 mm
Przednia oś fabrycznie: 185/60/14 = 1813.7 mm
To znaczy, że gdy na liczniku masz 100 km/h to w rzeczywistości jedziesz 109,4 km/h
Po drugie
Duże felgi - 16 calowe dużo ważą (dla porównania felga stalowa fabryczna civic'a 14 x 5,5j ma masę ok 7,5 kg, 15 calowa aluminiowa, zwykła ok 8kg, 16 calowa aluminiowa pewnie już koło 10, albo lepiej)
Opony niskoprofilowe też często są trochę cięższe, bo mają wzmacniane ścianki
I najważniejsze: MOMENT BEZWŁADNOŚCI: nie dość że koło jest cięższe to w dodatku masa skupiona jest dalej od środka obrotu, to znaczy że zwiększa się moment bezwładności, a zarazem potrzebny moment obrotowy by obrócić koło.
Krótko mówiąc para idzie w gwizdek (a dokładniej część mocy wydatkowanej dotąd na przyspieszanie, jest marnowana na wprowadzanie ciężkich kół w ruch obrotowy)
Po trzecie
Szersza opona to większe tarcie, zakładając w najgorszym wypadku, że auto ma proporcjonalnie większe pole styku z asfaltem do szerokości opony (205/185=1,108) to tarcie jest większe nawet o 10,8%; Co gorsze zarówno tarcie jak i opór powietrza powyżej około 60 km/h rosną proporcjonalnie do kwadratu prędkości.
Przekładając wszystko na język tego forum xD Duże koła to lans nie bounce. (no offence to anybody)
edit: "do kwadratu prędkości" oczywiście, a nie "kwadratu współczynników"
Z tym przelozeniem na jezyk forum to troche przesadziles ;)
Z reszta - znam magikow co w 200konnej solce maja gumy 195 - a potem dziwota ze gumy piszza na 4ce a w zakrecie leci bokiem jak szmata ;]
2 strony medalu sa zawsze - trzeba znalezc zloty srodek w stosunku do parametrow silnika
Powered by vBulletin® Version 4.2.2 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.