PDA

Zobacz pełną wersję : Wymiana sworznia wahacza dolnego - pierścień zabezp. (seger) czy bez???



BARTEK.LDR
06-01-14, 23:54
Witam,

To mój pierwszy post na forum więc jak nie zastosuje się do jakiś zasad na forum o których nie wiem to sorki :)

Może dla niektórych będzie to prosta sprawa, ale poszukuje precyzyjnej informacji.

Od kilku godzin przeglądam oferty i sklepy internetowe. We wszystkich poradnikach pt. "jak wymienić sworzeń... itd" jest mowa o pierścieniu zabezpieczającym sworzeń (seger). Mój sworzeń ma pierścień zabezpieczający. Nie chce kupić żadnego sworznia z kiepskich firm, bo wole wydać więcej i zapomnieć niż zaglądać co chwilę pod samochód kontrolując stan (kiedyś kupowałem co najtańsze, ale już wiem, że nie warto). Kiedy szukałem droższych sworzni to trochę zgłupiałem i nie wiem co wybrać.

Zauważyłem, że w miarę tanie sworznie, które mają kiepską opinie mają pierścień zabezpieczający np.:

555 (J14003)
JC AUTO (J14003JC)
YAMATO (J24002YMT)
TEKNOROT (????)

Sworznie ze średniej i wyższej półki, nie mają pierścienia i nawet miejsca wyprofilowanego na niego:

DELPHI (TC836)
FEBI BILSTEIN (FE19387)
MOOG (HO-BJ-0167)
TRW (JBJ153)
LEMFÖRDER (LMI22688)


Jedynie co znalazłem na allegro to jakiś DELPHI (TC379) co ma pierścień, ale niektóre katalogi podają, że jest do civica z przed 1991 roku. Drugi jaki znalazłem to TRW (JBJ419) co niby pasuje, ale nigdzie już nie jest dostępny.

Niby wszystkie sworznie są przeznaczone do mojego civic'a, ale nie mogę nigdzie znaleźć informacji, aby ktoś montował sworzeń bez pierścienia. Myślałem nad zakupem TRW albo LEMFÖRDER, ale nie jestem pewny czy można zamontować bez pierścienia skoro producent przewidział go w tym miejscu (po coś chyba jest).

Muszę do piątku samochód postawić na kołach i zamówić części więc proszę o jakąś szybką poradę :)

Rutus
07-01-14, 00:00
Ja bym stawiał na 555 :) Nawet w ASO wkładają sworznie tej firmy :)

Tiga
07-01-14, 00:02
Zabezpieczenie jest po cos, napewno nie dla ozdoby :] Ale powiem ci ze jak u siebie wymienialem komplet to sie okazalo, ze na zadnym go nie bylo. Same sworznie sie nie obluzowaly od tego.

BARTEK.LDR
07-01-14, 00:22
Ja bym stawiał na 555 :) Nawet w ASO wkładają sworznie tej firmy :)

Myślałem nad 555, czytałem dużo opinii, dużo osób poleca, ale czytałem też negatywne i bardzo negatywne opinie typu: urwanie sworznia po 15-20 tys, szybko parciejąca gumowa osłona itp. Nie wiem na ile to prawda, ale po niektórych komentarzach zrezygnowałem.

Wolałbym coś teoretycznie z wyższej półki, tylko nadal nie rozumiem czemu droższe nie mają pierścienia, czy na pewno można takie montować i czy będzie wszystko przede wszystkim BEZPIECZNIE funkcjonować? :)

Można przyoszczędzić na wielu elementach samochodu, ale zawieszenie i układ kierowniczy to podstawa (tu musi być wszystko idealnie). Znajomemu wypadła kula ze sworznia w czasie jazdy Audi więc nie chciałbym mieć podobnej akcji przy większej prędkości. :)

kamil39
07-01-14, 07:07
Z tej wyzszej polki jedynie TRW mozna brac- febi moog produkcja w chinach , a lemfordera dasz majetek zapewne.

BARTEK.LDR
07-01-14, 08:30
Zadam pytanie prosciej, bo nie moge uzyskac odpowiedzi na pytanie:

Jaka jest roznica miedzy sworzniem z pierscieniem zabezpieczajacym, a sworzniem bez pierscienia?

Brylant1
07-01-14, 08:31
Skoro bardzo dobre zamienniki Cie nie satysfakcjonuja to bierz OEM.

probestic
07-01-14, 08:34
Miałem te bez pierścienia w aucie przez 5 lat.

Wymieniłem jedynie z obawy przed ewentualną awarią, aczkolwiek specjalnych oznak zużycia nie odnotowałem.

karas
07-01-14, 12:14
Roznicy w dzialaniu sworzni nie ma ( oem sworzen dolny nie ma pierscienia a przeciez tez go musieli w fabryce wcisnąć w zwrotnice )Te bez pierscienia zabezpieczajacego sa ciasniej pasowane. Te baz zawleczki zabezpieczającej maja nakrętkę z pierścieniem zapobiegającym saoistemu odkreceniu się. Jezeli boisz sie zakładac zamiennika ( a naprawde nie ma sie czego bac) szukaj calej zwrotnicy z oem sworzniem w dobrym stanie z angola przywiezionego z UK na czesci na przeszczep

ma1ster
07-01-14, 20:52
Jaka jest roznica miedzy sworzniem z pierscieniem zabezpieczajacym, a sworzniem bez pierscienia?

Różnica jest w Twojej psychice, lub w psychice mechanika, który wymienia owe sworznie... oraz zapewne w cenie, bo taki pierścień rozprężny też kosztuje...

Każdy kto potrafi w wyobraźni zobaczyć w jakim kierunku rozchodzi się przenoszone naprężenie na tym sworzniu, to powie Ci z prostych praw fizycznych, że tzw. seger, a to po polsku nazywa się pierścień rozprężny... Jest tak samo potrzebny jak deska dociskająca cegłę, która leży swobodnie na gruncie bez celu... Lub podpieranie stemplem drzewa, które i tak się nie przewróci...

motomaniak1988
07-01-14, 22:20
krotko mowiąc zawieszenie hondy jest tak zrobione ze sworzen dolny jest ,,rozciągany,, czyli ze nie ma opcji wypasc ani sie wysunąć bo wahacz dolny ciagnie sworzen na dół :P wiec zadne segery sa nie potrzebne :P

BARTEK.LDR
07-01-14, 23:02
No i o to mi chodziło, konkretna odpowiedź na temat. Zamówiłem już LEMFÖRDER'a bez pierścienia. Dzięki. ;)

Czubeck
09-01-14, 19:41
A jak kupiłem sworzeń 555 i jest luźny w zwrotnicy tzn nie trzeba go wciskać prasą tylko normalnie z delikatnym oporem wciska się go ręką ( i można nim poruszać góra-dół delikatnie) A drugi mam jakiś tańszy zamiennik i ładnie się wcisnął prasą i jest na sztywno + zabezpieczenie). Próbować z innym sworzniem czy druga zwrotnica?

probestic
09-01-14, 19:47
Może ktoś kiedyś poszlifował na ostro, bo nie mógł sobie poradzić z wbiciem/osadzeniem ?
Chyba łatwiej sworzen dobrać, niż zwrotnicę. Aczkolwiek w ori zwrotnice niedłubaną powinien Ci 555 wejść z oporem. Mi tak właśnie wszedł.

BARTEK.LDR
09-01-14, 19:53
Tak jak zrozumiałem z wcześniejszych wypowiedzi i konsultacji z kilkoma osobami to te tanie są luźniejsze i nie trzymają wymiarów - po to pierścień zabezpieczający. Te droższe sworznie powinny trzymać wymiary i być tylko na wcisk.

W sobotę jak przyjdą wszystkie części to będę montował chyba najdroższy sworzeń LEMFÖRDER'a (bez zabezpieczenia). Jak chcesz mogę go suwmiarką pomierzyć i średnicę otworu w zwrotnicy i porównasz sobie wymiary.

ma1ster
09-01-14, 19:54
Jeśli gniazdo sworznia w zwrotnicy się rozciągnęło, no to jest problem, trzeba sworzeń delikatnie przyspawać automatem spawalniczym...
bo inaczej będzie się otwór powiększał, a co za tym idzie mogą wystąpić bicia...

Ale jeśli sworzeń innej firmy się wcisnął, to dziwna sprawa, mógł mieć ciaśniejsze pasowanie i dlatego wszedł tak jak w książce pisze, a już dziwną sprawą by było, gdyby 555 miało źle obrobione trzpienie...

Bardziej prawdopodobne jest więc, że masz po prostu już za duży otwór w zwrotnicy i trzeba kupić sworznie ciasno pasowane bez pierścienia rozprężnego...

Dodatkowo dodam, że takie sworznie, nie powinny wchodzić tak lekko jak wydaje mi się z Twojego opisu... dobrze jest jak wchodzi to ciasno...

BARTEK.LDR
13-01-14, 21:48
Mam pytanie... dostałem sworzeń Lemforder'a. Jak go odpakowałem to jest lekko przekrzywiony w jedną stronę i stoi jak sosna. Ani drgnie. Czy tak powinien się zachowywać ten sworzeń? Jak sprawdzałem sworzeń w mojej starej zwrotnicy to mimo 3 lat leżenia w garażu się rusza jednym paluszkiem w każdą stronę.

probestic
13-01-14, 21:54
Mam pytanie... dostałem sworzeń Lemforder'a. Jak go odpakowałem to jest lekko przekrzywiony w jedną stronę i stoi jak sosna. Ani drgnie. Czy tak powinien się zachowywać ten sworzeń? Jak sprawdzałem sworzeń w mojej starej zwrotnicy to mimo 3 lat leżenia w garażu się rusza jednym paluszkiem w każdą stronę.



Sworzeń wymienia się po to, żeby uniknąć jego luzów, przenoszonych na zawieszenie, bądź też pękniącia/zerwania go.
Takie rzeczy dzieją się gdy jest luźny/zmęczony.

Reasumując, tak, Twój nowy sworzeń zachowuje się bardzo prawidłowo.

Brylant1
13-01-14, 21:56
Tak ma byc, wyrobi sie.

Camellia Racing
13-01-14, 21:57
Sworzeń a raczej jego szpilka pracuje w określonej pozycji, jak jest ciasno to jest dobrze. Jak są luzy na starym to dobrze, że zmieniasz. Na łebku sworznia powinieneś mieć punkt kontrolny do spasowania z punktem na zwrotnicy.

Sheiva
13-01-14, 23:18
Dolne mają możliwość "kręcenia się w pełnym zakresie swojej osi", po obwodzie. Nie ma różnicy jak się go wprasuje. Nie ma też znaczników.

BARTEK.LDR, sworzeń nie jest przekrzywiony heh. Zobaczysz jak już zamontujesz i włożysz w zwrotnicę, że się "wyprostuję". Po prostu nowy chodzi z bardzo dużym oporem, jak piszą poprzednicy, i tak właśnie ma być.

Camellia Racing
14-01-14, 01:00
Prawda, pomyliłem z górnym sworzniem który ma ten znacznik :)