Zobacz pełną wersję : Wałki B-series
Starstruck
18-12-13, 12:40
Część! Mam taką prośbę do osób posiadających taką pewną, potwierdzoną wiedzę :). Chodzi mi o spis wysokości krzywek w OEM wałkach B-serii (B16A, B16A2, B16B B18C4, B18C6, B18C... itd itd). Krzywek "normalnych" ssących oraz wydechowych a także "vtecowych". Do czego dążę: poszukuję takich, które będą najlepsze do B16A2 albo po prostu lepsze od tych B16A2 (bo wiadomo, ceny i dostępność niektórych wałków jest dołująca). Jeśli taki temat jest, to przepraszam za zamęt. Mam nadzieję, że ktoś pomoże :D.
z B16A będą ciut lepsze, z B18C4 będą lepsze, ale.... ale nadal rożnica będzie bardzo mała tak więc zostają Ci B16B/B18C6/B18C itd, ale do tego to by sie przydało jednak troche doprężyć silnik.
Po strojeniu b16a2 z wałkami b16a, czuć różnicę ^^
Starstruck
18-12-13, 13:19
Oba wałki z C4 będą lepsze? Lepsze od B16A? BTW: musisz mnie Wojtek przewieźć :).
Wg tego co teraz znalazłem, wychodziloby ze b16a sa jednak ciut ostrzejsze niz b18c4. Nie wiem na ile wiarygodne to info
B16A
INTAKE lift - 10.7 mm,duration - 240 @1mm
EXHAUST lift - 9.4mm, duration - 227@1mm
B18C4
INTAKE lift - 10.6 mm,duration - 230 @1mm
EXHAUST lift - 9.4mm, duration - 227@1mm
Integra Type-R Pre '99 Spec
Int-240 dur. / 11.5mm lift
Exh-235 dur. / 10.5mm lift
Civic Type-R And Integra Type-R
Int-243 dur. / 11.5mm lift
Exh-235 dur. / 10.5mm lift
motomaniak1988
18-12-13, 15:14
nie wiem ile w tym prawdy ale slyszalem ze ponoc walki od b16a nic nie zmienia a 170km te silniki maja dlatego ze byly mierzone na paliwie 98 czy tam lepszym dlatego takie dane podaja ze 170km
nie wiem ile w tym prawdy ale slyszalem ze ponoc walki od b16a nic nie zmienia a 170km te silniki maja dlatego ze byly mierzone na paliwie 98 czy tam lepszym dlatego takie dane podaja ze 170km
paliwo 98 nie jest lepsze od 95. Jedynie zapobiega detonacyjnemu, kalorycznosc mają mniejszą.
Różnica między walkami b16A2 i b16a jest na bank. B16A CR chyba też ma ciut wyższe.
JDM B16A SIR-II(Second Generation)
Compression: 10.4:1
B16A2
Compression: 10.2:1
Wałki na bank są ostrzejsze z b16a, a sam silnik (b16a) ma jak widać trochę większy CR, jak napisał Łozini!
To się dołączę to jakie wałki najlepiej do B18C4? Wiadomo z B18C6 a jeszcze jakieś inne?
To się dołączę to jakie wałki najlepiej do B18C4? Wiadomo z B18C6 a jeszcze jakieś inne?
Przy seryjnym CR, to B18c/B16b - niż ostrzejszego niż te wałki OEM nie ma racji bytu
Starstruck
18-12-13, 16:27
Wg tego co teraz znalazłem, wychodziloby ze b16a sa jednak ciut ostrzejsze niz b18c4. Nie wiem na ile wiarygodne to info
B16A
INTAKE lift - 10.7 mm,duration - 240 @1mm
EXHAUST lift - 9.4mm, duration - 227@1mm
B18C4
INTAKE lift - 10.6 mm,duration - 230 @1mm
EXHAUST lift - 9.4mm, duration - 227@1mm
Integra Type-R Pre '99 Spec
Int-240 dur. / 11.5mm lift
Exh-235 dur. / 10.5mm lift
Civic Type-R And Integra Type-R
Int-243 dur. / 11.5mm lift
Exh-235 dur. / 10.5mm lift
Łozo, a masz jeszcze info o wartościach B16A2?
Do wszystkiego powyzej stg1 przydalo by sie zmienic sprezynki i talerzyki zaworowe.
Zreszta nawet przy walkach ctr/itr juz sa podwojne sprezynki po obu stronach (talerzyki bez zmian).
Starstruck
18-12-13, 17:04
Przeglądam manuala i albo jestem wybitnie ślepy, albo ułomny (albo to i to) i nie widzę wartości wałków A2. Internet też się obraził i nie pokazuje. Mam tylko ssący: 10.45. A wydechowy?
Pewnie 9.3-4. Ale to i tak jeszcse nie wszystkie dane. Masz wzniosy a jeszcze czasy otwarcia :p
Tak czy siak b16a dadza Ci malo a stroic trzeba.
Z ctr/itr tez za duzo nie dadza przy seryjnym silniku, dla mnie gra nie jest warta swieczki. 1,5k za walki, plus strojenie, a po co jak i tak chcesz itra?
Jak i tak masz zamiar kiedys stroic to przed steojeniem wloz walki z b16a bo kosztuja tyle co miska ryzu. Jak nie masz zamiaru to zapomnij o tym pomysle ;)
Sent from my ST25i using Tapatalk
Starstruck
18-12-13, 22:19
Jeśli wpadną wałki, to strojone będzie OBOWIĄZKOWO :). Właśnie widziałem na allegro wałki z B16A za 200 zł (i to chyba Taderek sprzedaje), więc jest bardzo przystępne :).
Tak czy siak b16a dadza Ci malo a stroic trzeba.
można, ale nie trzeba. Walki z B16A (jeśli są z manuala 2gen) sa jedynie o 0,1 większe w lifcie. Czas ssącego 230stopni tak samo, jak B16A2. 240 ma przecież ITR. Są jedynie przesunięte o 5 stopni w fazie. W tej dużej tabeli porównania wałków Bseries (strona angelfire czy coś w tym stylu) jest błąd. Należy uważać czy aby na pewno kupuje sie wałki właśnie z manuala 2gen, bo zakupione walki b16a 1gen albo w ogóle B17 i automat są wałkami jeszcze gorszymi od B16A1.
Wojtus - czy Ty wczesniej mialeś wystrojone auto z seryjnymi walkami i po samym wlozeniu B16A pojawiła się odczuwalna różnica? Odczuwalna na tylku, czasie wtrysku czy hamowni? Mam u siebie w EE8 B16A 2gen i gdybym sam ich nie wymieniał to bym już w ogóle nie poczuł tej 'porażającej' różnicy w stosunku do serii...
Z tego co pamiętam jak sam kombinowałem coś z wałkami to "Fawor" mnie uświadomił że wałki z c4 są tam o jakieś minimalne wartości ostrzejsze od b16a (manual 2gen).
można, ale nie trzeba. Walki z B16A (jeśli są z manuala 2gen) sa jedynie o 0,1 większe w lifcie. Czas ssącego 230stopni tak samo, jak B16A2. 240 ma przecież ITR. Są jedynie przesunięte o 5 stopni w fazie. W tej dużej tabeli porównania wałków Bseries (strona angelfire czy coś w tym stylu) jest błąd. Należy uważać czy aby na pewno kupuje sie wałki właśnie z manuala 2gen, bo zakupione walki b16a 1gen albo w ogóle B17 i automat są wałkami jeszcze gorszymi od B16A1.
Wojtus - czy Ty wczesniej mialeś wystrojone auto z seryjnymi walkami i po samym wlozeniu B16A pojawiła się odczuwalna różnica? Odczuwalna na tylku, czasie wtrysku czy hamowni? Mam u siebie w EE8 B16A 2gen i gdybym sam ich nie wymieniał to bym już w ogóle nie poczuł tej 'porażającej' różnicy w stosunku do serii...
Przed strojeniem po walkach czuć było mocniej vtec'a (inny dźwięk) i było czuć, że auto inaczej przyspiesza. Po strojeniu Krzysiek 'wygładził' mapę, vtec ucichł a auto na wyższych biegach przyspiesza bez zajakniecia, produkuje moc do 8600 rpm.
Wysłane z mojego ST26i za pomocą Tapatalk 2
Starstruck
19-12-13, 12:30
Z tego co pamiętam jak sam kombinowałem coś z wałkami to "Fawor" mnie uświadomił że wałki z c4 są tam o jakieś minimalne wartości ostrzejsze od b16a (manual 2gen).
Fawor, potwierdzasz to info? Bezpieczniej jest kupić wałki z C4 niż A, bo jest szansa, że kupi się te 1 gen (zwłaszcza na odległość) a część sprzedawców ostatnio jest średnio uczciwa.
wałki z b16a I i II gen maja inne oznaczenia...
wałki z b16a I i II gen maja inne oznaczenia...
Co nie zmienia faktu że je trudniej dostać i są ze starszego silnika co wiąże się z większą szansa kupienia wytartych wałków :)
Co nie zmienia faktu że je trudniej dostać i są ze starszego silnika co wiąże się z większą szansa kupienia wytartych wałków :)
zbaczając z tematu jak zrobił to wyżej kolega, wątpię aby oem wałki się tak szybko ścierały jak aftermarket, mimo, że technologia od połowy lat '90 się zmieniła diametralnie. mam walki arturowe de facto, czuję przyrosty i widzę zmiany ^^
czuję przyrosty i widzę zmiany ^^
Tylko chodzi o to, że silnik był strojny i masz porównanie do OEM mapy b16a2.
Ja sam miałem b16a i czuć różnicę w porównaniu do b16a2, bo mapa silnika jest inna-vtec się później załącza. ( tłoki też są inne, a CR jest większe o 0.3)
Moim zdaniem jak możemy kupić tanio wałki b16a, mając w planie i tak wystrojenie przy okazji wymiany wydechu i dolotu, to warto
sory że sie wcinam w temat ale przez przypadek znalazłem ciekawą stronkę na której jest wszystko o B-seri i coś o wałkach itd może akurat coś się komuś przyda -->http://www.isitaboat.co.uk/cars/honda_civic_type_r__ek9_/
No i znowu - komu wierzyć, skoro nawet na jednej stronie znajdziemy w dwóch miejscach sprzeczne info...w porównaniu B16A B16B dla wałka ssącego B16A mamy czasy 15 BTDC i 40 ABDC (lift 10,7), a w dużej tabeli poniżej B Series Engine Specs stoi już 10,6liftu, 10 i 40, czyli dokładnie to samo co B16A2 i B18Cx mające 170KM, czyli C1/2/3/4. Jak wkładałem swoje wałki to mierzyłem im wysokość krzywki suwmiarką. Miała wynik zgodny z manualem B16A i była wyższa niż..no własnie - nie wiem czy w rexie siedział wałek od A1 czy A2 :) Można by skorelować ten pomiar z manualem A1, ale nie miałem wtedy na to czasu. Może faktycznie to 10,7 i 15/40 jest prawdą, ale dopóki nie wrzuci ktoś obu zestawów na jedną maszynę pomiarową to w mojej głowie będzie odwieczny mętlik czy coś z tych wałków jest lepsze od drugiego :) A finalnie - nawet jeśli jest (kilka stopni i dycha cala wzniosu) to są to końce różnice zawierające się pewnie w różnicy pomiarowej między hamowniami, albo pomiaru w 0 i 20 stopni celsjusza - czytaj 2-3KM. Więcej im nie daje.
W chwili wolnej postanowiłem zebrać do kupy wysokości krzywek OEM wałków z Bserii, które mają potwierdzenie w kilku źródłach ( w tym moje pomiary wałków z B16A IIgen). Wyniki poniżej:
http://images64.fotosik.pl/502/e5e4f6880c8bc320m.jpg (http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/e5e4f6880c8bc320.html)
Chciałem zebrac też czasy otwarć i wzniosy na zaworze, ale własnie dla najbardziej intersujących nas różnic między B16A IIgen a B18C4 znajduję największe różnice. Dla wałków B16A jedni piszą 235stopni, drudzy nawet 240, a są też takie wyniki, które liftem i czasami zgadzają się z wałkami B16A2...nie wiem komu wierzyć, więc nie będę żadnych z cyferek zbierał do jednej tabeli, jako aksjomat. Dla mnie wyznacznikiem jest jedno, co znalazłem w dwóch źródłach - czasy otwarć wałków B16A2 i B18C4 są TAKIE SAME. 230/227. B16A2 ma liftu na ssącym 10,6. 10,7 potwierdzałoby się dla wałków B16A (0,1mm czyli 0,004cala wyższe niż B16A2 wg tej tabeli http://www.angelfire.com/az3/hondawagon/B16Aspecs.html i zrazem wg mojej tabeli wysokości krzywek). Nigdzie nie znalazłem, żeby B18C4 miały tyle samo ALE, tabeli wysokości krzywek faktycznie tak jest. Wg linka powyżej już nie, ale chyba warto jednak wierzyć pomiarom suwmiarki więc uznaję, że lifty ssących B16A 2gen i B18C4 są takie same, 0,1 lepsze niż B16A2. Największą niewiadomą pozostają czasy B16A IIgen...Tam, gdzie dla B16A podają liftu 10,7 faktycznie czasy są dłuższe od 5 do 10 stopni więc może faktycznie tak jest :)
Ja uznaję temat OEM wałków za wyczerpany :)
nooo tak 0.1mm... A czy jest ktoś w stanie odpowiedzieć, czy po wciśnięciu zaworu głębiej zwiększymy natężenie przepływu mieszanki, bo na pewno jest moment w którym głębsze wciskanie zaworu nie ma już sensu bo najmniejsza średnica gniazda i tak jest już otwarta w pełni...
Przydała by się jeszcze tabela wyprzedzenia kątowego wszystkich krzywek, co do 1st. i rozkładu objętościowego po krzywiźnie...
nooo tak 0.1mm...
całe nic - od dawna to mówie. No ale ludzie piszą, że na ulicy czuć różnicę...nie wypowiadam się w tym temacie :)
Pytanie o otwarcie zaworu trochę nie na miejscu...W teorii jak najbardziej taki przypadek jest mozliwy, ale widać nigdy do niego nie dochodzimy skoro wkłada sie wałki ze wzniosem 12,5 zamiast seryjnych 10,6 przy niezmienionej średnicy zaworu. To jest zaledwie 10mm przekroju szczeliny przy 33 milimetrowej średnicy więc jak najbardziej czoło grzybka zaworu staje się dla płynącego powietrza ścianą.
Przydała by się jeszcze tabela wyprzedzenia kątowego wszystkich krzywek, co do 1st. i rozkładu objętościowego po krzywiźnie...
może i by się przydała, ale robiąc silnik na 300KM NA...
Pytanie o otwarcie zaworu trochę nie na miejscu...W teorii jak najbardziej taki przypadek jest mozliwy, ale widać nigdy do niego nie dochodzimy skoro wkłada sie wałki ze wzniosem 12,5 zamiast seryjnych 10,6 przy niezmienionej średnicy zaworu. To jest zaledwie 10mm przekroju szczeliny przy 33 milimetrowej średnicy więc jak najbardziej czoło grzybka zaworu staje się dla płynącego powietrza ścianą.
mmm... zawsze myślałem, że w tej dywagacji trzeba wziąć najmniejszy przekrój kanału tj. tuż przy gnieździe zaworowym w głowicy, może być to przykładowo 26mm średnicy minus średnica trzonka może ok 3mm tj, to da nam 624mm^2, taki jest najmniejszy przekrój kanału, który zapełnia mieszanka...
Teraz weźmy max otwarty zawór przy np 10,6mm otwarcia, pola przemieszczającego się czynnika już inaczej liczymy, bo jest to powierzchnia walca bez denek... dla zaworu 28mm i skoku 10,6mm mamy już 932,4mm^2, a przy 12,5mm mamy 1099,5mm^2...
Więc oba te skoki na taką głębokość są już zbędne powyżej pola tego najmniejszego 631mm^2.
Oczywiście powyższe wartości średnic są przeze mnie wymyślone, i chciał bym dostać od kogoś kto ma ściągniętą głowicę bez zaworów, jaka jest najmniejsza średnica w kanale dolotowym w głowicy, oraz grubość trzonka zaworowego tych głowic z b16.
Przypuszczam, że większy skok zaworu ma na celu jedynie zmianę czasu otwarcia i zamknięcia zaworu, a nie wydatku, co można również otrzymać przez zmianę owalizacji krzywek...
Więc nie koniecznie krzywka wyższa będzie nam lepiej napełniała cylinder...
Starstruck
27-12-13, 00:37
W chwili wolnej postanowiłem zebrać do kupy wysokości krzywek OEM wałków z Bserii, które mają potwierdzenie w kilku źródłach ( w tym moje pomiary wałków z B16A IIgen). Wyniki poniżej:
http://images64.fotosik.pl/502/e5e4f6880c8bc320m.jpg (http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/e5e4f6880c8bc320.html)
Chciałem zebrac też czasy otwarć i wzniosy na zaworze, ale własnie dla najbardziej intersujących nas różnic między B16A IIgen a B18C4 znajduję największe różnice. Dla wałków B16A jedni piszą 235stopni, drudzy nawet 240, a są też takie wyniki, które liftem i czasami zgadzają się z wałkami B16A2...nie wiem komu wierzyć, więc nie będę żadnych z cyferek zbierał do jednej tabeli, jako aksjomat. Dla mnie wyznacznikiem jest jedno, co znalazłem w dwóch źródłach - czasy otwarć wałków B16A2 i B18C4 są TAKIE SAME. 230/227. B16A2 ma liftu na ssącym 10,6. 10,7 potwierdzałoby się dla wałków B16A (0,1mm czyli 0,004cala wyższe niż B16A2 wg tej tabeli http://www.angelfire.com/az3/hondawagon/B16Aspecs.html i zrazem wg mojej tabeli wysokości krzywek). Nigdzie nie znalazłem, żeby B18C4 miały tyle samo ALE, tabeli wysokości krzywek faktycznie tak jest. Wg linka powyżej już nie, ale chyba warto jednak wierzyć pomiarom suwmiarki więc uznaję, że lifty ssących B16A 2gen i B18C4 są takie same, 0,1 lepsze niż B16A2. Największą niewiadomą pozostają czasy B16A IIgen...Tam, gdzie dla B16A podają liftu 10,7 faktycznie czasy są dłuższe od 5 do 10 stopni więc może faktycznie tak jest :)
Ja uznaję temat OEM wałków za wyczerpany :)
LUBIĘ!!! Dzięki Fawor :).
Powered by vBulletin® Version 4.2.2 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.