PDA

Zobacz pełną wersję : Honda Civic 1,8 i-VTEC R18A2 - Wypadające zapłony 2500-3000 obr/min



Tadziorek
04-11-13, 20:27
Witam na forum

Trafił do mnie samochód Honda Civic VIII "ufo" 1,8 i-VTEC 140 KM 2007 r.
Kod silnika R18A2
Od samego początku jest problem z "wypadającymi zapłonami"
Rejestruje błędy P0301, P0302, P0303, P0304, P0300.
Monitor zlicza wypadające zapłony tylko w przedziale 2500-3000 obr/min (na postoju i podczas jazdy) jednocześnie na wszystkich 4 cylindrach. W momencie jak zarejestruje błąd ECU ogranicza obroty do 3500 obr/min.

Co sprawdziłem:
- ustawienie rozrządu,
- luz zaworowy,
- wymienione świece zapłonowe,
- zmierzone ciśnienie paliwa,
- podmienione cewki zapłonowe,
- podmieniony zawór VTEC,
- zmierzono kompresję,
- wymieniony olej na Shell 5W30
- zaktualizowano oprogramowanie ECU w serwisie Hondy

Mam pytanie do kolegów którzy znają te silniki na jakiej podstawie centralka wykrywa w tym systemie brakujące zapłony.
Podłączyłem oscyloskop do CKP (czujnika obrotów) w tym przypadku halla i nie zaobserwowałem żadnych zmian w przedziale 2500-3000 obr/min, wykres jet idealny. Mam większe doświadczenie z czujnikami indukcyjnymi - tam wyraźnie widać zmianę.

Samochodem przejechałem jakieś 300-400 kilometrów wszystkie parametry są w porządku: płynnie przyśpiesza, nie szarpie ma odpowiednią moc itd. Nie wygląda mi na to, żeby faktycznie miał problemy z wypadaniem zapłonów (nie czuć tego).

Dziwny parametr w Asianie:
- wypadanie impulsów CKP i CMP (jaka powinna być wartość?) jest na poziomie 35-50 %.

Robiłem procedurę uczenia CKP (w Asianie nazywa się "czysty wał korbowy). Po tej procedurze można przejechać kilka kilometrów i problem powraca.

Jeżeli jest ktoś w stanie pomóc w jakiś sposób bardzo proszę o pomoc.

szczepar
04-11-13, 21:13
Masz serwisówkę do UFO która wisi w przypiętym temacie ?
Jak nie to ściągnij i masz tam cały elaborat jak postępować z tym problemem.
Usuwanie usterek wg DTC: P0300 oraz dowolna kombinacja kodów: P0301, P0302, P0303, P0304
H:\L00\HTML\40\SMG6E40K72100090300FALT00.HTML

Usuwanie usterek wg DTC: P0301 (71), P0302 (72), P0303 (73), P0304
H:\L00\HTML\40\SMG6E40K72100090301FALT90.HTML

Natomiast jeśli już walczyłeś przy pomocy tych rzeczy i nic nie pomogło , to sprawdź czy czasem przewody nie są uszkodzone, i czy sygnały z CKP i CMP docierają całe do Komputera.
Bo możliwe ze masz jakiś brak styku, źle przykręcony przewód masowy do silnika.

Tu masz liste schematów elektrycznych
H:\L00\HTML\00\SMG6E00000000000000ZDLT00.HTML

Co do wykrywania braku zapłonów - nie wiem czy w Hondzie jest już na tyle nowoczesna sonda Lambda aby była w stanie analizować mieszankę z każdego cylindra oddzielnie.
Bo wiem że już tak szybkie sondy są, ale czy tego typu już jest w Hondzie to nie wiem.
Gdzieś na forum był podawany numer do Speca od Hond, ale gdzie on jest wybacz nie pamiętam.

Sciągnij sobie serwisówkę i podmień literę H na taką w jakiej będziesz mieć ją, to wtedy można jakoś pomagać.
Ale będzie ciężko bo mało kto miał tak poważne problemy z samochodem.

Uzupełnij profil przynajmniej o miejscowość. Bo tak to nawet jak by ktoś chciał podjechać abyś mógł dane z kompa odczytać, to nie ma takiej opcji.
Zacznij od sprawdzenia oscylogramów na komputerze i na czujnikach - porównaj ich wygląd. Przy takiej liczbie wypadających impulsów obstawiałbym że problem jest tam.
Jak masz oscyloskop 2 kanałowy to sprawdź jak wyglądają jednocześnie przebiegi na wejściu kompa i na czujniku (pamiętając o użyciu jednej masy).

Tadziorek
04-11-13, 23:19
Sondę wykręciłem na moment bo chciałem posłuchać jak pracuje silnik i wypadające zapłony również zarejestrowało.
Wniosek jest taki, że w tym silniku sonda lambda nie analizuje mieszanki z każdego cylindra.
Oscyloskop mam 2 kanałowy.
Najpierw podłączyłem się bezpośrednio do czujnika, później do centralki - zarejestrowałem sygnały.
Nie nakładałem sygnałów na siebie, spróbuję zrobić taką próbę.
Nie mogę nigdzie znaleźć informacji w jaki sposób centralka analizuje sygnał.

Co się zmienia w przedziale 2500-3000 obr/min w tym silniku?
Po przekroczeniu 3000 obr/min wypadające zapłony znikają do "0"

szczepar
05-11-13, 00:01
Chyba zmienia się ustawienie długości kanału dolotowego powietrza. [Układ siłownika zaworu dostrajania kolektora ssącego (IMT)]
VTEC załącza się zależnie od chwilowego obciążenia i zapotrzebowania na moment - nie jest jak w poprzednim modelu zależny od prędkości obrotowej i jej przekroczenia.
Nie wiem jak jest z EGR-em - ale jego nie odkręcaj bez potrzeby - uszczelka pod nim jest jednorazowa.
Ewentualne możesz podsłuchać sygnały na wtyczce EGR-a.

Oscyloskop ma możliwość ustawienia wykrywania przebiegów z anomalią ? Możesz podać model oscyloskopu :) ?

Tadziorek
05-11-13, 10:36
Oscyloskop Siglent SDS1072CML 70MHz 1GS

Wydaje mi się, że w tym przypadku brakujące zapłony fizycznie nie występują tylko powstają jakieś "śmieci, zakłócenia" które rejestruje centralka.

szczepar
05-11-13, 11:26
Niestety widzę że nie ma tej opcji.
Ewentualnie możesz posiłkować się ustawieniem poświaty aby kolejne przebiegi nakładały sie na siebie.
Lub jeśli masz możliwość wymuszenia stałych obrotów silnika , ustawić wyzwalanie długością sygnału - i tu próbować wychwycić "za długi" odstęp pomiędzy impulsami.
W sumie przy zmiane zakresu obrotów od 2.000 do 3.500 - jak ustawisz wyzwolenie na odstęp pomiędzy impulsami równy dokładnie odstępowi przy 2.000 to wychwycisz brak jednego impulsu do prędkosci ok 3.5000.
Co do czujników halotronowych - to zależnie jaki tam zastosowano , to albo na wyjsciu powinien być już gotowy signał cyfrowy , lub analogowy.
Kształt sygnału nie powinien się zmieniac niezaleznie od obrotów , oczywiście przy wiekszej prędkości obrotowej impuls będzie krótszy ale powinien zachować ten sam kształt (tak jak przy zabawie podstawą czasu oscyloskopu ;) )
Zakładam pomijalne pojemności przewodu, co może nie być prawdą.
Halotrony dają bardzo ładny sygnał, napięcie jakie generuje nie jest zalezne od szybkości zmian pola magnetycznego (jak w przypadku cewki) a od położenia magnesu względem czujnika.

Proponuję wywalanie albo za dużą liczbą/za małą liczbą impulsów w czasie.
I zabawa z ustaleniem poziomu napięcia wyzwalania.
Sprawdź może czy komputer nie był zalany ?

Niestety ale nie mogę pożyczyć oscyloskopu z roboty do zrobienia przebiegów u mnie.

Tadziorek
05-11-13, 14:07
Są to wartości odczytane Asianem przy pracującym silniku.
CMP Brak impulsu - 50
CKP Brak impulsu - 63
CMP Szum - 30
CKP Szum - 30

Wartości przy wyłączonym silniku.
CMP Brak impulsu - 20
CKP Brak impulsu - 25
CMP Szum - 30
CKP Szum - 30

Nie mogę znaleźć informacji jaka powinna być prawidłowa wartość, zwłaszcza "CKP brak impulsu"

szczepar
05-11-13, 14:27
Niestety nie pomogę, do tej pory nie miałem styczności z interfejsem do Hond, ani z jego klonami.
Jak narazie jedyne naprawy były czysto mechaniczne, nie musiałem walczyć ani kupować interfejsu.
W serwisówce też nie ma takich danych przynajmniej ja ich nie widziałem - sądzę ze są zawarte bezposrednio w Hondowskim oprogramowaniu.
Bo tam po naprawie jest diagnostyka - działa/nie działa .

mqb
05-09-16, 21:48
Panowie czy udało się rozwiać ten problem? Niestety mam podobny przypadek.

maciej21
20-09-16, 18:06
U mnie z wypadającymi zapłonami i przechodzeniem w tryb awaryjny walczyły trzy serwisy hondy.. . po 2 tygodniach poszukiwań okazało się że , poluzowały się wkręty mocujące płytkę impulsową na wale korbowym... ciekawostka o tyle, że wczesniej nikt tam nie grzebał i stało sie to po 10 latach eksploatacji. Tak czy inaczej okazało się , że problem był banalny i wszystko jest ok, a przejechałem od tego czasu z 10 tys...