Zobacz pełną wersję : Honda Civic 1,8 i-VTEC R18A2 - Wypadające zapłony 2500-3000 obr/min
Witam na forum
Trafił do mnie samochód Honda Civic VIII "ufo" 1,8 i-VTEC 140 KM 2007 r.
Kod silnika R18A2
Od samego początku jest problem z "wypadającymi zapłonami"
Rejestruje błędy P0301, P0302, P0303, P0304, P0300.
Monitor zlicza wypadające zapłony tylko w przedziale 2500-3000 obr/min (na postoju i podczas jazdy) jednocześnie na wszystkich 4 cylindrach. W momencie jak zarejestruje błąd ECU ogranicza obroty do 3500 obr/min.
Co sprawdziłem:
- ustawienie rozrządu,
- luz zaworowy,
- wymienione świece zapłonowe,
- zmierzone ciśnienie paliwa,
- podmienione cewki zapłonowe,
- podmieniony zawór VTEC,
- zmierzono kompresję,
- wymieniony olej na Shell 5W30
- zaktualizowano oprogramowanie ECU w serwisie Hondy
Mam pytanie do kolegów którzy znają te silniki na jakiej podstawie centralka wykrywa w tym systemie brakujące zapłony.
Podłączyłem oscyloskop do CKP (czujnika obrotów) w tym przypadku halla i nie zaobserwowałem żadnych zmian w przedziale 2500-3000 obr/min, wykres jet idealny. Mam większe doświadczenie z czujnikami indukcyjnymi - tam wyraźnie widać zmianę.
Samochodem przejechałem jakieś 300-400 kilometrów wszystkie parametry są w porządku: płynnie przyśpiesza, nie szarpie ma odpowiednią moc itd. Nie wygląda mi na to, żeby faktycznie miał problemy z wypadaniem zapłonów (nie czuć tego).
Dziwny parametr w Asianie:
- wypadanie impulsów CKP i CMP (jaka powinna być wartość?) jest na poziomie 35-50 %.
Robiłem procedurę uczenia CKP (w Asianie nazywa się "czysty wał korbowy). Po tej procedurze można przejechać kilka kilometrów i problem powraca.
Jeżeli jest ktoś w stanie pomóc w jakiś sposób bardzo proszę o pomoc.
Masz serwisówkę do UFO która wisi w przypiętym temacie ?
Jak nie to ściągnij i masz tam cały elaborat jak postępować z tym problemem.
Usuwanie usterek wg DTC: P0300 oraz dowolna kombinacja kodów: P0301, P0302, P0303, P0304
H:\L00\HTML\40\SMG6E40K72100090300FALT00.HTML
Usuwanie usterek wg DTC: P0301 (71), P0302 (72), P0303 (73), P0304
H:\L00\HTML\40\SMG6E40K72100090301FALT90.HTML
Natomiast jeśli już walczyłeś przy pomocy tych rzeczy i nic nie pomogło , to sprawdź czy czasem przewody nie są uszkodzone, i czy sygnały z CKP i CMP docierają całe do Komputera.
Bo możliwe ze masz jakiś brak styku, źle przykręcony przewód masowy do silnika.
Tu masz liste schematów elektrycznych
H:\L00\HTML\00\SMG6E00000000000000ZDLT00.HTML
Co do wykrywania braku zapłonów - nie wiem czy w Hondzie jest już na tyle nowoczesna sonda Lambda aby była w stanie analizować mieszankę z każdego cylindra oddzielnie.
Bo wiem że już tak szybkie sondy są, ale czy tego typu już jest w Hondzie to nie wiem.
Gdzieś na forum był podawany numer do Speca od Hond, ale gdzie on jest wybacz nie pamiętam.
Sciągnij sobie serwisówkę i podmień literę H na taką w jakiej będziesz mieć ją, to wtedy można jakoś pomagać.
Ale będzie ciężko bo mało kto miał tak poważne problemy z samochodem.
Uzupełnij profil przynajmniej o miejscowość. Bo tak to nawet jak by ktoś chciał podjechać abyś mógł dane z kompa odczytać, to nie ma takiej opcji.
Zacznij od sprawdzenia oscylogramów na komputerze i na czujnikach - porównaj ich wygląd. Przy takiej liczbie wypadających impulsów obstawiałbym że problem jest tam.
Jak masz oscyloskop 2 kanałowy to sprawdź jak wyglądają jednocześnie przebiegi na wejściu kompa i na czujniku (pamiętając o użyciu jednej masy).
Sondę wykręciłem na moment bo chciałem posłuchać jak pracuje silnik i wypadające zapłony również zarejestrowało.
Wniosek jest taki, że w tym silniku sonda lambda nie analizuje mieszanki z każdego cylindra.
Oscyloskop mam 2 kanałowy.
Najpierw podłączyłem się bezpośrednio do czujnika, później do centralki - zarejestrowałem sygnały.
Nie nakładałem sygnałów na siebie, spróbuję zrobić taką próbę.
Nie mogę nigdzie znaleźć informacji w jaki sposób centralka analizuje sygnał.
Co się zmienia w przedziale 2500-3000 obr/min w tym silniku?
Po przekroczeniu 3000 obr/min wypadające zapłony znikają do "0"
Chyba zmienia się ustawienie długości kanału dolotowego powietrza. [Układ siłownika zaworu dostrajania kolektora ssącego (IMT)]
VTEC załącza się zależnie od chwilowego obciążenia i zapotrzebowania na moment - nie jest jak w poprzednim modelu zależny od prędkości obrotowej i jej przekroczenia.
Nie wiem jak jest z EGR-em - ale jego nie odkręcaj bez potrzeby - uszczelka pod nim jest jednorazowa.
Ewentualne możesz podsłuchać sygnały na wtyczce EGR-a.
Oscyloskop ma możliwość ustawienia wykrywania przebiegów z anomalią ? Możesz podać model oscyloskopu :) ?
Oscyloskop Siglent SDS1072CML 70MHz 1GS
Wydaje mi się, że w tym przypadku brakujące zapłony fizycznie nie występują tylko powstają jakieś "śmieci, zakłócenia" które rejestruje centralka.
Niestety widzę że nie ma tej opcji.
Ewentualnie możesz posiłkować się ustawieniem poświaty aby kolejne przebiegi nakładały sie na siebie.
Lub jeśli masz możliwość wymuszenia stałych obrotów silnika , ustawić wyzwalanie długością sygnału - i tu próbować wychwycić "za długi" odstęp pomiędzy impulsami.
W sumie przy zmiane zakresu obrotów od 2.000 do 3.500 - jak ustawisz wyzwolenie na odstęp pomiędzy impulsami równy dokładnie odstępowi przy 2.000 to wychwycisz brak jednego impulsu do prędkosci ok 3.5000.
Co do czujników halotronowych - to zależnie jaki tam zastosowano , to albo na wyjsciu powinien być już gotowy signał cyfrowy , lub analogowy.
Kształt sygnału nie powinien się zmieniac niezaleznie od obrotów , oczywiście przy wiekszej prędkości obrotowej impuls będzie krótszy ale powinien zachować ten sam kształt (tak jak przy zabawie podstawą czasu oscyloskopu ;) )
Zakładam pomijalne pojemności przewodu, co może nie być prawdą.
Halotrony dają bardzo ładny sygnał, napięcie jakie generuje nie jest zalezne od szybkości zmian pola magnetycznego (jak w przypadku cewki) a od położenia magnesu względem czujnika.
Proponuję wywalanie albo za dużą liczbą/za małą liczbą impulsów w czasie.
I zabawa z ustaleniem poziomu napięcia wyzwalania.
Sprawdź może czy komputer nie był zalany ?
Niestety ale nie mogę pożyczyć oscyloskopu z roboty do zrobienia przebiegów u mnie.
Są to wartości odczytane Asianem przy pracującym silniku.
CMP Brak impulsu - 50
CKP Brak impulsu - 63
CMP Szum - 30
CKP Szum - 30
Wartości przy wyłączonym silniku.
CMP Brak impulsu - 20
CKP Brak impulsu - 25
CMP Szum - 30
CKP Szum - 30
Nie mogę znaleźć informacji jaka powinna być prawidłowa wartość, zwłaszcza "CKP brak impulsu"
Niestety nie pomogę, do tej pory nie miałem styczności z interfejsem do Hond, ani z jego klonami.
Jak narazie jedyne naprawy były czysto mechaniczne, nie musiałem walczyć ani kupować interfejsu.
W serwisówce też nie ma takich danych przynajmniej ja ich nie widziałem - sądzę ze są zawarte bezposrednio w Hondowskim oprogramowaniu.
Bo tam po naprawie jest diagnostyka - działa/nie działa .
Panowie czy udało się rozwiać ten problem? Niestety mam podobny przypadek.
U mnie z wypadającymi zapłonami i przechodzeniem w tryb awaryjny walczyły trzy serwisy hondy.. . po 2 tygodniach poszukiwań okazało się że , poluzowały się wkręty mocujące płytkę impulsową na wale korbowym... ciekawostka o tyle, że wczesniej nikt tam nie grzebał i stało sie to po 10 latach eksploatacji. Tak czy inaczej okazało się , że problem był banalny i wszystko jest ok, a przejechałem od tego czasu z 10 tys...
Powered by vBulletin® Version 4.2.2 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.