Zobacz pełną wersję : vtec-e and vtec 3-stage
Jest na internecie dużo na temat pracy silnika vtec-e 114KM czy 90KM, lecz połowa opcji na pewno jest co wynika zresztą z niewiedzy... ale nieważne...
Jedna wersja jest taka, że te silniki zubożają mieszankę niezależnie od pracy 12, czy to 16 zaworów... Ludzie piszą, że jeśli jedziemy na 12 zaworach, to nie koniecznie będzie świeciła się lampka econo...
Druga według mnie słuszna wersja jest taka, że gdy system vtec przełączy na sterowanie 12 zaworami to automatycznie robi nam się ubogo, bo nie wyjdziemy z wielkością przepustnicy do wielkości gniazda zaworowego, stąd siłą rzeczy musi być ubogo..., a jeśli nie wymusimy trybu 12 zaworowego, to nasz silnik będzie działał zawsze na 16 zaworach, nawet jeśli mamy 1000obr i stoimy na postoju...
Proszę inteligencje o wyjaśnienie dokładne w kilku zdaniach...
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kolejną sprawą jest silnik d15b JDM, czy d15... coś tam USDM VTEC 3-etapowy, czy te silniki były montowane w budzie 6gen? Jak w tym silniku sprawuje się ten tryb pracy na 12 zaworach, jak da się wyjść ze spalaniem, czy ten tryb działa tak samo jak w vtec-e? Czy na podzespole liczników jest lampka econo ? Ile kosztuje taki silnik z wiązką elektryczną i ECU? Jak jest z jego dostępnością? jaką ma sondę lambda, a może dwie?...
Jeśli ktoś miał z tym styczność proszę o wszelkie informacje...
Z góry dzięki pozdrawiam...
Jedna wersja jest taka, że te silniki zubożają mieszankę niezależnie od pracy 12, czy to 16 zaworów... Ludzie piszą, że jeśli jedziemy na 12 zaworach, to nie koniecznie będzie świeciła się lampka econo...
Tak właśnie jest, wystarczy zmajstrować kontrolkę zaworu vtec czy choćby wpiąć się miernikiem, by zobaczyć że vtec i econo nie są ściśle powiązane, choć w większości przypadków się pokrywają.
12V w vtec-e jest trybem "domyślnym", na nim auto odpala, rusza z miejsca, itp., dopiero później przeskakuje na 16V w czasie jazdy.
Tryb zubażania mieszanki jest tylko w d15z1 i d15z3, w których występuje sonda szerokopasmowa. Vtec, czyli przełączenie w tryb 16V następuje przy minimum 2500 rpm podczas dużego obciążenia silnika (np gaz w podłodze) lub przy 3200 przy łagodnych przyspieszaniach. Zubażanie następuje wtedy gdy lekko operujemy gazem i świeci nam się kontrolka econo.
w d15z6 to tylko zmiana z trybu 12V na 16V bez zubażania (sonda 1 żyłowa). Chociaż chętnie bym sprawdził szerokopasmówką czy tylko to...
Analogicznie będzie w 3 stage VTEC, dodakowo przy 4800 wchodzi na wysoką krzywkę, dokładnie tak jak w d16z6...
d15b 3 stage bylo montowane tylko w 6gen.
i dziala dokladnie tak jak mowisz, najpierw masz tryb 12V, potem masz 16V, a na koniec masz normalnego VTECa czyli ostre krzywki
w d15z6 to tylko zmiana z trybu 12V na 16V bez zubażania (sonda 1 żyłowa). Chociaż chętnie bym sprawdził szerokopasmówką czy tylko to...
Ja obstawiam że też zubaża, tylko działa w pętli open loop, i nie bierze pod uwagę pomiaru z sondy, a jedynie leje z stałej mapy czasów wtrysku... zapewne konstruktorzy stwierdzili, że kosztowna w produkcji sonda szerokopasmowa jest zbędna...
Gdzieś na anglojęzycznej stronie wyczytałem, że są to mieszanki w okolicach 20:1, a co za tym idzie pewnie znacząco rośnie temperatura gazów spalinowych...
Ma ktoś może ten silnik d15b w swoim powozie?
jako że miałem d15z1 a obecnie mam d15b 3 stage to mogę się troszkę wypowiedzieć :)
d15z1 nie miał kontrolki bo występował w budzie 5 gen a owa kontrolka eco występowała w 6 generacji czyli w d15z6. Ale owszem, gaśnięcie kontrolki ECO w d15z6 nie zawsze pokrywa się z z zapaleniem dołożonej kontrolki vtec. Nie wiem jak to jest sterowane bo jak pisał jogal, nie ma tu sondy 5-żyłowej. Ale jest za to OBD2 , może jakoś to jest wysterowane-nie wiem nie zagłębiam się.
D15B 3-Stage VTEC - tylko jego moc przewyższa jego tajemniczość. Jeszcze parę lat temu więlu ludzi uważało że taki silnik nie istnieje bądź że to d15z6 jest taki (właśnie przez to że tryb ECO nie pokrywa się z trybem VTEC), jednak D15B oraz D15Z7 (ten sam silnik-różne oznaczenia) posiada dwa niezależne zawory VTEC i działa tak jak wcześniej opisane. Jednak tylko jeden komputer może zasadniczo wysterować dwa sygnały VTECa - jest to komp OBD2 od silnika D15B i żaden inny. Te silniki często śmigały ze skrzynią automatyczną bezstopniową CVT, jeśli więc masz kompa od takiego egzemplarza, raczej nie pośmigasz bez jakichś dziwnych checkow. Można to oczywiście obejść budując mapę od zera na bazie tej od B18C4 zmieniając jednak sygnał IAB na wejściu do kompa (przy załączaniu VTECa sygnał "otwiera", podczas gdy przy załączaniu IAB- "zamyka" - trzeba to odwrócić)
Spalanie d15b 3 stage....ja mam na sztywno ustawione na OBD1 VTEC #1: 2500rpm/min, VTEC #2: 5000 rpm/min.
Tryb mieszany czyli jak dojeżdżałem do roboty spod miejscowości Poznania do Poznania (w trasie 15km, miasto10km) : ok 7,5l/100km
Tryb miejski czyli po zamieszkaniu w Poznaniu w odległości 3km od roboty : 8,5l i więcej/100km
poprzedni temat: http://www.civicklub.pl/forum/showthread.php?16047-EG4-D15B-3-stage-VTEC-by-Gruszecky-amp-TTGarage
aktualny temat z tym samym silnikiem: http://www.civicklub.pl/forum/showthread.php?175897-White-Crowd-D15B-3-Stage-VTEC-EG
Tu jest troche do poczytania http://autokult.pl/2011/06/11/zmienne-fazy-rozrzadu-po-japonsku-vtec-wideo
Tryb zubażania mieszanki jest tylko w d15z1 i d15z3, w których występuje sonda szerokopasmowa. Vtec, czyli przełączenie w tryb 16V następuje przy minimum 2500 rpm podczas dużego obciążenia silnika (np gaz w podłodze) lub przy 3200 przy łagodnych przyspieszaniach. Zubażanie następuje wtedy gdy lekko operujemy gazem i świeci nam się kontrolka econo.
Jak to sie ma do tego, ze jadac np. na trojce przy 3,2 tys obrotow swieci sie econo, wciskam gaz do dechy (gasnie kontrolka) auto opornie przyspiesza ze tak powiem :D dochodzi do 4 tys obrotow-zmienia sie wtedy dzwiek i dopiero zaczyna wkrecac sie w obroty(i jakos tam przyspiesza:D)
Moze ktos napisac przebieg kiedy co sie wlacza???:P myslalem ze do tych 4 tys chodzi na 12v(ale od 3200 nie ma mniejszego spalania-ubogiej mieszanki - potem przy 4 tys wchodzi 16v i dawka paliwa i auto zaczyna jechac- prosze jak cos mnie z bledu wyprowadzic)
Pozdrawiam Kamil
piotrmucha
28-08-13, 04:48
Ma ktoś może ten silnik d15b w swoim powozie?
ja mam to w swoim powozie. masz tu link:
http://www.youtube.com/user/MrPrelud
masz tu filmik do ilu max na godzine pali sie lampka eco, przyspieszenia, nagrania z dziurawym wydechem przez co ladnie slycha jak sie fazy zmieniaja. mam gdzies tez filmik na ktorym przyspiesza pod bardzo stroma gorke i wtedy to vtec sie spisal... musze poszukac i wrzucic
zawsze do 3 tysi od luzu przyspiesza na 12v, od 5000 na vtec.
spalanie:
1. przy jezdzie ze stala predkoscia na autostradzie (jednorazowo odcinek 400 km) ok125km/h 6,4 litra (bez klimy),
2. w miescie 7.5,
3.max: przy 70% za miastem na odcinku 20km(do pracy) przy przyspieszaniu do odcinki 2 i 3 bieg jakies 10 moze 15 razy i przy predkosci stalej 140 - 160 , no i te 30% w miescie to ciagle but wiadomo, z klima zawsze wlaczona to wychodzilo mi 10,5 litra
4. procentowo podobnie, tyle ze bez klimy, i predkosc stala 125 czyli na econo to wychodzilo 7 z drobnymi
D15B seryjnie miales w autku? Fajny silnik ale suma sumarum chyba słabszy jesli chodzi o osiagi od d15z6, 6.4l przy 120km/h to sporo, mi ostatnio nad morze wyszlo 5.5l/100km przy 120 na S7 i troche pod 140km/h na autostradzie
D15B seryjnie miales w autku? Fajny silnik ale suma sumarum chyba słabszy jesli chodzi o osiagi od d15z6, 6.4l przy 120km/h to sporo, mi ostatnio nad morze wyszlo 5.5l/100km przy 120 na S7 i troche pod 140km/h na autostradzieTo kolego robisz lepsze wyniki niz fabryka podaje :D Bo wlasnie przy120km/h producent podaje spalanie kolo 6,4 litra, wiecnie chce mi sie wierzycwte 5,5 l (sam mam d15z3 i takie spalanie 5,5 l to tylko jezdzac 80-90 km/h)
piotrmucha Fajny masz ten wóz... a czy są takie w wersji z kierownicą z lewej strony? a jak są to nie idzie pewnie dostać...
Klima automatyczna też bardzo fajna sprawa...
Nie ma, jak nazwa wskazuje, ta wersja silnikowa wychodziła tylko na Japonię. No, siłą rzeczy do dostania też na innych rynkach rhd ale to czysty JDM
ale chyba wychodził jakiś tam silnik d15... coś tam..., który miał też vtec 3-stage i wychodził na rynek USDM, więc kierownicę miał by z lewej strony, były to chyba wozy w większości ze skrzynią CVT, a ja właśnie poluję na jakiś civic z taką skrzynią bezstopniową, jak to by był jakiś EK w silniku vtec 3-stage to już całkiem bajka......
A jak się sprawa ma z D15z8 na złączu OBD1 bo takowy był w Angielce (angliku) a teraz jest w Eg8 u mnie. Jak ten Vtec działa i ile to pali? Ma ktoś taki silnik u siebie?
Ma ktoś może ten silnik d15b w swoim powozie?
W mojej Halinie jest taki motorek. Średnie zużycie paliwa z ostatnich 36 tys. km (odkąd posiadam autko) to 5.76 l/100km. Z tego co mi wiadomo, to spalanie nie różni się wcale od wersji 2-stage (przy normalnej jeździe, czyli takiej, jaką ja uskuteczniam), bo do pewnego momentu charakterystyki obu silników się nie różnią. D15B ma jedynie ostrzejszą górę (nie testowałem).
To kolego robisz lepsze wyniki niz fabryka podaje :D Bo wlasnie przy120km/h producent podaje spalanie kolo 6,4 litra, wiecnie chce mi sie wierzycwte 5,5 l (sam mam d15z3 i takie spalanie 5,5 l to tylko jezdzac 80-90 km/h)
Przy 80-90km/h pali poniżej 5l
Przy 110-120km/h wyszło jakieś 5.3l/100km nad morze, zalewane do pełna
W mieście przy normalnej jeżdzie na lampce ekono 7-7.5l/100km, za 100zł robie 250-260km w mieście.
Nie jestem pewnien ale d15z7 to oznaczenie tego motoru na jakis tam rynek ( nie japonski )
Powered by vBulletin® Version 4.2.2 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.