Marcel1
14-08-13, 10:47
Nie wiem na ile ktoś będzie chciał się tak bawić, ale może komuś się przyda.
Czasami przekaźniki lubią przestać działać zwłaszcza te, które dodaje się przy samodzielnym montażu (może ze względu na gorszą jakość dzisiejszych wyrobów). Wiadomo, że najlepiej wymienić sobie przekaźnik na nowy, ale czasami może być potrzebny "już" a nowego nie ma pod ręką.
Jak sprawdzić przekaźnik?
Najprościej po jego wyjęciu zmostkować styki 30 i 87. Każdy przekaźnik jest opisany pod spodem, więc nie będzie problemu ze znalezieniem odpowiednich styków. Po zmostkowaniu styków 30 i 87 obwód jest zamknięty i odbiornik musi działać. Jeżeli nie działa, należy szukać dalej przyczyny (bezpiecznik, przełącznik, włącznik, przerwany obwód).
Jeżeli przed demontażem przekaźnika odbiornik nie działał a po zmostkowaniu 30 i 87 działa, winny jest przekaźnik, bierzemy gościa na stół.
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/pelny/800f8c651562b635.html
Na zdjęciu zaśniedziałe styki, które należy oczyścić i zabezpieczyć, np. wazeliną techniczną. Może to być też powodem niepoprawnego działania obwodu przekaźnika.
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/pelny/f5c5b383bd802a91.html
Otwieranie przekaźnika.
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/pelny/5663c34895680c65.html
Na zdjęciu widoczny "środek" przekaźnika. Czerwonym okręgiem zaznaczyłem stycznik obwodu 30 i 87 i działa on tak samo, jak zmostkowanie 30 i 87 z tym, że mostkujemy ręcznie a w przekaźniku odbywa się to za pomocą elektromagnesu ze styków 85 i 86. Jeżeli w przekaźniku przerwa między 30 a 87 jest zbyt duża, elektromagnes nie ma tyle siły, aby zamknąć obwód, stąd nasz odbiornik nie działa. Zieloną strzałką zaznaczyłem drucik, który należy dogiąć, w celu zniwelowania przerwy między stykami tak, aby elektromagnes mógł zamknąć obwód. Przerwę między stykami zostawiamy minimalną. Styki nie mogą się dotykać, bo jak wiadomo odbiornik będzie działał cały czas. Tak wygląda przekaźnik, po zmniejszeniu przerwy między obwodem 30 i 87:
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/14137304bea5d5e1.html
Jeżeli ktoś chce się upewnić, czy elektromagnes po lub przed zabiegiem zamyka obwód 30 i 87, może podać napięcie +12V na przekaźnik do styków 85 i 86, kiedy styki 30 i 87 się załączą i usłyszymy "kliknięcie", oznacza to, że przekaźnik działa poprawnie. Można to obejrzeć na rozebranym przekaźniku. W przypadku, kiedy obwód 30 i 87 nadal się nie zamyka, mimo podania napięcia na przekaźnik, kwalifikuje go do wymiany ze względu na uszkodzoną cewkę obwodu elektromagnesu.
UWAGI aby uniknąć zwarcia:
- w gnieździe przekaźnika mostkujemy TYLKO I WYŁĄCZNIE styki 30 i 87 w celu w/w
- napięcie +12V podajemy TYLKO na przekaźnik wyjęty z gniazda przekaźnika instalacji samochodowej
Zdjęcia robione schabowym. Może komuś się to wszystko przyda :)
Czasami przekaźniki lubią przestać działać zwłaszcza te, które dodaje się przy samodzielnym montażu (może ze względu na gorszą jakość dzisiejszych wyrobów). Wiadomo, że najlepiej wymienić sobie przekaźnik na nowy, ale czasami może być potrzebny "już" a nowego nie ma pod ręką.
Jak sprawdzić przekaźnik?
Najprościej po jego wyjęciu zmostkować styki 30 i 87. Każdy przekaźnik jest opisany pod spodem, więc nie będzie problemu ze znalezieniem odpowiednich styków. Po zmostkowaniu styków 30 i 87 obwód jest zamknięty i odbiornik musi działać. Jeżeli nie działa, należy szukać dalej przyczyny (bezpiecznik, przełącznik, włącznik, przerwany obwód).
Jeżeli przed demontażem przekaźnika odbiornik nie działał a po zmostkowaniu 30 i 87 działa, winny jest przekaźnik, bierzemy gościa na stół.
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/pelny/800f8c651562b635.html
Na zdjęciu zaśniedziałe styki, które należy oczyścić i zabezpieczyć, np. wazeliną techniczną. Może to być też powodem niepoprawnego działania obwodu przekaźnika.
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/pelny/f5c5b383bd802a91.html
Otwieranie przekaźnika.
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/pelny/5663c34895680c65.html
Na zdjęciu widoczny "środek" przekaźnika. Czerwonym okręgiem zaznaczyłem stycznik obwodu 30 i 87 i działa on tak samo, jak zmostkowanie 30 i 87 z tym, że mostkujemy ręcznie a w przekaźniku odbywa się to za pomocą elektromagnesu ze styków 85 i 86. Jeżeli w przekaźniku przerwa między 30 a 87 jest zbyt duża, elektromagnes nie ma tyle siły, aby zamknąć obwód, stąd nasz odbiornik nie działa. Zieloną strzałką zaznaczyłem drucik, który należy dogiąć, w celu zniwelowania przerwy między stykami tak, aby elektromagnes mógł zamknąć obwód. Przerwę między stykami zostawiamy minimalną. Styki nie mogą się dotykać, bo jak wiadomo odbiornik będzie działał cały czas. Tak wygląda przekaźnik, po zmniejszeniu przerwy między obwodem 30 i 87:
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/14137304bea5d5e1.html
Jeżeli ktoś chce się upewnić, czy elektromagnes po lub przed zabiegiem zamyka obwód 30 i 87, może podać napięcie +12V na przekaźnik do styków 85 i 86, kiedy styki 30 i 87 się załączą i usłyszymy "kliknięcie", oznacza to, że przekaźnik działa poprawnie. Można to obejrzeć na rozebranym przekaźniku. W przypadku, kiedy obwód 30 i 87 nadal się nie zamyka, mimo podania napięcia na przekaźnik, kwalifikuje go do wymiany ze względu na uszkodzoną cewkę obwodu elektromagnesu.
UWAGI aby uniknąć zwarcia:
- w gnieździe przekaźnika mostkujemy TYLKO I WYŁĄCZNIE styki 30 i 87 w celu w/w
- napięcie +12V podajemy TYLKO na przekaźnik wyjęty z gniazda przekaźnika instalacji samochodowej
Zdjęcia robione schabowym. Może komuś się to wszystko przyda :)