Zobacz pełną wersję : D16Z9 jakie podzespoły do gazu STAG4
Witam. W poprzednim zajechanym silniku D15B7 posiadałem następującą instalację LPG :
Układ sterujący STAG 4
Reduktor tomasetto
Wielozawór tomasetto
Obudowa wielozaworu stako
Wtryskiwacz gazu valtek
W obecnym D16Z9 o przebiegu 270 000 ( wzięty z automata więc nie kopci nawet przy odcince , nie bierze oleju ) chcę mieć wszystko tak jak należy , więc co pasowałoby zmienić w obecnej konfiguracji ? Autko po lekkich modyfikacjach
Zrobiony wydech pełny przelot , oraz dolot parówa.
elektronika może zostać, jedynie reduktor nie wiadomo jaki masz bo tomasetto jest kilka różnych a przydało by się żeby był zapas mocy ;) wtryski bym zmienił na hana ;]
Valteki ...hmmm, ja po 8 latach przygód z LPG wybrałbym coś innego. Np. jw :)
ja bym zamontował to co masz, nie generując żadnych kosztów, jedynie co to można w listwie zmienić tłoczki na nowe i ustawić skoki...
Witam. Dziś spotkałem się z gaziarzem i powiedział mi że ten zestaw wypluje do 130 - 140 KM max.
Co to oznacza ?
Obecna moc którą mam to 140 a jeszcze nie robiony dolot.
Widzisz... największym problemem jest reduktor, który zapewne zasila silnik stale przy max 90KM, czyli dość dużym wydatku paliwa... Myślę, że nie będziesz stale używał tych swoich 140KM. Znam człowieka który ma prelude 2.3L i śmiga na tym reduktorze bez problemów. Jeśli odczuwasz potrzebę wymiany tego reduktora na bardziej wydajny, to wystarczy jakiś AC R01 czy Zawoli...
Osobiście nakazał bym instalatorowi zamontować to co masz... A jeśli już zamierzasz jazdę na torze, czy jakieś inne wyczyny, to wymienić reduktor możesz później...
Nie miałbym serca katować silnika zasilanym LPG na torze :P
Tak właśnie zrobiłem , we wtorek rozpoczyna montaż.
I tak podejrzewam że po przejściach z D15b7 na LPG bede obawiał się przekroczyć 4000obr.
kupiłem wczoraj auto i mam bardzo podobny zestaw te valteki masz czerwone ?
napisz czy jezdzi to jak powinno w d16
Valtec czerwone to dobra listwa, przede wszystkim odporna na wszelakiego rodzaju zabrudzenia, w przeciwieństwie do keihin czy hana. Kolejnym plusem jest to, że da się ją rozebrać i wyczyścić, czego również nie da się wykonać z hana czy keihin...
Listwa ta jest w stanie obsłużyć silniki z mocą 55KM na cylinder, bez problemu... dodatkowo mamy możliwość ustawienia dławienia średnicą dyszy, oraz wydajności pojedynczego cyklu skokiem tłoczka...
Wadą tej listwy jest to, że mało który instalator LPG potrafi ją ogarnąć, bo czas poniżej 2,5ms to ona niestety nie zrobi, trzeba to już mapą mnożnika regulować...
Koszt regeneracji... z tego co pamiętam oryginalny tłoczek kosztuje 6zł za sztukę... więc cena raczej śmieszna...
Ja mam tą listwę obecnie w B16A2 i nie widzę żadnych przeciwwskazań do jej używania...
I tak podejrzewam że po przejściach z D15b7 na LPG bede obawiał się przekroczyć 4000obr.
Ja nie rzadko przekraczam 8000 min^-1, tak że nie ma się co obawiać w Twoim przypadku...
http://www.europegas.pl/documents/VALTEK_tech_spec.pdf
więc nie 2,5mm a przynajmniej 3,3ms a dodając jeszcze czas zamknięcia to daje 5,5ms (pełnego cyklu pracy wtryskiwacza)
poniżej tej wartości wtryskiwacza nie zachowuje się liniowo
Ja nie rzadko przekraczam 8000 min^-1, tak że nie ma się co obawiać w Twoim przypadku...
ja się tylko zapytam jakie masz czasy wtrysku wtryskiwaczy LPG przy tych 8000 RPM
ja się tylko zapytam jakie masz czasy wtrysku wtryskiwaczy LPG przy tych 8000 RPM
nie wiem... musiał bym się przewieść, ale przy 7tys jest ok 17ms przy 2,5mm dyszy i 0,55mm skoku tłoczka, ale to też zależy nam od obciążenia...
więc nie 2,5mm a przynajmniej 3,3ms a dodając jeszcze czas zamknięcia to daje 5,5ms (pełnego cyklu pracy wtryskiwacza)
poniżej tej wartości wtryskiwacza nie zachowuje się liniowo
masz rację... dlatego całkiem możliwe, że po zmianie listwy na np Hana jestem w stanie zejść z 1L LPG mniej na 100km, oczywiście przy obciążeniu gdzie wtryskiwacz daje poniżej 5,5ms...
W sumie mam stare wtryskiwacze keihin pomarańczowe w piwnicy, może warto by było spróbować je uruchomić... ale jak one mają z 100tkm to każdy ma pewnie inny czas otwarcia i zamknięcia, ze względu na zużycie i zabrudzenia...
Czyli dobry gaziarz, po podłączeniu instalacji powinien podłączyć się pod komputer samochodowy i szperać w mapach ?
Czyli dobry gaziarz, po podłączeniu instalacji powinien podłączyć się pod komputer samochodowy i szperać w mapach ?
nie nie... sterownik LPG odczytuje sobie tylko czasy wtrysków z wtryskiwaczy benzynowych, chodzi tu o mapę LPG a najbardziej o mapę mnożenia LPG względem benzyny. Tu instalator ma pole do popisu :D:D...
nie wiem... musiał bym się przewieść, ale przy 7tys jest ok 17ms przy 2,5mm dyszy i 0,55mm skoku tłoczka, ale to też zależy nam od obciążenia...
niechciał bym cię martwić ale:
17ms przy 7007 rpm to 96% Injection Duty Cycle
17ms przu 7500 rpm to 106% Injection Duty Cycle
17ms przy 8028 rpm to 114% Injection Duty Cycle
więc praktycznie przy 7100 masz limit wydatku wtryskiwacza i zaczyna opadać AFR
Czyli dobry gaziarz, po podłączeniu instalacji powinien podłączyć się pod komputer samochodowy i szperać w mapach ?
dobry gaziarz powinien podpiąć się pod komputer samochodowy w calu odczytania korekt STFT oraz LTFT i ustawić je na takim samym poziomie jak podczas pracy na paliwie
grzebanie w mapach paliwa nic mu jeż nie da ale grzebanie w mapach zapłonu może jeszcze bardziej poprawić dynamikę auta podczas pracy na LPG
niechciał bym cię martwić ale:
17ms przy 7007 rpm to 96% Injection Duty Cycle
17ms przu 7500 rpm to 106% Injection Duty Cycle
17ms przy 8028 rpm to 114% Injection Duty Cycle
Zgadza się, pod koniec obrotomierza jest komunikat o zapętlaniu... a mam pytanie jak to liczysz?
poza tym, chyba powinien zaświecić błąd sonda lambda voltage too low, jeśli by było ubogo...
pod koniec obrotka komp nie patrzy na sonde tylko idzie w open loop i leje z mapy.
mmmm, ja wiem że nie bierze pod uwagę wskazań sondy do obliczania czasów wtrysku. Powinno być wtedy bogato, a jeśli jest ubogo, to nie zasygnalizuje tego sterownik?
Muzyk-Grzes
10-08-13, 08:01
Ale napisz jeszcze jakie ten reduktor jest, bo Tommaseto model AT-09 są trzy rodzaje, Standard (90)-HP ,Alaska (140-HP) oraz Artic (250-HP) Tak więc z około 90 konnym standardem za dobrze nie pojeździsz. Ja ososbiście śmigam na Alasce i działa to znakomicie.
A co do katowania silnika z LPG na torze zawsze możesz ustawić w Stagu przełączanie na benzynę np po przejściu na VTEC, dobrze jest też kiedy masz kompa przygotowanego pod strojenie lub strojonego zastosować kość Eprom z dwoma bankami pamięci (512 kb) i dwie przełączane mapy ze zmienionym zapłonem dla LPG.
Pozwala to zmniejszyć spalanie ,u mnie do nawet 8,3l /100km oczywiście przy jeździe eko.
poza tym, chyba powinien zaświecić błąd sonda lambda voltage too low, jeśli by było ubogo...
wcale nie musi robić się ubogo bo wystarczy że AFR z jakiś 12,3 zmniejszy się na 14,2 i nadal będzie bogato jak dla wąskopasmowej
jednak przy takim AFR będzie rosło EGT oraz mogą wystąpić problemy ze spalaniem detonacyjnym jeśli zapłon jest bardzo agresywny
wcale nie musi robić się ubogo bo wystarczy że AFR z jakiś 12,3 zmniejszy się na 14,2 i nadal będzie bogato jak dla wąskopasmowej
jednak przy takim AFR będzie rosło EGT oraz mogą wystąpić problemy ze spalaniem detonacyjnym jeśli zapłon jest bardzo agresywny
Masz rację... a jeśli będzie spalanie detonacyjne to nie zaświeci błędu od knock sensor?
Natomiast rosnące EGT nie jest chyba problemem dla silnika jeśli jest to krótkotrwałe... klastra katalizatora też nie zniszczymy bo nie ma w nim resztek paliwa...
I mam prośbę odnośnie tego jak liczysz Injection Duty Cycle, bo jest to dość ciekawe...
dobrze jest też kiedy masz kompa przygotowanego pod strojenie lub strojonego zastosować kość Eprom z dwoma bankami pamięci (512 kb) i dwie przełączane mapy ze zmienionym zapłonem dla LPG.
A jak przełączasz się między tymi kościami ze zmienioną mapa wyprzedzenia zapłonu? czy może dzieje się to automatycznie po przejściu na LPG?
Muzyk-Grzes
10-08-13, 12:25
A jak przełączasz się między tymi kościami ze zmienioną mapa wyprzedzenia zapłonu? czy może dzieje się to automatycznie po przejściu na LPG?
Kość ma wyprowadzoną nogę sterującą bankami (u mnie z podstawki) przełącza się dostając sygnał z wielozaworu do przełącznika kontraktonowego a ten zwiera nóżkę sterującą do masy i startuje drugi bank z mapa zapłonu dla LPG.
Co zabawne szukałem rozwiązania na LPG-forum i kiedy zapytałem czy taki układ zadziała pozostawili pomysł bez szans na działanie ,a bo będzie check engine wyskakiwał przy zmianie ,albo że wogóle komp się "usmaży", a po tym jak zadziałało stwierdzili że kłamię bo mam Alaskę i 130KM i to tez nie powinno działać.
Przestałem tam wchodzić.....
Aaaaa u mnie to wygląda tak
http://img26.imageshack.us/img26/4557/20121022145923.jpg (http://img26.imageshack.us/i/20121022145923.jpg/)
Gaziarze na ogół to prości ludzie, bez pojęcia, nie ma się co ich zdaniem sugerować, bo często racji nie mają...
Ciekawy pomysł z tym przełączaniem banków... jeśli Ci to działa poprawnie, to gratuluję pomysłu...
Natomiast w silnikach z czujnikiem spalania stukowego, myślę że jest to zbędne...
I mam prośbę odnośnie tego jak liczysz Injection Duty Cycle, bo jest to dość ciekawe...
można to bardzo łatwo zobrazować podstawiając wartości w tablicach paliwowych croma
Masz rację... a jeśli będzie spalanie detonacyjne to nie zaświeci błędu od knock sensor?
błąd się nie zaświeci tylko ECU opóźni zapłon do momentu ustania spalania detonacyjnego, jednak knock detection window działa tylko w małych i średnich zakresach obrotowych,
silnik powyżej 5000 rpm generuje tak dużo hałasu że ECU nie jest w stanie zdefiniować czy to było spalanie detonacyjen czy np luzy zaworowe tak więc zazwyczaj powyżej 5000 RPM ECU wraz z knock sensorem nie bierze udziału w regulacji wyprzedzenia zapłonu
Natomiast w silnikach z czujnikiem spalania stukowego, myślę że jest to zbędne...
wszystko kwestia na do jakiego paliwa dostrojony jest ECU
Muzyk-Grzes
10-08-13, 12:58
Natomiast w silnikach z czujnikiem spalania stukowego, myślę że jest to zbędne...
Całkowicie zbędne ,niestety komp P28 nie obsługuje knock sensora P30 tak ,ale tylko wtedy kiedy jest doposażony w dodatkową płytkę (niby tylko wersje JDM miały) a tej koszt na ebay to około 100$
wszystko kwestia na do jakiego paliwa dostrojony jest ECU
Ja myśle że nawet jakbyś przestawił zapłon do paliwa 98 oktanów to dla gazu (ponad 100 a nieraz dochodzi do 120 oktan zależnie od ilości butanu w mieszance) i tak będzie mało.
Samochodzik jest w trakcje gazowania , jutro go odbieram.
Panowie powiedźcie mi jeszcze jak wygląda jazda na reduktorze do 90 km ( czyli. Standard (90)-HP ) ?
W poprzednim d15 kiedy to był mój pierwszy silnik w gazie , czasami zapominałem się i cisnąłem go do oporu ( zastanawiam się czy przez to go zajechałem wydmuchanie uszczelki , przegrzewanie , po wymianie uszczelki tydzień jazdy i znowu to samo ).
Czyli na takim standardzie przy ciężkiej nodze , gwarantowane uszkodzenie silnika ?
zastanawiam się czy przez to go zajechałem wydmuchanie uszczelki , przegrzewanie , po wymianie uszczelki tydzień jazdy i znowu to samo
Partacz jakiś Ci tą uszczelkę montował, bo tydzień po tygodniu to wysoka temperatura nie jest w stanie wypalić uszczelki...
Normalnie ciśniesz na gaz, tak jak na benzynie i się nie stresuj...
jednego czasu gdy bawiłem się w eksperymęta to wymieniłem 5 uszczelek pod głowicą w ciągu 2 tygodni :)
a eksperyment polegał na zaturbieniu micry k10 z 92 roku na instalacji II generacji z blosem
zaczynałem od uszczelki za 180 zł a skończyłem na uszczelce za 40 zł posmarowanej hermetykiem i ta wytrzymała bez problemu 8 miesięcy i 3 sprzęgła :)
zaczynałem od uszczelki za 180 zł a skończyłem na uszczelce za 40 zł posmarowanej hermetykiem i ta wytrzymała bez problemu 8 miesięcy i 3 sprzęgła
Zgadza się... nie zawsze droższa znaczy lepsza... co do hermetyku to się zgodzę, że jest w stanie lepiej nam połączyć powierzchnie, natomiast jeśli chodzi o samo uszczelnienie komór spalania, tu hermetyk niestety na nic się nie zda...
A jak doładowaliście silnik, to zapewne nie trafialiście dobrze ze stopniem sprężania, kto wie czy uszczelka za 40zł nie była grubsza, może akurat pomogła w odprężeniu...
Gaz już w autku , pierwsza jazda za płoty :)
Panowie co powinien zrobić gaziarz po podłączeniu instalacji ?
Ten u którego ja podłączałem , powiedział że zrobił tylko kalibrację.
Czy to wystarcza ? Czy warto jeszcze gdzieś ją wyregulować ?
Ten u którego ja podłączałem , powiedział że zrobił tylko kalibrację.
Mam nadzieję, że Ci szczelność sprawdził ;)
Też mam taką nadzieje :) Mój nos niczego podejrzanego nie wyczuł.
Niech teraz LPG zarabia na Hankę :)
A jak doładowaliście silnik, to zapewne nie trafialiście dobrze ze stopniem sprężania, kto wie czy uszczelka za 40zł nie była grubsza, może akurat pomogła w odprężeniu...
to były eksperymenty na pełę więc nawet się nie pokusiłem o obliczenie stopnia sprężania ale można powiedzieć że oscylowało w okolicy 9,5:1 a głównym powodem wypalania uszczelek była ubogo mieszanka przy booscie
którą udało się dopiero doregulować przy 5 uszczelce :)
Panowie co powinien zrobić gaziarz po podłączeniu instalacji ?
powinien sprawdzić szczelność i dokalibrować instalację w trasie (zebrać mapę benzynową i dostroić do niej mapę LPG )
szczerze mówiąc niemał bym odwagi puścić kogoś po samej auto kalibracji w trasę, po pierwsze dlatego że wtryskiwacze LPG muszą się troszkę rozchodzić (średnio po ok 30 km od zamontowania bądź wyciągnięcia z pudełka stabilizuje się ich wydatek wtrysku)
a po drogie nigdy nie wiadomo jak auto się będzie zachowywać przy WOT (wide open throttle) na seryjnym mnożniku (a zazwyczaj jest to dalekie od ideału )
(pomijając już średnie obciążenia :P )
a głównym powodem wypalania uszczelek była ubogo mieszanka przy booscie
Było widać na brzegach uszczelnienia komory spalania ubytki metalu?
powinien sprawdzić szczelność i dokalibrować instalację w trasie (zebrać mapę benzynową i dostroić do niej mapę LPG )
szczerze mówiąc niemał bym odwagi puścić kogoś po samej auto kalibracji w trasę, po pierwsze dlatego że wtryskiwacze LPG muszą się troszkę rozchodzić (średnio po ok 30 km od zamontowania bądź wyciągnięcia z pudełka stabilizuje się ich wydatek wtrysku)
a po drogie nigdy nie wiadomo jak auto się będzie zachowywać przy WOT (wide open throttle) na seryjnym mnożniku (a zazwyczaj jest to dalekie od ideału )
nie straszcie już... chłopak nie będzie mógł po nocach spać i będzie się nie potrzebnie stresował... :P
Gaz już śmiga wszystko jest OK ale dziś dowiedziałem się kilku rzeczy. Aby silnik służył mi wieki i abym mógł go zarzynać w gazie musiałbym obecny zestaw czyli :
Reduktor : Tomasetto Alaska AT09
Listwa VALTEK Rail Type30
Sterownik : Stag 4+
Zamienić na
Reduktor Zavoli N zeta
Listwa wtryskiwaczy HANA 4c H2000
Co powiecie na ten temat ?
Powered by vBulletin® Version 4.2.2 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.