PDA

Zobacz pełną wersję : Po co taśma termoizolacyjna?



Alchemiq
03-01-08, 10:30
Chciałbym zweryfikować swój pogląd odnośnie owijania kolektora taśmą.
Nie dość, że jest to koszt rzędu 150-200 zł, to powiedzcie mi czemu to służy?

Zmniejszeniu tmp w komorze silnika, by nasze stożki zasysały w miarę chłodne powietrze?
Przy prędkości 90km/h sam pęd powietrza schładza komorę silnika ok. 15m/sek (gorzej po zatrzymaniu ;-) , a ci co decydują się na wydatek tego rzędu, to już pewnie mają stożki wyprowadzone "na zewnątrz".

Więc o co chodzi?
Czy czasem nie wydłuża to tylko nagrzewania się silnika?

Bartas29550
03-01-08, 10:49
ja owinalem i widze poprawe w temp, jak gonisz w zime po trasie to moze i chlodzi ale jak palujesz auto po miescie w lato to otworz maske a zobaczysz jak bucha goraczka, owijanie ponoc podtrzymuje tez temp kolektora dogrzewa lepiej sie sonda jesli chodzi o 4-2-1 z kwasowki i wyzsza liczba stopni pomaga opuscic szybciej gazy.to ile ja wiem ponoc kwasowke tez owija sie prawie do konca pod miska olejowa by obniozyc temp tez i tam

Alchemiq
03-01-08, 10:59
czyli trochę takie widzimisie .. jak np magnetyzer ?
hmm ..

wunat
03-01-08, 11:02
:szok szok szok : :szok3: :szok szok szok :

havok
03-01-08, 11:06
Dla całości obrazu tylko dodam, że stosowanie taśmy w kolektorze DC Sports powoduje utratę gwarancji na kolektor.
Za Prostreetonline ( http://www.prostreetonline.com/x/dc-sports-ceramic-headers.asp#145 ):

Q: I race on the weekends. Can I use header wrap to keep underhood temps down?
A: The use of header wrap will void the manufacturer warranty on your DC Sports header because it does not allow the header to normalize and can soften the welds. Although header wrap is used with success on racing engines, most teams account for the deterioration it will cause to the header, and in most cases warranty is not a concern for racing teams. On street cars or vehicles that are street driven and see occasional track duty, we do not recommend its use.

Jako ciekawostkę dodam, że wycięcie katalizatora skutkuje tym samym...

YETI
03-01-08, 11:45
owijanie taśmą nie musi być takie drogie, wczoraj to znalazłem: http://allegro.pl/item289454145_tasma_termoizolacyjna_kolektory_wyde chy_bandaz.html

imo fabryczne rozwiązanie w postaci osłony kolektora jest bardziej efektywne niż owijanie. Pozwala na swobodne chłodzenie i odchyla ciepłe powietrze od pozostałych gratów... problem w tym że chyba nie da się tej osłony założyć przy niestandardowym kolektorze.

Alchemiq
03-01-08, 12:05
Cena na allegro (29 zł), to cena za 2,5 m, a jak doczytałem na różnych forach to potrzebne jest ok 5-7 metrów, by owinąć kolektor jeden raz i to tylko przednią część.
Aby zrobić to dobrze, to przydałoby się owinąć 2 razy i zejść prawie aż do kata.

RDK
03-01-08, 12:16
wszystko co zmniejsza temperature pod maską jest dobre i każdy sposób na to też jest dobry, to nie jest żaden chwyt al'a magnetyzer i swoim myśleniem nie zamykaj się na seryjnym D13 czy D15

Alchemiq
03-01-08, 12:53
ja tak tylko pytam, po co to się robi..
oczywiście nie będę tego robił w d13, bo większego sensu nie widzę..
Jak na razie przemawia do mnie, to co napisał Bartas29550, jest to w miarę logiczne.

RDK
03-01-08, 13:05
jak sama nazwa mówi taśma termoizolacyjna to taśma które izoluje ciepło, w tym przypadku ciepło pochodzące ze spalin. Taśmy są powszechnie stosowane w zaawansowanych projektach...

!markos
03-01-08, 13:11
poza obnizeniem temperatury pod maska heat wrap ma tez zachowac wieksza temperature spalin. profi owijanie, to owijanie prawie calego wydechu, a nie samego kolektora. proponuje poszukac j's racing honda fit - tasma zaczyna sie na kolektorze, a konczy dopiero przed koncowym tlumikiem...

pHiZzz
03-01-08, 14:40
ciekawa sprawa, ja osobiscie mam owiniete az za kata tylko wszystko bylo ladnie pieknie dopuki tasma sie nie przetarla urok naszych "autostrad" nie wiem czy to bedzie wymierne 0,15s lepiej na gtechu ale to juz niech kazdy rozumie jak chce, jak bym wiedzial ze tasma zostanie na wydechu to mysle ze mozna sie pokusic o owiniecie calego az do koncowego...

skolopendra
03-01-08, 15:09
jak np magnetyzer ?

tak nie jest :bicie:

ja mam owinięte dwoma warstwami taśmy ok 16 metrów ,włącznie z rezonatorem
co ciekawe, zaraz po owinięciu daję sie usłyszeć różnicę w postaci głośniejszego wydechu :d
co zapewne ma związek ze zwiększeniem prędkości wydobywających się spalin
co skutkuje szybszym napełnianiem w tlen komory spalania
co przekłada się bezpośrednio na moc

lecz internet waszym przyjacielem koledzy ,tam jest napisane więcej w temacie więc
:szukaj:
:szukaj: :szukaj:

:aloha:

grafix
03-01-08, 15:18
to co mówił markos to prawda, jesli było by inaczej nikt w profesjonalnym sporcie by tego nie stosował ...

Efyr
03-01-08, 15:35
Zastanawia mnie tylko dlaczego graty firm nie są od razu powleczone jakąś termoizolacją i to trwalszą niż bandaż.
A chyba nawet firmy takie jak supersprint itp nie mają takich wersji wydechów od razu powleczonych izolacją?

havok
03-01-08, 15:40
Bo użytek auta profi sportowego a ulicznego to inna para kaloszy?

Furious
03-01-08, 15:43
Zastanawia mnie tylko dlaczego graty firm nie są od razu powleczone jakąś termoizolacją i to trwalszą niż bandaż
dc sport uzywa powloki ceramicznej w niektorych modelach kolektorow

skolopendra
03-01-08, 16:20
dc sport uzywa powloki ceramicznej

nie tylko dc ,kilka innych firm też
ja widziałem trzy rodzaje kolektorów firmy krzak ;) ,to ta niby powłoka ceramiczna
wyglądała jak przez okno,nie wspominając już o wykończeniu samych kolektorów !!

!markos
03-01-08, 16:27
Zastanawia mnie tylko dlaczego graty firm nie są od razu powleczone jakąś termoizolacją i to trwalszą niż bandażdlaczego nie kazdy samochod ma w seryjnym wyposazeniu 25 poduszek? po to, zebys musial za nie zaplacic, zeby je miec. lepsze = musisz doplacic.

dc sport uzywa powloki ceramicznej w niektorych modelach kolektoroww tych najtanszych ze zwyklej stali... ktore potem i tak pieknie rdzewieja..

Lcfr
03-01-08, 16:52
wieksza temperature spalin. profi owijanie, to owijanie prawie calego wydechu, a nie samego kolektora. .

i to jest moim zdaniem główny powód...
to, że w komorze silnika bedzie "chłodniej" to niejako tylko dodatkowy pozytywny efekt "uboczny"...

po to by stozki/doloty miały skąd czerpac chłodne powietrze konstruuje sie doloty itd a nie izoluje kolektory taśmą..

grafix
03-01-08, 16:53
Dlatego owijanie kolektora niesie same plusy, poza jednym .... wydatkiem na taśme termo.:)

NoName
03-01-08, 20:09
A jaką piękną chmurę dymu i smrodu mamy w czasie wygrzewania ;)

skolopendra
03-01-08, 20:20
A jaką piękną chmurę dymu i smrodu mamy w czasie wygrzewania

o tak, jak owinąłem pierwszy raz ,po przejechaniu kilku kilometrów zatrzymałem sie
myślałem ze silnik mi się pali ;)

grafix
03-01-08, 20:22
A jaką piękną chmurę dymu i smrodu mamy w czasie wygrzewania

o tak, jak owinąłem pierwszy raz ,po przejechaniu kilku kilometrów zatrzymałem sie
myślałem ze silnik mi się pali ;)

:) a u mnie sprzedawca na statoilu myślał tak, w jego spojrzeniu było widać przerażenie , zwłaszcza ze autko sobie ładnie stało przy dystrybutorze :chinczykk:

YETI
03-01-08, 20:30
tak sobie myślę... w przypadku niewielkich modyfikacji układu wydechowego można zmniejszyć ilość wydalanych szkodliwych związków. W końcu katalizatory lepiej pracują przy wyższej temperaturze :)

javor
04-01-08, 11:10
jest i podstawowy minus owijania, większa temperatura spowoduje dużo szybsze rozsypanie sie wydechu i jego spawów

grafix
04-01-08, 11:23
jest i podstawowy minus owijania, większa temperatura spowoduje dużo szybsze rozsypanie sie wydechu i jego spawów

znasz kogoś komu sie tak juz stało ?

ze swojej strony popytam jeszcze chłopaków którzy jeżdżą w mistrzostwach rallycrossu to sie dowiemy czy to prawda czy tylko teoretyczne gdybanie

pozdr.

Arturvf500
04-01-08, 14:05
jest i podstawowy minus owijania, większa temperatura spowoduje dużo szybsze rozsypanie sie wydechu i jego spawów

predzej wilgoc ktora bedzie swietnie wchlaniana przez tasme po kazdym ostygnieciu kolektora...

pozdrawiam
Artur

pHiZzz
04-01-08, 14:28
jest i podstawowy minus owijania, większa temperatura spowoduje dużo szybsze rozsypanie sie wydechu i jego spawów
mowa o seryjnym wydechu, czy spawanym u pana henia ? a jak ktos ma gieta rure to tez spawy puszcza ? :aloha: :aloha: to jakas bzdura jaka temperatura towarzyszy przy spawaniu kwasowki ze niby mialo by sie rozkleic ?

grafix
04-01-08, 15:23
jest i podstawowy minus owijania, większa temperatura spowoduje dużo szybsze rozsypanie sie wydechu i jego spawów

predzej wilgoc ktora bedzie swietnie wchlaniana przez tasme po kazdym ostygnieciu kolektora...

pozdrawiam
Artur

eeee

Arturvf500
05-01-08, 15:41
jest i podstawowy minus owijania, większa temperatura spowoduje dużo szybsze rozsypanie sie wydechu i jego spawów
mowa o seryjnym wydechu, czy spawanym u pana henia ? a jak ktos ma gieta rure to tez spawy puszcza ? :aloha: :aloha: to jakas bzdura jaka temperatura towarzyszy przy spawaniu kwasowki ze niby mialo by sie rozkleic ?

po pierwsze: masz 1 cylindern ze wydech bez spawow? po drugie zawsze material napawany przy laczeniu rur jest podany na korozje bo zawiera atomy pierwiastkow otaczajacych spawany mataerial oraz zanieczyszczenia typowe dla procesow typowych przy obrobce termicznej

pozdrawiam
Artur

pHiZzz
05-01-08, 15:52
oczywiscie ze nie mam 1 cylindra, a kolektor jest spawany ale podejrzewam ze ta teoria jest taka: kolektor owiniety tasma ma wieksza temperature i "rozsypie sie spaw" po 10 latach a w nieowinietym po 15 i teraz pytanie czy komus kiedys sie rozkleil wydech ? jezeli tak to w jakich okolicznosciach ?

qba1983
05-01-08, 18:55
pytanie czy komus kiedys sie rozkleil wydech ? jezeli tak to w jakich okolicznosciach ?
slyszalem ze byly takie ebayowe kolektory z lipnym spawem i sie zeczywiscie utlenialy. znajomy mowil ze powodem jest nie odpowiedni lut(nie wiem jak to nazwac - to co laczy i wypelnia szczeliny przy spawaniu palnikiem) jest nie odporny na rdze

czara
26-06-09, 13:59
to ja mam takie pytanko po dłuższej jeździe jak otworze maskę to cala rura od dolotu jest gorąca czy jest sens owinąć ja taka taśmą termoizolacyjna? wydaje mi sie ze jak włącza sie wentylator o wali mi to gorące powietrze prosto na rurę od dolotu :(

skolopendra
28-06-09, 16:51
to cala rura od dolotu jest gorąca

jeśli metalowa to i tak szybko się będzie nagrzewać

Gorliś
05-05-10, 15:01
Odkopie kotleta. Jak to jest z tymi tasmami termo - owijac, nie owijac? Z tego co sie orientuje sporo osob tu na forum owijalo kolki, z drugiej strony natrafilem na taki artykuł: http://www.centuryperformance.com/exhaust-header-heat-wraps-do-not-use-spg-138.html

skolopendra
06-05-10, 15:50
z drugiej strony natrafilem na taki artykuł:

a co w nim piszą? :D

Gorliś
06-05-10, 16:25
No krotko mowiac nie polecaja owijac: ze producenci kolektorow nie uznaja gwarancji w razie owijania, ze szybciej sie takie kolektory niszcza i ze najlepszym rozwiazaniem sa powloki ceramiczne zamiast bandazy.
Generalnie mam zamiar owijac, ale chcialem wiedziec czy ktos w praktyce spotkal sie z negatywnymi skutkami owijania.

skolopendra
06-05-10, 18:42
ze producenci kolektorow nie uznaja gwarancji w razie owijania,

to masz już poważny problem utrata gwarancji :D


najlepszym rozwiazaniem sa powloki

te powłoki to pic na wodę


czy ktos w praktyce spotkal sie z negatywnymi skutkami owijania.

przenosisz rozgrzane gazy w dalsza część układu wydechowego .wiec teoretycznie może on szybciej korodować

Gorliś
06-05-10, 19:28
Mysle ze wiekszosc kolektorow owijanych u nas w PL to chinole wiec o gwarancji jakiejklwoek ciezko mowic. Ja w ogole mam kolek z drugiej reki wiec dla mnie osobiscie nie problem;)
No to owijam;)
Dzieki skolopendra

_Z_I_K_
06-05-10, 20:37
z tego zo zauwazylem u siebie to od kolektora grzala sie czapka od czapki zas kolektor dolotowy i wzroslo spalanie, kosa w dlon i pozbylem sie badzieiwia najgorszy zakup jaki moglem zrobic lepiej kupcie heat shielda i kilka podkladek pod zawias zeby uniesc maske i temp wew. komory silnikowej spadnie, nie mowie juz o tym jak wyglada kolektor po jezdzie z ta tasma

mazur
04-06-10, 13:49
zaraz po owinięciu daję sie usłyszeć różnicę w postaci głośniejszego wydechu :d
co zapewne ma związek ze zwiększeniem prędkości wydobywających się spalin
co skutkuje szybszym napełnianiem w tlen komory spalania
co przekłada się bezpośrednio na moc
:aloha:


z tego zo zauwazylem u siebie to od kolektora grzala sie czapka od czapki zas kolektor dolotowy i wzroslo spalanie, kosa w dlon i pozbylem sie badzieiwia najgorszy zakup jaki moglem zrobic lepiej kupcie heat shielda i kilka podkladek pod zawias zeby uniesc maske i temp wew. komory silnikowej spadnie, nie mowie juz o tym jak wyglada kolektor po jezdzie z ta tasma

Uszczelki termoizolacyjne i tak miałem kupować, ale teraz to już sam nie wiem czy owijać ten kolektor czy nie? Gwarancji na niego i tak nie mam ;) Może wypowie się ktoś kto już dłuższy czas jeździ z owiniętym - warto się w to bawić?

draksson20
09-06-10, 10:11
a jak wyglada sprawa z kolektorem od z6?jest zeliwny i przy braku oslon trzeba go owinac czy zostawic jak jest?

skolopendra
10-06-10, 19:43
trzeba go owinac czy zostawic jak jest?

ja owinąłem

wkostek
11-06-10, 13:03
Ja powiem tak. Dłuższy czas już jeżdzę z owiniętym kolektorem (prawie rok) i nie narzekam. Według praw fizyki jest tak jak skolopendra napisał:
"co zapewne ma związek ze zwiększeniem prędkości wydobywających się spalin
co skutkuje szybszym napełnianiem w tlen komory spalania
co przekłada się bezpośrednio na moc".
Ja osobiście zauważyłem odczuwalną poprawę elastyki silnika. Polecam.

A co do uszkodzeń kolektora czy spawów to bzdura. Niedawno zmieniałem bandaż (przy wymianie uszczelki mechanik uszkodził) i kolektor wyglądał bardzo dobrze, żadnej rdzy, a dodam, że mam 4-2-1 z ebaya.
Pozdro.

N-rique
13-06-10, 21:14
V-tam
To moze jeszcze ja cos podpytam...:o
Panowie w jaki sposob jest montowana tasma do kolektora...?
Bo lama jestem w tym temacie,a dojzewam do ogarniecia tego u siebie:cool:
Pzdr.
Maciej

Gorliś
13-06-10, 21:42
no jak - owijasz.
Owijasz od strony kanalow wydechowych, jak zrobisz "pierwsze owiniecie" to zakladasz na to opaske zaciskowa (taka jak do weza ogrodowego;)) zaciskasz, i owijasz dalej. Na koncu tez dajesz opaske. W miejscach gdzie tasma sie nie przecisnie miedzy rurami, owijasz razem z sasiednia rura. Oczywiscie przy owijaniu trzeba dobrze naciagnac bandaz, zeby nie byl luzny.

szastal
14-06-10, 10:29
Zdjęcie robiłem na szybko telefonem ale wyszło mniej więcej tak :
http://img535.imageshack.us/img535/1500/clipboard01em.th.jpg (http://img535.imageshack.us/i/clipboard01em.jpg/)

skolopendra
14-06-10, 21:58
Zdjęcie robiłem na szybko

chyba za szybko zrobiłeś :D

szastal
15-06-10, 10:06
chyba za szybko zrobiłeś :D

Grunt że się trzyma, na sam kolektor weszło dobre 10 metrów jak nie więcej, reszta poszła w dalszą cześć , 20 metrów wystarczyło na kawałek za kata.

Maximus1919
06-10-10, 22:31
No to i ja odgrzeje kotleta ;) Jaki bandaż najlepiej założyć(Jakieś 3 rodzaje były; Biały, Brązowy, Grafitowy)?? Jakiej firmy?? I po czym rozpoznać czy bandaż jest z azbestem czy nie?? Bo nie chciałbym wciągać tego g@#$ do płuc...

Gorliś
07-10-10, 00:26
3 rodzaje to ma MisiekPL ktory sprzedawal bandaze na forum. Nie wiem co jest teraz na allegro dostepne, chyba sa bandaze thermotec, sporo drozsze od Miskowych. Wystepuja w odmianie bialej, graphite black, i jakiejs miedzianej.
Azbestu to teraz juch chyba zadne nie zawieraja, aczkolwiek nadal nie nalezy sie nimi zaciagac - rozne wlokna szklane czy jakiekolwiek inne sa szkodliwe.
Ja bym wzial biala tasme, (co swego czasu zreszta zrobilem), jesli chcesz zmienic kolor to jest do tego spray thermotec czarny, koszt okolo 70zl.

Maximus1919
07-10-10, 07:17
A faktycznie lepiej jest owinąć 2 razy czy raz w zupełności wystarczy??

szastal
07-10-10, 09:05
Ja mam właśnie od MisiekPL i chyba jeszcze daje ogłoszenia, owijałem raz ale porządnie bo wziąłem od razu 20metrów, a przed owijaniem nasączasz go wodą i włókna nie latają i lepiej się owija, a woda i tak później odparuje.

skolopendra
07-10-10, 09:36
2 razy czy raz w zupełności wystarczy??

2 warstwy lepiej izolują ,ale nie jest to konieczny warunek

kristico86
07-10-10, 18:07
ja owinąłem raz ale zakładkę dawałem na pól bandaża i po pałowaniu na torze bez problemu dotykam bandaża i się nie poparzę:D a i pod maską jest chłodniej nie to co przed owinięciem...

także moim zdaniem mod na +

Maximus1919
07-10-10, 21:43
To żeby tak ogarnąć za jednym razem (owijając na pół bandaża) bym potrzebował taśmy?? 15m starczy tak żeby owinąć 2 części kolektora??

Gorliś
07-10-10, 21:58
Jak ja owijalem, sciagnalem sobie instrukcje (a co:P) ze strony thermotec'a. Tam zalecali zakladke na 1/4 cala.
Na caly kolektor 4-2-1 do d serii starczylo mi 10m. Ale na wszelki wypadek mialem kupione 15m.

michalm320
12-10-10, 22:03
To ja dam pytanie z innej beczki...czy taki bandaż wyciszy trochę te metaliczne dźwięki podczas wciskania gazu na wyższych biegach a przy stosunkowo niskich prędkościach???

skolopendra
13-10-10, 09:00
czy taki bandaż wyciszy


nie