anticorr
07-05-13, 23:51
Tak jak pisałem wcześniej napiszę jakiś mini-turorial odnośnie polerowania mechanicznego lakieru, mini ponieważ temat ten jest szeroki jak rzeka...
Ogólnie jest to uzupełnienie świetnego tematu MikeFoto na temat całości detailingu, z rozwinięciem właśnie tej jednej kwestii, która dla niektórych może być magiczna:) Wiedzę swoją zgłębiłem w świetnym blogu pewnej firmy detailngowej i kilku forach na ww. temat a także na licznych próbach praktycznych, czyli co z czym i jak ze swoim i mojego taty samochodem, aż do uzyskania pożądanych efektów.
Na początek najważniejsza sprawa jeśli nie posiadasz miernika lakieru albo nie wiesz czy już wcześniej w przeszłości była robiona korekcja lakieru(to ocenisz akurat po stanie lakieru) nie radził bym się zabierać za to ponieważ, jak głosi legenda lakiery Hondy są szczególnie miękkie i cienko kładzione, potwierdzam to bo sam przytarłem lakier(na szczęście w mało widocznym miejscu). Lakier zwłaszcza jest najmniej odporny na wszelkich rantach gdzie warstwa jest najcieńsza.
Dobra tyle tytułem wstępu, wszelkie czynności opisywane będą zobrazowane na przykładzie mojej Hondy a także środków które ja używałem, wiadomo na rynku jest tego teraz pełno i można przebierać w lepszych i gorszych:)Dodam jeszcze że najważniejsze to nie śpieszyć się bo **** z tego wyjdzie, więc warto sobie zorganizować sporo czasu. W moim przypadku zabawa z autem trwała 3 dni po ok. 8h/dzień. A więc do dzieła.
Co nam będzie potrzebne:
-polerka mechaniczna z regulacją obrotów, najtańsze 2200W już za 150zł aż do 2xxx(wszelkie wiertarki, szlifierki kątowe odpadają)
-pasty polerskie(ja używałem Menzerna FG500(mocno ścierna)SF4000(SuperFinish) Farecla G3,G10- do polerowania lamp
-pady polerskie(np. flexipads,farecla itp[odradzam no-name] o różnej twardości)-używałem białego twardy, pomarańczowy średni, czarny wykańczający, pady były o średnicy 150mm, a także jeden pad pomarańczowy o średnicy 80mm-niezbędny do detali i trudnych niedostępnych miejsc
-IPA(alkohol izopropylowy, do usuwania resztek pasty i inspekcji lakieru)
-glinka(ValletPro)
-wosk dobrej jakości, może być twardy z duża zawartością Carnauby(trudniej się aplikuje), albo płynny łatwiejszy ale i efekt gorszy(osobiście mam dwa typy trochę wyższa półkę BarierRef z SurfCityGarage a także płynny z Farecli -łatwo się aplikuje, wydajny i efekty też nie najgorsze
-dobry szampon-co kto lubi, ja miałem TurtleWax
-dobrą jakościowo rękawice do mycia-inaczej po całej operacji jak umyjemy znów auto mocno zużytą lub słabą rękawicą pojawią nam się swirle:/
-ręcznik do suszenia
-atomizery
-mikrofibry takie trochę lepsze
-taśma maskującą elastyczna niebieska
-dobre oświetlenie(halogen 500W)
-i dużo wody:)
Teraz trochę techniki. W zależności od stanu lakieru należy dobrać odpowiednią pastę o odpowiedniej mocy a także pad. Zasada jest taka że najlepiej z jednym typem pasty używać jednego pada, ale to już dla takich bardziej pro-detailerów. Ja zwyczajnie po użyciu pada z jedną pastą dokładnie go płukałem i używałem z inną.
Gdy już zabezpieczyliśmy taśmą wszystkie listwy,uszczelki,klamiki itp. i już oceniliśmy stan lakieru, czyli na moim przykładzie dość mocno zajechany, widoczna duża ilość kolistych zarysowa od mycia, porysowane wkoło klamek, dolne partii drzwi też mocno porysowane i niestety trochę odprysków od kamieni itp. Osobiście nie oklejałem auta, ale nie polecam tego gdyż później 2 godziny pozbywałem się pasty z zakamarków:/Użyłem kombinacji FG500+SF4000 a także na dolne partie drzwi Farecla G3 gdyż jest bardzo agresywna i w miarę poradziła sobie.
Standartowo zaczynamy od porządnego mycia auta na dwa wiadra(dobrze mieć karchera, bo o niebo lepiej się wszystko wypłukuje itp.), następnie osuszamy auto ręcznikiem żeby nie pozostały plamy po wodzie. Kolejny etap to glinowanie czyli usuwanie wszelkiego syfu który nie schodzi po normalnym myciu, inaczej nazywane procesem dekontaminacji, glinka urabiamy w palcach, formujemy w placek i przy użyciu”poślizgu” czyli wody+płyn do naczyń lecimy całe auto od góry do dołu czyli dach maska, klapa błotniki drzwi. Będzie czuć pod palcami jak po szorstkiej powierzchni najpierw się przesuwa a po chwili już robi się gładko. Mi starczyło ¾ glinki na całe auto, jak się już mocno zabrudzi to zagniatamy do środka. Auto wyglinkowane, umyte po raz drugi i wysuszone, odstawiamy w jakieś miej słoneczne miejsce aby się nie nagrzewało.Mamy już przygotowaną powierzchnię.
Proces polerowania zaczynałem od twardego pada i pasty FG500, zaczynamy tak jak przy glinowaniu od dachu, zasada polerowania to średnio 2-3 cykle po 2 przejścia czyli najpierw wzdłuż elementu a potem w poprzek, maszyna praktycznie sama prowadzi rękę, nie dociskamy jej w sumie zbytnio czyli tyle ile sama dociska i troszkę,prędkość przesuwania po elemencie powinna być tez dość wolna-trzeba wyczuć, nieraz trzeba pomóc sobie atomizerem z wodą gdy zbytnio nam pasta przyschła. Po każdym cyklu i przemyciu elementu IPA sprawdzamy efekt, nieraz po jednym przejechaniu większość defektów może zniknąć jak były płytkie, aczkolwiek w moim przypadku tylko na tylnych nadkolach rok temu malowanych jechałem jeden raz. Aha często gęsto można zaobserwować drobne delikatne ryski-efekt twardego pada i pasty, ale tym już, zajmie się następna kombinacja czyli SF4000+kombinacja pada pomarańczowego i czarnego i tak samo jak wcześniej 2-3 cykle po 2 przejścia i co przejścia kontrolujemy stan lakieru. Przy elementach z tworzywa czyli zderzaki,lampy, spoiler trzeba trochę bardziej uważać gdyż szybciej się nagrzewają i można przypalić lakier.
Duże elementy takie jak maska ,dach drzwi należy podzielić sobie na mniejsze fragmenty aby zdążyć wyrobić całą pasta, bo zanim na całym dachu przejedziemy z jednego końca na drugi to za mocno nam poprzysycha wszystko. Jeżeli polerowanie rozkładamy sobie na 2-3 dni to po wypolerowanej danej partii na dzień od razu umyjmy ją porządnie, bo inaczej obiecuje że na następny dzień będzie bardzo ciężko domyć pastę. Na koniec polerujemy lampy, podobny proces ale wystarczy po jednym cyklu z każdą kombinacja i pad 80mm się teraz naprawdę przydaje .Przy przednich kloszach gdy mocno są wypłowiałe można na mokro papierem 2000 przejechać i dopiero spolerować, efekt *****isty.
Jak już oblecieliśmy cały samochód(czasowo amator czyli ja to maska 1,5h,dach 1,5h,błotni 40min,drzwi ponad godzinę, zderzaki też ok. 40min więc łatwo policzyć że trochę czasu zeszło) to dokładnie przemywamy cały samochód IPA w atomizerze czyli jedna mikrofibrą zmywamy, a druga suchą wycieramy aby nie pozostały smugi. Myjemy dokładnie auto ponownie, wszelki reszty pasty jak się gdzieś wcisły to usuwamy dokładnie alkoholem i patyczkiem do uszów. Po umyciu i dokładnym wysuszeniu powinien nam się ukazać naprawdę wspaniały widok stania prawi jak przed lustrem(najbardziej widać to oczywiście na ciemnych lakierach)
Końcowym zabiegiem było woskowanie Hondy twardym woskiem BarierRef, dzielimy duże elementy na mniejsze i tak samo od dachu zaczynamy. Po jakim czasie polerować taki wosk, z pewnego blogu bardzo dobrą metodą wyczytałem czyli nakładamy wosk aplikatorem(fanatycy gołymi dłońmi nakładaja) dokładnie na kawałek panelu ruchami albo kolistymi albo góra-dół( różne szkoły nakładania są) następnie aplikujem na panel obok, gdy już na dwa jest wmasowany wosku, ten pierwszy panel możemy polerować mikrofibrą, gdy już skończymy drugi też już nadaje się do wykończenia, polerujemy ruchami okrężnymi, aha wosk nakładamy bardzo cienko tak żeby było widać tylko delikatną mgiełkę na lakierze. I tak jak wyżej panel po panelu nakładamy,polerujemy. I tak w zasadzie doszliśmy do końca mojej jakże, myślę że przystępnie-amatorsko napisanej tylko kropelki w morzu technik,zasad i innych wymysłów korekcji lakieru. Oczywiście wszystko jest napisane na przykładzie mojego wykonania, moich błędów i i tego coś się dowiedziałem z różnych źródeł na ww. temat.
Wszelkie uwagi, sugestie jak najbardziej mile widziane, możliwe że pominęło jakieś aspekty, a coś robiłem jednak nie tak jak trzeba więc walcie śmiało.
Kilka cennych porad:
-Lakier Hondy jest miękki więc należy uważać na przetarcia i ogólnie trochę delikatnie się z nim obchodzić
-Z tego co zauważyłem na rantach paneli jest naprawdę cienka warstwa lakieru, więc tam zwłaszcza delikatnie i z głową
-Częste płukanie pada wydłuża jakiego żywotność i skuteczność
-Oklejajcie auta przed polerowanie, ja zjebałem w chu.. i się później pałowałem z doczyszczaniem
-Starać się nie wjeżdżać na element nie lakierowanie, a zwłaszcza na uszczelki bo od razu pad łapie gumę i czernieje.
Poniżej trochę zdjęć z opisami aby rozjaśnić jak to przebiegało w praktyce.
Mycie auta, glinkowanie:
http://imageshack.us/scaled/large/593/dscf1881f.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/593/dscf1881f.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/545/dscf1882j.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/545/dscf1882j.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/835/dscf1883da.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/835/dscf1883da.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/200/dscf1884t.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/200/dscf1884t.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/69/dscf1885q.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/69/dscf1885q.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/153/dscf1886b.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/153/dscf1886b.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/22/dscf1887x.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/22/dscf1887x.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/837/dscf1889x.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/837/dscf1889x.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/534/dscf1892b.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/534/dscf1892b.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/600/dscf1893n.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/600/dscf1893n.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/16/dscf1894gz.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/16/dscf1894gz.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/689/dscf1895o.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/689/dscf1895o.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/189/dscf1896u.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/189/dscf1896u.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/7/dscf1897qn.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/7/dscf1897qn.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/824/dscf1898cv.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/824/dscf1898cv.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/267/dscf1900x.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/267/dscf1900x.jpg/)
Ocena stanu lakieru:
http://imageshack.us/scaled/large/607/dscf1903q.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/607/dscf1903q.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/822/dscf1902l.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/822/dscf1902l.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/4/dscf1901c.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/4/dscf1901c.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/855/dscf1921g.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/855/dscf1921g.jpg/)
Pierwsza kombinacja:
http://imageshack.us/scaled/large/802/dscf1904p.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/802/dscf1904p.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/707/dscf1905h.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/707/dscf1905h.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/189/dscf1906q.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/189/dscf1906q.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/62/dscf1907zo.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/62/dscf1907zo.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/835/dscf1908qn.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/835/dscf1908qn.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/191/dscf1909e.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/191/dscf1909e.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/580/dscf1910s.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/580/dscf1910s.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/33/dscf1911sh.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/33/dscf1911sh.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/713/dscf1912d.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/713/dscf1912d.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/703/dscf1913t.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/703/dscf1913t.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/545/dscf1914a.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/545/dscf1914a.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/5/dscf1915gp.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/5/dscf1915gp.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/197/dscf1916e.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/197/dscf1916e.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/577/dscf1917l.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/577/dscf1917l.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/706/dscf1918m.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/706/dscf1918m.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/197/dscf1919p.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/197/dscf1919p.jpg/)
[COLOR="#FF0000"]Porównania przed/po:
http://imageshack.us/scaled/large/855/dscf1921g.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/855/dscf1921g.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/832/dscf1923c.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/832/dscf1923c.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/854/dscf1938w.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/854/dscf1938w.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/20/dscf1941j.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/20/dscf1941j.jpg/)
Lampy:
http://imageshack.us/scaled/large/189/dscf1926yc.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/189/dscf1926yc.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/823/dscf1925r.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/823/dscf1925r.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/15/dscf1924f.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/15/dscf1924f.jpg/)
Po polerowaniu przed myciem:
http://imageshack.us/scaled/large/822/dscf1942fq.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/822/dscf1942fq.jpg/)
Po 3 myciu i woskowanie:
http://imageshack.us/scaled/large/29/dscf1943p.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/29/dscf1943p.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/716/dscf1944e.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/716/dscf1944e.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/845/dscf1945j.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/845/dscf1945j.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/268/dscf1946ox.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/268/dscf1946ox.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/62/dscf1948w.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/62/dscf1948w.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/17/dscf1951h.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/17/dscf1951h.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/43/dscf1952s.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/43/dscf1952s.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/43/dscf1956t.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/43/dscf1956t.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/580/dscf1957j.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/580/dscf1957j.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/109/dscf1958p.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/109/dscf1958p.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/703/dscf1890i.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/703/dscf1890i.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/542/dscf1961e.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/542/dscf1961e.jpg/)
No i tak to wszystko wyszło na końcu;)
http://imageshack.us/scaled/large/850/dscf1993p.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/850/dscf1993p.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/442/dscf1992l.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/442/dscf1992l.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/534/dscf1991b.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/534/dscf1991b.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/23/dscf1990j.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/23/dscf1990j.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/809/dscf1986bp.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/809/dscf1986bp.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/708/dscf1985zw.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/708/dscf1985zw.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/594/dscf1983n.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/594/dscf1983n.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/191/dscf1969r.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/191/dscf1969r.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/829/dscf1970m.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/829/dscf1970m.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/6/dscf1972q.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/6/dscf1972q.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/706/dscf1973j.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/706/dscf1973j.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/339/dscf1978f.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/339/dscf1978f.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/856/dscf1980c.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/856/dscf1980c.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/707/dscf1982u.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/707/dscf1982u.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/59/dscf1968xn.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/59/dscf1968xn.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/826/dscf1967k.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/826/dscf1967k.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/37/dscf1966m.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/37/dscf1966m.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/850/dscf1999b.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/850/dscf1999b.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/689/20130503193331871.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/689/20130503193331871.jpg/)
Ogólnie jest to uzupełnienie świetnego tematu MikeFoto na temat całości detailingu, z rozwinięciem właśnie tej jednej kwestii, która dla niektórych może być magiczna:) Wiedzę swoją zgłębiłem w świetnym blogu pewnej firmy detailngowej i kilku forach na ww. temat a także na licznych próbach praktycznych, czyli co z czym i jak ze swoim i mojego taty samochodem, aż do uzyskania pożądanych efektów.
Na początek najważniejsza sprawa jeśli nie posiadasz miernika lakieru albo nie wiesz czy już wcześniej w przeszłości była robiona korekcja lakieru(to ocenisz akurat po stanie lakieru) nie radził bym się zabierać za to ponieważ, jak głosi legenda lakiery Hondy są szczególnie miękkie i cienko kładzione, potwierdzam to bo sam przytarłem lakier(na szczęście w mało widocznym miejscu). Lakier zwłaszcza jest najmniej odporny na wszelkich rantach gdzie warstwa jest najcieńsza.
Dobra tyle tytułem wstępu, wszelkie czynności opisywane będą zobrazowane na przykładzie mojej Hondy a także środków które ja używałem, wiadomo na rynku jest tego teraz pełno i można przebierać w lepszych i gorszych:)Dodam jeszcze że najważniejsze to nie śpieszyć się bo **** z tego wyjdzie, więc warto sobie zorganizować sporo czasu. W moim przypadku zabawa z autem trwała 3 dni po ok. 8h/dzień. A więc do dzieła.
Co nam będzie potrzebne:
-polerka mechaniczna z regulacją obrotów, najtańsze 2200W już za 150zł aż do 2xxx(wszelkie wiertarki, szlifierki kątowe odpadają)
-pasty polerskie(ja używałem Menzerna FG500(mocno ścierna)SF4000(SuperFinish) Farecla G3,G10- do polerowania lamp
-pady polerskie(np. flexipads,farecla itp[odradzam no-name] o różnej twardości)-używałem białego twardy, pomarańczowy średni, czarny wykańczający, pady były o średnicy 150mm, a także jeden pad pomarańczowy o średnicy 80mm-niezbędny do detali i trudnych niedostępnych miejsc
-IPA(alkohol izopropylowy, do usuwania resztek pasty i inspekcji lakieru)
-glinka(ValletPro)
-wosk dobrej jakości, może być twardy z duża zawartością Carnauby(trudniej się aplikuje), albo płynny łatwiejszy ale i efekt gorszy(osobiście mam dwa typy trochę wyższa półkę BarierRef z SurfCityGarage a także płynny z Farecli -łatwo się aplikuje, wydajny i efekty też nie najgorsze
-dobry szampon-co kto lubi, ja miałem TurtleWax
-dobrą jakościowo rękawice do mycia-inaczej po całej operacji jak umyjemy znów auto mocno zużytą lub słabą rękawicą pojawią nam się swirle:/
-ręcznik do suszenia
-atomizery
-mikrofibry takie trochę lepsze
-taśma maskującą elastyczna niebieska
-dobre oświetlenie(halogen 500W)
-i dużo wody:)
Teraz trochę techniki. W zależności od stanu lakieru należy dobrać odpowiednią pastę o odpowiedniej mocy a także pad. Zasada jest taka że najlepiej z jednym typem pasty używać jednego pada, ale to już dla takich bardziej pro-detailerów. Ja zwyczajnie po użyciu pada z jedną pastą dokładnie go płukałem i używałem z inną.
Gdy już zabezpieczyliśmy taśmą wszystkie listwy,uszczelki,klamiki itp. i już oceniliśmy stan lakieru, czyli na moim przykładzie dość mocno zajechany, widoczna duża ilość kolistych zarysowa od mycia, porysowane wkoło klamek, dolne partii drzwi też mocno porysowane i niestety trochę odprysków od kamieni itp. Osobiście nie oklejałem auta, ale nie polecam tego gdyż później 2 godziny pozbywałem się pasty z zakamarków:/Użyłem kombinacji FG500+SF4000 a także na dolne partie drzwi Farecla G3 gdyż jest bardzo agresywna i w miarę poradziła sobie.
Standartowo zaczynamy od porządnego mycia auta na dwa wiadra(dobrze mieć karchera, bo o niebo lepiej się wszystko wypłukuje itp.), następnie osuszamy auto ręcznikiem żeby nie pozostały plamy po wodzie. Kolejny etap to glinowanie czyli usuwanie wszelkiego syfu który nie schodzi po normalnym myciu, inaczej nazywane procesem dekontaminacji, glinka urabiamy w palcach, formujemy w placek i przy użyciu”poślizgu” czyli wody+płyn do naczyń lecimy całe auto od góry do dołu czyli dach maska, klapa błotniki drzwi. Będzie czuć pod palcami jak po szorstkiej powierzchni najpierw się przesuwa a po chwili już robi się gładko. Mi starczyło ¾ glinki na całe auto, jak się już mocno zabrudzi to zagniatamy do środka. Auto wyglinkowane, umyte po raz drugi i wysuszone, odstawiamy w jakieś miej słoneczne miejsce aby się nie nagrzewało.Mamy już przygotowaną powierzchnię.
Proces polerowania zaczynałem od twardego pada i pasty FG500, zaczynamy tak jak przy glinowaniu od dachu, zasada polerowania to średnio 2-3 cykle po 2 przejścia czyli najpierw wzdłuż elementu a potem w poprzek, maszyna praktycznie sama prowadzi rękę, nie dociskamy jej w sumie zbytnio czyli tyle ile sama dociska i troszkę,prędkość przesuwania po elemencie powinna być tez dość wolna-trzeba wyczuć, nieraz trzeba pomóc sobie atomizerem z wodą gdy zbytnio nam pasta przyschła. Po każdym cyklu i przemyciu elementu IPA sprawdzamy efekt, nieraz po jednym przejechaniu większość defektów może zniknąć jak były płytkie, aczkolwiek w moim przypadku tylko na tylnych nadkolach rok temu malowanych jechałem jeden raz. Aha często gęsto można zaobserwować drobne delikatne ryski-efekt twardego pada i pasty, ale tym już, zajmie się następna kombinacja czyli SF4000+kombinacja pada pomarańczowego i czarnego i tak samo jak wcześniej 2-3 cykle po 2 przejścia i co przejścia kontrolujemy stan lakieru. Przy elementach z tworzywa czyli zderzaki,lampy, spoiler trzeba trochę bardziej uważać gdyż szybciej się nagrzewają i można przypalić lakier.
Duże elementy takie jak maska ,dach drzwi należy podzielić sobie na mniejsze fragmenty aby zdążyć wyrobić całą pasta, bo zanim na całym dachu przejedziemy z jednego końca na drugi to za mocno nam poprzysycha wszystko. Jeżeli polerowanie rozkładamy sobie na 2-3 dni to po wypolerowanej danej partii na dzień od razu umyjmy ją porządnie, bo inaczej obiecuje że na następny dzień będzie bardzo ciężko domyć pastę. Na koniec polerujemy lampy, podobny proces ale wystarczy po jednym cyklu z każdą kombinacja i pad 80mm się teraz naprawdę przydaje .Przy przednich kloszach gdy mocno są wypłowiałe można na mokro papierem 2000 przejechać i dopiero spolerować, efekt *****isty.
Jak już oblecieliśmy cały samochód(czasowo amator czyli ja to maska 1,5h,dach 1,5h,błotni 40min,drzwi ponad godzinę, zderzaki też ok. 40min więc łatwo policzyć że trochę czasu zeszło) to dokładnie przemywamy cały samochód IPA w atomizerze czyli jedna mikrofibrą zmywamy, a druga suchą wycieramy aby nie pozostały smugi. Myjemy dokładnie auto ponownie, wszelki reszty pasty jak się gdzieś wcisły to usuwamy dokładnie alkoholem i patyczkiem do uszów. Po umyciu i dokładnym wysuszeniu powinien nam się ukazać naprawdę wspaniały widok stania prawi jak przed lustrem(najbardziej widać to oczywiście na ciemnych lakierach)
Końcowym zabiegiem było woskowanie Hondy twardym woskiem BarierRef, dzielimy duże elementy na mniejsze i tak samo od dachu zaczynamy. Po jakim czasie polerować taki wosk, z pewnego blogu bardzo dobrą metodą wyczytałem czyli nakładamy wosk aplikatorem(fanatycy gołymi dłońmi nakładaja) dokładnie na kawałek panelu ruchami albo kolistymi albo góra-dół( różne szkoły nakładania są) następnie aplikujem na panel obok, gdy już na dwa jest wmasowany wosku, ten pierwszy panel możemy polerować mikrofibrą, gdy już skończymy drugi też już nadaje się do wykończenia, polerujemy ruchami okrężnymi, aha wosk nakładamy bardzo cienko tak żeby było widać tylko delikatną mgiełkę na lakierze. I tak jak wyżej panel po panelu nakładamy,polerujemy. I tak w zasadzie doszliśmy do końca mojej jakże, myślę że przystępnie-amatorsko napisanej tylko kropelki w morzu technik,zasad i innych wymysłów korekcji lakieru. Oczywiście wszystko jest napisane na przykładzie mojego wykonania, moich błędów i i tego coś się dowiedziałem z różnych źródeł na ww. temat.
Wszelkie uwagi, sugestie jak najbardziej mile widziane, możliwe że pominęło jakieś aspekty, a coś robiłem jednak nie tak jak trzeba więc walcie śmiało.
Kilka cennych porad:
-Lakier Hondy jest miękki więc należy uważać na przetarcia i ogólnie trochę delikatnie się z nim obchodzić
-Z tego co zauważyłem na rantach paneli jest naprawdę cienka warstwa lakieru, więc tam zwłaszcza delikatnie i z głową
-Częste płukanie pada wydłuża jakiego żywotność i skuteczność
-Oklejajcie auta przed polerowanie, ja zjebałem w chu.. i się później pałowałem z doczyszczaniem
-Starać się nie wjeżdżać na element nie lakierowanie, a zwłaszcza na uszczelki bo od razu pad łapie gumę i czernieje.
Poniżej trochę zdjęć z opisami aby rozjaśnić jak to przebiegało w praktyce.
Mycie auta, glinkowanie:
http://imageshack.us/scaled/large/593/dscf1881f.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/593/dscf1881f.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/545/dscf1882j.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/545/dscf1882j.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/835/dscf1883da.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/835/dscf1883da.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/200/dscf1884t.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/200/dscf1884t.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/69/dscf1885q.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/69/dscf1885q.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/153/dscf1886b.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/153/dscf1886b.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/22/dscf1887x.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/22/dscf1887x.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/837/dscf1889x.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/837/dscf1889x.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/534/dscf1892b.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/534/dscf1892b.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/600/dscf1893n.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/600/dscf1893n.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/16/dscf1894gz.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/16/dscf1894gz.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/689/dscf1895o.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/689/dscf1895o.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/189/dscf1896u.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/189/dscf1896u.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/7/dscf1897qn.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/7/dscf1897qn.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/824/dscf1898cv.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/824/dscf1898cv.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/267/dscf1900x.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/267/dscf1900x.jpg/)
Ocena stanu lakieru:
http://imageshack.us/scaled/large/607/dscf1903q.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/607/dscf1903q.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/822/dscf1902l.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/822/dscf1902l.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/4/dscf1901c.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/4/dscf1901c.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/855/dscf1921g.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/855/dscf1921g.jpg/)
Pierwsza kombinacja:
http://imageshack.us/scaled/large/802/dscf1904p.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/802/dscf1904p.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/707/dscf1905h.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/707/dscf1905h.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/189/dscf1906q.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/189/dscf1906q.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/62/dscf1907zo.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/62/dscf1907zo.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/835/dscf1908qn.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/835/dscf1908qn.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/191/dscf1909e.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/191/dscf1909e.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/580/dscf1910s.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/580/dscf1910s.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/33/dscf1911sh.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/33/dscf1911sh.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/713/dscf1912d.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/713/dscf1912d.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/703/dscf1913t.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/703/dscf1913t.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/545/dscf1914a.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/545/dscf1914a.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/5/dscf1915gp.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/5/dscf1915gp.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/197/dscf1916e.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/197/dscf1916e.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/577/dscf1917l.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/577/dscf1917l.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/706/dscf1918m.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/706/dscf1918m.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/197/dscf1919p.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/197/dscf1919p.jpg/)
[COLOR="#FF0000"]Porównania przed/po:
http://imageshack.us/scaled/large/855/dscf1921g.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/855/dscf1921g.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/832/dscf1923c.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/832/dscf1923c.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/854/dscf1938w.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/854/dscf1938w.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/20/dscf1941j.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/20/dscf1941j.jpg/)
Lampy:
http://imageshack.us/scaled/large/189/dscf1926yc.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/189/dscf1926yc.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/823/dscf1925r.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/823/dscf1925r.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/15/dscf1924f.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/15/dscf1924f.jpg/)
Po polerowaniu przed myciem:
http://imageshack.us/scaled/large/822/dscf1942fq.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/822/dscf1942fq.jpg/)
Po 3 myciu i woskowanie:
http://imageshack.us/scaled/large/29/dscf1943p.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/29/dscf1943p.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/716/dscf1944e.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/716/dscf1944e.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/845/dscf1945j.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/845/dscf1945j.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/268/dscf1946ox.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/268/dscf1946ox.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/62/dscf1948w.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/62/dscf1948w.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/17/dscf1951h.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/17/dscf1951h.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/43/dscf1952s.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/43/dscf1952s.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/43/dscf1956t.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/43/dscf1956t.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/580/dscf1957j.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/580/dscf1957j.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/109/dscf1958p.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/109/dscf1958p.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/703/dscf1890i.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/703/dscf1890i.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/542/dscf1961e.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/542/dscf1961e.jpg/)
No i tak to wszystko wyszło na końcu;)
http://imageshack.us/scaled/large/850/dscf1993p.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/850/dscf1993p.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/442/dscf1992l.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/442/dscf1992l.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/534/dscf1991b.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/534/dscf1991b.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/23/dscf1990j.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/23/dscf1990j.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/809/dscf1986bp.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/809/dscf1986bp.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/708/dscf1985zw.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/708/dscf1985zw.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/594/dscf1983n.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/594/dscf1983n.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/191/dscf1969r.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/191/dscf1969r.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/829/dscf1970m.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/829/dscf1970m.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/6/dscf1972q.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/6/dscf1972q.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/706/dscf1973j.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/706/dscf1973j.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/339/dscf1978f.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/339/dscf1978f.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/856/dscf1980c.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/856/dscf1980c.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/707/dscf1982u.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/707/dscf1982u.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/59/dscf1968xn.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/59/dscf1968xn.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/826/dscf1967k.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/826/dscf1967k.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/37/dscf1966m.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/37/dscf1966m.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/850/dscf1999b.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/850/dscf1999b.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/689/20130503193331871.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/689/20130503193331871.jpg/)