Zobacz pełną wersję : Nie działa obrotomierz, Civic 1.4, 90 KM, 96r, 5d, D14A2, LPG-STAG-4
Witam.
Mam problem. A mianowicie, niedawno dostałem od ojca auto jak w tytule (to jeszcze nie jest problem ;)
Ale od momentu zamontowania instalacji gazowej (jeszcze za kadencji mojego taty w 2010r) w samochodzie tym nie działa obrotomierz.
Tzn. przed oddaniem do gazownika był sprawny, a w momencie odbioru, już nie.
Gaz-master (Tychy - Czułów) twierdził, że to nie jego wina i że obrotek już wcześniej nie działał :confused:
Mój ojciec w końcu to olał i jeździł tak 3 lata.
Jako, że ten obrotomierz do życia jest mi niezbędny ;) to postanowiłem to w końcu zrobić.
Byłem już u kilku mechaników na wstępnych oględzinach, ale każdy mówi co innego.
Oddałem auto do regulacji gazowni (oczywiście już nie tam gdzie było to montowane), z prośbą o sprawdzenie co z tym obrotomierzem.
Przy odbiorze, gazownik stwierdził, że nie ogarnie tego, ale że jest taka opcja, iż ten co montował ten gaz, coś upalił bo wg. niego "hondy są wrażliwe na takie rzeczy"
I że podobno widział jakieś obskubane kable, z których mógłby być ciągnięty sygnał/impuls obrotów silnika, do gazu.
BTW. Ten gazownik co mi to teraz regulował, nie specjalnie mnie poinformował co tam było zrobione, a ja lubię dużo wiedzieć:)
Powiedział tylko, że filtry zasyfione były i że powinno mi spalić 2 litry mniej.
Wracając do tematu.
Inny zaś mechanik zbadał mi coś tam, miernikiem prądu i na początek zasugerował, że to może być alternator.
A jeszcze inny chce podpinać kompa do wystawienia diagnozy (40 zł).
Na forach są jeszcze inne propozycje, np.: zepsuty sam silniczek od obrotomierza.
I tu moje pytania (zanim zacznę wydawać pieniądze):
1. Czy zakładając gaz, rzeczywiście można zepsuć obrotek (coś upalić), czy tylko przerwać jakieś połączenie?
2. Alternator? Jeżeli cała reszta podzespołów elektrycznych i elektronicznych jest sprawna.
3. Czy podpinanie komputera, jeżeli nie zapala się "check engine", coś wykaże?
4. Czy znacie kogoś w linii: Mikołów - Tychy - Bieruń - Oświęcim, kto może trafnie i tanio, zdiagnozować i ewentualnie naprawić taką usterkę?
5. Gdzieś coś znalazłem o bezpiecznikach, ale w końcu już nie wiem, czy jest jakiś bezpiecznik odpowiadający za obrotomierz?
6. Czy zrobienie przeglądu i regulacji gazu z wym. filtrów za 120 zł, to tanio czy drogo?
7. Czy z taką instalacją gazową można coś kombinować, w sensie regulować tak aby palił mniej a lepiej jeździł i też tak wyregulować żeby nie zaszkodzić silnikowi?
8. Jak przy takiej kwocie za reg. gazu mógł zrobić to mechanik (wyczytałem gdzieś, że jest jakieś ustawianie automatyczne i że jest to łatwe i dobre dla mechanika, ale dla silnika już nie koniecznie)?
9. Jakiego gazownika polecacie w mojej okolicy?
BTW2 ;)
Potrzebuję jeszcze kulku paści do tego samochodu:
1. Mechanizm wycieraczek (ojciec na szybko założył mechanizm z silniczkiem chyba z poprzedniej generacji i wycieraczki mają trochę za duży zakres, tzn. w dolnym położeniu klepią o plastikową maskownicę, a w górnym o słupek ;)
2. Dywaniki gumowe (dedykowane do tego modelu)
3. "Sanki" lub cały przedni fotel kierowcy z regulacją wysokości (na przeszczep do pół skóry z vti)
4. Podłokietnik z vti
5. Jeżeli się okaże, że licznik do wymiany to też chętnie przyjmę
Dodam jeszcze że świeci SRS, ale to już od momentu zakupu (jakieś 6 lat ;) jak zrobi się cieplej to zrobię to wg instrukcji z forum.
Proszę o NIE pisanie postów typu: "google.pl", czy "szukanie nie boli", bo w całej sieci znalazłem dziesiątki tematów dotyczących problemów z obrotkiem w civic'u,
ale żaden z nich zbytnio mi nie pomógł, dlatego pytam tutaj.
No chyba, że widziałeś identyczny wątek to po prostu wklej link i temat można zamknąć.
Z góry dzięki
1. Czy zakładając gaz, rzeczywiście można zepsuć obrotek (coś upalić), czy tylko przerwać jakieś połączenie?
-wd. mnie może tylko przerwać połączenie- ale jak zrobił jakieś dziwne zwarcie mógł zepsuć scalaka przy obrotomierzu , komputer gazowy musi sczytywać obroty więc dlatego trzeba się gdzieś podłączyć.
2. Alternator? Jeżeli cała reszta podzespołów elektrycznych i elektronicznych jest sprawna.
- przyczyną nie działania obr. na pewno nie jest alternator.. ten kto to mówił, albo się kompletnie nie zna - albo lubi wciskać kit klientowi.
3. Czy podpinanie komputera, jeżeli nie zapala się "check engine", coś wykaże?
jeżeli samodiagnostyka - którą piszesz robiłeś , nic nie wykazała - pod kompem również nic nie wykaże (mało kto ma sprzęt pozwalający połączyć się z naszymi autami , bo tak naprawdę nie jest to potrzebne , ponieważ komputer nic poza błędami nie rejestruje... więc sądzę że to kolejne naciąganie pieniędzy).
4. Czy znacie kogoś w linii: Mikołów - Tychy - Bieruń - Oświęcim, kto może trafnie i tanio, zdiagnozować i ewentualnie naprawić taką usterkę?
- niestety nie polecę nikogo , nie mój teren - jak i trzeba mieć swoje wiadomości - osobiście nie ufam mechanikom.. - aczkolwiek na pewno takich znajdziesz pytając na forum czy znajomych, przynajmniej takiego - który nie robi ludzi w kulki.
5. Gdzieś coś znalazłem o bezpiecznikach, ale w końcu już nie wiem, czy jest jakiś bezpiecznik odpowiadający za obrotomierz?
- wszystkie bezpieczniki muszą być dobre - ale konkretnie od obr. nie ma - jak odpowiedni bezpiecznik był by spalony również nie działał by prędkościomierz itp 6. Czy zrobienie przeglądu i regulacji gazu z wym. filtrów za 120 zł, to tanio czy drogo?
- regulacja to tylko 5-10min ,filtr parownika do 10zł - fazy lotniej zależy od firmy i jakości - nie więcej jak 40zł , - czy drogo ? - w sumie do przyjęcia ale są tańsi i drożsi.
7. Czy z taką instalacją gazową można coś kombinować, w sensie regulować tak aby palił mniej a lepiej jeździł i też tak wyregulować żeby nie zaszkodzić silnikowi?
- zwykle regulacja robi się automatyczną (polega na naciśnięciu start i czekaniu..) - taka poważna to godzina jazdy z kompem i kombinowaniem, - oczywiście zawsze można zrobić coś lepiej (ale szczerze efektu nie zaobserwujemy wd. mnie na poziomie 2-3% ,przy tym kompie nie ma co świrować , co innego stag 300-4 itp).
8. Jak przy takiej kwocie za reg. gazu mógł zrobić to mechanik (wyczytałem gdzieś, że jest jakieś ustawianie automatyczne i że jest to łatwe i dobre dla mechanika, ale dla silnika już nie koniecznie)?
- ustawianie gazu automatycznie nie jest złe dla silnika , ogółem tak naprawdę mapa zmienia się cały czas - komputer sam koryguje do warunków , jednak co ileś km i tak trzeba go ustawić - idealny nie jest.
9. Jakiego gazownika polecacie w mojej okolicy?
-to samo co w pkt. 4
- ogółem coś ode mnie - na twoim miejscu sprawdził bym połączenie tego kabla - mianowicie , multimetrem podpoił bym się pod sygnał z obr przy zegarach (z tyłu są nawet opisane gdzie jest plus minus i sygnał (na śrubach trzymających mechanizm obr.) odpalił silnik i zobaczył czy jest jakiś impuls jak jest - to kupił bym zegary z anglika i przełożył sam obr. takie zegary kosztują grosze ,a obr jest ten sam. Jak nie ma żadnego sygnału - szukać przerwy, przyczyny.
Dzięki za odpowiedź równie rozwlekłą jak moje pytanie.
Na dniach poszukam instrukcji jak dobrać się do zegarów i od tego zacznę sprawdzanie.
No chyba, że znajdzie się ktoś uprzejmy, kto podrzuci link do jakiegoś manuala :)
Jeszcze jedno pytanie:
Jak zdejmę zegary, to mam sprawdzić impulsy na jakimś konkretnym pinie, dużo tego tam jest?
Dzięki
Wyjąć zegary nie problem, raptem parę wkrętów. (dwa wkręty są pod przyciskami). Ogółem jak odwrócisz zegary każdy zegar (prędkościomierz,obrotomierz,wskaźniki paliwa i temp wody są przykręcone z osobna zwykłymi śrubkami) - tam gdzie trzyma się obrotomierz, są trzy - obok każdej z śrubek pisze + , - i ten trzeci to impuls , tam podpinasz (pod impuls) czerwony kabel z multimetra , a drugi pod minus (raczej obojętne gdzie). Nie wiem jak działa obr. ale albo ustawiasz na prąd stały do 20V , jak nic się nie będzie działo to przestaw na omy (kombinuj z zakresem od 200 do 2000k) - tutaj metoda prób i błędów (nie wiem na jakiej zasadzie działa obr - tzn nie wiem jak generowane w hondach są impulsy do obrotka - czujnikiem halla czy z aparatu zapłonowego - nie wiem) dlatego podałem dwa sposoby ustawienia multimetra , oczywiście silnik musi być odpalony - jak coś zacznie wskazywać i jak się gazuje wartości się zmieniają - to uszkodzony jest sam obrotomierz, jeżeli w ogóle nic się nie dzieje - gdzieś jest przerwa w kablu.
Dziś odkręciłem wszystkie śrubki i na próbę wyciągnąłem zegary, ale jeszcze nie przyglądałem się temu zbytnio, bo dopiero jutro jadę do kumpla który ma multimetr i podstawową wiedzę potrzebną do jego obsługi, której ja nie posiadam ;)
Podsumowując; Ja myślałem, że mam wypiąć kostkę i w niej szukać impulsów, a z tego co piszesz (o ile dobrze rozumiem) to wstępnie, kostkę zostawiam wpiętą i tego plusa, minusa i impulsu mam szukać na tej taśmie z nadrukowanymi ścieżkami, w okolicach śrubek od obrotomierza? Tak?
Przepraszam za takie głupawe i prawie oczywiste pytania, ale na samą myśl o elektronice robi mi się ciepło i wolę zapytać zanim coś spieprzę ;)
Lub, co gorsze, nie spieprzę, lecz podłączę tak, że multimetr nic nie pokaże i usterkę zdiagnozuję jako przerwę w połączeniu, a nie (zepsuty obrotomierz - na co liczę ;)
P.S.
Jak się okaże, że padł obrotek i wymiana na taki z angola pomoże, to masz u mnie czteropak ;) tylko po dziesiątym ;p
Żadnej kostki z zegarów nie wypinaj przy sprawdzaniu, - ale aby zobaczyć od tyłka strony o co chodzi - polecam wypiąć, obejrzeć o co chodzi , jak się przyjrzysz zobaczysz obok śrubek napisy (plus,minus i ostatni oznaczający impuls , dokładnie tam napisane są dwie litery , nie pamiętam jakie, ale to bez większego znaczenia) jak kumpel się zna , na pewno załapie o co chodzi - po prostu jak do tej śrubki dociera sygnał - padnięty będzie obrotek , jak nie dociera gdzieś na kablu jest zonk - bo raczej sygnał do kompa dochodzi inaczej auto by nie działało.
oo tu masz dokładne foto - http://img381.imageshack.us/img381/4561/dsc227020081126sj7.jpg
No dobra. Dziś mierzyliśmy to multimetrem (podpięliśmy się pod śrubkę przy minusie i pod śrubkę przy tych literkach "TA" - widocznych na zdjęciu w poprzednim komentarzu;) Wszystko ładnie, pięknie. Pokazało, że jest napięcie (i tu nie pamiętam) 10 mV, albo 100 mV. Tak, czy inaczej coś tam pokazało.
Ale to tyle, bo przy dodaniu gazu nic się nie zmieniało :/
I tu kolejne pytania:
1. Czy napięcie powinno być tak małe?
2. Czy po dodaniu gazu ma się zmieniać?
3. Wcześniej pisałeś, że nie polecisz nikogo kto to ogarnie z mojej okolicy, ale widzę, że jesteś z Myszkowa, więc jeżeli kojarzysz jakiegoś elektryka / specjalistę od hondy (najlepiej na południe od Myszkowa), czyli siewierz, dąbrowa itp. to daj znać, bo nie mam zamiaru tracić czasu i pieniędzy na nietrafne diagnozy.
Dodam jeszcze, że po przytknięciu jednego z przewodów do plusa pokazało jakieś 13,5 V, czyli napięcie z alternatora, chociaż nie wiem czy to ma znaczenie.
Czekam na odp, dzięki.
- No ogółem nie wiem ile powinno być, nigdzie takiej informacji się nie dostanie - aczkolwiek wiadomo , że coś się dzieje - teoretycznie po dodaniu gazu powinno się coś dziać - ale pewnie miernik nie ma tak szybkiego ,,odświeżania,, trza by mieć oscyloskop . No tak jestem z Myszkowa - osobiście nie odwiedzam mechaników , wolę wszystko robić sam - jedyne mam zaufanego kolesia od gazu, ale on tylko w tym się specjalizuje. Więc nie polecę - wydaje mi się że na 90% to uszkodzony scalak ,czy jakaś pierdoła na płytce od obrotomierza, najlepiej by było - jak na chwilę przełożyło by się zegary z innego cifa.
Nigdy dużego prądu na impulsie nie będzie , na przykładzie obr. od poldka wystarczy tylko go zasilić ,a kabel impulsowy po prostu owinąć w około kabla WN.
Zawsze można się zgadać , ale w sumie wydasz tyle na paliwo , co za zegary z angola - może masz kogoś bliżej. W mechaników bym się nie bawił , mało jaki mechanik tak naprawdę zna się na elektronice - a jak już jest elektronik z prawdziwego zdarzenia tani nie będzie. Swoje wiadomości mam z doświadczenia , miałem simsona i inne motorowery, kombinowało się z modułami zapłonowymi, z impulsatorami, z obrotkami, później siena punto - jakieś przeróbki no i trochę wyniosłem z szkoły jako mechatronik, nie kiedy jakąś unitre się naprawiało ,czytało się w necie , różne fora - i tak człowiek nie co się już się orientuje, ale to i tak nic.
Tu masz klika najtańszych aukcji jakie znalazłem: http://allegro.pl/licznik-zegary-honda-civic-5d-95-2000-w-milach-i2892672842.html tutaj z vti http://allegro.pl/licznik-honda-civic-5d-vti-1-8-95-0-okazja-zegary-i2949365184.html oo tu masz europejskie zwykłe za 31zł z przesyłką http://allegro.pl/honda-civic-95-01-ma-mb-licznik-zegar-europa-w-wa-i2904820430.html
Poszedłem za twoją poradą i kupiłem ten licznik: http://allegro.pl/honda-civic-95-01-...904820430.html
Wcześniej jak szukałem zegarów to najtańsze były po 39 zł bez przesyłki i to jeszcze z angola!
Nie wydawało mi się to zbyt drogo, ale trochę było mi szkoda marnować pieniądze, jak jeszcze nie miałem pewności.
Ale jak zobaczyłem ten za 31 zł z przesyłką to od razu go zalicytowałem ;)
Dzwoniłem do gościa i twierdzi, że nie ręczy jedynie za żarówki :)
Także jak nawet okaże się że to nie była wina obrotomierza, a jakiejś przerwy w kablu to płakać nie będę.
Teraz, pełen nadziei, czekam na paczuszkę :D
Dzis przyszedl licznik i po raz kolejny okazuje sie, ze „nadzieja, matka glupich”. Zamontowalem i okazuje sie ze obrotomierz ani nie drgnął :/, wiec teoretycznie wine samego obrotka mozna wykluczyc (przyjmujac, ze ten ktory kupilem jest sprawny, czego do konca nie jestem pewny)
Pozniej sprawdzilem styki w tej kostce od obrotomierza, troche je podgialem do gory, zeby miały lepszy kontakt, ale nic nie pomoglo.
I tu kolejne moje pytania:
1. Jakie mniej, wiecej ma byc napiecie na impulsie i w jakim zakresie powinno oscylowac?
2. Czy jest jakis sposob (np. podac jakies napiecie na sam obrotomierz, tak aby wskazowka sie poruszała)?
3. Ktory kabel i ktory czujnik odpowiada za impuls do obrotomierza (tylko tak łopatologicznie prosze, najlepiej palcem na zdjeciu zebym wiedział co i gdzie sie znajduje ;)
4. Jezeli sprawdze kabel, miernikiem przejsc i okaze sie ze nie ma przerwy, to czy winny bedzie tylko sam czujnik, czy zas jak zwykle jest milion niewiadomych?
5. Czy znajdzie sie ktos na tyle uprzejmy (czyt. naiwny ;p), z mojej okolicy, kto pozyczylby na 10s zegary zebym mogł sprawdzic, czy to wina obrotomoerza (oczywiscie nie za darmo)?
6. Ponawiam jeszcze raz prosbe o polecenie jakiegos elektryka z mojej okolicy, ktory by mi to ogarnał?
Prosze o pomoc bo juz mnie to załamuje :/
U nas obroty są z aparatu zapłonowego. Może tam szukać?
Przeglądałem schemat - ogółem obrotomierz podpięty jest pod aparat zapołonowy niebieskim kablem( jednokolorowy cały niebieski), niebieski również wychodzi z zegarów. sprawdził bym miernikiem prosto z aparatu zapłonowego do pinu w zegarach (pod ten TA). pewnie nic nie będzie skoro nie działa - więc po prostu łatwiej jest pociągnąć nowy kabel, wtedy problem powinien zniknąć. (to jest dziwne nieco lecz może gazownik źle podłączył lub połączenie ma za dużą rezystancję). (możesz też wziąć jedne zegary jak masz już dwa zestawy - pod obrotomierz podpiąć + i - prosto pod aku i ten TA pod aparat zapłonowy do niebieskiego kabla) , w domowych warunkach nie sprawdzisz obrotka trzeba by mieć generator chociaż taki szkolny pod oscyloskop. - jeszcze chciałem dopisać , jak będziesz dopinał nowy kabel - stary z org. wiązki lepiej odpiąć i zaizolować by nie robił zamieszania - skoro wcześniej jakieś napięcie w nim było, lepiej nie łączyć go z nowym. nie że coś ma się stać - ale tak dla bezpieczeństwa. przepraszam że naciąłem na koszta zakupu nowych.
Troszkę patrzałem w internet - być może zepsuty masz czujnik w aparacie zapłonowym.
Nie no nie ma za co przepraszac. Koszta nie wielkie, a i tak od czegos musiałem zaczac. Poza tym i tak duzo pomogłes. Jutro sprawdze czy nie ma przerwy i zobacze co dalej.
Dzieki
Chcę się tylko pochwalić, że już ogarnąłem temat:
jak masz już dwa zestawy - pod obrotomierz podpiąć + i - prosto pod aku i ten TA pod aparat zapłonowy do niebieskiego kabla
Kabel od impulsu musiał być gdzieś przecięty. Pociągnąłem nowy i działa aż miło :)
Dla potomnych nagrałem film jak sprawdziłem co i jak:
http://www.youtube.com/watch?v=8Q0ODLFmZOA
<jupi><jupi><jupi><jupi><jupi><jupi>
Haha :) Końcówka filmiku najlepsza ;)
Gratulacje za ogarnięcie tematu !
Powered by vBulletin® Version 4.2.2 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.