PDA

Zobacz pełną wersję : Geometria i zbieżność po tuningach



Cywa
04-01-13, 14:50
Witam panowie...

Kolejny problem po tuningach (zaczynam byc juz powoli wyleczony z tego typu akcji...) Zmienilem w aucie praktycznie wszystkie elementy gumowe, heble przod z integry LS wraz ze zwrotnicami itd, heble tyl z wahaczami od vti + stabilizator, wczesniej amorki ze sprezynami AGX + Eibach i na tym zestawie wszystko bylo super po zmianie tulejek i hebli pojawil sie problem ze zbieżnością... Po objechaniu sporej ilosci warsztatow trafilem wkoncu na ogarnietego goscia ktory byl w stanie ustawic mi geometrie, wyszlo tak:

tył kąt pk lewe/prawe - 1,30 / 1,35
tył zbieznosc lewe/prawe - 0,03 / 0,04

Wg. fachowca tył wyszedl bardzo ladnie, teraz przod...

kąt pk lewe/prawe - 1,30 / 2,33
kąt wsz lewe/prawe - 0,24 / 0,13
zbieznosc lewe/prawe - 0,04 / 0,02

Wg. fachowca i tego co ja sie orientuje 1,3 na kolo przy obnizonym aucie moglo by jeszcze byc ok, ale 2,3 to juz ponoc troche za duzo... Czy taka roznica bedzie mocno odczuwalna? Skad taka duza roznica? Majster nie potrafil odpowiedziec na to pytanie.. Dodam ze auto jedzie prosciutko, dodatkowym problem pojawil sie w powrocie kierownicy do polozenia pierwotnego, robi to ze tak powiem niechętnie, majster mowil ze to kwestia innych zwrotnic i temu... prawda to? Da sie cos na to poradzic?

Pozdrawiam

Tomeszek
04-01-13, 14:55
buda po dzwonie - jeb*ięty kielich bądź krzywy wahacz/e, piasta, sanki... miałem podobnie u siebie :) dodatkowo u mnie widać że cofnięty jest pas przedni czyli bardziej prawdopodobne że buda krzywa.

dodatkowa kwestia to taka czy przed modami również byłes na pomiarach i co one wykazały.

Cywa
04-01-13, 15:00
Auto kiedys mialo mocny strzal w prawe przednie kolo od kraweznika, pogielo wahacze i cofnelo kolo do tylu ale wszystko zostalo wymienione i bylo dobrze, pamietam ze po wymianie amorkow i sprezyn ustawialem zbieznosc i z tego co kojarze wyszlo mniej wiecej rowno po 1,3 1,5 na koło (nie moge znalezc wydruku ale jeszcze poszukam) jezdzilem tak (dosyc agresywnie) 2 sezony i opony schodzily idealnie rowno, a teraz pojawila sie taka dysproporcja... martwi mnie to ze opone moze zjadac w ekspresowym tempie co o tym myslicie? No i co z tym powrotem kierownicy do punktu 0 ? Przed zmiana tulei i hebli wszystko bylo idealnie....

TurboTech
04-01-13, 15:09
sam wiem jak się ustawia zbierzność niekiedy jak majster nie umie ustawić tosiada na auto i klika drukuj hehe. Wracając do tematu możesz zerknąć na wachacz górny prawy oraz jak wygląda kopuła bo może być naruszona.inni fachowcy wiem że nawet jakieś podkładki podkładają pod wachacz a kopulę żeby kolo tak nie leżało.

luchuma
04-01-13, 15:16
jak ustawialem kiedys i wyszlo podobnie to kolo powiedzial, ze to moze byc kwestia tego, ze krzywo stoi ze wzgledu na jakies zuzycie sprezyn/amorow

Tomeszek
04-01-13, 16:11
Taaa a kat wyprzedzenia sworznia zwrotnicy to co? Podkladka pod amora tu nic nie da bo to zupelnie inna kwestia. Zbieznosc a kat pochylenia kola to co innego a tak duze roznice między lewym a prawym kolem przy katach pk i wsz swiadcza o tym ze ewidentnie jedna strona byla walona, ma krzywe elementy. Aby dojsc do tego trzeba wiele czasu i grrzebania bo musisz po kolei kazdy element wymieniac i jezdzic na pomiar, w praktyce ja się poddalem i bude zmienilem. Mozna kombinoiwac z roznymi podkladkami w roznych miejsach ale wg mnie to mija się z celem, ja osobiscie wole zlokalizowac uszkodzony element i go wymienic. Niestety nie mozesz wykluczyc krzywej budy

Cywa
04-01-13, 16:42
No dobra ale przy takich kątach opony mocno bedzie jadlo? Tak jak wspominalem wczesniej mialem ok 1,5 na obu kolach i bylo fajnie, aktualna roznica bedzie mocno widoczna? Tolerancja producenta z tego co wiem to 1 stopien w starych hondach w nowych jest juz 2 ?

No ico z tym powrotem kierownicy do punktu 0 ?

Cywa
04-01-13, 21:28
Znalazlem poprzedni wydruk, kąty byly na przednich kolach 1,20 / 1.20 ! Takze idealnie tak samo, dlaczego teraz tak mi sie to porozstawialo ? O co tutaj chodzi ?

Tomeszek
04-01-13, 21:41
przeanalizuj co wymieniałeś od tego czasu.

Cywa
04-01-13, 22:35
Toz napisalem wyzej dokladnie...

sacrosaint
04-01-13, 22:44
Krzywa zwrotnica

Wysłane z HTC EVO 3D

Tomeszek
04-01-13, 23:02
Toz napisalem wyzej dokladnie...

jeśli napisałeś to wyżej to po co to pytanie? to chyba logiczne co może być nie tak w takim razie

Cywa
05-01-13, 00:13
Wiec mi powiedz co jest nie tak skoro to takie logiczne, slucham :)

Narazie nie ma tu zadnych konkretow tylko jakies domysly bez konkretnego uzasadnienia

Czy jest na tym forum jakis FACHOWIEC od geometrii ?

Tomeszek
05-01-13, 00:21
Ja p*erdole, mylec logicznie umiemy?

Fakt 1: przed zmiana zawieszenia, hamulcy czy ch*j wie czego (napisales to w 1 poscie) geometria wynosila XX i byla POPRAWNA

Fakt 2; po zmianie w/w geometria wynosila XX i byla NIEPOPRAWNA

Mam ja wycagnac wnioski czy jednak dasz rade sam?
Podpowiem: szukalbym problemu w podzespolach ktore w miedzyczasie wymieniles. Wahacze, piasta, było to już wymieniane więc co Ty opowiadasz o braku konkretow?! Zmien dilera..

Cywa
05-01-13, 00:56
Nie ******* kolego bo jak chcesz w taki sposob gadac to mozemy pogoadac chociazby telefonicznie. Logicznie to zacznij myslec Ty, po to pisze ten temat zeby ktos ZNAJACY sie na temacie geometrii wypowiedzial sie na ten temat sensownie i zawęził pole poszukiwan do minimum, to ze napisales ze to kwestia wymiany "hamulcy czy **** wie czego" to brawo mistrzu jestes wielki, odkryles ameryke ale nie rob z siebie pajaca. Nie znasz sie to zamlicz. Wyzej wyraznie ktos napisal ze to moze byc krzywa zwrotnica, dzis dowiedzialem sie ze stare dolne swożnie (przy przekladce) w jakis sposob tez mogą zmienic geometrie auta, tak samo jak gorny wachacz, ponoc przy ponownym skrecaniu starego takie rzeczy moga wystapic. O takie informacje mi chodzi - konkretne, dodatkowo oczekiwalem uzasadnienia dlaczego akurat to a nie cos innego moze miec na to wplyw.

PIMPEK_EJ2
05-01-13, 01:49
Sprawdź zwrotnice i sworzeń. U mnie kiera nie odbija przez przekoszony sworzeń

Tomeszek
05-01-13, 09:26
Ogarnij się czlowieku - wymagasz ze na podstawie takich informacji i na dodatek przez internet ktos ci powie dokladnie co jest nie tak? Nie wiem kto tu robi z siebie pajaca. Ale dobrze, powiedzmy ze się nie znam i zamilcze, szkoda czasu. Przeczytaj temat od poczatku i to co pisalem to moze jednak cos zrozumiesz.

Cywa
05-01-13, 11:35
Pimpek, bylem dzis rano pod autem sprawdzalem jeszcze raz mniej wiecej jak to wszystko wyglada i rzeczywiscie znalazlem cos przy sworzniu, jeden jest jakby nie do konca wcisniety, probowalem go dokrecic ale nakretka jest dokrecona na maxa i nie idzie dalej, czyzby byl zle wlozony? To moze byc powodem nie odbijania kiery? Cos wyzej bylo mowione o zwrotnicy i piascie, w jaki sposob one sie maja do kąta nachylenia kola ?

Michalll_1991
05-01-13, 13:34
Cos wyzej bylo mowione o zwrotnicy i piascie, w jaki sposob one sie maja do kąta nachylenia kola ?

bezpośrednio, jak sa krzywe to katów nie bedzie

Cywa
05-01-13, 14:26
Jak to sie ma do jazdy autem? Przy krzywej piaście występowało by jakieś bicie na kole? Czyli musialo by to byc wyczuwalne na kierownicy? Nic takiego nie wystepuje. W jaki sposob mogla sie skrzywic piasta (poza wypadkiem), pytam powaznie bo jakos tego nie widze? :)

PIMPEK_EJ2
07-01-13, 00:53
Piasta nie będzie miała wpływu raczej no takie kąty. Zwrotnica jak najbardziej! Jej na oko nie ocenisz... No chyba że będzie w ch.j krzywa....Duża dziura, krawężnik i jedno i drugie może się zgiąć

Cywa
07-01-13, 22:47
Ok, piaste (wymieniona przez fachowcow wyzej) wykluczyliśmy z wiadomych wzgledow ;) Zostaje zwrotnica, zgadzam sie, ale...... Pomyslmy przez chwile racjonalnie, mam auto z wymienionym zawiasem czyli amorki i sprezyny, jade na geometrie, ustawiam ją, jest idealnie - zbieżnosc ok, kąty wszedzie ok 1.30''. Auto jezdzi te 2-3 sezony, dochodzi zmiana elementow gumowych + heble przod tyl i nagle pojawia sie problem z kątem 1 koła ;) Zakladamy ze krzywa jest zwrotnica, mogla sie wygiąc od uderzenia z kraweznikiem i tu pojawia sie jedno zasadnicze pytanie.... Czy jest mozliwe ze ów uderzenie wykrzywia zwrotnice w tak minimalny sposob ze roznica na kole to rowno 1 stopien w strone negatywu? Przy uderzeniu ktore gnie metal/stal/żeliwo raczej malo prawdopodobne jest że dany element wykrzywi sie w tak minimalny sposob...? No ale dobra idzmy dalej... powiedzmy ze jest to jednak mozliwe, teraz pojawia sie wizja uderzenia, zla geometria na prawym kole wiec uderzenie w krawężnik na winklu musialo by wykrzywic zwrotnice i koło w stronę pozytywu koła, a nie negatywu... mam racje?

Juz mam dość tej zagwozdki... Ma ktos jakis pomysł ?

CeeJay
07-01-13, 23:13
No ale dobra idzmy dalej... powiedzmy ze jest to jednak mozliwe, teraz pojawia sie wizja uderzenia, zla geometria na prawym kole wiec uderzenie w krawężnik na winklu musialo by wykrzywic zwrotnice i koło w stronę pozytywu koła, a nie negatywu... mam racje?
W przypadku krawężnika teoretycznie tak, ale w przypadku gdy koło byłoby skręcone w prawo (dajmy na to że wjechaliśmy w dziurę w zakręcie) wychylenie koła nie musiało być duże żeby siła była już skierowana bardziej od wewnętrznej części koła i tymsamym oddziaływała na felgę w kierunku negatywu. Zresztą przy szybszej jeździe przy wpadnięciu w dziurę kierownica praktycznie wyrywa sie z rąk. Czyli gdzieś ta siła musi się odłożyć na zawieszeniu albo w prawo albo w lewo. Tak mi się wydaje przynajmniej.:confused:

konstruktor
08-01-13, 23:26
co do zwrotnicy .... łatwo zauważyć czy była bita czy też nie.
Na zwrotnicy która, dostała mocno po du*ppp*ie można zaobserwować ubytki na wierzchniej stronie: np: malowania / brudu itp .. po prostu zobaczysz odpryski itp

lukas4
10-01-13, 14:25
co niekoniecznie świadczy o tym, że nie było np uderzenia kamieniem... w przypadku lekkich uszkodzeń ubytków nie musi być, mogą również być ubytki a zwrotnica może być prosta ...

Cywa
10-01-13, 22:41
W sobote prawdopodobnie pojade jeszcze raz dokladnie ogladac zawieszenie na kanał.. zobaczymy czy cos z tego bedzie bo zaczyna mnie juz to draznic, zwlaszcza brak powrotu kierownicy do punktu 0

PIMPEK_EJ2
11-01-13, 22:54
Wątpię żebyś gołym okiem zauważył np. krzywą zwrotnice.Sprawdź jeszcze raz wszystko! I daj znać jak ustalisz przyczynę.

Magla nie wymieniałeś? Nikt nic w nim nie skręcał?

Cywa
02-02-13, 17:21
Rozejrzalem sie itd.. Jeden swożen w aucie mam nie do konca wprasowany, prawdopodobnie to jest przyczyna braku powrotu kierownicy do punktu 0, mozliwe to?

Na pochylenie prawego koła nie mam pomyslu i nie widze przyczyn, wymienie gorne wahacze i silentblocki wahacza z przodu... zastanawiam sie nad camber kitem... skunks kosztuje ponad 1k zł a tyle nie wpakuje juz w to auto po wszystkich przygodach... jakies noname ma jarusnet i maciek

http://jarusnet.pl/2012/07/25/przedni-camber-kit-civic-92-95/

www.racingfactory.pl/wahacze-regulowane-honda-civic-1992-95-id-664.html

Jezdzil ktos na tych od jarus`a ? Jak to wypada jakosciowo w porownaniu do innych markowych? Moze sie ktos wypowiedziec w temacie?

iljash
02-02-13, 17:57
Proponuje wpisac " camber kit from ebay " w google ewentualnie mozesz jeszcze dodac do wyszkukiwania "honda" albo "civic" duzo opini jest , co jak co napewno o wiele wiecej niz u nas mozesz dostac;)

Cywa
04-02-13, 18:46
A moze sie ktos wypowiedziec kto jezdzi na camberach albo mial z tym stycznosc? Na co zwrocic uwage co kupic itd..

Camellia Racing
05-02-13, 17:24
Cywa, ja mam BuddyClub P1 jak chcesz odkupić bo mam inny plan i nie zakładam tego do siebie.
A co do Twoich kątów to prawa strona zawsze bliżej pobocza a tym samym studzienek i więcej dziur z prawej. Może amorek jest lekko bardziej zmęczony lub sprężyna?

Ewentualnie ale uwaga - To głupia teoria.
Różnica siły w dokręceniu na sworzniach ;P

iljash
06-02-13, 10:59
Ja natomiast mam troche inne - moze glupie pytanie , ale do rzeczy:

Bede montowal do siebie do epki glebe jakos -45/ -50 mm teoretycznie przod i -30 teoretycznie tyl ( springi eibach z serii sportline ) wartosc obnizenia podawana jest wzgledem auta seryjnego ale nie w wersji SPORT tylko normalnej , wersja sport w polifcie jest obnizona fabrycznie o 15 mm ( stad faktycznie sprezyny beda obnizac o jakies 30/35 przod i 15 tyl analogicznie )

Stad nasuwa sie pytanie czy po montazu tych sprezyn , od razu wymianie koncowek drazkow i lacznikow stabow za jednym zamachem, zostawic jak jest auto i jechac na jakies profesjonalne ustawianie zbieznosci a bardziej moze kompletnej geometrii zawieszenia i tam Panowie tym sie juz zajma i wszystko poustawiaja, w tym miedzy innymi ustawia powstajacy negatyw na ile dadza rade, lub ewentualnie powiedza ze przy tej glebie poprawne ustawienie nie jest mozliwe i trzeba celowac w cambery ?

Pytam czy nie wymagam np jakis zbytnich cudow od takiego zakladu :D

Tomeszek
06-02-13, 12:40
generalnie to oprócz zbieżności w seryjnym cifie nie ustawisz nic. dopiero kupując camber kit ustawisz pochylenie koła, czyli tak pożądany negatyw przy dużym obniżeniu