Zobacz pełną wersję : Wariator - wyprzedzenie zapłonu
Muzyk-Grzes
13-10-12, 19:17
A więc zagazowałem moje EJ6 z D16Z6 ,jest to projekt z zamysłu sportowy ,jednak ekonomia wygrała, ale nie do końca. Po dłuższej rozmowie z gazownikiem (a jest to gość z "drygiem" sportowym) ,któremu bardzo się projekt podobał i wysoce cenił ogrom włożonej w niego pracy, doszliśmy do tego że można na gazie zrobić "mocne" auto z racji na wysokooktanowość paliwa gazowego. Rozwiązania wyszły nam dwa. Dorabianie drugiej mapy w ECU z przestawionym kątem wyprzedzenia zapłonu ,co jednak powoduje problem gdyż w trakcie pracy ECU przełączenie z jednej mapy na drugą spowoduje wywalenie check engine, lub przestawić zapłon nie zmieniając map w kompie .Sterownik gazu ,daje nam możliwość regulowania dawek gazu w stosunku do wtryskiwaczy benzynowych co jednak z zapłonem? I tu okazuje się że producenci instalacji gazowych przygotowali się i na to. Możliwość taką daje wariator ,który w zależności od modelu przyspiesza bądź opóźnia zapłon. Jako że jeszcze go nie zainstalowałem mam pytanie do tych ,którzy już coś takiego montowali. Mój gazownik obdarował mnie takim wariatorem "Spark Master" firmy A.E.B. ,ale nawet na stronie producenta nie można znaleźć tego modelu jak i instrukcji. Na polskiej stronie http://shopgas.pl/Elektronika-AE%282,21794,%29.aspx jest kilka modeli serii Master ,ale mojego niestety nie ma. Zastanawiałem się też na zakupem Staga (sterownik też mam Stag 4) model TAP-02 bo jest on sterowany czujnikiem Halla (czujnik CKP - położenia wału ,który jest w aparacie zapłonowym) i mam dylemat.
Stąd też pytanie do tych ,którzy już stosowali wariatory w Hondzie, jaki model i dlaczego byłby najlepszy.
Muzyk-Grzes
21-10-12, 22:05
Widzę że nikt tego tematu nie przerabiał, więc napisze dla potomnych. Wariator typu stałe przesunięcie zapłonu nie nadaje się do tego silnika (vtec) Natomiast wariator TAP-02 nie współpracuje z sygnałem czujnika położenia wału zarówno w civicach jak i accordach (temat przerabiany przez ich właścicieli na forach LPG) z racji na charakterystykę tego sygnału (24 impulsy / obrót wałka rozrządu - 12 na obrót wału korbowego).
Rozwiązanie z mapami jest jedynym i chyba najbardziej trafionym. ECU P06/P28/P30 na ODB I daje możliwość modyfikowania map (Eprom) i ich przełaczania w trakcie pracy silnika i to jak się okazuje bez checka. Zastosowaliśmy tu kość 27C512 z dwoma bankami pamięci i przełączaniem wraz z sygnałem z wielozaworu.
Na razie mapy LPG maja zachowawcze przesunięcie zapłonu o 4 st. i czuć poprawę, z czasem wystroimy mapę zapłonów i powinno być oszczędniej i żwawiej.
Mam reduktor Alaska (taki mi założył gazownik) z dość małą wydajnością ,ale i na to jest rozwiązanie, instalacja LPG zasila silnik wyłącznie do 5500 rmp po czym przełacza zasilanie na benzynę ,w tym momencie załcza się vtec i leci juz na benzynie. Myśle że to najlepsze rozwiązanie bo ekonomia ,ekonomią ale osiagi się liczą a benzyna jest jednak bogatsza w dodatki i zdecydowanie lepsza dla vteca.
Alaska jest zasłaba do D16z6 i koniec. Jak sie zasyfi juz troche to zobaczysz jakiego muła auto złapie. Zmieńcie ten reduktor na chociaż KME Silver lub jeszcze lepiej na KME Gold.
Muzyk-Grzes
28-10-12, 21:46
Poczekamy zobaczymy, wymienić można zawsze a powtarzanie opini z lpg forum sponsorowanego przez A.C. Stag to nie ten temat.
ps: miałeś Alaskę u siebie?
Kolejny temat z wywodami ze stodoły jaki ten gaz jest niedobry... Ehh :)
Nie wiem czy to prawda, ale przy jeździe na PB przy wyprzedzonym zapłonie może coś się dziać, strzelać itp... Dlatego gdy to usłyszałem postanowiłem nie wyprzedzać zapłonu :P
Muzyk-Grzes
04-11-12, 17:54
Kolejny temat z wywodami ze stodoły jaki ten gaz jest niedobry... Ehh :)
Przytocz mi choć jeden cytat z tego tematu o tym co napisałeś
Nie wiem czy to prawda, ale przy jeździe na PB przy wyprzedzonym zapłonie może coś się dziać, strzelać itp...
Prawda
Dlatego gdy to usłyszałem postanowiłem nie wyprzedzać zapłonu :P
Poczytaj temat ze zrozumieniem ,poszukaj na Google co to jest wariator i do czego służy, potem napisz coś co wniesie coś istotnego do tematu .Od OT jest HydePark
honda sama steruje zapłonem więc nie wiem jak ten wariator miał by pomóc/zaszkodzić.
Muzyk-Grzes
04-11-12, 22:27
Hymm to po co regulacja aparatu zapłonowego???? Honda a raczej ECU steruje zapłonem tak jak ma zapisane w pamięci czyli wyprzedza zapłon tak jak ma mapa zapłonu "pokazuje". Co do wariatora to warto przeczytać najpierw drugi post...tam jest napisane że on jednak się w tym aucie nie sprawdzi.
Muzyk-Grzes
29-11-13, 20:13
Alaska jest zasłaba do D16z6 i koniec. Jak sie zasyfi juz troche to zobaczysz jakiego muła auto złapie. Zmieńcie ten reduktor na chociaż KME Silver lub jeszcze lepiej na KME Gold.
Minął rok jeżdzenia na Alasce i muszę powiedzieć sprawuje się idealnie ponad 40 tysięcy kilometrów przejechane
ps: Jak ja lubię "dobre rady specjalisty"
Alaska wystarczy spokojnie do 130KM a i znam człowieka który ma ją w 185KM, tylko że pracuje na LPG do 5tys obr... później do pracy dołączają się 2 wtryskiwacze benzynowe zamiast 2 gazowych...
Każdy kto zerknął na wykres mocy i zapotrzebowania na paliwo od obrotów, czy obciążenia to zauważy, że alaska w dolnym i średnim zakresie obciążenia, czy obrotów wystarczy...
Co do Wariatora:
http://www.ac.com.pl/pl/produkt/318/tap-02
Jeśli masz czujnik spalania stukowego w silniku, to kąt wyprzedzenia zapłonu zmienia się w zależności od rezonansu spalanego paliwa... więc sterownik benzynowy sam sobie kąt zmieni...
Jeśli nie ma czujnika spalania stukowego, to można się pobawić w to co w linku wyżej... natomiast sens wynikający z korzyści stosowania tego urządzenia pozostawiam, bez większych refleksji...
Moim zdaniem, nie opłaca się skórka za wyprawkę...
Ludzie w co wy wierzycie z ta Alaską , tak się składa że siedzę już długo w LPG i wiem ze do d16 jest za słaba to obrabia max 110km poszukajcie np na lpg forum to ze masz alaske w tym d16 to ja bym się nie cieszył z tego powodu bo jest za słabe na bank ciśnienie na nim leci stranie przy pełnym bucie. Bo to jest problem a są pewne opcje w sterownikach lpg by to ukrywać bądź ignorować . Ja mam KME silver do 150km ( relane) i mam przy bucie spadek o 0,1 bara a wiem ze alaska na bank większe spadki generuje.
tak się składa że siedzę już długo w LPG i wiem ze do d16 jest za słaba to obrabia max 110km poszukajcie np na lpg forum to ze masz alaske w tym d16 to ja bym się nie cieszył z tego powodu bo jest za słabe na bank ciśnienie na nim leci stranie przy pełnym bucie
Zgadza się, powyżej mocy ok 90KM mogą wystąpić spadki ciśnienia podczas stałego poboru, tylko pytanie gdzie w zakresie obrotomierza jesteś powyżej tej mocy, i czy stale jedziesz dawką poza tym punktem mocy 90KM? Jeśli nie będzie się zbyt często przekraczało około 5000 1/min to alaska ciśnienia nie obniży, bo silnik nie przekroczy zapotrzebowania na paliwo, wynikającego z zapotrzebowania na moc 90KM.
Powered by vBulletin® Version 4.2.2 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.