PDA

Zobacz pełną wersję : d15z6 mini me



Redrekin
20-09-07, 18:10
Witam.Przejrzałem kilka forum ,poczytałem, ale... dalej nie bardzo wiem czy warto robić mini me na tym silniku?!Więc proszę o radę, jeśli warto coś kombinować z mini me ,to jak?Jaka głowica do tego silnika, co da, czy wtedy trzeba coś kombinować z wiązką (komp odb2).Pozdrawiam

rem36
20-09-07, 19:55
:zasady: :ban:
rece opadaja

Redrekin
20-09-07, 21:00
Ładnie, ale na temat tego silnika i mini me nic nie znalazłem.Czułem ,że będzie niezła granda jak zadam to pytanie,no i mam za swoje.Albo coś przeoczyłem w moich poszukiwaniach?Zmiana dolotów,kolektora,skrzyni ok, znalazłem, ale jaką głowicę do tego wsadzić i co to da, nie znalazłem. Sorry jeśli podniosłem ciśnienie towarzystwu na forum.

[ Dodano: Czw 20 Wrz, 2007 ]
Noo,łoś ze mnie, nie ten dział. :speszony:

[ Dodano: Czw 20 Wrz, 2007 ]
poproszę o przeniesienie do odpowiedniego działu. Przepraszam za zamieszanie, tak to jest jak sie czyta kilka wątków na raz.Pomyliło mi się.

stachoo
20-09-07, 21:27
mini-me to generalnie zalozenie glowicy z vtec, lub (czasem umownie :speszony: ) zalozenie wielopunktu. d15z6 ma to i to wiec jak mozna mini-me zrobic :bicie:
pozdro

Redrekin
21-09-07, 14:23
No to teraz wiem, co z czym i jak.Dzięki za info

qba1983
21-09-07, 23:35
mini-me to generalnie zalozenie glowicy z vtec, lub (czasem umownie :speszony: ) zalozenie wielopunktu. d15z6 ma to i to wiec jak mozna mini-me zrobic :bicie:
no dobrze ale w tym silniku masz VTECa w wersj ekono(do 3tys obr/min jest 12V, pozniej pelne 16V), wiec wymiana glowicy mogla by dac troche wiecej mocy(np. glowice od D16Y8), pytanie tylko czy to sie w ogole oplaca :/

Redrekin
22-09-07, 09:05
Nie wiem dlaczego dużo osób upiera się,że d15z6 jest silnikiem VTEC-E. Nigdzie się nie spotkałem w specyfikacji Civic 1,5iLS EK3 96r ,żeby było coś o E. Owszem jest 1.5 Vtec-E ale oznaczenie silnika jest d15z3 i w/g danych hondy posiada 89 KM przy 5500 obr ,gdzie d15z6 114KM/6300 obr.

qba1983
22-09-07, 09:13
dobrze, ma 114km, ale uwiez ze ma 12V, i w pewnych miejscach mozna znalesc ze jest to VTEC - E
zreszta odkrec korek oleju, i popatrz jak zachowuja sie zawory dolotu 1 cylinda(wszystko pieknie widac). a i od razu powiem ze na luzie nie zalaczy sie pelne 16V

a to cytat z www.hondapl.org :


Silnik 1,5 SOHC VTEC

Silnik 1,5 jest dostępny dla nabywców trzy i czterodrzwiowych Civiców w wersjach oznaczanych skrótem LS. Przy spokojnej jeździe, samochód napędzany tym silnikiem spala ubogą mieszankę, zapewniając nieprzeciętnie oszczędna eksploatację. Jeśli kierowca zdecyduje się na bardziej dynamiczną jazdę, wystarczy wyrazić to naciskając odpowiednio na pedał gazu. Nowy silnik wywodzi się z silnika VTEC-E o tej samej pojemności skokowej. Posiada on pojedynczy wałek rozrządu umieszczony w głowicy, sterujący pracą czterech zaworów każdego z cylindrów. Mechanizm systemu VTEC steruje pracą rozrządu w ten sposób, że w każdym z cylindrów jeden z zaworów ssących prawie się nie otwiera, gdy silnik pracuje w trybie spalania ubogiej mieszanki.

Przy średnicy cylindrów wynoszącej 75 mm i skoku tłoka równym 84,5 mm, pojemność skokowa silnika wynosi 1495 cm3. Silnik ten, podobnie jak jednostki napędowe o pojemności 1,6l, wyposażono w układ dolotu powietrza z komorą wyciszającą i rezonatorem Helmholtza. Służy to obniżeniu hałasu zewnętrznego i wewnętrznego.

W porównaniu do wcześniej stosowanego silnika VTEC-E, nowa jednostka napędowa posiada zawory dolotowe o większej średnicy (30 mm zamiast 27 mm), wzrósł skok zaworów i stopień sprężana (z 9,3:1 do 9,6:1 ). Dodano też czujnik, który śledząc drobne nierównomierności obrotów wału korbowego, pozwala układom elektronicznym nadzorującym pracę silnika dobrać możliwie najbardziej ekonomiczny skład mieszanki paliwowo-powietrznej.

Czujnik ten pozwala szybciej i dokładniej śledzić prawidłowość procesu spalania paliwa w silniku, niż poprzednio stosowany czujnik składu mieszanki LAF. Układ elektroniczny dokonuje obecnie zmiany trybu pracy przy obrotach silnika od 2700 obr/min przy całkowicie otwartej przepustnicy do 3300 obr/min przy małych otwarciach przepustnicy. Wał korbowy wyposażono w dwufunkcyjny tłumik drgań, który pochłania zarówno drgania skrętne, jak i giętne.

W wyniku tych zmian, jednowałkowy silnik o pojemności skokowej 1,5 litra osiąga moc 114 KM przy 6500 obr/min i moment obrotowy 138 Nm przy 5200 obr/min. Jego poprzednik osiągał 90 KM przy 5500 obr/min i 129 Nm przy 4500 obr/min. Nowy silnik oferuje podobne do poprzednika oszczędności w zużyciu paliwa przy delikatnej jeździe, a przy tym pozwala na znacznie dynamiczniejszą jazdę, gdy warunki drogowe tego wymagają. Jest to osiągnięcie możliwe do docenienia dopiero na tle jednego z najbardziej szanowanych rywali Civica: VW Golf GTi, wyposażony w ośmiozaworowy, dwulitrowy silnik dysponuje tą samą mocą maksymalną, ale przy rocznym przebiegu 20 tysięcy kilometrów może zużyć aż 400 litrów paliwa więcej.

Wiadomo już, że przed rokiem 2000, na taśmach produkcyjnych znajdą swoje miejsce silniki benzynowe, które przy zastosowaniu techniki bezpośredniego wtrysku będą spalały jeszcze uboższe mieszanki. Niestety, odbędzie się to za cenę stosowania droższych katalizatorów spalin, układów paliwowych i innych komponentów. Tymczasem, opisywany silnik Civica używa w większości takich samych elementów, jak inne silniki Hondy, a innowacyjny układ VTEC od swojego debiutu w supersamochodzie Honda NSX, zdążył już w praktyce udowodnić swoja bezawaryjność setkom tysięcy kierowców na całym Świecie.

Sławek
22-09-07, 09:21
od razu powiem ze na luzie nie zalaczy sie pelne 16V
Załączy się, 12v chodzi tylko w trybie econo.

qba1983
22-09-07, 09:27
Załączy się, 12v chodzi tylko w trybie econo.
zesra sie :aloha: ;)
ale po co mowisz cos, czego nie widziales :bicie:
napisalem... odkrec korek od oleju i popatrz, w trybie ekono podawana jest uboga mieszanka(chodzi o ilosc podawanego paliwa-czas otwarcia wtryskiewaczy)

w z6 i z8 nie zaleznie od lampki econo, vtec przelacza sie przy 3tys obr/min.(i to tylko podzczas jazdy, na postoju nie)
dla nie dowiarkow proponuje podlaczyc cos co nazywa sie VTEClight

Redrekin
22-09-07, 09:41
qba1983, co do 12v zgadza się, ale po co komu 16v na luzie?3 tyś załącza się VTEC, też się zgadza (Vteclight się zapala)a kto jeżdzi poniżej 3tyś ?.Widzę z opisu ,że masz silnik d15z8 a może d15z8E?
Te silniki mają oznaczenie VTEC 2. I powołam się tu teraz na Sajmona, który gdzieś napisał ,że jest to silnik z 2 stopniowym Vtec-iem.

kwiatus19
22-09-07, 10:25
D15Z6 jest moim zdaniem silnikiem, którego nie powinno się profanować przeróbkami zbyt wielkimi (ja osobiście mam orginal). Silniczek ma dość sporo mocy jak na swoją pojemność, troszkę skrzynia go ogranicza długimi biegami. Ale znów ta sama skrzynia jest wygodna przy robieniu dłuższych tras. A co do systemu VTEC, w tym silniku jest on wykorzystany w celu pogodzenia pozytywnych cech silników 8 i 16 zaworowych, czyli uzyskiwania odpowiedniej mieszanki i charakterystyki pracy dla niskich obrotów (8V) i w momencie zapotrzebowania na moc praca na 16 zaworach i możliwość zasilenia silnika bogatą mieszanką. Więc co można w nim zmienić ?? A no nie wiele, być może można by wzmocnić go o parę koników modyfikując mapy, zmieniając próg VTEC-a ale to wszystko objawi się spalaniem większym, niewspółmiernym do mocy.

mirasek
22-09-07, 10:26
qba1983, co do 12v zgadza się, ale po co komu 16v na luzie?3 tyś załącza się VTEC, też się zgadza (Vteclight się zapala)a kto jeżdzi poniżej 3tyś ?.Widzę z opisu ,że masz silnik d15z8 a może d15z8E?
Te silniki mają oznaczenie VTEC 2. I powołam się tu teraz na Sajmona, który gdzieś napisał ,że jest to silnik z 2 stopniowym Vtec-iem.
Ja jeżdże poniżej 3000rpm, a co?
D15Z8 czy D15Z8E to jest to samo, i tak samo jak D15Z6 jest to konstrukcja VTEC-E i nie ma tam ostrych krzywek. Są to udoskonalone wersje silnika D15Z3, stąd większa moc ale zasada działania i konstrukcja jest taka sama.

Redrekin
22-09-07, 10:33
No właśnie,każdy jeździ jak mu pasuje.Silniki które mamy konstruowane pod ekonomie, czyli jakaś rezerwa mocy powinna jeszcze w nich być.I to jest to czego szukam,co da się jeszcze z nich wyszarpać? Pomijając już doloty,wydech, zmianę skrzyni na krótszą, co wymodzić ,żeby był dynamiczniejszy na niższych obrotach?Wałek?Przypasi jakiś z innego Vteca?Czy będzie jakaś znacząca zmiana pracy silnika(oprócz prawdopodobnego większego spalania?)?

the.ghost.dog
22-09-07, 10:34
Redrekin, kwiatus19, piszecie głupoty...

Redrekin
22-09-07, 10:52
the.ghost.dog, wyjaśnij co masz na myśli, pisząc "głupoty". Jestem ciekaw.

kwiatus19
22-09-07, 10:53
Redrekin, kwiatus19, piszecie głupoty...

Powiedział co wiedział ......... wyciągnij mnie z błędu jeśli napisałem coś nie tak.
Ale chyba tylko tyle można napisać przy braku wiedzy, czekamy jak poszukasz po googlach i forum i na oświecisz wiedzą.
Pisz jak coś wiesz, a jak nie masz orientu to nie pisz nic.

the.ghost.dog
22-09-07, 11:03
Redrekin,
kto jeżdzi poniżej 3tyś pierwsza głupota
jakaś rezerwa mocy powinna jeszcze w nich być.druga głupota...rezerwa mocy to jest w turbodieslach...
co wymodzić ,żeby był dynamiczniejszy na niższych obrotach?Wałek?nastepna... ostrzejszy wałek przenosi i podnosi moc w wyzszych obrotach kosztem dołu i srodka

[ Dodano: Sob 22 Wrz, 2007 ]

A co do systemu VTEC, w tym silniku jest on wykorzystany w celu pogodzenia pozytywnych cech silników 8 i 16 zaworowych, czyli uzyskiwania odpowiedniej mieszanki i charakterystyki pracy dla niskich obrotów (8V) i w momencie zapotrzebowania na moc praca na 16 zaworach i możliwość zasilenia silnika bogatą mieszankąto ciekawe bo ja myslałem ze chodzi na 12v i 16v
Więc co można w nim zmienić ?? A no nie wiele, być może można by wzmocnić go o parę koników modyfikując mapy, zmieniając próg VTEC-a ale to wszystko objawi się spalaniem większym, niewspółmiernym do mocy.zgrywasz znawce tematu a tak naprawde nie wiesz nic... po 1. na tym kompie nie mozna modyfikowac map i przesuwac vteca po 2. wymiana skrzyni na tą z 1.3, dolot, kolektor i juz bedzie smigał duuuuzo lepiej i wcale nie bedzie palił znacznie wiecej... powiem nawet wiecej czasem po wymianie kolektora na 4-2-1 spalanie nieznacznie spada... w takim przypadku mysle ze wzrost spalania byłby nieznaczny
Powiedział co wiedział ......... wyciągnij mnie z błędu jeśli napisałem coś nie tak.
Ale chyba tylko tyle można napisać przy braku wiedzy, czekamy jak poszukasz po googlach i forum i na oświecisz wiedzą.
Pisz jak coś wiesz, a jak nie masz orientu to nie pisz nic.hahaha

kwiatus19
22-09-07, 11:47
kwiatus19 napisał/a:
A co do systemu VTEC, w tym silniku jest on wykorzystany w celu pogodzenia pozytywnych cech silników 8 i 16 zaworowych, czyli uzyskiwania odpowiedniej mieszanki i charakterystyki pracy dla niskich obrotów (8V) i w momencie zapotrzebowania na moc praca na 16 zaworach i możliwość zasilenia silnika bogatą mieszanką
to ciekawe bo ja myslałem ze chodzi na 12v i 16v
kwiatus19 napisał/a:
Więc co można w nim zmienić ?? A no nie wiele, być może można by wzmocnić go o parę koników modyfikując mapy, zmieniając próg VTEC-a ale to wszystko objawi się spalaniem większym, niewspółmiernym do mocy.
zgrywasz znawce tematu a tak naprawde nie wiesz nic... po 1. na tym kompie nie mozna modyfikowac map i przesuwac vteca po 2. wymiana skrzyni na tą z 1.3, dolot, kolektor i juz bedzie smigał duuuuzo lepiej i wcale nie bedzie palił znacznie wiecej... powiem nawet wiecej czasem po wymianie kolektora na 4-2-1 spalanie nieznacznie spada... w takim przypadku mysle ze wzrost spalania byłby nieznaczny

To że śmiga na 12 zaworach to znaczy że pracują 4 ssące, czyli tak jak w silniku 8V, ZNAWCO TEMATU, jest to moje określenie wynikające z jakiejś tam wiedzy, a nie przedruk z innego posta. A silniki 12 zaworowe MĄDRY KOLEGO na ogół mają 2 zawory ssące i jeden wydechowy (czy tak pracuje VTEC w D15 ??)

Co do kompa, to czepiłeś sie nie istoty sprawy a modelu kompa. W tej chwili nie obchodzi mnie nawet czy w tym kompie są możliwości takie czy inne. Jeśli nie ma jak twierdzisz, można zawsze wykorzystać inny komp, lub olać myślenie i skorzystać z pomocy jhm.com.pl

A jak pisałem wyżej "silnika tego nie powinno się poddawać zbyt wielkim modyfikacją ". Może nie napisałem jasno, modyfikacje zbyt duże, to dla mnie wymiana: wałków rozrządu, skrzyni biegów, głowicy itp. Wydech, dolot jak najbardziej.
I powtórzę jeszcze raz, na temat modów, jest to moje prywatne zdanie.

the.ghost.dog
22-09-07, 12:10
To że śmiga na 12 zaworach to znaczy że pracują 4 ssące, czyli tak jak w silniku 8V, ZNAWCO TEMATU, jest to moje określenie wynikające z jakiejś tam wiedzy, a nie przedruk z innego posta. A silniki 12 zaworowe MĄDRY KOLEGO na ogół mają 2 zawory ssące i jeden wydechowy (czy tak pracuje VTEC ?? ) tu mnie masz !! przeczytałem posta pobieżnie i rzuciło mi sie w oczy
(8V) i bylem pewien ze myslisz ze ten silnika chodzi na 8 i 16 wiec zwracam honor... ;)
Co do kompa, to czepiłeś sie nie istoty sprawy a modelu kompa. W tej chwili nie obchodzi mnie nawet czy w tym kompie są możliwości takie czy inne. Jeśli nie ma jak twierdzisz, można zawsze udać sie po pomoc do np: jhm.com.pl
zawsze sa jakies mozliwosci... po prostu stwierdzilem ze natym konkretnym modelu kompa nie mozna modyfikowac map i momentu zał. sie vteca
A jak pisałem wyżej "silnika tego nie powinno się poddawać zbyt wielkim modyfikacją ". nie powinno? chyba raczej nie ma zbyt wielkiego sensu bo czemu nie powinno?
Może nie napisałem jasno, modyfikacje zbyt duże, to dla mnie wymiana: wałków rozrządu, skrzyni biegów, głowicy itp. Wydech, dolot jak najbardziej. i tu sie mylisz bo wymiana skrzyni na tą z 1.3 zrobi tu duzo wiecej jesli chodzi o przyspieszenie niz dolot i kolektor...
I powtórzę jeszcze raz, na temat modów, jest to moje prywatne zdanie. które szanuje ale z którym nie musze sie zgadzać ;) ciach bajera ;) :* pozdro

gryzmo
22-09-07, 12:14
Przejście z 12V na 16V wcale nie jest sztywno ustalone przy 3000obr.Jak delikatnie wciskacie gaz to 16V będzie nawet przy 4tys a jak od razu w podłogę to nawet poniżej 3tys.Zależy to też od biegu na jakim się jedzie.Mam VTEClight i wszystko sobie dokładnie prześledziłem.

qba1983
22-09-07, 14:35
D15B
Widzę z opisu ,że masz silnik d15z8 a może d15z8E?
to jest ten sam silniki, oznaczenie E bylo stosowane w aerodeckach
charakterystyki pracy dla niskich obrotów (8V)
nie 8V tylko 12V bo zawory wylotowe otwieraja sie oba, czyli jest po 3 zawory na cylinder

Więc co można w nim zmienić ?? A no nie wiele
mowa jest o mini me czyli wymiana glowicy, a ze VTEC jest w glowicy to duzo zmienia, jak zalozysz glowice z VTECiem o dodatkowej ostrej krzywce to uwiez mi ze roznica bedzie

żeby był dynamiczniejszy na niższych obrotach?Wałek?Przypasi jakiś z innego Vteca?
nie wystarczy ci sam walek(takowego raczej nie dostaniesz robionego nma ten silnik, wiec pozostaje ci wymiana glowice, ale jak mowilem wczesniej...czy to sie oplaca, musisz wymienic tez kompa, i pare innych zeczy w zaleznosci od dawcy

A jak pisałem wyżej "silnika tego nie powinno się poddawać zbyt wielkim modyfikacją
a mozesz powiedziec , czemu ?? :speszony:
czy ten silnik jest jakis inny, okrojon y, ze slabszym blokiem, albo korbowodami ??

[ Dodano: Sob 22 Wrz, 2007 ]

Jak delikatnie wciskacie gaz to 16V będzie nawet przy 4tys
szczeze nie chce mi sie w to wierzyc bo
1 niegdy nie udalo mi sie cos takiego
2 z manuala i innych zrodel wynika jednoznacznie ze VTEC w tym silniku zalacza sie w okreslonym przedziale obrotow i jest to, od 2700 do 3000 obr/min(w zaleznosci od biegu, polazenia przepustnicy i przeciazen

[ Dodano: Sob 22 Wrz, 2007 ]

Mam VTEClight i wszystko sobie dokładnie prześledziłem.
jak mozesz to nakrec filmik, gdzie jedziesz z predkoscia obrotowa 3800 i nie swieci VTEClight po czym wcisniej pedal do konca i che widziec jak sie zapala.

znow przypomne ze w silniku d15z1/z3 16V moze zalaczyc sie wyzej, bo do 3500obr/min

gryzmo
22-09-07, 18:48
jak mozesz to nakrec filmik, gdzie jedziesz z predkoscia obrotowa 3800 i nie swieci VTEClight po czym wcisniej pedal do konca i che widziec jak sie zapala
Trochę jednak nakłamałem :hinczyk: .3600obr to max żeby się lampka nie zapaliła.A min. na drugim filmiku przy 4biegu gaz w podłogę i ok.2800obr i lampka się świeci.Czyli w D15Z6 VTEC działa od 2800-3600.Do wglądu filmiki jak by ktoś chciał.
http://www.wrzuta.pl/film/7gUEtCaw6P/vtec_light
http://www.wrzuta.pl/film/jfol6v87OY/vtec-gaz_w_podloge_4bieg

mirasek
22-09-07, 22:31
znow przypomne ze w silniku d15z1/z3 16V moze zalaczyc sie wyzej, bo do 3500obr/min
A nie przy 3800rpm? Czy 3830rpm, bo chyba taką wartość widziałem na jakiejś angielskiej stronie

Kapitan Zbik
22-09-07, 22:39
trochę off-topic
kolego gryzmo, masz 3d czy 4d? kombinowałeś coś z zieloną lampką? u mnie jest ona na dole pomiędzy obrotomierzem a prędkościomierzem a u Ciebie widzę, że na górze?

qba1983
22-09-07, 22:53
gryzmo zwracam honor, czyli tu jest pierwsza roznica pomiedzy silnikiem z8 a z6
A nie przy 3800rpm? Czy 3830rpm, bo chyba taką wartość widziałem na jakiejś angielskiej stronie
ja doczytalem ze przy 3500, ale moze znow doczytlaem to w nie pewnym zrodle
kolego gryzmo, masz 3d czy 4d? kombinowałeś coś z zieloną lampką? u mnie jest ona na dole pomiędzy obrotomierzem a prędkościomierzem a u Ciebie widzę, że na górze?
ale to nie jest lampka econo tylko wlasnej roboty VTEClight

derekHC4d
23-09-07, 08:42
dobrze, ma 114km, ale uwiez ze ma 12V, i w pewnych miejscach mozna znalesc ze jest to VTEC - E
zreszta odkrec korek oleju, i popatrz jak zachowuja sie zawory dolotu 1 cylinda(wszystko pieknie widac). a i od razu powiem ze na luzie nie zalaczy sie pelne 16V

a to cytat z www.hondapl.org :


Mechanizm systemu VTEC steruje pracą rozrządu w ten sposób, że w każdym z cylindrów jeden z zaworów ssących prawie się nie otwiera, gdy silnik pracuje w trybie spalania ubogiej mieszanki.

Znałem to opracowanie prawie na pamięć zanim nabyłem jeszcze swój upragniony 1.5iLS. A było to 9 lat temu. Szukałem go na bodaj wszystkich znaczących giełdach w kraju, jeżdżąc przez prawie pół roku. Ale dziś można powiedzieć, że to były inne czasy, choć nie tak odległe. Jeżdzę tym autem od tamtej pory praktycznie bezawaryjnie. Wiwat Honda.

Do rzeczy jednak. Zawór prawie zamknięty, to nie to samo co zamknięty. Strona skąd pochodzi cytat w innej części wyraźnie opisuje, po co owe niedomknięcie. Nie chcę być posądzony o pisanie truizmów, ale osobom nie do końca zorientowanym wyjaśniam, że niedomknięcie powoduje duże turbulencje wewnątrz komory spalania co znakomicie poprawia zapłon. Chodzi o to aby w okolicy cząstki węglowodorowej znalazło się jak najwięcej cząsteczek tlenu. Co w oczywisty sposób przyspieszy spalanie. Z punktu założeń idealnego składu mieszanki paliwowo-powietrznej idealne proporcje to 1:14,7 (jedna porcja paliwa do 14,7 porcji powietrza, w stosunku masowym) jest to tzw skład stechiometryczny. Zwiększając zawirowanie można zubożyć mieszankę. Inżynierowie Hondy zdecydowali się na proporcje w stosunku 1:22. Normalnie mieszanka nie powinna się już spalić w żądanym czasie. Silniki Vtec są niesamowite. Czytając kiedyś opracowanie na temat dostępu mieszanki do elektrod świecy, postanowiłem pomóc jeszcze V-tec'owi zastosowaniem świec z horyzontalnym przeskokiem iskry (np Brisk), ponieważ przemawia do mnie ich zdecydowanie lepsza ekspozycja do mieszanki.

Reasumując. Skąd wzięła się teoria o rzekomym 12 zaworowym cyklu pracy V-teca? Przypominam, że mowa jest o zaworze prawie zamkniętym.

gryzmo
23-09-07, 09:58
Reasumując. Skąd wzięła się teoria o rzekomym 12 zaworowym cyklu pracy V-teca? Przypominam, że mowa jest o zaworze prawie zamkniętym.Słuszna uwaga.W sumie wiedziałem o tym odkąd zacząłem się interesować VTEC a i tak zawsze mówiłem o 12V.
kolego gryzmo, masz 3d czy 4d? kombinowałeś coś z zieloną lampką? u mnie jest ona na dole pomiędzy obrotomierzem a prędkościomierzem a u Ciebie widzę, że na górze?ECONO mam na swoim miejscu jak Ty a to jest jak napisał qba1983 własnoręcznie zrobiona VTEClight-również zielona.Mam 4D-sedanik ;)

kwiatus19
23-09-07, 11:21
kwiatus19 napisał/a:
charakterystyki pracy dla niskich obrotów (8V)

nie 8V tylko 12V bo zawory wylotowe otwieraja sie oba, czyli jest po 3 zawory na cylinder
kwiatus19 napisał/a:
Więc co można w nim zmienić ?? A no nie wiele

mowa jest o mini me czyli wymiana glowicy, a ze VTEC jest w glowicy to duzo zmienia, jak zalozysz glowice z VTECiem o dodatkowej ostrej krzywce to uwiez mi ze roznica bedzie
Redrekin napisał/a:

Co do 8 zaworów to kolego qba1983 poczytaj sobie mój post, bo czepiłeś się a nie wiesz do końca co piszesz.
Co do modyfikacji..... silnik ten nie jest gorszy, czy mniej wytrzymały, ale dla mnie jest sam w sobie dopracowaną jednostką pod kątem ekonomii i taki powinien zostać. Do modów lepiej kupić jeden z wielu bardziej podatnych na przeróbki silników.

Co do wszystkich mechanicznych ingerencji w silnik, mówię tu o zmianach skrzyni, wałków, głowic itd. są one niewspółmierne do osiągów i wpływają też na niezawodność silnika. A więc po co z 114HP zrobić 130HP kosztem żywotności, niezawodności czy spalania.
Silnik dłubany nigdy nie będzie miał niezawodności i żywotności oryginału fabrycznego. A ja po raz któryś podkreślę, zakupiłem D15Z6 bo chciałem ekonomii i niezawodności i ją mam. Robię autem 30-40 tyś rocznie i ten silnik jest tym co mi potrzeba. I chcę mieć pewność, że będzie jeszcze jakiś czas śmigał niezawodnie. A jak ktoś ma auto i jeździ nim wieczorkiem po mieście, to może sobie nawet dwie turbiny Garretta wpier.. pod maskę do D15 i się lansować. A poza tym po co się spierać, zobaczcie ile procentowo wśród przerobionych silników jest D15Z na tym forum.

stachoo
23-09-07, 11:41
[quote="kwiatus19"][quote="qba1983"]kwiatus19 napisał/a:


Silnik dłubany nigdy nie będzie miał niezawodności i żywotności oryginału fabrycznego.

To nie jest do końca prawda, jeśli w silniku jest zrobiona dokładniejsza obróbka to jest on wytrzymalszy os fabrycznego nawet. Możesz sie spytać Pana Chojnackiego na przykład

kwiatus19
23-09-07, 12:55
Ok, przekonaliście mnie D15Z jest dobrą jednostką do modów.
Im więcej w nim wymienimy tym będzie trwalszy i niezawodny, szczególnie trwałość wzrasta w momencie wymiany części na używane, a najlepiej jeszcze starsze od oryginalnych.
Ja się już w tym poście naprodukowałem. Życzę niektórym forumowiczom powodzenia w tworzeniu nowych teorii, na temat mechaniki i motoryzacji.

A Pana Chonackiego nie zapytam o nic, bo nie bardzo wiem kto to :aloha:

Wszystkich wstrząśniętych moimi herezjami przepraszam z głębi serca.

Redrekin
23-09-07, 13:31
Widzę ,że sprowokowałem niechcący ostrą wymianę zdań i poglądów.Ale myślę ,że to dobrze,przynajmniej coś więcej wiadomo w temacie d15z6. Faktycznie silnik oszczędny i w miarę dynamiczny.Dziękuję za rozjaśnienie tematu.

qba1983
23-09-07, 15:42
Reasumując. Skąd wzięła się teoria o rzekomym 12 zaworowym cyklu pracy V-teca? Przypominam, że mowa jest o zaworze prawie zamkniętym.
wziela sie z tad ze zawor jest otwierany 1, a 2 tak jak napisales tylko po to zeby wprowadzic zawirownaie powietrza. wiec powietrze dostarcza 1 a nie 2 zawory.

to ze drugi rusza sie delikatnie wiem, ale w swoich wypowiedziach po prostu poszedlem na skroty, bo jak bym zaczol pisac o niskich wzniosach drogiego zaworu, to nie kazdy mogl by zrozumiec, wiec pisalem ze jest tylko 12V. poszedlem tak samo na skroty, jak ty piszac o tym ze inzynierowie hodny zdecydowali sie na propoircje paliwo-powietrze w stosunku 1:22, otoz jest to bardzo plynne i 1:22 jest bardzo zadko przy okreslonych warunkach i obrotach.A i to wlasnie proporcje mieszanki wplywa na wlaczenie kontrolki ECONO
(a w ogole to trodno powiedziec ze 2 zawor w ogole sie otwiera, bo jego skok jest rzedu 0,7mm w porownaniu do 1 zaworu, ktory ma wznios ok 11mm to ogromna roznica, wiec nie mozna powiedziec ze podaje powietrze, a jak nie podaje to nie mozan tez powiedziec ze to 16V, ten silnik pracuje jak silnik 12V na 3 zaworach na cylinder, parwda ?? oczywiscie przy odpowiednich obrotach)

ludzie kochani, rozmowa zaczela sie od tego czy jest sens robienia mini me(czyli wymiana glowicy) ja chcialem zasugerowac ze nie jest to do konca oplacalne, ale nie niemozliwe i pozbawione sensu, jak napisal stachoo
potem redrekin wzbozyl sie ze nazywam jego silnik wesja z VTEC-E, wyjasnilem dalczego, i nie mylilem sie. pisalem ze wszystko mozna zobaczyc po odkreceniu korka od wlewu oleju. gdzie widac jak chodzi tylko jeden zawor ssacy.
nastepnie kolega kwiatus19 wypowiedzial swoje zdanie na temat tuningu tego silnika, i napisal ze to profafnacja, z czym nie moge sie zgodzic. silnik jak silnik, ten jest ekonomiczny, ale wlasciciele tego silnika moga miec rozne myslenie i potrzeby; jeden z ekonomicznego powodu zagazuje go i powie ze jest super(mam nadzieje ze tez powiesz ze to profanacja), drugi pomysli jak podniesc moc jednoczesnie nie powiekszajac zuzycia paliwa, a jeszcze jeden bedzie mial w dupie ilosc spalanego paliwa, a bedzie chcal jak najwiecej mocy.
zalozyciel tematu chcial zapytac jak podniesc moc i czy jest jakis sens, powiedzialem ze do tego bedzi potrzebowal komp plus pare elementow od dawcy. i proponuje podac jakies szegolowe dane na temat sensu lub nie, wymiany glowicy lub walka w tym silniku. przypomne kolega redrekin chce wiecej mocy


Co do 8 zaworów to kolego qba1983 poczytaj sobie mój post, bo czepiłeś się a nie wiesz do końca co piszesz.
ok juz skumalem ze chodzi ci o porownanie pracy silnikow 8,12 i 16V. przepraszam.

AdamG
22-10-07, 16:27
Tak żeby sprostować można wsadzić wałek od D16Z6 lub D16Y8 do tego motorku. Sprawdziłem jest to u mnie w fazie projektu. Pojawia sie tylko poblem komputera czy seryjny pociagnie, chodzi oczywiście o skład mieszanki. Zmiana wałka została potwierdzona w wrasztacie Vtec w Łodzi. Co do Vtec-E poczytajcie troszke na hondpl.org D15Z6 to nie vtec-e bo ma trzy krzywki i jest to teoretycznie 2-stopniowy Vtec. W vtec-e D15Z1/3 nie otwiera się ponieważ 3 krzywka jest zupełnie okrągła a w D15Z6 ma lekki wznios. I skończcie te pierdoły Vtec-E tylko poczytajcie najpierw hondapl.org i pare manuali prosze DOKŁADNIE!!!

qba1983
22-10-07, 16:55
kolego przeczytalem nie jeden manual, i hondaorg.pl tez i uwierz mi ze d15z6 i z8 to silniki dzialajace na tej samej zasadzie co 15z1 i z3(roznica w mocy osiagnieta jest glowni przez wieksze zawory i kanaly dolotowe
to raz
dwa to ze valek od d16y8 wejdzie to wiem, malo tego wejdza tez inne, problem polega na tym ze.... za zreszta przeczytales ten temat caly??

silnik o jkaim ty mowisz i powoluje sie na honda.org.pl to
d15z7 i d15b

[ Dodano: Pon 22 Paź, 2007 ]
tak dziala VTEC zwykly, tradycyjny, sluzacy podniesieniu mocy
http://video.google.com/videoplay?docid=127507507961075529
2 wkszywki sa takie same i dzialaja na niskich i srednich obrotach.
roznice w np silniku d16y8 gdzie sa 3 krzywki i kazda ma inna wartosc, mozna przedstawic tak
http://video.google.com/videoplay?docid=-4621419277678875693
teraz wyobraz sobie ze silniki d15z1 z3 z6 i z8 nie ma srodkowej krzywki i a po otwarciu zaworu VTECa lewa krzywka pracuje tak jak prawa.

a i prosze nie powolujcie sie na hondaorg.pl bo tam jest duzo bledow.