PDA

Zobacz pełną wersję : wskaźnik paliwa - pomysł oraz problem



cloud2000
18-09-07, 19:59
Witam serdecznie.

Od razu dodam iż nie jestem elektronikiem a mam maly problem.
Zmieniająć podświetlenie tablicy rozdzielczej w moim aucie (Honda Civic 92r) uszkodzilem wskaźnik pomiaru paliwa. Idąć za ciosem i szukająć alternatywy postanowilem zrobić wskaźnik cyfrowy.
Przykladająć miernik do kostki do ktorej podłączony był wskaźnik przy pełnym baku otrzymuje niespełna 12V. Proporcjonalnie, przy zmniejszaniu poziomu paliwa napięcie spada.
Nie zmierzyłem jeszcze dokładnie ale po moich obserwacjach wynika iż przy połowie bedzie to ok. 6 V.
I teraz moje pytanie:


Czy da się oszukać multimetr żeby zamiast znamionowych 12V pokazywał 40?
Jest to liczba odpowiadająca ilości paliwa w baku, przy połowie baku zamiast 6V 20 itd?
Miałbym w ten sposób cyfrowy wskaźnik ilości paliwa w litrach. (12V byłoby odpowiednikiem 40l)

Gdyby ktoś był w stanie mi pomóc w jaki sposób oszukać multimetr lub go zmodyfikować byłbym bardzo wdzięczny.
Za każde alternatywne rozwiązanie także.

Pozdrawiam
Adam Kuczyński

seawater
18-09-07, 20:21
Masz zamiar zasilać multimetr z baterii czy z instalacji samochodowej?

W przypadku baterii->będą padać jak muchy, chyba, że wsadzisz akumulatorki+łatwy dostęp do wymiany.

Jeśli zasilanie chcesz zrealizować z instalacji elektrycznej Hani, to sprawdź najpierw czy w ogóle uda się coś wtedy zmierzyć. Kiedyś spróbowałem zasilić multimetr (badziewny ale zawsze) z w miarę porządnego zasilacza DC i miernik zgłupiał. Multimetr (przynajmniej ten mój) potrzebuje zasilania napięciem stałym (czyli wszelkie ogniwa chem/foto) a w samochodzie to już jest napięcie nie stałe (chyba, że przy zgaszonym silniku) tylko WYPROSTOWANE.

Co do wskazywania przez multimetr 40V zamiast 12...14,4V to bez ingerencji w mięso miernika (nie mam pojęcia, czy w warunkach domowych jest to dla zwykłego śmiertelnika do wykonania?) możesz np. zapodać dodatkowe rezystancje w szereg i mierzyć spadek napięcia na jednej z nich przy nastawionym na mierniku zakresie w mV (wszystko trzeba by przeliczyć i dobrać).

Gdyby mutimetr nie wypalił to chyba można byłoby też użyć zwykłego woltomierza wskazówkowego o odpowiednim zakresie+sam mógłbyś sobie wtedy opisać skalę.

cloud2000
18-09-07, 20:43
Hej
Zasilanie oczywiście z instalacji Hani.

Bardzo mnie zaciekawił temat i dając post na elektrodzie orzymałem kilka interesujących odpowiedzi.

http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic837605.html

Celem jest stworzenie cyfrowego wskaźnika poziomu paliwa, myśle że jest to do zrealizowania w warunkach domowych ale czas pokaże ;)
Skoro na pełnym baku mam napięcie x a przy zmniejszaniu paliwa napięcie proporcnojanie spada to całym problemem jest tylko otrzymanie odpowiedniej wartości ;)
Mam zamiar zmodyfikować najtańszy multimetr (koszt ok 15 zł) oraz ,,upchnąć" elektronike od niego pod deską rozdzielczą natomiast wyświetlacz w miejscu gdzie był ,,analogowy" wskaźnik od paliwa. Jeśli uda mi się zmienić wartość na multimetrze, ew woltomierzu przy niedużym nakładzie pieniężnym otrzymam cyfrowy wskaźnik, oczywiście elegancko podświetlony tak jak i cała Hania na ledach ;)

Pozdrawiam

Adam Kuczyński

seawater
18-09-07, 21:34
Taśma sygnałowa wyświetlacza jest na 99% (najtańsze rozwiązanie) przyklejona do płytki drukowanej->nie uda Ci się ich rozdzielic->ciężko bedzie chyba to upchnąc.

Pokrętło do przełączania wielkości mierzonej/zakresu pomiarowego multimetru przesuwa po druku takie małe zworki->może byc trudno ustalic właściwe położenie zworek i zastąpic je lutem.

Troche tych problemow jest ale dla chcacego nic trudnego. Powodzenia i pochwal sie efektami :aloha:

cloud2000
18-09-07, 21:44
Mam rozłożony multimetr na części i faktycznie, tasma jest połączona ale sam ,,układ" nie jest aż taki duży, z wyjmująć ,,stary wskaźnik" pojawiło w tablicy troszkę wolnego miejsca :)
Co do pokrętła to chyba nie będę go ruszał, ustawie na stałej pozycji nie wiem jeszcze czy przy mierzeniu Voltów czy Amperów.
Masz racje mówiąc że dla chcącego nic trudnego, jak tylko uda mi się taki wskaźnik skonstruować udostępnie fotki forumowiczom, kto wie czy w przyszłości łącząc go z ,,kilometromierzem" nie uda się stworzyć czegoś w rodzaju pomiaru spalania na określonym odcinku (przykładowo 100km). Dopiero poznaję moją Hanie ale widze już w niej wielki potencjał do ekperymentowania ;)

Pozdro

lukasz_lo
20-10-07, 00:41
Witam serdecznie.

Od razu dodam iż nie jestem elektronikiem a mam maly problem.
Zmieniająć podświetlenie tablicy rozdzielczej w moim aucie (Honda Civic 92r) uszkodzilem wskaźnik pomiaru paliwa. Idąć za ciosem i szukająć alternatywy postanowilem zrobić wskaźnik cyfrowy.
Przykladająć miernik do kostki do ktorej podłączony był wskaźnik przy pełnym baku otrzymuje niespełna 12V. Proporcjonalnie, przy zmniejszaniu poziomu paliwa napięcie spada.
Nie zmierzyłem jeszcze dokładnie ale po moich obserwacjach wynika iż przy połowie bedzie to ok. 6 V.
I teraz moje pytanie:


Czy da się oszukać multimetr żeby zamiast znamionowych 12V pokazywał 40?
Jest to liczba odpowiadająca ilości paliwa w baku, przy połowie baku zamiast 6V 20 itd?
Miałbym w ten sposób cyfrowy wskaźnik ilości paliwa w litrach. (12V byłoby odpowiednikiem 40l)

Gdyby ktoś był w stanie mi pomóc w jaki sposób oszukać multimetr lub go zmodyfikować byłbym bardzo wdzięczny.
Za każde alternatywne rozwiązanie także.

Pozdrawiam
Adam Kuczyński

Wszystko mozesz sobie zrobic na mikroprocku ktory bedzie ci liczyl proporcje i wynik wrzucał na wyświetlacz

ygor
20-10-07, 08:19
Przykladająć miernik do kostki do ktorej podłączony był wskaźnik przy pełnym baku otrzymuje niespełna 12V. Proporcjonalnie, przy zmniejszaniu poziomu paliwa napięcie spada.
Nie zmierzyłem jeszcze dokładnie ale po moich obserwacjach wynika iż przy połowie bedzie to ok. 6 V.

Nie wiem jak u ciebie ale u mnie chyba nie ma to najmniejszego sensu - oczywiscie mozesz to zrobic ALE :
w moim aucie przez pierwsze 100 km od zatankowania poziom paliwa na wskazniku w ogole sie nie zmienia i jest powyzej F (mysląc logicznie podejrzewam że napięcie zatem również jest stałe przez ten okres). Potem zaczyna spadac o wiele szybciej, także to co pokazuje wskaźnik to wg mnie tylko "niezobowiązująca propozycja" tego co jest w baku i dokładność wskazania jest średnia... czytałem również tego typu posty na forum (odnośnie wskaźnika) i wiele osób skarżyło się na niedokładność wskaźnika... Także możliwe że gdy już uda ci się to zbudować to przez pierwsze 100 km okazać się może że twoje auto jeździ na powietrzu. Z drugiej jednak strony nigdy nie wiadomo i może zadziała ? tak czy inaczej jestem bardzo ciekaw efektu. Popieram także pomysł lukasz_lo, kupujesz jakiś prosty progrmowalny procek z pamięcią idziesz do kogoś z programatorem i mówisz mu że wejście na 12 napięcie ma przemnożyć tak i tak ( w przypadku baku 45 litrów jeden Volt to 3,75 litra o ile zero w baku to zero volt) a wyniki mają być sygnałem dla wyśiwetlacza 7 segmentowego - wtedy tylko podpinasz wejścia do hanki a wyjścia do wyświetlacza i po sprawie. A takie zpaorgramowaine proca to dla kogoś kto się zna - pikuś. pozdro i powodzenia

p.s. w poniedziałek mam zajęcia to pogadam z kumplem który pewnie by to umiał zrobić - zapytam czy da rade jaki to klopot i ile by za to chcial - tylko do samego wykonania musiałbym znać konkretne parametry zmian napięcia. A potem wkraczamy na allegro ;) I jeszcze jedno - gdyby do tego dołączyć jeszcze w jakiś sposób sygnał z licznika dziennego przejechanych km to dorzucając jakąś pamięć do układu mógłby w dość prosty sposób obliczać również spalanie to jednak trochę komplikuje układ bo potrzeban jest także obsługa bardziej skomplikowanego wyświetlacza , poza tym obawiam się że ten licznik km zrealizowany w naszym układzie by kłamał...