PDA

Zobacz pełną wersję : VTEC może nie działać ?



KOCZING
09-09-12, 12:12
Witam, jestem na etapie poszukiwania Sporta 1,6. Sytuacja wyglądała tak: jazda próbna - zapinam kolejne biegi i tylko na jedynce było odczuwalne to specyficzne ****ięcie vtec'a jest możliwe, że on działa tylko na jednym biegu bo jest coś nie tak ?? Jak mogę to sprawdzić czy ten vtec działa prawidłowo? POZDRAWIAM :)

owsikk
09-09-12, 12:25
Wywali Ci check engine jeśli coś będzie nie tak z układem. Jak jechałeś autem z dużym przebiegiem to silnik może być na tyle zjechany że na wyższych biegach VTEC będzie dawać niewielką różnicę.

mloodzian
09-09-12, 13:14
w VII genach w silnikach D16V1 to nie jest już ten sam Vtec co kiedyś jest bardziej cywilizowany, dlatego go aż tak bardzo nie czuć, post owsikka też coś w sobie ma jeżeli silnik jest zajechany to tak to wygląda

bunkerites
10-09-12, 20:49
na jedynce dziala vtec? czytalem gdzies ze vtec wlacza sie od 3 biegu

kurak91
10-09-12, 21:14
no wlasnie v tec dziala na kazdym biegu ? jak tak to od jakich obrotow zaczyna dzialac?

owsikk
10-09-12, 21:29
Popatrz w wątku wykresów z hamowni. Jeśli ktoś hamował D16V1 to na wykresie będzie widać skok momentu.

pIOTR666
11-09-12, 03:15
VTEC załącza się przy około 4500 obr.

kurak91
11-09-12, 15:35
a dobrze wiedziec dziki dzieki :D

bunkerites
11-09-12, 20:17
vtec zalacza sie w zaleznosci od obciazenia silnika,czasami potrafi od 2800 obr,gdy silnik nie jest obciazony vtec ustawiony jest na 4200 w silniku D16V1

pIOTR666
11-09-12, 23:49
U mnie załącza się przy 4500, a można to poznać po mapie paliwa (niedawno stroiłem silnik) i z wielokrotnych pomiarów AFR. Wynika z nich, że wydatek wtryskiwaczy zwiększa się o prawie 20% po przekroczeniu 4500 obr. Na tej podstawie wysnułem wniosek, że jest to moment załączenia się vtec. Na 100% dzieje się tak przy przepustnicy w 100% otwartej. Teoria teorią a ja mówię tylko jak to w praktyce wygląda.

dario55
12-09-12, 19:49
Przewijała się już tutaj dyskusja na temat momentu załączania VTECa i nikt nie przedstawił pewnych danych. Wszystkim się tyko wydawało, że jest tak lub tak. Zdaje się, że żadna serwisówka nic o tym nie mówi.
Ja mam u siebie zainstalowany vtec light, sygnał wziąłem na wyjściu z kompa. I okazuje się, że: VTEC włącza się (a przynajmniej wtedy idzie sygnał z kompa) w przedziale 2500-3300 obr w zależności od obciążenia. Da się czasami wtedy wyczuć niewielkie szarpnięcie (ale na pewno nie mówimy tu o kopie mocy), zwróćcie na to uwagę.
To tyle moich obserwacji, których poza sygnałem z kompa nie jestem w stanie niczym poprzeć :) Na forach w uk/us też parę osób to potwierdziło.
Z drugiej strony jeśli załącza się przy okolicach 4500 obr to po co idzie sygnał z kompa wcześniej? Trochę bez sensu byłoby gdyby komp dawał sygnał przy 2500 a dopiero coś już przy silniku odpalało VTECa przy 4500.

pIOTR666
12-09-12, 21:32
Skoro tak piszesz to na pewno tak u Ciebie jest. Tylko np. w d17a2 załącza się od 4500 http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_D_engine#D17A2. Biorąc pod uwagę, że na ostrzejszym wałku z d17a2 maksymalny moment obrotowy jest przesunięty o 600 obr do góry względem tego z d16v1. A w d16w9 http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_D_engine#D16W9 które ma 2 stopniowy vtec, 1 stopień załącza się przy 2500, 2 stopień przy 5500. Gdyby w d16v1 miał się załączać zawsze od 2500 obr to było by to trochę za wcześnie. Chodzi mi o to, że gdyby ostrzejsza krzywka zawsze załączała się od 2500 obr to moment był by malutki przy niskich obrotach. A tak jak pisałem wcześniej przy maksymalnie otwartej przepustnicy załączenie vtec przy 4500 jest optymalnym rozwiązaniem pod względem osiągów. A jesteś pewien, że podłączyłeś się do zaworu vtec a nie do czujnika ciśnienia oleju przy vtecu? Bo vtec wymaga odpowiednio dużego ciśnienia oleju do załączenia, wysokie ciśnienie oleju występuje tylko przy wyższych prędkościach obrotowych.

bunkerites
13-09-12, 15:19
Gdyby w d16v1 miał się załączać zawsze od 2500 obr to było by to trochę za wcześnie
Kolego napisalem wczesniej ze vtec zalacza sie od obciazenia silnika,zaladuj do auta 4 osoby to vtec wlaczy sie wlasnie ponizej 3tys obrotow

pIOTR666
13-09-12, 17:25
Kolego napisalem wczesniej ze vtec zalacza sie od obciazenia silnika,zaladuj do auta 4 osoby to vtec wlaczy sie wlasnie ponizej 3tys obrotow

Tyle tylko, że ecu samochodu nie liczy ilości osób w samochodzie... Informacje o obciążeniu silnika ecu wylicza na podstawi danych z czujnika podciśnienia w kolektorze (MAP) i czujnika położenia przepustnicy (TPS). Druga sprawa to, że jak załączysz ostrą krzywkę wałka rozrządu przy 2500 obr(czyli niskich obrotach) to moment obrotowy spadnie, co w sytuacji dużego obciążenia silnika jest nie korzystną sytuacją... Wydaje mi się jednak, że Japońscy inżynierowie znają podstawy działania silników spalinowych i by takiego strzału we własne kolano nie popełniali.

dario55
13-09-12, 18:04
Co do załączania ostrej krzywki, jeżeli rozumiemy przez to, to co było w starych VTECach czyli większe wzniosy to w d16v1 tego nie uświadczymy. VTEC polega w nim na zasadzie pracy na 12 / 16 zaworów, więc włączenie się go przy 2500 obr ma sens. Nie pamiętam jak to wygląda w d17 (kiedyś badałem ten temat ale pewności już nie mam jak to jest) ale on chyba działa tak jak d16v1.
pIOTR666 - co do podawanych linków do wikipedii to ja bym tego nie traktował jako wyrocznię, zwłaszcza w naszych silnikach, które nie są zbyt dobrze "rozgryzione". A vtec lighta podłączałem zgodnie z instrukcją z jednego z forum o civicach w uk i tak samo podłączali w us, więc chyba dobrze, w każdym bądź razie to jedna wersja podłączenia jaką widziałem.

Lokatyy
13-09-12, 18:28
Kolega pIOTR666 ma całkowita racje. Nie mam tutaj nic do dadania. W silniku D16V1 VTEC jest II stopniowy.
Do 2.5 tys silnik działa na 14 zaworach, potem załacza sie 16 zaworów, zeby potem w granicach 4 tys załaczył sie VTEC z dodatkową krzywką.
Z czym (tutaj nie jestem pewien) ale chyba na biegu 5-tym biegu nie działa VTEC z przełączaniem zaworów. Non stop 16 zaworów.
Gdzieś znalazłem cały artykuł o działaniu VTECa w d16v1. Jak bede miał czas to poszukam

pIOTR666
13-09-12, 19:25
Co do załączania ostrej krzywki, jeżeli rozumiemy przez to, to co było w starych VTECach czyli większe wzniosy to w d16v1 tego nie uświadczymy.

Napisałem ostra krzywka ponieważ miałem ten wałek w rękach i krzywka sterująca 16 zaworami jest rzeczywiście dużo ostrzejsza od tej sterującej 12 zaworami. Napisałem tak ponieważ chciałem trochę uprościć proces myślowy, żeby innym było łatwiej przyswoić informację. Rodzaje implementacji vtec to całkiem inny temat. Tu dosyć ładnie wszystko jest wytłumaczone http://en.wikipedia.org/wiki/VTEC .

dario55
13-09-12, 19:56
Panowie, nie będę się spierał bo nie rozbierałem silnika więc nie wiem, przytaczam wyszukane info i z innych for. Ale to ciekawe co piszecie. Pierwszy raz widzę info że jest to dwustopniowy vtec. Na jednym forum, nie pamiętam gdzie, ktoś właśnie rozbierał głowice i pokazywał, że nie ma żadnych ostrych krzywek tylko zwykłe dołączanie zaworów.
Ale w takim razie powiedzcie, skąd idzie sygnał na ostrą krzywkę?

pIOTR666
13-09-12, 20:26
A więc tak jeżeli już o vtec się rozchodzi to d16v1 to vtec-e czyli tak jak myślałem tylko niestety dałem się wpuścić w maliny... Chodzi o to że w przedziale niskich obrotów na każde dwa zawory ssące jeden jest obsługiwany przez łagodną krzywkę, drugi przez ostrą krzywkę (ale oba się otwierają!). Jeżeli obciążenie silnika jest odpowiednio duże a obroty odpowiednio wysokie, otwiera się zawór vtec. Ciśnieni oleju powoduje połączenie popychaczy zaworowych (teraz działają razem) co w efekcie powoduje, że ostra krzywak decyduje o wznosie obu zaworów. Prościej tego nie potrafię wyjaśnić. Strasznie mnie dziwi, że jeszcze nikt tego wcześniej nie napisał.

P.S. Praca na 12/16 zaworach ma sens ale dopiero w tak zwanym 3-stage vtec. Tam vteciem sterują 2 elektrozawory (w naszych samochodach jeden).

dario55
13-09-12, 20:47
Jeśli dobre rozumiem Twoją wypowiedź to nie ma pracy w ogóle na 12 zaworach. W takim razie czemu jak reguluje się zawory, to 4 zawory ssące się nie ruszają?

LemonR
13-09-12, 21:48
Strasznie mnie dziwi, że jeszcze nikt tego wcześniej nie napisał.
No jak nie jak była już dyskusja na temat vitka w D16V1
http://www.civicklub.pl/forum/showthread.php?92754-D16V1-B%B3%B1d-Vtec-a&highlight=vtec


W takim razie czemu jak reguluje się zawory, to 4 zawory ssące się nie ruszają?
ruszają się tylko mniej

pIOTR666
13-09-12, 23:36
No jak nie jak była już dyskusja na temat vitka w D16V1
http://www.civicklub.pl/forum/showth...highlight=vtec

Ale nikt wprost nie napisał, że otwierają się ale tylko troszeczkę. A więc niektórzy dalej mogli mieć wątpliwości, np. kolega dario55 który sam się w tym temacie udzielał.