PDA

Zobacz pełną wersję : Ząbkowanie opon...



weran
19-08-12, 22:35
Poznaje swoje nowe auto i stad te pytania. Podczas jazdy opony strasznie halasuja. Znajomy powiedzial ze opony ząbkuja, ale tematu nie rozwinał. Jakie sa przyczyny zabkowania opon i czy mam na nich jezdzic czy kupic nowe?

Chino
20-08-12, 08:48
Wyząbkowana opona to przede wszystkim dyskomfort w trakcie jazdy przez nadmierny hałas, niektórzy mówią, że wyząbkowane opony mogą także w przyspieszonym tempie uszkadzać łożyska kół (skrajnie wyząbkowane pewnie tak). Opony ząbkują na tylnej osi (nie napędzanej) dla aut przednionapędowych, z tego względu że opony tylnej osi poddawane są jedynie sile hamującej i dlatego są podcierane tylko w jednym kierunku i robią się tzw. ząbki. Oś przednia poddawana jest zarówno sile hamującej, jak i napędowej, dlatego ząbkowanie nie zachodzi.
Jakie są pośrednie przyczyny powodujące przyspieszone ząbkowanie opon... jest ich całkiem dużo, główne:
- jazda oparta na ostrych hamowaniach - przedkładanie w hamowaniu siły hamulców nad hamowanie silnikiem,
- słabe amortyzatory - niska sprawność amorów powoduje, że hamująca opona traci kontakt z nawierzchnią i jest mocniej podcierana, tak samo hamowania na dziurawej drodze zwiększą zjawisko ząbkowania,
- to co zauważam w swojej Hondzie, czyli znaczne minusoiwe pochylenie kół osi tylnej - powoduje że nacisk na oponę nie jest równomierny, skupiony bardziej na wewnętrznej części opony i ta część jest narażona na przyspieszone ząbkowanie,
- zużyte elementy zawieszenia też mogą przyczynićsię do zwiększonego ząbkowania,
- samo zawieszenie wielowahaczowe, mimo że samo w sobie nie powoduje ząbkowania, to nie pomaga, gdyż w tego typu zawieszeniach opona nie jest podcierana w kierunku prostopadłym do toru jazdy (ciężko mi to wytłumaczyć, ale takie tezy kiedyś wyczytałem w internecie), zresztą w UFO też ząbkują opony (jest belka skrętna), u kumpla wyją niemiłosiernie, ale trzeba przyznać że mają już swój przebieg,
- rodzaj gumy i rzeźba bieżnika, opony z gumy twardej, asymetryczne o szerokich klockach bieżnika ząbkują szybciej,
- za duże ciśnienie w oponach, szczególnie w kombi powoduje, że opona traci swoje naturalne właściwości amortyzacyjne, nie wspiera pracy amoryzatorów i ząbkuje.
Co ciekawe, ząbkowanie zachodzi często w autach nowych, niektórzy po kilku tysiącach km reklamują/wymieniają opony, bo nie mogą znieść hałasu. Przekładka wyząbkowanej opony na przód to traumatyczne przeżycie, bo poprzez większy nacisk na oś przednią hałas jest dwa razy większy. W autach, w których ząbkowanie jest standardem zaleca się zmiane opon między osiami co max. kilka tysięcy kilometrów.

weran
20-08-12, 10:20
dzieki za obszerne wyjasnienie:-)