Zobacz pełną wersję : Pompa Oleju
Damianek_90
13-05-12, 14:15
Witam Panów. Mam mały fuck up. Podczas remontu serca swojego jajka (d16z6) dokonałem zmiany bloku na d16y7 gdyż trafiła mi sie za bezcen igła. Jak wiecie bądź nie blok od Y7 nie ma bagnetu na ścianie bloku jak w Z6 tylko w pompie oleju. Zorientowałem sie niestety jak już prawie złożyłem silnik. Najprościej założyć pompe od Y7 i z bani. Problem w tym że albo nie moge jej dostać albo mega kase za nią chcą. I teraz do wasz mościów pytanie.
JAKA POMPA Z WYJŚCIEM NA BAGNET (z jakiego modelu silnika) BĘDZIE PASOWAŁA DO BLOKU Y7. Przypomne że cały osprzęt silnika wraz z głowicą i bebechami pozostał od mojego D16Z6.
Mam na oku po taniości pompe z Y8 ale nie wiem czy wszystkie mocowania będe te same. Z góry dzięki za odpowiedzi i prosze bez tekstów " UŻYJ SZUKAJKI " bo nie pomagacie mi w tym momencie. Pozdro
Wg mnie będzie pasowała. Podobnie jak z pozostałych d-serii z bagnetem z boku bloku (d14a3/4, d14z...etc)
Z tym, że ta z d16y8 (chyba) jest wydajniejsza.
Damianek_90
13-05-12, 17:14
no właśnie wydajnościowo powinny być tylko te od d16. Zastanawiam sie tylko czy jakimś mocowaniem sie nie będzie różnić.
Yotomeczek86
13-05-12, 21:28
Kup od Y8, bo u nie ktorych pompa od Y7 nie dawala rady i panewki obracalo. Tyczy sie to polaczenia glowicy od Z6 z dolem Y7
Wysyłane z mojego MT15i za pomocą Tapatalk 2
Damianek_90
13-05-12, 23:28
Tzn ze wszystko bedzie pasowalo? Wielkie dzieki na taka odpowiedz czekalem
Jak rozwiązałeś sprawę z pompą? Z jakiego silnika zamontowałeś u siebie?
Yotomeczek86
06-01-13, 17:58
Do Y7 od W4/Y2/Y8 najlepiej
Odświeżę trochę temat, bo ostatnio dużo ciekawych informacji znalazłem:
Wydajność pomp oleju D-seria:
PM7 (silniki DOHC): przepływ 63l/min
PM3 (większość silników z lat '88-'95): 45l/min
P7A (silniki z lat '96-'00 z bagnetem oleju obok rozrządu): 33l/min
PLC (D16 i D17 z lat '01-'05): 45l/min
Średnica zewnętrzna rotora.
PM3 - 77,9mm
P7A - 72,9mm
PLC - 76,9mm
Grubość rotora:
PM7 - 8,5mm
PM3 - 6,5mm
P7A - 7,9mm
PLC - 7,5mm
Teoria jest taka, że im grubszy rotor tym większy przepływ. Pompa P7A jest wyjątkiem, ponieważ rotor ma mniejszą średnicę, a pompa ma źle wyprofilowane kanały olejowe wewnątrz i stąd duże dławienie przepływu.
Więcej:
http://www.onecamonly.com/showthread.php?t=1854
http://www.onecamonly.com/showthread.php?t=1872
http://www.theoldone.com/articles/d_series_engine_building_tips/
Rozebrałem ostatnio pompę o symbolu P01 (pochodzi z D15B2)
średnica zewnętrzna rotora - 72,9 mm
grubość rotora - 7,9 mm
Wychodzi na to, że jest to taka sama pompa jak montowana w nowszych modelach z bagnetem z boku.
Powiem Ci pioootr, że świetne info bo do tej pory to nie wiadomo było jak to w końcu z tymi pompami ;).Jedni mówią tak a drudzy siak.
Za kilka dni będę miał pompę z D16Z5 z rex'a, ją też rozbiorę i napiszę.
i jeszcze jeden link:
http://www.d-series.org/forums/diy-forum/94973-diy-oil-pump-shimming-porting.html
to mam takie pytanie, jak mam d16w4 to mam tą tak jakby najsłabszą pompę?
i gdybym chciał coś kombinować z silnikiem pasowało by ją zmienić na lepszą najlepiej z d16 dohc?
w zasadzie mam dostęp do części z silnika d16a8 takze w nich były montowane te pompy?
brilliant piootr - daj cynk co i jak bo właśnie poszukuję info nt. wydajności poszczególnych pomp d-serii
zasadzie mam dostęp do części z silnika d16a8 takze w nich były montowane te pompy
Tak, DOHC = D16Z5, D16A8, D16A9
mam d16w4 to mam tą tak jakby najsłabszą pompę
Wychodzi na to, że tak, bo D16W4 to angielska wersja D16Y8
Pompy ze starszych silników nie maja otworu na przeprowadzenie bagnetu oleju, ale pewnie da się go wywiercić (sprawdzę to wkrótce).
Yotomeczek86
26-01-13, 13:07
Ja myślę że ten temat powinien wylądować w przyklejonych.. Jest to według mnie dosyć istotne info w przypadku robienia Mini-Me. U paru osób kończyło się ono obróconymi panewkami, pomimo ich dobrego wcześniejszego stanu.
pioootr - Good Job ;)
POSTULAT DO MODERATORÓW:
Ja myślę że ten temat powinien wylądować w przyklejonych.
Jestem na tak!
pioootr a czy w tych źródłach w których szperałeś jest coś odnośnie poprawienia wydajności pompy z lat 96-00? Piszesz że są źle wyprofilowane kanały i stąd tak mały przepływ. Ja mam u siebie d15b właśnie z 99roku czyli konstrukcyjnie blok zasadniczo jak y8 tylko inne korby itp. Czy był tam opis , nie wiem, traktowania tych kanałów dremelem ku zwiększeniu przepływu czy trzeba sobie radzić jakoś inaczej ;)?
czy w tych źródłach w których szperałeś jest coś odnośnie poprawienia wydajności pompy z lat 96-00
Tak, linki podałem wyżej.
a fakt, czytałem to w robocie gdzie mam zablokowane większość stron i wyleciały mi te linki z pamięci, dzięki !
W tym miejscu wybity jest symbol pompy oleju:
http://img109.imageshack.us/img109/9356/symbolt.jpg
To jest od strony koła pasowego. Pewnie przydałoby się małe damskie lusterko, żeby zobaczyć ten symbol bez ściągania koła pasowego.
Gdzie jest oznaczenie pompy oleju? Da się je zobaczyć bez rozbierania rozrządu a jedynie po ściągnięciu koła od strony rozrządu?
czyli wychodzi na to że w d15b7 i d16z6 pompy są te same... włąsnie kupiłem tą z d16z6 i oznaczenie P01 czyli takie same jak we wczesniej podanym d15b2 i przepływ tylko 33 litry na minute ;/ a takie mity krążyły ze pompa z d16z6 najlepsza ...
włąsnie kupiłem tą z d16z6 i oznaczenie P01 czyli takie same jak we wczesniej podanym d15b2
TAK
przepływ tylko 33 litry na minute
NIE, przepływ około 45 litrów na minutę
Małe porównanie, po lewej rotor pompy PM7 (czyli D16Z5, D16A9), po prawej rotor pompy P01.
http://imageshack.us/a/img812/2725/oilpump1.jpg
http://imageshack.us/a/img163/7206/oilpump2.jpg
Moje pomiary (średnica rotora zewnętrznego / grubość):
PM7 - 77,9 mm / 8,5 mm
P01 - 72,9 mm / 7,9 mm
Wychodzi na to, że pompa P7A montowana w 6gen jest następcą modelu P01 który odkręciłem od bloku D15B2. Jednocześnie mogę potwierdzić wymiary pompy PM7.
przepraszam piootrze ale wczesniej wyrażnie napsiales wymairy pompy d15b2 i podchodizła ona pod podane przez Ciebie wyzej P7A (silniki z lat '96-'00 z bagnetem oleju obok rozrządu): 33l/min to ja już sie troche gubie
Wcześniej podałem też źródło swojej wiedzy, samodzielnie rozebrałem dwie pompy jak wyżej.
to ja już się trochę gubię
Przepływ pompy zależy też od jej obudowy (jaki stawia opór).
dobra jest, to teraz gadaj pan co robisz ze swoją pompą, masz w swoim d14 taką samą jak ja w moim d15 więc jak przecierasz szlak to mi potem wystarczy Cię naśladować i siemanko ;) także mów wsio co i jak robisz :D
Spróbuję wsadzić do D14 pompę z D16Z5 i tyle.
Trzeba przewiercić korpus tej pompy, żeby przechodził przez nią bagnet od oleju.
to teraz tylko jeszcze jest jedna kwestia, skoro w crxach DOHC są najmocniejsze pompy to dlaczego tam najczęściej padają panewki? Masz może zegar żeby sprawdzić ciśnienie na starej pompie i na tej lepszej?? Czy będzie w ogóle jakaś zmiana??
good point :confused:
Poprawiał ktoś z Was pompę oleju tym sposobem? (http://www.d-series.org/forums/diy-forum/94973-diy-oil-pump-shimming-porting.html)
odgrzewam!
Mam pompe
PM3
Średnica zewnętrzna rotora.
PM3 - 77,9mm
Grubość rotora:
PM3 - 6,5mm
P01
Średnica zewnętrzna rotora.
P01 - 72,9mm
Grubość rotora:
P01 - 7,9mm
PODOBNO! te dwie pompy maja wydajność 45l tylko która jest lepsza?
o co chodzi z jakas podkładką zwiekszającą ciśnienie?
prosze o odpowiedź
Najważniejsze to zamontować sprawną pompę!!!
Trzeba sprawdzić jakie są luzy między rotorami, zgodnie z manualem:
http://imageshack.us/a/img818/5341/pompapm7.png
Wewnątrz pompy jest zawór upustowy, który zabezpiecza przed wytwarzaniem przez pompę nadmiernego ciśnienia. Można dać podkładkę pod sprężynę aby zwiększyć maksymalne ciśnienie jakie będzie generowała pompa, ale do nie mam sensu.
Pompa generuje tym większe ciśnienie im gęstszy olej oraz im większe obroty. Czyli największe ciśnienie wygeneruje na zimnym silniku przy końcu obrotomierza (wtedy ten zawór zadziała). Nie ma sensu zwiększać maksymalnego ciśnienia, bo spowoduje to tylko większe obciążenie i zużycie wszystkich elementów.
Ja robiłem porting oraz podkładkę w swojej pompie i różnica na zegarze AG była ok 0,15b jałowe a w peak'u ok 0,65b , pompa Y7, luzy w górnych granicach.
arecki18is
23-05-13, 15:12
Ja robiłem porting oraz podkładkę w swojej pompie i różnica na zegarze AG była ok 0,15b jałowe a w peak'u ok 0,65b , pompa Y7, luzy w górnych granicach.
Na rozgrzanym oleju czy zimnym?
skolopendra
23-05-13, 16:10
czy zimnym?
a kto normalny, na zimnym kręci do piku? :confused:
arecki18is
23-05-13, 22:47
Sorry ale myślałem o czymś innym a napisałem co innego.
A ile bar masz na jałowym?
5W40 8100 przy ok 90*C mam ok 1b jak dobrze pamiętam, mam nadzieje że jak przejde na Valvo 5W50 trochę będzie lepiej ale nadal bez szału
w Bseries 5w50 rzy 90* na jałowym ok. 2 bar.w peak ok 6.
Trzeba przewiercić korpus tej pompy, żeby przechodził przez nią bagnet od oleju.
jesteś może w stanie pokazać jak to trzeba przewiercić?
arecki18is
25-05-13, 20:56
jesteś może w stanie pokazać jak to trzeba przewiercić?
To by była spoko opcja dla wszystkich z minime z bagnetem przy rozrządzie. Bo pompę D16Y8 lub W4 dostać graniczy z cudem
Założyłem pompkę P01 do d15b2 + glowa z z6 i zmieniłem podkładkę z 1,8mm na 1,2/1,3mm
Jakiego ciśnienia mogę się spodziewać?
znaczy co dałeś podkładkę 2,5 mm czy 1,2 ?
znaczy co dałeś podkładkę 2,5 mm czy 1,2 ?
ma jakieś 1,2 albo 1,3 mm suwmiarka nie była za czytelna może mieć np. 1,25mm :P Coś w tych granicach ;)
Zamieszczam kolejne zdjęcia pomp oleju:
http://img12.imageshack.us/img12/9960/7qhu.jpg
Tak wyglądają rotory różnych pomp. Od lewej PM7 (CRX DOHC), P01 (D15B2/7), P7A (D14Z2)
A tak wyglądają te pompy od środka:
http://img689.imageshack.us/img689/5338/67ai.jpg
Na górze po lewej PM7, po prawej P01, na dole moja D14Z2 (już obrobiona, jak widać jest o co walczyć!!!). W oryginale te pompy niczym się nie różnią.
Widok z zewnątrz:
http://img27.imageshack.us/img27/3883/2saz.jpg
Mocowanie do bloku identyczne, większy rozstaw śrub na smok oleju w starszych pompach, nowsze posiadają otwór na bagnet oleju i miejsce na czujnik położenia wału.
Newralgiczne miejsce to wylotowy kanał olejowy, który fabrycznie jest źle wyprofilowany. Starszych pomp nie da się rozwiercać, bo mają bardzo mało mięsa w obudowie (trzeba by je z zewnątrz naspawać).
Więcej zdjęć w moim temacie:
http://www.civicklub.pl/forum/showthread.php?143855-EJ9-D14-pioootr&p=2060227&viewfull=1#post2060227
w takim razie co jest lepsze, pompa oleju z silników takich jak twój czy z d16 dohc?
bo jeśli ktoś nie potrzebuje mocowania czujnika położenia wału to co powinien wybrać?
Trudno odpowiedzieć:
Wcześniej zapodałem taką tabelkę, którą znalazłem na amerykańskich forach (linki poniżej)
PM7 (silniki DOHC): przepływ 63l/min
PM3 (większość silników z lat '88-'95): 45l/min
P7A (silniki z lat '96-'00 z bagnetem oleju obok rozrządu): 33l/min
PLC (D16 i D17 z lat '01-'05): 45l/min
Chyba te dane nie są do końca prawdziwe, może ktoś popełnił czeski błąd. Uważam, że wydajność pompy zależy od średnicy i grubości rotora. Tak na logikę: im większe, tym więcej oleju zabiera pompa przy każdym obrocie.
Średnica zewnętrzna rotora.
PM7 - 77,9mm
PM3 - 77,9mm
P01 - 72,9mm
P7A - 72,9mm
PLC - 76,9mm
Grubość rotora:
PM7 - 8,5mm
PM3 - 6,5mm
P01 - 7,9mm
P7A - 7,9mm
PLC - 7,5mm
Podsumowałbym tak:
PM7 - 63 l/min
PM3 - 45 l/min
P01 - 45 l/min
P7A - 45 l/min
PLC - 45 l/min
Pompa z CRX'a - najlepsza wydajność. Pozostałe pompy wszystkie o podobnej wydajności. Nie bardzo widzę różnicę w budowie pomp P01 i P7A więc niby dlaczego miałyby mieć tak dużą różnicę w wydajności.
Skoro w crxach DOHC są najmocniejsze pompy to dlaczego tam najczęściej padają panewki?
Oglądałem kilka takich pomp i duża większość była zajechana. Miały po prostu luzy na rotorze, przekraczające grubo service limit. Może o to chodziło.
W takim razie co jest lepsze, pompa oleju z silników takich jak twój czy z d16 dohc? Jeśli ktoś nie potrzebuje mocowania czujnika położenia wału to co powinien wybrać?
Wybrałbym nowszą, bo jest nowsza :) i podatna na porting. Jeśli uda się znaleźć z CRX'a (w idealnym stanie) i potem ją naspawać i rozwiercić - to też dobra opcja.
PIMPEK_EJ2
23-03-14, 23:07
Mały odkop:) Pacjent d16z9. Stara pompa była pęknięta, po rozebraniu okazało się że ma duże luzy i zjechane "zęby"w wewnętrznym kółku. Wsadziliśmy moją stara pompe z d15b7.
Od frontu się różniły lekko ale od strony bloku wyglądały tak samo. Jedyna różnica to od korek od strony łapy alternatora ale po jej oblukaniu raczej to nie ma nic do rzeczy...
Ktoś coś wie, zamieniał je? Nie chciałbym zmieniać znów silnika...
Czy ktoś wie jakie oznaczenie ma pompa od D15z6 ?
Też jestem ciekawy jaka pompa w d15z6.
pozwolę sobie podgrzać kotlet , co z tą pompą od d15z6 ? Gdzie można kupić części do regeneracji pompy ?
Powered by vBulletin® Version 4.2.2 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.