Zaloguj się

Zobacz pełną wersję : Nowe technologie -SILNIK WOŻNIAKA \RÓŻYCKIEGO\(Wankla)



skolopendra
04-03-12, 14:54
SILNIK SPALINOWY Z TŁOKIEM OBROTOWYM
Porównanie własności silnika "X" z własnościami
silnika Wankla i silników tłokowych suwowych.

http://c.wrzuta.pl/wm2564/55e7aae6000b48e34f53718f/silnik_wozniaka_- (http://skolopendra.wrzuta.pl/film/15p8lMVTIX1/silnik_wozniaka_-)

Zalety :
- Wysoka sprawność mechaniczna.

- Wysoka sprawność cieplna.

- Wysoka częstotliwość cykli pracy.

- Symetria masowa wszystkich elementów wirujących.

- Brak wad silnika Wankla.

- Duża pojemność skokowa z jednostki masy i objętości.


1. Wysoka sprawność mechaniczna, porównywalna ze sprawnością mechaniczną silnika Wankla i znacznie wyższa od sprawności mechanicznej silników suwowych.
Na wysoką sprawność mechaniczną składają się następujące czynniki:

1.1. Mała liczba łożysk1) w porównaniu z liczbą łożysk2) w odpowiednim3) silniku suwowym. Zastąpienie łożysk ślizgowych łożyskami tocznymi powoduje znaczne zmniejszenie pracy traconej na pokonanie oporów ruchu silnika.

1.2. Brak bezpośredniego kontaktu tłoka ze ściankami cylindra, z którymi współpracują wyłącznie listwy uszczelniające prowadzone w rowkach ramion tłoka.
W silniku tłokowym suwowym oprócz pierścieni tłokowych również sam tłok styka się z cylindrem. Cylinder prowadzi tłok i przenosi siły boczne (składowa prostopadła do osi cylindra i do osi wału korbowego) wynikające z kinematyki mechanizmu korbowego.
W silniku Wankla tłok również jest prowadzony przez boczne ściany cylindra.
Wyeliminowanie kontaktu tłok - cylinder to dalsze zmniejszenie strat tarcia.
Jest to cecha szczególna silnika X.

1.3. Dzięki rozrządowi okiennemu podobnie jak w silniku Wankla wyeliminowano skomplikowany i energochłonny mechanizm rozrządu zaworowego.

1.4. Wyeliminowanie mechanizmu korbowego. Synchronizację ruchu ramion tłoka oraz przeniesienie napędu zapewniają dwie przekładnie z kształtowymi elementami zębatymi.
1) Cztery łożyska toczne i jedno ślizgowe, razem- 5.
2) Pięć łożysk ślizgowych wału + osiem łożysk ślizgowych stóp korbowodów + osiem łożysk głów korbowodów, razem- 21.
3) cykl pracy co 90 stopni można uzyskać w czterotaktowym tłokowym silniku suwowym z ośmioma cylindrami.

2. Wysoka sprawność cieplna przewyższająca sprawność cieplną silnika Wankla.
3. Wszystkie elementy wirujące są symetryczne masowo i nie ma konieczności stosowania jakichkolwiek mas wyrónoważających.
4. Wysoka częstotliwość cykli pracy (4/obrót) pozwala na całkowite wyeliminowanie koła zamachowego lub stosowanie kół bardzo lekkich.
Ponadto przy takiej gęstości cykli pracy silnik już przy stosunkowo niskich obrotach osiąga bardzo wysoki moment obrotowy co oznacza dla pojazdów wysoką dynamikę jazdy.
5. Wyeliminowanie wad silnika Wankla:
5.1. W silniku Wankla ze względu na tylko jedno uszczelnienie na wierzchołku tłoka istnieje trudność separacji gazowej komór roboczych a różnice ciśnień działające na pojedyncze uszczelnienie są duże.
W silniku "X" podobnie jak w silniku suwowym można stosować kilka (2-5) uszczelnień, dzięki czemu powstaje uszczelnienie labiryntowe, w którym różnice ciśnień pomiędzy poszczególnymi listwami uszczelniającymi są znacznie mniejsze.

5.2. W silniku Wankla zmienny kąt współpracy zaokrąglonej (w przekroju poprzecznym) listwy uszczelniającej daje w efekcie bardzo małą powierzchnię styku pomiędzy listwą i gładzią cylindra. Dodatkowym niekorzystnym efektem współpracy przy zmiennym kącie jest powstawanie zmiennej co do wartości i kierunku składowej siły tarcia - w efekcie listwa uszczelniająca jest dociskana do cylindra ze zmienną siłą co powoduje nierównomierne zużycie gładzi cylindra.
W silniku konstrukcji Woźniaka wszystkie listwy uszczelniające pracują ze stałym
kątem przylegania do cylindra. Dzięki temu ich powierzchnia styku z cylindrem jest znacznie większa niż w silniku Wankla a co za tym idzie naciski powierzchniowe działające na listwy i cylinder są kilkukrotnie mniejsze co rokuje ich znaczną żywotność.

5.3. Bardzo niekorzystną cechą silnika Wankla jest trudność separacji gazowej komór roboczych przy przechodzeniu pojedynczego uszczelnienia wierzchołka tłoka przez otwór świecy zapłonowej.
Podczas gdy w jednej komorze zapoczątkowany jest proces sprężania w sąsiedniej panuje bardzo wysokie ciśnienie i temperatura po zapłonie, listwa uszczelniająca przechodząc nad otworem świecy zapłonowej powoduje połączenie obu komór na ułamek sekundy.
W silniku "X" wierzchołki ramion tłoka mają znacznie większą szerokość od otworu świecy zapłonowej i nie ma możliwości powstania w/w zjawiska.
5.4. Komora spalania silnika Wankla jest bardzo płaska i ma niekorzystny
stosunek objętości do powierzchni. Dlatego podczas procesu spalania duża ilość ciepła gazów spalinowych przenika już w początkowej fazie do tłoka i cylindra a obniżenie temperatury gazów powoduje spadek ich ciśnienia, zmniejszenie sił nacisku na tłok i w efekcie mniejszy moment obrotowy silnika. Dlatego sprawność cieplna silnika Wankla jest niższa niż sprawność cieplna silników tłokowych suwowych.
W silniku "X" komora spalania jest zwarta a jej stosunek objętości do powierzchni jest podobny jak w silnikach suwowych.

I jak to u nas bywa silnik polskiego konstruktora został kupiony i wyprodukowane przez towarzyszy ze wschodu :mad:
Oczywiście jest to teraz w pełni rosyjska koncepcja .Silnik jest seryjnie produkowany niebawem dotrze na cały świat.ehhh
ręce opadają

http://c.wrzuta.pl/wm5652/605433f9002a5ec34fa7fa2f/yo (http://skolopendra.wrzuta.pl/film/anM7sWmI7jt/yo)

seryjna już produkcja
http://c.wrzuta.pl/wm17257/a195ec1b002a7b674fa7fddc/-._yo2 (http://skolopendra.wrzuta.pl/film/1zcHReDOF6r/-._yo2)




.................................................. .................................................. .....................
zaciekawiła mnie ostatnio konstrukcja silników mazdy rx8 (jeździł ktoś tym?)
zamontowany jest tam silnik niemieckiego konstruktora Wankla
po głębszym przeszukaniu internetu ,okazało się że powinien on być nazwany nazwiskiem polskiego inżyniera Gustawa Różyckiego
który to już przed wojną opatentował ten silnik

Silnik Różyckiego (Wankla)
http://c.wrzuta.pl/wm5633/4b0ade4d0014ba454f538d9d/wankel (http://skolopendra.wrzuta.pl/film/8zTWPdEUhkn/wankel)

Z mazdy rx8 pojemność 1,3 L moc do 250KM

http://c.wrzuta.pl/wm16692/9f853679002798714f538f1f/silnik_wankla (http://skolopendra.wrzuta.pl/film/1iTimPr4XLl/silnik_wankla)

Zasada działania silnika Różyckiego (Wankla) z tą istotną równicą że jak podaje filmik Wankel go nie wymyślił ...:cool:


Remont silnika mazdy rx8
Jest tak prosty że większość z nas mogła by go przeprowadzić w domu na stole :)
http://c.wrzuta.pl/wm15424/a40ac9b400077abc4f539302/silnik_rx-8 (http://skolopendra.wrzuta.pl/film/0InDk5BCzez/silnik_rx-8)

radar333
04-03-12, 15:18
Minusy: szybkie zużycie silnika i duże spalanie.

skolopendra
04-03-12, 17:19
Minusy: szybkie zużycie silnika i duże spalanie.



- Brak wad silnika Wankla.

ma się to nijak do powyższej zakładki

piotreek23
04-03-12, 17:45
Akurat ze spalaniem to prawda. W ostatniej mazdzie RX-8 z silnikiem Wankla (Mazda wycofała go w 2011r bo przegrał z normą Euro 5) spalanie w silniku wankla 2x1308cm3 wynosi od 16 do 20 litrów/100 km*


*Dane wedle Motor nr 9/2012 str. 52

@Edit z tego samego źródła
Wady jakie trapią silnik Wankla w Mazdzie:
*Zalewanie świec (jeśli zbyt szybko gasi się silnik zanim się zagrzeje)
*Nieszczelność komór spalania
*Problemy z uruchomieniem ciepłego silnika
*Usterki elektroniki sterującej

Saiti
04-03-12, 17:52
Żeby nadać pędu takiemu wirującemu tłokowi (z racji względnie dużej pojemności do zapełnienia) potrzeba dużo paliwa, aby wkręcić go na obroty - praw fizyki żadna technologia nie oszuka.

Kras
04-03-12, 18:11
Wankel to jedna z tych rzeczy, ktore sa wrecz genialne w teorii. Szkoda, ze nie mozna tego powiedziec o praktyce.

skolopendra
04-03-12, 18:37
jak wankel w praktyce działa to większość wie .jest to technologia licząca blisko 50 lat

inaczej ma się sprawa z silnikiem Woźniaka.obserwując ten trend mam wrażenie ze silniki z tłokiem obrotowym mają przed sobą czas renesansu
technologie jednak ostro galopują

Kras
04-03-12, 19:32
Nie mam nic przeciwko.

drvtec
04-03-12, 19:36
fajne są t nowe silniki ale z tego co mi wiadomo żaden nie jeździ w jakiejś tam karoserii; szkice modele i patenty nic poza tym więc z punktu widzenia użytkownika wiadomości bezużyteczne bo to jest dla nas niedostępne

krzyzak88
04-03-12, 19:42
Z tego co udało mi sie wygooglować przed paroma minutami to silnik ten jest juz wykorzystywany (narazie chyba sa to bardziej testy niz wykorzystywanie seryjne) w sposob taki iż służy od ładowania akumulatorów (a w zasadzie to kondensatorów) w jakimś bodajże Rosyjskim produkcie (w chyba raport tvn turbo bylo pokazane jak putin takiego testowal).
A swoją drogą bardzo ciekawa konstrukcja, miejmy nadzieje ze taka ekonomiczna konstrukcja zniszczy mode na hybrydy i zamknie gębe ekologom...

drvtec
08-03-12, 23:52
fajny wątek ale połowa poszła w las

krzyzak88
09-03-12, 10:37
Dokładnie, ja jeszcze przed awaria forum wkleiłem linka gdzie auto z takim silnikiem jest juz w produkcji i nawet Putin nim jechal.
Wklejam jeszcze raz
http://www.youtube.com/watch?v=IXxI8Cuq6X0&feature=channel_video_title