Zobacz pełną wersję : d16v1 a d15z6
Witam,
chciałbym się dowiedzieć jaki wkońcu jest rodzaj VTEC-a w d16v1. Czy to dokładnie to samo co w d15z6 (VTEC-E) . Czy jakaś lepsza wersja, połączenie VTEC-e z VTEC w wyższym zakresie obrotów.
Pozdro
Silnik D16V1 wyposażony jest w ukł.zmiennych faz rozrządu określany jako VTEC-II.Sterownik silnika może zmieniać wznios i czas otwarcia zaworów dolotowych poprzez wybór różnych krzywek na wale rozrządu.Włączanie i wyłączanie układu następuje zależnie od sygnału wyjściowego odpowiedniego czujnika: prędkość obrotowa wału korbowego,prędkość pojazdu,obciążenie silnika mierzone przez czujnik MAP,i temperatury cieczy chłodzącej.
Wał rozrządu w silniku D16V1 ma dwa rodzaje krzywek o różnych zarysach dla obu zaworów dolotowych każdego cylindra (różne wartości wzniosu i czasu otwarcia).
Przy małych prędkościach obrotowych drugi zawór jest sterowany swoją własną krzywką,o bardzo małym wzniosie,zapewniającą krótki czas otwarcia zaworu ( w porównaniu z pierwszym zaworem). Taki ograniczony zakres działania tego zaworu zapewnia duży moment obrotowy przy małej prędkości obrotowej i szybką reakcję silnika na zmianę obciążenia.W celu zwiększenia osiągów silnika dźwignia zaworu jest blokowana (za pośrednictwem mechanizmu hydraulicznego sterowanego elektronicznie) z dźwignią pierwszego zaworu.Dźwignia drugiego zaworu nie styka się ze swoją własną krzywką na wale rozrządu dopóty, dopóki układ blokowania nie zostanie rozłączony.Przez ten czas oba zawory otwierają się zgodnie z zarysem krzywki pierwszego zaworu,powodując poprawę osiągów przy większych prędkościach obrotowych wału korbowego silnika.
Tak to wygląda w D16V1, a jak jest w D15Z6 tego dokładnie nie wiem.
Dzieki za szczegółową wypowiedz (już coś wiem) czyli jednak nie na tej samej zasadzie jak D15Z6, bo z tego co się orientuje to w tamtym silniku bylo zwykle 12/16, a wzniosu zaworów nie dotyczyło. Pytam się dlatego bo jestem zainteresowany kupnem Civica VII Hatchback z D16V1 a obecnie posiadam VI 4d z d15z6.
Pozdro
Akurat silniki D16V1 są znane z dużych momentów obrotowych. Kiedyś w trasie zdarzyło mi się jechać na 5 biegu i zwolnić do 30-40 km/h, później normalnie bez zmiany biegu przyspieszał zamiast się udławić :)
bednar_ek35
04-03-12, 20:51
Jeżeli myślisz o młodszym aucie to D16V1 będzie dobry strzał,ale dupy napewno nie urwie(Sorki Rafał ale to moje subiektywne zdanie)
z suchych danych też widzę właśnie ze moment wcześniej łapie i moc również. Chyba ze odcina jakoś wcześniej tego nie wiem.
liczę się ze nie urwie ale trochę bardziej dynamiczny myślę ze będzie od d15z6 w budzie 4d. (btw na ctr przyjdzie kiedyś czas;))
Jeżeli myślisz o młodszym aucie to D16V1 będzie dobry strzał,ale dupy napewno nie urwie(Sorki Rafał ale to moje subiektywne zdanie)
Co Ty gadasz... W wersji sport honda ładnie się prezentuje i idzie wyrwać jakieś dupy na mieście lub pod akademikami :D
Wyrwać to można i na d14z6 bo dupy nie myślą o silniku :P
Jeśli chodzi o działanie to taka sama zasada jest w e-VTEC co w silniku d16v1 tylko w tym drugim jeszcze dochodzi sterowanie elektroniczne załączające układ w zależności od innych czynników niż tylko prędkość obrotowa silnika. W zasadzie VTEC II to taki dopracowany e-VTEC. W d17a2/9 też jest tak samo.
tomek_nova
08-03-12, 10:23
wcześniej miałem Honde 1,5 d15z6 a teraz mam nowsza d16v1 1,6 i mimo tych 5 KM mniej, jestem bardziej z auta zadowolony, lepiej się zbiera jak dla mnie na mniejszych obrotach, co jest ważne w codziennym użytkowaniu że nie trzeba często redukować biegów :) pzdr
Starstruck
08-03-12, 10:30
Ma krótszą skrzynię i stąd te odczucia :).
Faktycznie, d15z6 ma chyba jedną z najdłuższych skrzyń jakie były montowane w hondach. Jak się 4 biegu w d15z6 nie skończy pod czerwoną kreską to na 5-ce już ciężko o vtec'a ;)
Akurat silniki D16V1 są znane z dużych momentów obrotowych. Kiedyś w trasie zdarzyło mi się jechać na 5 biegu i zwolnić do 30-40 km/h, później normalnie bez zmiany biegu przyspieszał zamiast się udławić :)
Każdy inny 16 zaworowiec z tej epoki jest przynajmniej tak samo dobry jesli chodzi o parametry a są i sporo lepsze/fajniejsze (np. Alfa twin spark) więc nie wiem skąd stwierdzenie, że D16V1 jest "znany" z dużych momentów obrotowych. (jesli w ogole można powiedzieć, że ~160NM w budzie o tej wadze to duzy moment).
Z tym, że przyspieszałeś płynnie na 5 biegu od 40km/h to żart ? czy jechałes na pusto z dużej górki ? - sorry ale na 5 biegu z takiej prędkości to nawet 1.8T miał by nismacznie ciężko się zebrać nie mówiąc juz jak duzo obciążenie idzie na skrzynie czy dół silnika (przy głębiej wciśniętym pedale przyspieszenia)
Starstruck
09-03-12, 20:44
Tak na marginesie, to peugeot 307 z silnikiem 1.6 ma 189 Nm (!) i to jest fajny moment jak na małą benzynkę :).
Ten D16v1 idzie płynnie od 40km/h na 5 biegu, nie dławi się tyle że powolutku z lekkim gazem wiadomo że nie przyspiesza wtedy ani trochę szybko ale też nie zacznie szarpać ani nic takiego a pojedzie.
Tak na marginesie, to peugeot 307 z silnikiem 1.6 ma 189 Nm (!) i to jest fajny moment jak na małą benzynkę :).
gdzie wyczytałeś taką rewelacje :) ? Nawet tego nie sprawdzałem ale jest to właściwie niemożliwe i z tego co pamietam 307 po lifcie ma motor 1.6 110KM i 147NM
189 to on może ma prędkości maksymalnej. Albo taki moment w dieslu? ;)
Starstruck
11-03-12, 15:48
Czytałem w dziale używane AŚ i też byłem w głębokim szoku, że ma moment jak mały diesel :).
To na pewno pomyłka. W przypadku silników wolnossących nawet laik zauważy pewną prawidłowość, że moment obrotowy jest +/- bardzo podobny w każdym przypadku i zależy od pojemności i tak 1.6 mają ~155NM, 2.0 ~190-200NM, 3.0 ~300NM
Albo taki moment w dieslu?
1.6HDi 110Km ma 260NM.
Starstruck
11-03-12, 16:29
Pewnie się ebnęli, co się im nawet często zdarza. Dobra, nieważne, koniec OT :).
Powered by vBulletin® Version 4.2.2 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.