PDA

Zobacz pełną wersję : Głośniki 6x9 + skrzynia basowa = konflikt ?



student83gik
11-06-07, 19:49
Właśnie kupiłem skrzynie basową 250W RMS CLARION SW 3011 SW (w Saturnie) i wzmaczniacz CARPOWER HPB-602 (225W RMS) mam w tylnej półce głośniki Hertz'a 6x9 90W RMS (http://www.allegro.pl/item203006391_hertz_dcx_690_super_jakosc_hurtownia _katowice.html)
podłączone pod radio PIONEER DEH-40MP (http://www.allegro.pl/item202083259_pioneer_40mp_nowy_ster_subwooferem_p ilot_gratiss.html)
Jak kupowałem wzmacniacz sprzedawca powiedział mi że popełniłem właśnie podstawowy błąd audiofila czyli to że chcę zapakować skrzynię basową pod półkę z głośnikami 6x9.
Argunmentacja:
1) Skrzynia basowa będzie zniekształcać dźwięk z owych 6x9 przez chyba pole magnetyczne
2) Jak będę mocno grał tą skrzynią to wręcz mogę ponoć spalić te głośniki 6x9.

Co Wy na to ? jakie macie doświadczenia?
Czy rzeczywiście mnie porobiło ? czy problem jest wyolbrzymiony.. :D

aha dodam, że pod ten wzmacniacz planuję podłączyć tylko skrzynię (mostkując) a głośniki będą nadal podpięte pod radio.

Rikoo
11-06-07, 19:56
kazdy ci powie ze najlepiej jest zalozyc lepszy przod niz zakladanie tylu

czyli prozd glosniki pod wzmaka a do bagaznika skrzynia(tuba) i jest git

student83gik
11-06-07, 20:03
kazdy ci powie ze najlepiej jest zalozyc lepszy przod niz zakladanie tylu

czyli prozd glosniki pod wzmaka a do bagaznika skrzynia(tuba) i jest git

No tak czaje, przód będę niedługo robił, tylko teraz jest pytanie czy czy demontować tego 6x9 i zostawić tylko maskownice czy nie ruszać i niech grają. Przód będzie i tak niebawem.

dawid01
11-06-07, 20:13
hejka miałem zrobić tak samo jak ty czyli tuba i głośniki w tylnej polce ale dobry znajomy mi odradził ze względu ze powietrze z suba będzie podbijać membranę głośników i dźwięk będzie do bani. wiec jak widzisz sprzedawca mówił dobrze niestety. pozdro

student83gik
11-06-07, 20:18
hejka miałem zrobić tak samo jak ty czyli tuba i głośniki w tylnej polce ale dobry znajomy mi odradził ze względu ze powietrze z suba będzie podbijać membranę głośników i dźwięk będzie do bani. wiec jak widzisz sprzedawca mówił dobrze niestety. pozdro
wygląda na to, że głośniki do wyjęcia...:( nic jak już są to z pewnością wpierw podłączę i sprawdzę jak to pyka może nie będzie aż tak źle?) głośniki już mam więc mogę je jedynie zostawić lub wyjąć.Sprawdzić w sumie to mogę łatwo wyciszając konkretnie na radiu tylko te tylnie :)

ppm702
11-06-07, 23:54
sprawa wygląda tak, że aby nic się nie stało musisz oba, czyli 6x9 i skrzynkę podłączyć pod wzmacniacz. Następnie na elipsy ustawić filtr górnoprzepustowy, a na bas dolnoprzepustowy dostrajając w ten sposób filtry, aby głośniki (elipsy względem basu) nie chodziły w tych samych częstotliwościach.

Nie można powiedzieć, że zrobiłeś źle, bo taki zestaw jest doś mocno lanserski pod względem SPL na zewnątrz auta. Na otwartych oknach jak ktoś stoi z przodu to ma pełne pasmo z elips i skrzyni.

Można natomiast powiedzieć, że sp... scenę dźwiękową, gdyż będziesz miał albo granie zza pleców albo rozmytą scenę dźwiękową (zależy od tego czy przód gonisz z radia czy ze wzmaka).

Chociaż znam takich, którzy to lubią ;) U mnie w służbowej foce fabryczne audio faderem mam przestawione tylko na przód, bo tył mnie drażni ;) Ale nie przejmuj się, każdy popełnia błędy - ja też przechodziłem prze to co Ty. Szkoda tylko z perspektywy czasu tej kasy jaką człowiek pakował zamiast posłuchać mądrzejszych :)

student83gik
12-06-07, 00:21
sprawa wygląda tak, że aby nic się nie stało musisz oba, czyli 6x9 i skrzynkę podłączyć pod wzmacniacz. Następnie na elipsy ustawić filtr górnoprzepustowy, a na bas dolnoprzepustowy dostrajając w ten sposób filtry, aby głośniki (elipsy względem basu) nie chodziły w tych samych częstotliwościach.

Nie można powiedzieć, że zrobiłeś źle, bo taki zestaw jest doś mocno lanserski pod względem SPL na zewnątrz auta. Na otwartych oknach jak ktoś stoi z przodu to ma pełne pasmo z elips i skrzyni.

Można natomiast powiedzieć, że sp... scenę dźwiękową, gdyż będziesz miał albo granie zza pleców albo rozmytą scenę dźwiękową (zależy od tego czy przód gonisz z radia czy ze wzmaka).

Chociaż znam takich, którzy to lubią ;) U mnie w służbowej foce fabryczne audio faderem mam przestawione tylko na przód, bo tył mnie drażni ;) Ale nie przejmuj się, każdy popełnia błędy - ja też przechodziłem prze to co Ty. Szkoda tylko z perspektywy czasu tej kasy jaką człowiek pakował zamiast posłuchać mądrzejszych :)

Dzięki wielkie za tak obszerną i profesjonalną odpowiedź. Jest dokładnie tak jak mowisz uczę się dopiero, a z drugiej strony nie chciałbym tylko uczyć się na błędach. Czyli okazuje się że może w tym wszystkim zrobiłem przez przypadek dobrze. Problem tylko w tym, że to o czym piszesz chyba nie uda mi się zrobić na tym wzmacniaczu który kupiłem czyli CARPOWER HPB-602
(kupiłem go w zasadzie po to aby moc po zmostkowaniu była odpowiednia do skrzyni czyli 225W RMS : skrzynia ma 250W RMS) hmm...co mógłbyś mi tu podpowiedzieć,,,.. po za tym w jaki sposób mógłbym ustawić te filtry bo jestem jeszcze w tych sprawach trochę zielony ( mam coś regulować na wzmacniaczy czy kupić jakieś zwronice?)
Jeśli chodzi o dane mojego wzmacniacza to co znalazłem:
"jest w stanie napędzić dwa pełnopasmowe głośniki (dwu lub trójdrożne zestawy głośnikowe). Wzmacniacz posiada także wbudowane zwrotnice, co pozwala po podłączeniu dodatkowego wzmacniacza mocy na stworzenie dwudrożnego aktywnego systemu z dwoma głośnikami średniowysokotonowymi oraz dwoma niskotonowymi lub subwooferem (bi-amping). Aby uzyskać wyższą moc wyjściową wzmacniacz można zmostkować
moc
całkowita - 350Wmax
2Ohm - 2x100Wrms
4Ohm - 2x70Wrms
praca w mostku 4Ohm - 1x 225Wrms
zniekształcenia nieliniowe
< 0,2%
filtry
dolnoprzepustowy - 40-300Hz
górnoprzepustowy - 40-500Hz
"
:):) :afro:

solonyone
12-06-07, 08:03
sprawa wygląda tak, że aby nic się nie stało musisz oba, czyli 6x9 i skrzynkę podłączyć pod wzmacniacz. Następnie na elipsy ustawić filtr górnoprzepustowy, a na bas dolnoprzepustowy dostrajając w ten sposób filtry, aby głośniki (elipsy względem basu) nie chodziły w tych samych częstotliwościach.

Nie można powiedzieć, że zrobiłeś źle, bo taki zestaw jest doś mocno lanserski pod względem SPL na zewnątrz auta. Na otwartych oknach jak ktoś stoi z przodu to ma pełne pasmo z elips i skrzyni.

Można natomiast powiedzieć, że sp... scenę dźwiękową, gdyż będziesz miał albo granie zza pleców albo rozmytą scenę dźwiękową (zależy od tego czy przód gonisz z radia czy ze wzmaka).

Chociaż znam takich, którzy to lubią ;) U mnie w służbowej foce fabryczne audio faderem mam przestawione tylko na przód, bo tył mnie drażni ;) Ale nie przejmuj się, każdy popełnia błędy - ja też przechodziłem prze to co Ty. Szkoda tylko z perspektywy czasu tej kasy jaką człowiek pakował zamiast posłuchać mądrzejszych :)

Dzięki wielkie za tak obszerną i profesjonalną odpowiedź. Jest dokładnie tak jak mowisz uczę się dopiero, a z drugiej strony nie chciałbym tylko uczyć się na błędach. Czyli okazuje się że może w tym wszystkim zrobiłem przez przypadek dobrze. Problem tylko w tym, że to o czym piszesz chyba nie uda mi się zrobić na tym wzmacniaczu który kupiłem czyli CARPOWER HPB-602
(kupiłem go w zasadzie po to aby moc po zmostkowaniu była odpowiednia do skrzyni czyli 225W RMS : skrzynia ma 250W RMS) hmm...co mógłbyś mi tu podpowiedzieć,,,.. po za tym w jaki sposób mógłbym ustawić te filtry bo jestem jeszcze w tych sprawach trochę zielony ( mam coś regulować na wzmacniaczy czy kupić jakieś zwronice?)
Jeśli chodzi o dane mojego wzmacniacza to co znalazłem:
"jest w stanie napędzić dwa pełnopasmowe głośniki (dwu lub trójdrożne zestawy głośnikowe). Wzmacniacz posiada także wbudowane zwrotnice, co pozwala po podłączeniu dodatkowego wzmacniacza mocy na stworzenie dwudrożnego aktywnego systemu z dwoma głośnikami średniowysokotonowymi oraz dwoma niskotonowymi lub subwooferem (bi-amping). Aby uzyskać wyższą moc wyjściową wzmacniacz można zmostkować
moc
całkowita - 350Wmax
2Ohm - 2x100Wrms
4Ohm - 2x70Wrms
praca w mostku 4Ohm - 1x 225Wrms
zniekształcenia nieliniowe
< 0,2%
filtry
dolnoprzepustowy - 40-300Hz
górnoprzepustowy - 40-500Hz
"
:):) :afro:

Największym błędem było kupienie wzmacniacza 2-kanałowego.
Mniemam że podłaczyłeś elipsy pod radio a i przód chcesz podłączyć. O głośnikach z tyłu ostatnio jest sporo ale nie było o wzmacnianiu. Otóż wiele ludzi na starcie robi podstawowy błąd - kupują tubę (lub rzadziej skrzynię) i zmachola 2 kanałowego. Podłączają bas pod wzmacniacz. Reszta niech se gra spod radia. Bo przecież głośniki mniejsze to nie potrzebują tyle mocy. Efekt: jeśli robisz głośniej to przód i półka zaczyna rzęźić (bass to zagłusza więc za bardzo nie słychać) a tobie wydaje się że głośniki wymiekają i są za słabe.
Wzmacniacz 4-kanałowy pozwala najtaniej stworzyć poprawnie brzmiący system audio. Taki system pozwala lepiej ustawić wszystko i uzyskać w miarę spójne brzmienie.

rada1: dokup drugi wzmacniacz 2 kanałowy i zestaw przedni. Tył sprzedaj ziomkowi lub podłącz pod radio i maksymalnie wycisz.
rada2: sprzedaj wzmacniacz i tył ziomkowi i dokup czterokanałowy oraz dobry przód

wyjście 2 zaoszczędzi masę pracy ale da dobry efekt

student83gik
12-06-07, 08:58
sprawa wygląda tak, że aby nic się nie stało musisz oba, czyli 6x9 i skrzynkę podłączyć pod wzmacniacz. Następnie na elipsy ustawić filtr górnoprzepustowy, a na bas dolnoprzepustowy dostrajając w ten sposób filtry, aby głośniki (elipsy względem basu) nie chodziły w tych samych częstotliwościach.

Nie można powiedzieć, że zrobiłeś źle, bo taki zestaw jest doś mocno lanserski pod względem SPL na zewnątrz auta. Na otwartych oknach jak ktoś stoi z przodu to ma pełne pasmo z elips i skrzyni.

Można natomiast powiedzieć, że sp... scenę dźwiękową, gdyż będziesz miał albo granie zza pleców albo rozmytą scenę dźwiękową (zależy od tego czy przód gonisz z radia czy ze wzmaka).

Chociaż znam takich, którzy to lubią ;) U mnie w służbowej foce fabryczne audio faderem mam przestawione tylko na przód, bo tył mnie drażni ;) Ale nie przejmuj się, każdy popełnia błędy - ja też przechodziłem prze to co Ty. Szkoda tylko z perspektywy czasu tej kasy jaką człowiek pakował zamiast posłuchać mądrzejszych :)

Dzięki wielkie za tak obszerną i profesjonalną odpowiedź. Jest dokładnie tak jak mowisz uczę się dopiero, a z drugiej strony nie chciałbym tylko uczyć się na błędach. Czyli okazuje się że może w tym wszystkim zrobiłem przez przypadek dobrze. Problem tylko w tym, że to o czym piszesz chyba nie uda mi się zrobić na tym wzmacniaczu który kupiłem czyli CARPOWER HPB-602
(kupiłem go w zasadzie po to aby moc po zmostkowaniu była odpowiednia do skrzyni czyli 225W RMS : skrzynia ma 250W RMS) hmm...co mógłbyś mi tu podpowiedzieć,,,.. po za tym w jaki sposób mógłbym ustawić te filtry bo jestem jeszcze w tych sprawach trochę zielony ( mam coś regulować na wzmacniaczy czy kupić jakieś zwronice?)
Jeśli chodzi o dane mojego wzmacniacza to co znalazłem:
"jest w stanie napędzić dwa pełnopasmowe głośniki (dwu lub trójdrożne zestawy głośnikowe). Wzmacniacz posiada także wbudowane zwrotnice, co pozwala po podłączeniu dodatkowego wzmacniacza mocy na stworzenie dwudrożnego aktywnego systemu z dwoma głośnikami średniowysokotonowymi oraz dwoma niskotonowymi lub subwooferem (bi-amping). Aby uzyskać wyższą moc wyjściową wzmacniacz można zmostkować
moc
całkowita - 350Wmax
2Ohm - 2x100Wrms
4Ohm - 2x70Wrms
praca w mostku 4Ohm - 1x 225Wrms
zniekształcenia nieliniowe
< 0,2%
filtry
dolnoprzepustowy - 40-300Hz
górnoprzepustowy - 40-500Hz
"
:):) :afro:

Największym błędem było kupienie wzmacniacza 2-kanałowego.
Mniemam że podłaczyłeś elipsy pod radio a i przód chcesz podłączyć. O głośnikach z tyłu ostatnio jest sporo ale nie było o wzmacnianiu. Otóż wiele ludzi na starcie robi podstawowy błąd - kupują tubę (lub rzadziej skrzynię) i zmachola 2 kanałowego. Podłączają bas pod wzmacniacz. Reszta niech se gra spod radia. Bo przecież głośniki mniejsze to nie potrzebują tyle mocy. Efekt: jeśli robisz głośniej to przód i półka zaczyna rzęźić (bass to zagłusza więc za bardzo nie słychać) a tobie wydaje się że głośniki wymiekają i są za słabe.
Wzmacniacz 4-kanałowy pozwala najtaniej stworzyć poprawnie brzmiący system audio. Taki system pozwala lepiej ustawić wszystko i uzyskać w miarę spójne brzmienie.

rada1: dokup drugi wzmacniacz 2 kanałowy i zestaw przedni. Tył sprzedaj ziomkowi lub podłącz pod radio i maksymalnie wycisz.
rada2: sprzedaj wzmacniacz i tył ziomkowi i dokup czterokanałowy oraz dobry przód

wyjście 2 zaoszczędzi masę pracy ale da dobry efekt

Zaczyna mi się już coś przejaśniać. Mam kilka wyjść. A gdybym dokupił drugi wzmacniacz 4-kanałowy na przód + tył a skrzynkę zostawił pod tym 2 kanałowym to by to zagrało ? Jak ustawić to wszystko by elipsy grały na innych częstotliwościach niż skrzynia basowa o czym pisał ppm702 ? :afro:

solonyone
12-06-07, 10:47
Tył może zagrać cicho nie jest konieczne aby chodził pod wzmacniaczem.
Aby głośnik grał tylko wysokimi tonami ustawiasz sobie na wzmacniaczu:
http://arawndark.netfirms.com/V-4004C/V4004C_Controls.JPG
do tego posłuży ci filtr górno przepustowy (highpass, HPF).
Jeśli raz już podłączysz przody pod osobny wzmacniacz to już nigdy nie bedziesz nawet próbował użyć końcówek z radioodtwarzacza.

student83gik
12-06-07, 11:21
Tył może zagrać cicho nie jest konieczne aby chodził pod wzmacniaczem.
Aby głośnik grał tylko wysokimi tonami ustawiasz sobie na wzmacniaczu:
Obrazek (http://arawndark.netfirms.com/V-4004C/V4004C_Controls.JPG)
do tego posłuży ci filtr górno przepustowy (highpass, HPF).
Jeśli raz już podłączysz przody pod osobny wzmacniacz to już nigdy nie bedziesz nawet próbował użyć końcówek z radioodtwarzacza.

Oki dzięki za kolejną porade. Zastanawiam się tylko czy na wzmaczniaczu 2 lub 4 kanałowym jak mam filtr górno i dolno przepustowy to czy on działa na wszystkie kanały czy może działać na jakiś konkretny kanał. Domyślam sie że na wszystkie czyli wychodziłoby na to,że ten obecny wzmacniacz 2-kanałowy co mam to powinienem zmostkować i zostawić pod skrzynie basową, a potem pod niego pod wyjścia na cincze OUT powininem podłączyć drugi wzmaczniacz np. 2 kanałowy na przód, a tył gonić z radia tylko ustawić na radiu na tył tylko wysokie ewentulnie średnie tony. Dobrze kombinuje?

EJ2 Siwy
12-06-07, 11:28
A jak wyglada sprawa z tylu. glosniki 6x9 i skrzynia hmm. Cos mi sie wydaje ze jest jeszcze jeden problem. Odciecie dolnego pasma od 6x9 to jest jakies wyjscie. A co z ruchem powietrza ktore wywoluje skrzynia. Otoz glosniki 6x9 i tak moga grac basem, bo bedzie je napedzac cisnienie wytworzone przez skrzynie, i raczej bedzie to znieksztalcony bas. Poprawcie mnie jesli sie myle :hinczyk:

student83gik
12-06-07, 11:49
A jak wyglada sprawa z tylu. glosniki 6x9 i skrzynia hmm. Cos mi sie wydaje ze jest jeszcze jeden problem. Odciecie dolnego pasma od 6x9 to jest jakies wyjscie. A co z ruchem powietrza ktore wywoluje skrzynia. Otoz glosniki 6x9 i tak moga grac basem, bo bedzie je napedzac cisnienie wytworzone przez skrzynie, i raczej bedzie to znieksztalcony bas. Poprawcie mnie jesli sie myle :hinczyk:

No właśnie nad tym też się zastanawiałem. A może z innej beczki gdybym wywalił te elipsy (6x9) (nawet mi to na ręke bo wtedy mogę elegancko skrzynię basową przesunąc do samego boku, a tak to mi się nie mieściła na wysokość) to jak się będą miały otworzy w półce do dźwięku ze skrzyni basowej? Skrzynia gra lepiej jak półka jest pełna czy z dziurami ? hmm... ma ktoś doświadczenie ? (zostawiłbym tylko maskownice)

solonyone
12-06-07, 12:23
A jak wyglada sprawa z tylu. glosniki 6x9 i skrzynia hmm. Cos mi sie wydaje ze jest jeszcze jeden problem. Odciecie dolnego pasma od 6x9 to jest jakies wyjscie. A co z ruchem powietrza ktore wywoluje skrzynia. Otoz glosniki 6x9 i tak moga grac basem, bo bedzie je napedzac cisnienie wytworzone przez skrzynie, i raczej bedzie to znieksztalcony bas. Poprawcie mnie jesli sie myle :hinczyk:

Nie sądze aby bagażnik był aż tak szczelny i głośnik wywoływał aż takie ciśnienie żeby wpływało to na elipsy w bagażniku. Jeśli tak to można rzeczywiście zostawić maskownice po głośnikach. Głośnik nie kompresuje powietrza to nie kompresor. Wykonuje on ruch w tył i przód i nie zaciąga z nikąd powietrza toteż nieprzejmowałbym się zbytnio ciśnieniem i oddziaływaniem na głośniki w półce. Chyba że masz bagażniku cztery ogromne głośniki i startujesz w db drag. Miałem kiedyś toyote carine II sedan i głośniki 2x25 cm w bagażniku i w zaden sposób nie oddziaływały na 10cm papierowe blaupunkciki!

ps zamknięta wytwarza mniejsze ciśnienie

student83gik
12-06-07, 22:50
A jak wyglada sprawa z tylu. glosniki 6x9 i skrzynia hmm. Cos mi sie wydaje ze jest jeszcze jeden problem. Odciecie dolnego pasma od 6x9 to jest jakies wyjscie. A co z ruchem powietrza ktore wywoluje skrzynia. Otoz glosniki 6x9 i tak moga grac basem, bo bedzie je napedzac cisnienie wytworzone przez skrzynie, i raczej bedzie to znieksztalcony bas. Poprawcie mnie jesli sie myle :hinczyk:

Nie sądze aby bagażnik był aż tak szczelny i głośnik wywoływał aż takie ciśnienie żeby wpływało to na elipsy w bagażniku. Jeśli tak to można rzeczywiście zostawić maskownice po głośnikach. Głośnik nie kompresuje powietrza to nie kompresor. Wykonuje on ruch w tył i przód i nie zaciąga z nikąd powietrza toteż nieprzejmowałbym się zbytnio ciśnieniem i oddziaływaniem na głośniki w półce. Chyba że masz bagażniku cztery ogromne głośniki i startujesz w db drag. Miałem kiedyś toyote carine II sedan i głośniki 2x25 cm w bagażniku i w zaden sposób nie oddziaływały na 10cm papierowe blaupunkciki!

ps zamknięta wytwarza mniejsze ciśnienie

Widzę, że coś temat ucichł....może ktoś jeszcze chce dorzucić swoje 3 gorsze ?