Zaloguj się

Zobacz pełną wersję : Umiejscowienie IAT



jarosz
30-12-11, 19:36
Krótko i zwięźle, czy przeniesienie czujnika powietrza zasysanego, z kolektora ssącego, do rury dolotu, ma jakiekolwiek znaczenie? Pacjent to d15b 3stage, ecu p28, kolektor ssący jak w y8 (bez miejsca na IAT).

HG__wwa
30-12-11, 22:42
Raczej to bez znaczenia bo temp w kolektorze i dolocie praktycznie taka sama. Np w D14 3d IAT jest w puszce dolotu przed filtrem

jogal
30-12-11, 23:01
w kolektorze temp jest ok 20 st wyższa, podczas upalania spada do takiej temp jaka panuje na zewnątrz. w dolocie temp jest praktycznie cały czas taka sama jaka panuje na zewnątrz.

HG__wwa
30-12-11, 23:20
czyli jak silnik chodzi nawet na obrotach biegu jałowego to powietrze zdąży się podgrzac o 20st podczas przelotu od filtra do komory spalania?

jogal
31-12-11, 01:00
tak, najbardziej nagrzewa się właśnie powietrze, jak przepustnica jest zamknięta całkowicie, zresztą czujnik jest przykręcony do gorącego kolektora to z niego sobie temperatury łapie.

HG__wwa
31-12-11, 13:27
a np w ej9 jest w puszce dolotu przed filtrem..:confused:
na obrotach biegu jałowego przepustnica jest zamknięta i się nagrzewa ale jak jest otwarta np podczas jazdy to się chyba powietrze nie zdąży nagrzac

jogal
31-12-11, 14:45
jeśli czujnik jest przed przepustnicą to się tak nie nagrzewa jak ten który jest w kolektorze.

Budziniak
31-12-11, 15:29
Jogal a jaka jest funkcja tego czujnika? mierzy temperaturę powietrza zasysanego to wiem ale czy jak czujnik siedzi w parówie a do parówy trafia lodowate powietrze ze zderzaka to jest opcja podwyższonego spalania ? Ma to wpływ na skład mieszanki ?

jasiek09
31-12-11, 15:36
Komputer robi korektę dawki po tym czujniku ale żeby miało to aż tak znaczący wpływ na spalanie powątpiewam.

jarosz
31-12-11, 18:41
Co prawda nie znam się na zasadach działania ecu, ale słyszałem że podstawą dobierania mieszanki przez ecu są dane z TPS oraz IAT pomocniczo MAP, pytam się o położenie czujnika, bo gdy jest w kolektorze ssącym, nagrzewa on się od jego temperatury. Tak bynajmniej mi się zadaje.

jogal
02-01-12, 14:46
Sygnał główny dla kompa to MAP sensor i RPM, TPS jest używany bardziej do określenia czy komp ma korygować dawki według sondy lambda czy nie. Komp reguluje mieszankę według sondy mniej więcej do 50% otwarcia przepustnicy, powyżej leci żywcem z tego co jest zapisane w mapie. Jeśli chodzi o IAT to im powietrze jest zimniejsze to zwiększa się mnożnik korekcji mapy, w praktyce to tylko na pełnym gazie będzie na to wpływ, bo poniżej 50% otwarcia przepustnicy mieszankę i tak będzie regulować sonda. Jadąc na pełnym gazie to i tak w sumie nie ma znaczenia gdzie ten czujnik się znajduje bo czy jest w rurze czy w kolektorze to i tak jego wskazanie jest mniej więcej podobne i wynosi tyle co temp zasysanego powietrza.