Zobacz pełną wersję : Umiejscowienie IAT
Krótko i zwięźle, czy przeniesienie czujnika powietrza zasysanego, z kolektora ssącego, do rury dolotu, ma jakiekolwiek znaczenie? Pacjent to d15b 3stage, ecu p28, kolektor ssący jak w y8 (bez miejsca na IAT).
Raczej to bez znaczenia bo temp w kolektorze i dolocie praktycznie taka sama. Np w D14 3d IAT jest w puszce dolotu przed filtrem
w kolektorze temp jest ok 20 st wyższa, podczas upalania spada do takiej temp jaka panuje na zewnątrz. w dolocie temp jest praktycznie cały czas taka sama jaka panuje na zewnątrz.
czyli jak silnik chodzi nawet na obrotach biegu jałowego to powietrze zdąży się podgrzac o 20st podczas przelotu od filtra do komory spalania?
tak, najbardziej nagrzewa się właśnie powietrze, jak przepustnica jest zamknięta całkowicie, zresztą czujnik jest przykręcony do gorącego kolektora to z niego sobie temperatury łapie.
a np w ej9 jest w puszce dolotu przed filtrem..:confused:
na obrotach biegu jałowego przepustnica jest zamknięta i się nagrzewa ale jak jest otwarta np podczas jazdy to się chyba powietrze nie zdąży nagrzac
jeśli czujnik jest przed przepustnicą to się tak nie nagrzewa jak ten który jest w kolektorze.
Jogal a jaka jest funkcja tego czujnika? mierzy temperaturę powietrza zasysanego to wiem ale czy jak czujnik siedzi w parówie a do parówy trafia lodowate powietrze ze zderzaka to jest opcja podwyższonego spalania ? Ma to wpływ na skład mieszanki ?
Komputer robi korektę dawki po tym czujniku ale żeby miało to aż tak znaczący wpływ na spalanie powątpiewam.
Co prawda nie znam się na zasadach działania ecu, ale słyszałem że podstawą dobierania mieszanki przez ecu są dane z TPS oraz IAT pomocniczo MAP, pytam się o położenie czujnika, bo gdy jest w kolektorze ssącym, nagrzewa on się od jego temperatury. Tak bynajmniej mi się zadaje.
Sygnał główny dla kompa to MAP sensor i RPM, TPS jest używany bardziej do określenia czy komp ma korygować dawki według sondy lambda czy nie. Komp reguluje mieszankę według sondy mniej więcej do 50% otwarcia przepustnicy, powyżej leci żywcem z tego co jest zapisane w mapie. Jeśli chodzi o IAT to im powietrze jest zimniejsze to zwiększa się mnożnik korekcji mapy, w praktyce to tylko na pełnym gazie będzie na to wpływ, bo poniżej 50% otwarcia przepustnicy mieszankę i tak będzie regulować sonda. Jadąc na pełnym gazie to i tak w sumie nie ma znaczenia gdzie ten czujnik się znajduje bo czy jest w rurze czy w kolektorze to i tak jego wskazanie jest mniej więcej podobne i wynosi tyle co temp zasysanego powietrza.
Powered by vBulletin® Version 4.2.2 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.