Zaloguj się

Zobacz pełną wersję : Wymiana sworznia wahacza dolnego w Civic 92-95



Bobby
02-12-11, 15:58
Witam forumowiczów :)

Czy ktoś pokusiłby się o napisanie tutoriala, jak wymienić sworzeń wahacza dolnego w Civic 92-95? Zakupiłem sworzeń firmy 555, ponieważ stary trzeba wymienić i nie bardzo wiem jak się za to zabrać, aby miało to ręce i nogi. Nigdzie nie ma żadnego konkretnego opisu...

subbug
02-12-11, 16:20
1 sworzeń? a drugi na pewno dobry? Ja bym zmienił na twoim miejscu parami.

Bobby
02-12-11, 16:22
Jak narazie muszę wymienić jeden. Co do drugiego wyjaśni się, gdy wymienię ten pierwszy.

miles
02-12-11, 16:53
w skrócie:


Musisz wyjąć zwrotnice,czyli rozpiąć końcówke drążka,rozpiąć wahacz górny,rozpiąć wahacz dolny,odkręcić nakrętke przegubu,zdjąć zacisk z klockami oraz jarzmo potem imadło,wybić stary sworzeń,wbić nowy i po robocie.Czas operacyjny 2do3 godz.

Bobby
02-12-11, 17:31
Jeszcze jakieś opinie co do wymiany sworznia? Jedna opinia mnie nie przekonuje.

Skwaromir
02-12-11, 17:46
Najpierw spróbuj czy nakrętka przegubu pójdzie bez problemu...

miles
02-12-11, 18:02
tam jest chyba klucz 32 z wielką przedłużką (metrową rurą) i pójdzie bez problemu :o (przynajmniej u mnie tak było)

Bobby
02-12-11, 18:28
Chodzi mi przede wszystkim o to, co w jakiej kolejności powinienem robić, a nie o to czy coś się da odkręcić! Z tym już sobie poradzę.

lukasz-lukasz
02-12-11, 18:38
taka kolejnosc: odkręcić nakrętke przegubu, podlewarowac auto, odkrecic koło, zdjąć zacisk z klockami i ładnie go gdzies uwiesic, rozpiąć końcówke drążka, rozpiąć wahacz górny, rozpiąć wahacz dolny, potem imadło lub zaprzec gdzies o sciane, wybić stary sworzeń, wbić nowy. jak nie dasz rady wbic nowego to podjedz do kogos na prase.

miles
02-12-11, 19:05
ja bym najpierw: podniósł samochód (najlepiej jakąś żabą) ściągnął koło i wtedy próbował odkręcić nakrętkę od przegubu...później odkręcił zacisk...końcówkę drążka,rozpiął wahacz DOLNY,a później wahacz GÓRNY...i tyle :) później imadełko i jedziesz z tematem :o

bednar_ek35
02-12-11, 19:40
Nakrętka od przegubu w pierwszej kolejnońci,bo jak uniesiesz samochód to samo naciśniecie hamulca może nie wystarczyć żeby ją odkręcić jak będzie dobrze doyebana,potem zacisk z klockami,następnie końcówka drążka a czy najpierw rozepniesz wahacz dolny czy górny to już twoja inwencja twócza.

miles
02-12-11, 19:48
a jak wsadzisz duży klucz 32/33 np jak masz aluski z małym otworem?? :p jak masz stal to odkręcisz bez problemu ;)

sivy
02-12-11, 19:53
generlanie chodzi o to ze musisz wyjac zwrotnice całą a to co pokoleji zrobić to dojdziesz patrząc na to co zobaczysz

Kolo3110
02-12-11, 21:37
Nakrętka od przegubu w pierwszej kolejnońci,bo jak uniesiesz samochód to samo naciśniecie hamulca może nie wystarczyć żeby ją odkręcić jak będzie dobrze doyebana,potem zacisk z klockami,następnie końcówka drążka a czy najpierw rozepniesz wahacz dolny czy górny to już twoja inwencja twócza.

dokladnie tak jak tu napisane:)

Bobby
03-12-11, 02:54
Dzięki za odpowiedzi. Wezmę te wszystkie sugestie oraz opinie pod uwagę :)

kielu
03-12-11, 09:42
Robota prosta,mi to zajeło po godzinie na strone. Najpierw nakrętka od przegubu jak koledzy piszą,może sie odkręcić bezprobemowo,ale nie musi. Ja ostatnio wymieniałem w obydwóch hondach i z jedną w jajku miałem mały problem,ale poszło jakoś. Sprawdź też jak jest 'zabita' i dobrze ją odegnij. Reszte już Ci opisali,a wybice i wbicie sworznia to też nie problem,jak masz imadło to wogóle jesteś w domu,ja nie mam...

lukasz-lukasz
03-12-11, 11:51
a jak wsadzisz duży klucz 32/33 np jak masz aluski z małym otworem?? :p jak masz stal to odkręcisz bez problemu ;)

To założy sobie dojazdówke. Nie radzę próbować odkręcać tej nakrętki bez pneumata gdy auto w górze, czasem trzeba solidnie poskakać na przedłużce a jak i to nie pomaga to młotek i przecinak lub szlifierka :) (wtedy już zdejmij koło...)

A tak odbiegając troszkę od tematu to wcale nie trzeba zdejmować całej zwrotnicy, wystarczy sworzeń dolny i nakrętka przegubu, odpowiedni ściągacz, młotek i trochę miejsca (raczej nie na kanale) ale nie wiem czy to nie trudniejsza metoda na początek.

Szczery
03-12-11, 13:37
A ja jako, ze jakies 3tygodnie temu wymienialem sworznie w ek3 górne, dolne i koncowki drazkow napisze co pamietam.
1.nakretka przegubu, najpierw podprostowac zaklepanie nakretki. Koledzy napisali jak to zrobic. Jesli masz pomocnika to mozesz podniesc autko, zdjac kolo, wyprostowac zaklepanie nakretki, lekko skrecic kiere by latwiej sie odkrecalo (nie uszkodzisz auta kluczem gdy nakretka nagle pusci), podeprzec wachacz, pomocnik wciska hamulec, ty odkrecasz... W eg3 mialem kiedys tak zapieczona, ze zalozone kolo, wcisniety hamulec i okolo poltora metra przedłużka. efekt, 3zlamane klucze, na koniec grzanie palnikiem, grzac moglem bo do wymiany bylo lozysko.
2. zacisk hamulca z jarzmem, 2x śruba 17nastka, wyjdzie z tarczy z klockami, calosc podwieszamy tak by przewod od zacisku byl luzny. Tyle, ze ja i dolny wymienialem i potrzebowalem dojscia do niego, tarcze tez zdejmowalem.
3. po odkreceniu nakretki na sworzniu gornym za pomoca sciagacza do sworzni wypiolem sworzen gorny ze zwrotnicy. Bez sciagacza bierzemy dwa spore mlotki, luzujemy nakretke od sworznia, większy mlot przykladamy do zwrotnicy na wysokosci bolca sworznia (miedzy glowka sworznia a jego nakretka) a drugim napitalamy kilka razy w zwrotnice z drugiej strony bolca sworznia. nie jest latwo ale powinno puścić. Od czasu do czasu mniejszym mlotkiem klepni od dolu w bolec sworznia by sprawdzic czy juz puscil.
4. ja musialem wyjac amorek bo przeszkadzal w wyjeciu gornego wahacza:
-Śruba od widelek, wyjac amor z widelek, odkrecic dwie nakretki amora od gory (klucz 14) i wyjac amorek.
5. odkecamy wahacz gorny od budy i wyjmujemy go. W innych budach podobno nie trzeba wyjmowac amorka by odkrecic wahacz.
6. wymiana sworznia to pikus. imadlo (kowadelko) bardzo ulatwia sprawe.
-wybijamy stary sworzen. sprawdz czy nie ma "pierscienia" zabezpieczajcego przed wysunieciem sworznia z wahacza (seger?)
-czyscimy gniazdo sworznia w wahaczu.
-smarujemy je b.delikatnie i nowy sworzen wbijamy poprzez rurkę nasadke czy co tam okraglego dopasowanego do zewnetrznej krawedzi nowego sworznia.
UWAGA!
Nie wilno w srodek swoznia walic bo go uszkodzisz.
Nowy sworzen wbijamy ze zdjeta gumowa oslona zwracajac szczegulna uwage na to by bylo czysto, piasek w smarze skraca zycie... bardzo.. . Dodatkowo gorny sworzen ma znaczniki i ma byc wlozony w odpowiedni sposob, naciecia na glowce sworznia skierowane prostopadle do kola (w linii lewa prawa strona auta) -zakladamy gumowa oslone i pierscien zabezpieczajacy. 7. składamy w odwrotnej kolejnosci dbajac by wszystko ladnie dokrecic...

Saiti
03-12-11, 13:57
Jak wybijałem sworzeń ze zwrotnicy pod domem i oparłem o jakiś parkanik moją zwrotnicę (żeby podeprzeć), to parkanik nadal w tym miejscu jest cały poobijany :D

lukasz-lukasz
03-12-11, 15:31
to ja jeszcze dodam ze dobrze jest dokręcić wszystko dynamometrem a w szczególności sworznie, górny i końcówkę drążka 40NM i dociągnąć do oczka, dolny 50NM i tak samo dociągnąć do oczka na zawleczkę.

Szczery
03-12-11, 17:35
A ja jeszcze dodam, ze na tydzien przed wymiana zaczolem wszystkie polaczenia podejrzne o koniesznosc ich rozlaczenia/odkrecenia traktowac odrdzewiaczem.
Male psik raz dziennie, nie wiem czy to potrzebne ale z zadna nakretka nie mialem problemu.
Uwazac trzeba oczywiscie by gdzies na hamulce/tarcze nie prysnac przypadkiem...

bulikcbr
04-12-11, 15:14
raczej nie wbijaj sworznia bo jak mu *******niesz w środek to możesz go wyrzucić,musisz to wprasować dobrze dopasowaną tuleją.ewentualnie nasadka chyba 27 i wciskać skręcając iymadło.oczywiscie wszystko wyczyść papierem ściernym i nasmaruj pastą miedzianą najlepiej.