Zobacz pełną wersję : Wałek z W3 i Komp z Y7 w D14Z4
Cześć :)
Myślę o takiej modyfikacji w swoim Z4. Miałem montować ssaka z B7 ale ten z Z4 ma średnicę kanałów taką, jak ten z Z6 czyli 42mm. Do tej pory zrobione: wkładka Simota w seryjna puchę, kolektor wydechowy 4-2-1 z Z6, teraz myślę nad wałkiem z W3 i kompem z D16Y7, żeby wzbogacić trochę mieszankę. Będzie to jakoś latać?
A komp Y7 tez steruje wtryski parami?
komp z y7 taki sam jak w a3/4 i parami steruje. Ja u Siebie w d14 mam walek z w3 i po tym walku wydech zrobil sie cholernie glosny, powodem tego jest duza krzywka wydechowa :) ale za to krzywki ssace sa 2 rodzaje, jedna ma okolo 34,6 a druga okolo 35,6 :)
To fajno :) Trudna jest wymiana wałka? Może ktoś mi trochę to opisać?
Wyciągasz wałek Z4, w jego miejsce wsadzasz drugi wałek. Ot, cała filozofia.
Ściągnij manual - tam masz budowę, element po elemencie.
To akurat wiem :) Chodzi mi o to czy będę musiał ściągać obudowę rozrządu i ustawiać rozrząd na znaki ale to raczej pytanie retoryczne.
Starstruck
29-11-11, 20:36
Tak na marginesie, to wałek Y7 ma chyba ostrzejszą krzywkę ssącą, a W3 wydechową.
musisz zdjac wsumie tylko gorna czesc oslony od paska i zdejmij poduszka od silnika i do sruby od rolki bezproblemowo dojdziesz :) no i oczywiscie ustaw znaki :) pozniej reg zaworow i ustawienie zaplonu i smigasz :)
no ma wieksza wydechowa az o 2mm :) no i ssace sa 2 rodzaje, 4 krzywki sa o wymiarze okolo 34,6 i 4 o wymiarze okolo 35,6 :)
Dzięki :) A co z zapłonem? Opóźniać? Przyspieszać? I o ile?
Zdobyłem taka informację co do ustawienia zapłonu przy wałku z W3:
Poluzować i przesunąć aparat zapłonowy maksymalnie w skrajny punkt, wtedy powinny spaść obroty; od tego położenia wracać do środka położenia aż obroty się ustabilizują i przyspieszyć 1-2mm. Co Wy na to?
cos niebardzo hehe lepiej ustawic na lampie zaplon. niemoglem nigdze znalesc wartosci zaplonu z d16w3 wiec ustawilem na 14 stopni :)
Karuzel, i jak, dobrze śmiga?
hehe nienarzekam :D chociaz mogloby byc lepiej.
Ogolnie tak dam Ci takie porownianie, ssak z6,4-2-1 ebayowy, przelot na seri srednicy, walek z y7 cofniety o 2stopnie i na hamowni wyszlo 114KM przy 6900. Gdy do tego setupy wrzucilem walek z W3 i ustawilem na 0 to na hamowni wyszlo 110KM. gdy do tego zestawu wlecial wydech z kwasiaka na 2 cale to moc wzrosla do 113,6KM przy 6900 jakos :)
No nic, wałek mam, zamontuje może w sobotę i zobaczę jak to będzie jeździć, mam nadzieję, że będzie oki.
I dzięki za info :)
Jak już założę wałek i mapki z y7 to podjadę na hamownię i zobaczę co tam się dzieje :D
Starstruck
02-12-11, 12:29
Najlepiej zrobisz, co prawda to swoje kosztuje, jak wystroisz silnik po zmianie tego wałka :).
Przymierzam się i do tego powoli :)
Żeby nie zakładać nowego tematu zapytam tutaj: jaka jest różnica pomiędzy wałkiem z d14z2 a tym z d16y7? Było by więcej mocy w d14 z wałkiem od y7? Pytam bo nie wiem czy opłaca się podchodzić do wymiany. Dziękuje z góry za odpowiedź
Sam wznios krzywek jest większy, więc zawór otworzy się głębiej, krzywki są ostrzejsze, zresztą Panie założę jutro i w niedzielę dam znać :)
a powiedz mi gdzie zdobyłeś takowy wałek bo chętnie też bym kupił takowy :)
Wystawiłem ogłoszenie w dziale kupię i po 15 minutach odezwał się do mnie chłopak z wałkiem od w3 :)
przelot na seri srednicy, walek z y7 cofniety o 2stopnie i na hamowni wyszlo 114KM przy 6900
Gdy do tego setupy wrzucilem walek z W3 i ustawilem na 0 to na hamowni wyszlo 110KM. gdy do tego zestawu wlecial wydech z kwasiaka na 2 cale to moc wzrosla do 113,6KM przy 6900 a gdzie tu mod :)?
silent powiem tak, jesli chcesz glosniejszy dolot do walek z y7 a jesli dracy ryja wydech to walek z w3 :)
przeczytaj uwaznie :) na jednym jest walek z y7 a na drugim walek z w3 a pozniej do walka w3 dolozone 2 cale na wydechu :)
ja jednak wolał bym głośniejszy wydech i więcej mocy :) ale z tego co czytam to więcej mocy wyszło ci na wałku z y7, na razie szukam jednego i drugiego ale nigdzie na forum czy też allegro niestety nie ma
moc jest podobna ale lepsza jazda tak na codzien jest na walku z y7, w3 idzie dopiero od pewnych obrotow wiec trzeba krecic autko :) napewno sie ktos odezwie :) ja mam walek z y7 i lezy sobie :)
Wałek już zamontowałem, wydech głośniejszy :D Obroty równe, nic nie strzela, wkręca się normalnie ale jakoś tak mam mieszane uczucia czy ta wymiana coś dała. Mimo dobrych obrotów udać się na ustawienie zapłonu na te 14 stopni? Może wtedy poprawi się dynamika?
dużo roboty z wymianą było?
Zdejmujesz pokrywę zaworów, górną osłonę rozrządu, ściągasz pasek, klawiaturę zaworów, wyciągasz wałek i składasz w odwrotnej kolejności, przyjemna robota ogólnie :)
kazik2_h9w3
04-12-11, 13:33
przyjemna robota ogólnie
Dająca dużo satysfakcji:)
Panowie, pomożecie mi z tym zapłonem? Bo nie wiem, czy ustawiać, czy zostawić...
kazik2_h9w3
04-12-11, 13:52
Myślę że warto ustawić
musisz ustawic :) wiec jedz gdzies na warsztat gdzie maja taka lampe to Ci ustawia :)
Jutro w ASO jestem umówiony na 20, więc tam mi ustawią :)
Jutro w ASO jestem umówiony
I jak wrażenia po ustawieniu zapłonu? Na ile Ci ustawili?
Chciałem na 14 stopni, ale była jakaś dupa, ustawiłem z powrotem na 12 stopni, wyregulowałem ponownie zawory i zapitala :D
MarianoItaliano
21-01-12, 21:04
A ja napisze z innym zagadnieniem. Mam u siebie w silniku D14A3 głowicę z wałkiem D16Y7 i powiem szczerze daje radę. Na oko widać, ze średnice zaworów w D16Y7 są większe niż w D14A3 i wałek ma wyższe krzywki. Ostatnio przeglądając manuala natknąłem się na tą oto ciekawą tabelkę
http://img837.imageshack.us/img837/6762/wakib.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/837/wakib.jpg/)
Teraz moje pytanie takie? Co jakbym włożył wałek od D15Z6? Tam nie ma VTECa z prawdziwego zdarzenia, są dwa rodzaje krzywek ssących i jedna wydechowa. Po wartościach widać, że wałek z D15Z6 ma dłuższe krzywki niż ten z D16Y7. Mało tego. Ma krzywki wyższe niż te z D16Y8 :O
Tak myślę, czy wałek z D15 podszedłby do mojej głowicy i czy by to jeździło :P Pytam z czystej ciekawości.
niebedzie pasowal walek od vitka bo krzywka vtecowa jest zalaczana cis oleju
Starstruck
22-01-12, 11:13
Nie będzie fizycznie pasował.
MarianoItaliano
22-01-12, 13:02
Czyli lepiej wsadzić wałek np od D16Y4/9. Ma jeszcze wyższe krzywki niż ten od D16Y7.
Starstruck
22-01-12, 13:28
One są minimalnie wyższe. Poza tym: wałek z Y4 to jest praktycznie nie do dostania. Zostaw jak jest. Ew. wałeczek z W3: ma delikatnie ostrzejsze krzywki wydechowe od Y7.
Mariano niezalozy walka od W3 :P bo wie jakie sa objawy i skutki po montazu go :)
Starstruck
22-01-12, 15:52
Z ciekawości: jakie?
MarianoItaliano
22-01-12, 16:44
Wydech drze modre niemiłosiernie na tym wałku :P Ja jak Karuzel ma 4-2-1, środkowy AWG, końcowy M-Tech i całość 2 cale, ale u mnie jest dużo ciszej. Jak jechałem Arka furą, to powyżej 5 tys łeb urywa :P Nie mówię, że u mnie jest niebiańska cisza, ale różnica jest dość znaczna.
Starstruck
22-01-12, 16:52
To przez tę ostrzejszą krzywkę wydechową :).
no wlasnie przez ta krzywke ;) ale bez przesady, niejest tak glosno w srodku :P
MarianoItaliano
22-01-12, 17:24
Może Ci się tak wydaje, bo przyzwyczajony jesteś. Ja mam porównanie do swojej ;) w każdym razie ciekawe jak będzie Twoja śmigać na głowicy całej z W3. Trzeba się wybrać na hamownię. Sam jestem ciekawy wykresu swojego silnika. Ja subiektywnie czułem po wymianie poprawę dynamiki w całym zakresie. Jednak wykres prawdę ci powie najlepiej :D
na hamownie pojade dopiero jak skoncze wszystkie mody silnika ;) a walek z W3 ma swoje plusy :), chociaz by taki ze na Nim wyszlo 114KM, a na walku z y7 cofnietym o 3 stopnie tez wyszlo 114KM :)
skolopendra
23-01-12, 16:48
a walek z W3 ma swoje plusy
pewnie do niego pasowało by mocniej doprężyć dół?
obecnie nadal mam glowice z a4 tylko splanowana o 0,6mm wiec troszke jest to doprezone. Gdy bede wrzucal ta od W3 to tez ja splanuje tylko niewiem czy tez 0,6 czy moze ciut wiecej. Tylko niechcialbym przesadzic i zeby zawory nie spotkaly sie z tlokami :/
skolopendra
23-01-12, 16:57
czyli w sumie 1,2?
nie nie, obecna glowica jest zjechana o 0,6, a bede montowal druga/inna glowice i tez chce ja splanowac o 0,6
skolopendra
23-01-12, 19:43
drugą
hm to może od razu w3 ?
no tak tak,mam glowice od W3 i czeka na montaz i jakas obrobke typu spasowanie kanalow jesli bedzie to potrzebne :)
skolopendra
23-01-12, 21:28
aparat,komputer i kabelek do v-tec ?
będzie?
Starstruck
23-01-12, 21:41
Ale W3 nie ma vitka.
A czy 1,0 mm da radę splanować tą głowicę ?
(bezpiecznie będzie?)
Starstruck
23-01-12, 22:19
Chyba dużo jak na raz 1,0 mm. A jak wyjdzie coś nie tak i znowu będzie trzeba ściągać?
no 1 mm to chyba tak max zeby bylo bezpiecznie,bo inaczej zawory moglyby sie spotkac z tlokami :)
Porównując kółka z wałków d16y7 i d16w3, to jak wiadomo z y7 ma przesunięcie o ok. pół zęba względem tego z w3, a te z w3 ma klin tak samo jak np. popularne PM3, tylko inaczej nabite znaki. Wychodzi z tego że różnica w wysokości bloku względem D14 w przypadku y7 jest przesunięta klinem na kółku, a w3 wpustem na wałku, dlatego tego drugiego nie ustawi się optymalnie w D14 na seryjnym kółku, bo będzie albo opóźniony albo przyspieszony o te pół zęba.
@Karuzel
Wychodzi na to że miałeś y7 cofnięty o 3 stopnie na regulowanym kółku i w3 cofnięty o jakieś 4,5 stopnia mimo kółka na 0 :) Zgaduję że w obu przypadkach wyszedł raczej słaby dół?
Wychodzi z tego że różnica w wysokości bloku względem D14...
wciąż nie mogę zrozumieć co do rzeczy ma wysokość bloku, czy ilość zębów na pasku?
Jeśli porównujemy względem D14 to liczy się tylko budowa wałka i kółka oraz znaków na kółku do ustawiania rozrządu.
Ilość zębów/całkowita długość paska nie ma nic do rzeczy, aby tylko dało się go napiąć. Chodzi o to że pasek rozrządu ma zęby i nie da się go założyć "bezstopniowo" tak jak pasek klinowy. Spróbuj wyobrazić sobie sytuację gdzie wał korbowy i wałek rozrządu ustawione są prawidłowo na znakach, odstępy między zębami paska wynoszą X, a odległość na pasku między punktami styczności do obu kółek powiedzmy 30X i wszystko gra. Teraz wyobraź sobie że blok jest niższy o połowę X i zęby na pasku nie trafiają w zagłębienia na jednym z kółek, zostaje tylko opóźnić lub przyspieszyć wałek o pół zęba. Jaśniej nie umiem :)
Teraz wyobraź sobie że blok jest niższy o połowę X i zęby na pasku nie trafiają w zagłębienia na jednym z kółek
Zapomniałem, że w civicu wałek rozrządu i kółko są połączone na klin, czyli ustawienie wałka rozrządu następuje poprzez ustawienie kółka według znaków GMP. Teraz już kapuję, dlaczego wysokość bloku ma zasadnicze znaczenie, bo jak napisałeś przy innej wysokości ząbek może nie trafić w dziurkę :D .
Do tej pory myślałem w kategorii Audi, gdzie wałek unieruchamia się specjalną linijką, a kółko rozrządu podczas ustawiania kręci się luźno. Dopiero po napięciu paska przykręcasz kółko do wałka. Czyli w moim Audi wysokość bloku nie ma znaczenia dla poprawnego ustawienia rozrządu.
PS.: z Niemiec do Japonii jednak kawał drogi :D .
@Mirasek na walku cofnietym z y7 byl slaby dol, a na W3 jest podobnie, zreszta wstawie wykresy z obu pomiarow -> http://img35.imageshack.us/img35/7835/hamownia.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/35/hamownia.jpg/) obecny wykres na walku z W3 , http://images37.fotosik.pl/358/7a8a63cca909af18m.jpg (http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/7a8a63cca909af18.html) i z koliem z Y7
Może ja ciężko kapujący dzisiaj jestem:
napisz proszę:
wykres numer 1 to wałek (???) kółko (???)
wykres numer 2 to wałek (???) kółko (???)
hehe no napisalem przeciez za wykresami :) ale ok :
pierwszy wykres - walek z y7, cofniete kolko, seria wydech
drugi wykres - walek z w3, kolko ustawione na 0, tylko tyle ze doszedl wydech na 2 cale, bo gdy byl walek z W3 i seria wydech to wyszlo 110KM
teraz lepiej? :)
W obu przypadkach przydało by się przesunąć odcinkę (wiem że w tych d14 to tylko łatwo napisać), bo moc zdecydowanie rośnie do samego końca na obu setup'ach i rev limiter ucina Ci potencjał. Przy odcince na 7k rpm spróbowałbym jednak nieco przyspieszyć wałek i pewnie powyżej 6,5k rpm moc zaczęła by spadać ale powinien poprawić się dół, co ogólnie wydaje mi się korzystniejsze. Chyba że już tak eksperymentowałeś?
na obecnym walku z W3 nic nie eksperymentowalem, czyli radzisz o ile go przyspieszyc i jak wtedy najlepiej zaplon ustawic?? walek z W3 jest troszke dziwny tzn ma krzywki ssace o 2 roznych rozmiarach i wydechowej wiekszej o 2mm od seryjnej. W czasie jazdy patrzac na obrotomierz od 5 tys jest odczuwalne duze lepsze wkrecanie sie.
Optymalne nastawy uzyskasz tylko regulując kółko i zapłon na hamowni, nie ma gotowego przepisu :) Po przyspieszeniu wałka o powiedzmy te 3-4 stopnie ogólnie możesz się spodziewać tego co napisałem wyżej, a wyprzedzenie zapłonu ustawiłbym jak książka pisze, powinno starczyć regulacji na aparacie przy małych korektach wałka.
a wyprzedzenie zapłonu ustawiłbym jak książka pisze, powinno starczyć regulacji na aparacie przy małych korektach wałka.
Tylko którym manualem się kierować: od D14 czy W3 ?
Od jakiego kąta wyprzedzenia zapłonu być zaczął ?
Jeśli się nie mylę to książkowe wyprzedzenie mają takie samo, chyba 16 +/-2, więc strobo na 0 jak ktoś ma regulowane i strzelać na znaki na kole pasowym, pierwsza kreska +2, trzecia -2 ale to chyba wiadomo :)
no wiem,ze takie zabawy to tylko na hamowni ;) d14 zapłon ma 12 +-2. Ale jak pierwsza kreska +2, na kole pasowym mamy 1 kreske, potem przerwa i 3 kreski, czyli jak wkoncu??
Motur się w lewo kręci i pierwsze są 3 kreski (czyli po kolei 14, 12, 10 stopni przed GMP) i potem pojedyncza GMP pierwszego cylindra.
Jak krowie na rowie
Dziekuję także za wyjasnienie
ahas,czyli co 2stopnie sa bo w wiekszosci aut co kreska to 5 stopni :) jak bede mial chwilke to przestawie kolko o 3 stopnie i zobaczymy jaki bedzie tego efekt.
koniecznie daj znać, też jestem żywo zainteresowany
Znaki na kółkach PM3 i P1J (z w3, klin w tym samym miejscu) wyglądają tak:
http://img269.imageshack.us/img269/1456/p1040645nr.jpg
Różnica ok. 4,5-5 stopni, co by wynikało także z twierdzenia Carnota licząc na podstawie średnicy kółka i różnicy wysokości bloku, gdzie cosinus kąta wychodzi ok. 0,9962 czyli 4,996 stopnia, bez uwzględnienia grubości uszczelki czy splanowania głowicy. To tak w teorii :)
Trzeba pamiętać że jakieś ekstremalne kręcenie kółkiem rozrządu, szczególnie przy mocno splanowanej głowicy i ostrzejszym wałku może się skończyć kolizyjnie, jednak w przypadku powracania do fabrycznego fazowania wałka na niższym bloku nie powinno być kłopotów.
A gdyby przestawić rozrząd o jeden ząbek do przodu?
Kółko rozrządu ma 38 zębów, czyli przestawienie o 1 ząbek oznacza wyprzedzenie o około 9,5 stopni. Skoro wałek W3 zamontowany do D14 na seryjnym kółku będzie się spóźniał o 4,5stopnia, to przestawiając rozrząd o 1 ząbek osiągniemy jego wyprzedzenie o około 5 stopni. Tyle, że to znowu jest teoria. Pytanie czy ktoś próbował np na hamowni wyprzedzać fazy rozrządu o 5 stopni i jaki to przynosi efekt ?
Poprosiłem Mirka o dodatkowe wyjaśnienie różnic między kółkami i wałkami w a4, y7, w3 i myślę, że jego wypowiedź warta jest zacytowania, bo temat do najłatwiejszych nie należy:
Kółko PM3 znajdziesz w wielu autach, z tego co wiem to także w d14a4 i dlatego do niego się tu odniosłem, względem kółka P1J które mam z d16w3 i które ma klin w tym samym miejscu (czyli samo w sobie nie zmienia fazowania wałka) ale ma inaczej nabite znaki - różnicę widać na fotce którą wrzuciłem do tematu. Wynika z tego że wpust na klin w wałku z w3 jest przesunięty do tyłu o te ~5 stopni względem seryjnego wałka z a4, przez co po założeniu wałka w3 do kółka z a4 będzie on opóźniony o tą wartość.
Żeby uzyskać fabryczne fazowanie trzeba przyspieszyć wałek o te ~5 stopni, czego nie zrobi się żadnym z powyższych kółek. Zostaje kółko regulowane lub kółko z d16y7/y8 które jak głosi internet mają przesunięty klin o ok. pół zęba czyli mniej więcej tyle ile trzeba w tym przypadku.
Dzisiaj dotarło do mnie kółko z Y7 (chyba, bo ma wybite tylko 1.6 - ale to nie ważne) i postanowiłem porównać je s kółkiem z W3, którego zdjęcie zamieścił Mirek. Kilka sprytnych ruchów w Photoshpie i mogę potwierdzić, że kółko z Y7 rzeczywiście ma klin wyprzedzony o ~5 stopni względem kółka z A4. Czyli tak jak napisał wcześniej Mirek po założeniu wałka W3 i kółka Y7 nie zmieni się fazowanie rozrządu :)
http://img543.imageshack.us/img543/8026/kkoy7.jpg
http://img513.imageshack.us/img513/6321/kkow3.jpg
PS.: mam nadzieję, że za prawa autorskie nie będziesz mnie ścigał ... :cool:
czyli mam opozniony ~5 stopni tak? no i teraz by sie wyjasnialo dlaczego odczuwalna jest taka roznica od 5 tys obrotow :)
no,a jak to bedzie po montazu glowicy od w3, tez bedzie taka roznica?
teoretycznie głowice A4, Y7, i W3 są takie same więc pewnie nic się nie zmieni.
Opóźnienie rozrządu o 5 stopni mogło spowodować większe doładowanie dynamiczne na wysokich obrotach i stąd Twoje odczucie poprawy przyspieszenia. Z drugiej zaś strony opóźnienie rozrządu może wyeliminować fazę współotwarcia zaworów w okolicy GMP tłoka - czyli gorsze "przewietrzanie" cylindra przy pośrednich obciążeniach.
Czyli jak, dorzucić kółko od Y7 do wałka W3? Co to da? :D
kółko od Y7 do wałka W3? Co to da ?
Prawidłowo ustawiony rozrząd: czyli w swoim silniku uzyskasz takie same fazy rozrządu jak fabryczne w silniku D16W3.
Marcel1 a na jakim kółku Ty zamontowałeś wałek od W3 ? Jeśli masz regulowane, to jak ustawiłeś ?
Napisz jeszcze jak z głośnością wydechu ?
Wałek od W3 zamontowałem na kółku od W3, zastanawiam się jakie będą zmiany w pracy silnika (pałerze :D) po zmianie kółka na to z Y7.
Wydech, 4-2-1, pełny przelot 2'', brat katalizatora, końcowy Apexi N1 i nawet znośnie :) Podczas jazdy przy prędkości obrotowej równej 2000rpm cisza jak makiem zasiał, jakby seria. Ale 5 osób i pod górkę... masakra, łeb urywa :D To samo przy hamowaniu silnikiem od czerwonego pola w dół, a dokładniej od jakichś 4500rpm do 3000rpm. Dla osób wrażliwych nie polecam, w dupowozie też może męczyć, chociaż ja dziennie robię po 60km średnio i mi to nie przeszkadza :) Jeżeli masz jakieś pytania to wal śmiało :)
uprzedzalem,ze na walku z w3 bedzie glosno. Ja gdy po zamontowaniu walka wyjechalem na miasto i tak sie zastanawialem czy gdzies wydech niezrobil Mi sie dziurawy bo jakos tak glosno sie zrobilo :D
Wydech, pełny przelot 2'', brat katalizatora, końcowy Apexi N1 i nawet znośnie :) Podczas jazdy przy prędkości obrotowej równej 2000rpm cisza jak makiem zasiał, jakby seria. Ale 5 osób i pod górkę... masakra, łeb urywa :D To samo przy hamowaniu silnikiem od czerwonego pola w dół, a dokładniej od jakichś 4500rpm do 3000rpm.
A jak jest podczas przyspieszania, np: 2000 rpm, gaz w podłogę i do odcinki?
Może to przelotowy wydech wzmacnia efekt głośności wałka?
Karuzel, jaki masz wydech u siebie?
Wałek od W3 zamontowałem na kółku od W3, zastanawiam się jakie będą zmiany w pracy silnika (pałerze :D) po zmianie kółka na to z Y7.
Daj znać, ja niedługo montuję.
ja mam 4-2-1, catconvereter,srodkowy awg,koncowy mtech oem look przelot i calosc na 2 cale z kwasiaka :). ja u Siebie mam kolko z a4 i jest tak,ze najwiekszy power i odczucia i dzwiek jest gdy przekroczy 5 tys obrotow.
skolopendra
10-03-12, 14:00
ze najwiekszy power i odczucia i dzwiek jest gdy przekroczy 5 tys obrotow.
załóż porządny komorowy , dół się poprawi s góra wcale nie musi ucierpieć
porzadny komorowy tzn jaki masz na mysli ?? ogolnie to odczucie jest przez to ustawienie walka,ze jest cofniety i faza sie cofnela takto, narazie niemam kiedy przestawic tego tzn przyspieszyc .
Dzisiaj wsadziłem wałek W3 + kółko Y7 !!!
Wrażenia pozytywne, potwierdzam opinię Marcela1, że poprawiła się elastyczność i kultura pracy na niskich i bardzo niskich obrotach. Autem można ruszać przy 1 - 1,5 tyś obr, a przyspieszać przy 1,5 - 2 tyś i silnik się nie dławi. Wysokich obrotów nie sprawdzałem, bo wałek na razie na dotarciu.
Jeżeli chodzi o głośność, to też potwierdzam - jest głośniej, ale bez przesady. Wydech mam przelotowy z pozostawionym katem i dorobionym własnoręcznie silencerem o średnicy wylotu spalin 38mm (tyle co seria w 1,4). Myślę, że głośność tego wałka jednak zależy od konstrukcji wydechu. Mimo, że przelotowy nie powinien on być za bardzo rozprężony. Jak pisze Grabowski średnica wylotu spalin = średnica pojedynczej rury kolektora ssącego. Albo (za sugestią Skolopendry) komorowy na końcu.
Na razie ustawiłem luzy zaworowe na 0,25 / 0,30 mm (tak na dotarcie na dzień lub dwa) i wkrótce pojadę ustawić zapłon. Potem oczywiście luzy wrócą do normy.
Znalazłem tutaj ważną informację:
Czy zna ktoś kąt wyprzedzenia zapłonu dla silnika D16W3?
12o +/-2o
Czyli tak jak w D14Z4?
tak
No więc pierwszy mod już za sobą, ufff
bo wałek na razie na dotarciu. Co ty nowy wałek kupiłeś ?
Co ty nowy wałek kupiłeś ?
wałek używka, ale niech się ułoży :p
Ułożył się przy odpalaniu :)
Po zamontowaniu śruby regulujące luzy zaworowe wykręciłem na maksa (co mogło odpowiadać luzom zaworowym rzędu 1,0mm), odpiąłem przewody od wtrysków i jakieś 30 sekund kręciłem rozrusznikiem - żeby się ułożył.
Wcześniej chyba z pięć razy sprawdzałem czy rozrząd dobrze ustawiony.
Mogę teraz potwierdzić wcześniejszą dyskusję: po założeniu kółka Y7 wszystkie znaki rozrządu idealnie pasują.
głowice A4, Y7, i W3 są takie same
Czapka d16w3 jest inna, taka jak d14z4 tylko ma inny wałek, gdzieś było na ten temat, założona na dole d14a4 czy d14z2 podbije stopień sprężania. Angole 5d to wbrew pozorom zupełnie inna bajka :)
mam nadzieję, że za prawa autorskie nie będziesz mnie ścigał
Bez przesady :)
to chcac splanowac glowice z w3 to ile tak by mozna,zeby nieprzesadzic i oby sie stukowe niepojawilo ??
u mnie na tym walku i kolko z a4 tez mozna ruszac z niskich obrotow i silnik sie niedlawi ale to tez bedzie roznica bo ja mam lekki zamach i skrzynie z 4,4 ;).
a co do wydechu, to pioootr jakbys wywalil kata to wtedy mialbys glosny wydech przez ta krzywke w walku ;) ale polecacie komorowy na koncu? nieprzymulili auta zbytnio?
Musisz zdjąć głowicę i zrobić test z plastelinką:
http://www.d-series.org/forums/engine-building/140988-pm3-piston-d16-nonvtec-4.html
(patrz zdjęcia pod koniec strony)
Na tej podstawie dokładnie (=bezpiecznie) obliczysz grubość planowania i grubość uszczelki.
Ułożył się przy odpalaniu
Dokładnie. To nie wał korbowy, żeby działały na niego wieloosiowe siły :)
Byłem dzisiaj ustawić zapłon.
Pisałem wcześniej, że wałek W3 ma inaczej wykonane nacięcie na aparat zapłonowy - bardziej wyprzedza zapłon po zamontowaniu do głowicy i aparatu D14Z2. Gdy wczoraj przykręciłem aparat zapłonowy w poprzednie położenie silnik na wolnych obrotach co 1-2 sekundy tak sobie purkał (jakby wypadały mu zapłony). Przestawiłem aparat zapłonowy na czuja do przodu aż purkanie ustało i jeszcze może z 1mm. Dzisiaj u mechanika okazało się, że czuja mam dobrego, bo zapłon był ustawiony na 16' przed GMP. Po przestawieniu aparatu zapłonowego maksymalnie do przodu uzyskaliśmy na stroboskopie ustawienie zapłonu na 13' przed GMP - czyli OK!
I to właściwie jest gotowa i prosta recepta dla innych:
wałek W3 + kółko Y7 + głowica Z2 + aparat Z2 na maksa do przodu = zapłon -13'
I to właściwie jest gotowa i prosta recepta dla innych:
wałek W3 + kółko Y7 + głowica Z2 + aparat Z2 na maksa do przodu = zapłon -13'
A czy głowica Z2 różni się czymś od Z4? Bo myślę o takim wałku i kółku u siebie ale mam D14Z4.
A czy głowica Z2 różni się czymś od Z4?
Raczej tak.
Czapka d16w3 jest inna, taka jak d14z4 tylko ma inny wałek, gdzieś było na ten temat, założona na dole d14a4 czy d14z2 podbije stopień sprężania.
Pytanie tylko, czy aparat zapłonowy lub jego mocowanie w Z2 i Z4 są takie same.
Po zmianie wałka ustaw aparat zapłonowy maksymalnie do przodu, ale dla spokojnego sumienia powinieneś i tak sprawdzić zapłon na lampie.
To w takim razie czy taki zestaw podpasuje pod Z4 i da się to wszystko dobrze ustawić?
To jest pytanie do autora, ale chyba tak:
http://www.civicklub.pl/fi/__vbb/showthread.php?104127-D14Z4-by-Marcel
Przestawiłem dzisiaj zapłon trochę tyłu. Trochę czyli pomiędzy znaki, które sobie zrobiłem na -13 i -16 stopni. No i pięknie ładnie silniczek zaczął stukać. Szczególnie na 3 biegu zakres koło 3 tyś obrotów, pedał gazu wciśnięty do połowy - pojawiał się charakterystyczny metaliczny dźwięk spalania stukowego. Tak więc przestawiłem z powrotem aparat zapłonowy na maksa do przodu (czyli na -13 stopni) i metaliczny dźwięk znikł. Potwierdzić mogę tym samym, że -16 stopni to zbyt duże wyprzedzenie zapłonu jak na ten silnik (D16W3 także).
Panowie, zapłon w Z4 i W3 ustawiamy na 12 stopni, tak podaje fabryka :) I wszystko ładnie gra. Tak nawiasem, oglądałem wczoraj na yt przyspieszenie seryjnego d14z4, zero polotu, zero :D
Jak się okazało, na trzecim biegu można już jechać od 20km/h :D Spalanie nie wzrasta, pomimo modyfikacji silnika (nie mówię już tylko o wałku), ostatnio 6l/100km :)
na trzecim biegu można już jechać od 20km/h
Tego jeszcze nie sprawdzałem ... ale silnik fajnie zrywny się zrobił i ładnie się wkręca.
panowie zastanawiam sie żeby założyć wałek w3 do głowcy d16y7 na bloku d15, czytałem cały wasz temat, ale powiedzcie mi ogólnie, w paru słowach czy jest to opłacalny mod, i czy efekt jest na plus??
czy np tylko góra lepsza a dół gorszy??
czy gora lepsza czy dol to zalezy jak sobie go ustawisz ;)
powiedzmy tak jak seryjnie powinien być.
U mnie góra jest porównywalna do serii, może ciut lepsza, ale dól jest przepiękny, nie jeździłem bardziej elastycznym autkiem :) Efekt jest na plus, minusów żadnych nie zauważyłem, kupować, zakładać i śmigać :)
no dobrze marcel , ale ty masz d14, a ja d15 + głowica y7, i nie wiem czy u mnie by to coś dało....:/
i nie wiem czy u mnie by to coś dało
Głowica d16y7 zamontowana na bloku d15 to już jest bardzo dobry mod sam w sobie. Jeśli wymienisz wałek Y7 na W3 różnica będzie subletna. Możesz ją zauważyć, porównując wystrojone auto na wałku Y7 z wystrojonym autem na wałku W3. Jeżeli tylko podmienisz sam wałek a nie masz lub nie będziesz miał wystrojonego ECU to idę o zakład o dobrego whiskacza, że nie zauważysz różnicy.
Wałek W3 to świetny mod do seryjnego D14.
a czemu mod do seryjnego d14? moje niejest seryjne a roznica jest odczuwalna, wieksza niz na walku z y7
Pytanie trochę z innej beczki:
Jakie świece zapłonowe należy zastosować w D14 z wałkiem W3 ???
D14A4 ---> świeca BKR6E-11
D14Z2 ---> świeca ZFR5J-11
D14Z4 ---> świeca ZFR5F-11
D16W3 --> świeca ZFR5F-11
(dane wg wyszukiwarki NGK)
skolopendra
24-03-12, 14:40
Jakie świece zapłonowe należy zastosować w D14
takie same jak w serii
Ja mam takie same i jest ok. Najnowsze wieści: 4 bieg i 30km/h też daje radę :D
Starstruck
25-03-12, 22:51
Ja mam takie same i jest ok. Najnowsze wieści: 4 bieg i 30km/h też daje radę :D
Ciekawe jak długo :p.
To dobre pytanie, bo mimo że MB2 ma w serii najkrótsze fd i krótką czwórkę to jednak nie wróżę żywotności taką jazdą ani panewkom ani łożyskom w skrzyni.
Podsumowujac - walek z W3 i kolko z Y7 daje lepsza elastycznosc, poprawia troche gore ale okupione jest to halasem (wydech)?
kazik2_h9w3
26-03-12, 19:55
nie wróżę żywotności taką jazdą ani panewkom
Taaa te panewki
Podobno, jeżeli jeździ się delikatnie to moożna :D Ale to tylko taki test :) Biegi zmieniam najbiedniej przy 2500rpm :)
Takie pytanie, może niekoniecznie związane z tematem:
przy dokonanych modyfikacjach, tj. kolektor 4-2-1, ssący 42mm (seria), wkładka simota, pełny przelot 2", kat out, wałek i kółko z W3, jakiej mocy można się spodziewać w moim Z4? Wiem, że tak można sobie gdybać, ale może ktoś robił podobne modyfikacje i może przybliżyć jakąś wartość :)
skolopendra
09-04-12, 16:34
i może przybliżyć jakąś wartość
mooże 105km
MarianoItaliano na wałku Y7 i ssaku B7 wydusił 111KM
http://www.civicklub.pl/forum/showthread.php?88146-EJ9-by-MarianoItaliano
A czy jeździ już może jakieś D14 wystrojone na wałku W3 ?
ja na walku z y7 i ssaku z6 114KM i walek w3 ssak z6 tez 114KM ;)
poszedlem za Wasza rada i przestawilem kolko o okolo 3 stopnie i hmmm na gorze to kopniecie przy 5 tys nadal jest a w dole jakos roznicy niepoczulem ani nic na plus
to w koncu ktory walek bardziej polecacie? Y7 czy W3? :confused: Bo cichszy tlumik jednak ma swoje plusy :p
cichszy tlumik bedzie przy y7
To wywnioskowalem, ale do tej pory pisaliscie ze W3 jest lepszy (nie wchodzac w szczegoly). A teraz nagle 2 osoby maja ten sam wynik na obu. A walek z Y7 chyba latwiej jest dostac w sumie. Glosno mysle - zeby nie bylo:)
Na razie jasnej odpowiedzi na Twoje pytanie nie ma, bo chyba nikt nie stroił D14 pod te wałki, no może z wyjątkiem H4WK, który napisał w swoim temacie taki ranking: Y7 < W3 < GMS.
Z tą głośnością to trochę przesada, wydaje mi się, że większość użytkowników D14 pakuje do swoich aut przewymiarowane wydechy i stąd ta nadmierna głośność po zmianie wałka. Ja założyłem do swojego przelotowego wydechu home made silencer z otworem o średnicy 38mm (tyle co seryjna końcówka tłumika D14) i różnica w głośności między wałkiem Z2 a W3 jest minimalna.
Bez strojenia roznicy nie uswiadcze? Jak tak to biore to co mi wpadnie pierwsze w rece. Bo stroic na 99% nie bede, szkoda pieniedzy, wrzuce zeby auto ten sezon dalo troche funu a potem D16...
To jeszcze takie pytanie techniczne - rozrzad i tak musze wymienic zaraz, ale przy zmianie walka zmienia sie walek i kolko rozrzadu, dobrze widzialem? Ma to jakis wplyw na czesci (rozrzad) ktore musze kupic zeby pasowal normalnie? Czy nie ma roznicy?
a wlasnie,ze nikt nieprzesadza z glosnascia. jezdzilem walku z y7 i mialem cisze, po wlozeniu w3 auto zrobilo sie glosniejsze,poczatkowo myslalem,ze mam dziurawy wydech ale jak sie okazalo to wina walka. Obecnie walek przyspieszylem o okolo 3stopni i wydech sie min cichszy zrobil
przy zmianie walka zmienia sie walek i kolko rozrzadu, dobrze widziałem
Można ale musu nie ma. Jeżeli w przyszłości wykorzystasz do D16 to kup regulowane kółko rozrządu.
Ma to jakis wplyw na czesci (rozrzad) ktore musze kupic zeby pasowal normalnie
Kupuj jak do serii.
Obecnie walek przyspieszylem o okolo 3stopni i wydech sie min cichszy zrobil
Może tu jest pies pogrzebany
Można ale musu nie ma. Jeżeli w przyszłości wykorzystasz do D16 to kup regulowane kółko rozrządu.
To po co w ogole wkladac kolko z Y7? Ma to wplyw na cos? W sumie regulowane kolka robia roznice, wiec w sumie na logike inne kolo = inne ustawienie wiec niby powinno. Ale mod malym kosztem chcialem zrobic bo sam walek drogi nie jest a regulowany vision to 200zl. 150 jak uzywke sie trafi.
przy walku z y7 zostawiasz kolko z a4, przy walku z w3 kolko z w3.
tylko ja mam walek w3 i kolko reg zrobione z ori a4 czyli cofniety walek na nim i wydech glosny, poszedlem za Wasza rada i przestawilem lekko do przodu i min ciszej,czyli mam obecnie tak samo ustawione jak na kolku z w3 ;)
przy walku z y7 zostawiasz kolko z a4, przy walku z w3 kolko z w3.
Karuzel przeczytaj jeszcze raz posty 75 - 77 i obejrzyj zdjęcia tam zamieszczone - kółka a4 i w3 niczym się nie różnią. Mirasek wyraźnie napisał, że prawidłowe fazowanie rozrządu daje tylko kombinacja wałka W3 i kółka Y7 (lub kółko regulowane wyprzedzone o 4,5 stopnia) ... czyli dalej Ci się spóźnia ... :p
Odpowiadając koledze nyndz: jeżeli chcesz zrobić łatwy i tani mod swojego D14 to polecam wałek Y7 (do kupienia za 50zł) oraz kolektor ssący B7 (do kupienia też za 50zł). Wałek zamontuj na seryjnym kółku.
aaa no wlasnie mi sie pomylily kolka w3 z y7 ;). no mam ustawione mniej wiecej 3-4 stopnie wiec az tak duzej roznicy byc niepowinno, napewno odczuwalna jest gora slabsza, chociaz pokombinuje z podlaniem paliwem, bo od ponad roku lezy mi ten swiniak co zastec robi pod a4 i niemam kiedy go zalozyc ;)
Odpowiadając koledze nyndz: jeżeli chcesz zrobić łatwy i tani mod swojego D14 to polecam wałek Y7 (do kupienia za 50zł) oraz kolektor ssący B7 (do kupienia też za 50zł). Wałek zamontuj na seryjnym kółku.
Wlasnie o to mi chodzi:) Ssaka bede pojutrze mial juz zalozonego, albo z D15B7 albo D16Z6 - wreszcie wydech sie odblokuje bo reszta jest juz zrobiona. Zastanawiam sie skad ten walek wytrzasnac, macie jakis sprawdzony pomysl? Bede musial tygryska zapytac bo dzis zapomnialem.
no mam ustawione mniej wiecej 3-4 stopnie wiec az tak duzej roznicy byc niepowinno
i to się zgadza
Ssaka bede pojutrze mial juz zalozonego, albo z D15B7 albo D16Z6
nie przeginaj za bardzo, ssak Z6 + wałek Y7 = mocno ubogi AFR na maks bucie
zapytaj:
http://www.civicklub.pl/forum/showthread.php?138511-(-)-silnik-d16y7-cz%EA%B6ci-civic-6gen-(-)
czyli sugerujesz tego od D15 albo sam ssak z D16 bez walka z Y7? Jakie to moze miec konsekwencje?
Jak wsadzisz z b7 i ten wałek też będzie AFR z dupy. akurat w przypadku D14 różnica miedzy b7 a z6 dupy nie urywa i podobne ilosci tlenu silnik dostaje.
to tylko d14
Już nie wspomnę o tym, że dla mnie w ogóle zabawy z wałkiem bez strojenia to tylko takie półśrodki a dosadniej mówiąc to nawet zakrawa to o druciarstwo, bo albo robimy coś dobrze aby grało w 100% albo wydawanie kasy na to nie ma sensu. I nie dotyczy to pierdół a rzeczy właśnie dość istotnych jak kolektor ssący czy walek.
Sam jezdziles na D15B7 bez stojenia wiec wasc mi tu nie piernicz <3
Nie do konca zrozumiales albo ja zle napisalem.
O strojeniu mowilem w przypadku WAŁKA lub WAŁKA + SSAKA.
Sam ssak tragedii nie robi szczególnie w d14 i jeździć można natomiast chyba nie odważyłbym sie jeździć powyżej 4tys w np B serii ze zmienionym ssakiem na coś konkretnego
Okay, to sie wyjasnilo w koncu:) To ja ponawiam pytanie, skoro przy ssacym B7/Z6 i walku Y7 ubogo bedzie to AFR bedzie rosl, ale pytanie czy do takich wartosci ze naprawde bedzie to niebiespieczne dla silnika? Pioootr?
Sądzę, że po wymianie wałka Y7 i ssaka B7 będziesz miał na max bucie AFR 14-15, sam oceń, czy to bezpiecznie czy nie.
(poszukaj, był gdzieś na forum wykres z hamowni)
No dobra koniec tego śmiecenia o ssakach i afr, to jest temat o wałku W3 !
MarianoItaliano
11-04-12, 23:01
Wrzucę wykresik z hamowni ja to było u mnie. Wałek D16Y7 z seryjnym kółkiem D14A3, ssący D15B7 i przelot 2 cale
http://imageshack.us/photo/my-images/215/tnp1010121.jpg/
Auto zaczynało "jechać" od 4-4,5 tys. Teraz obecnie mam wsadzoną całą głowicę od D16Y7 splanowaną o 0.3 mm. Auto po tym zabiegu stało się bardziej elastyczne i jakby mocniejsze w całym zakresie obrotów. Jednak ten "but" przeniósł się ciutkę wyżej, bo do 5 tys.
Różnic między moim a Karuzela autem jest taka, że u niego znacznie głośniej wydech pracuje oraz jak stawaliśmy na kresce, to przez cały zakres obrotów szliśmy równo. Dopiero w okolicach 7 tys zaczynał mnie wyprzedzać delikatnie.
Po wsadzeniu u mnie głowicy nie stawaliśmy jeszcze na kreskę. Z tego, co mi wiadomo Karuzel chciał wkładać całą głowicę od D16W3. Wtedy można porównać "face to face" oba setupy z W3 i Y7. Zanim Arek wrzucił lekki zamach, to setupy były bardzo podobne, więc wynik mógłby być w miarę miarodajny i odpowiedzieć który wałek jest lepszy.
tylko dodaj Przemku,ze wtedy mialem zjechane sprzeglo totalnie ;P,a Twoje bylo w duzo lepszej kondycji w porownaniu do mojego ;)
co do tego "buta", to w moim przypadku czy to walek y7 czy w3 na kolko z a4 czy w3 i przestawione do przodu o okolo 4 stopnie to ten but jest caly czas niezmiennie okolo 4700.
a teraz mam troszke wiekszy problem, jadac dzis do ldz stalo sie cos takiego, ze w pewnym momencie lewarek od biegow zrobil sie mega goracy,tak samo tunel ten dookola niego jak i podloga, na tej puleczce przed lewarkiem lezal tel i obudowa zrobila sie mega ciepla, stalo sie to pierwszy raz i co ciekawsze ,po tym jak przestawilem walek o 4stopnie do przodu :/ i troche Mnie to zmartwilo bo takto do tej pory nic sie takiego nigdy niedzialo. ktos ma jakis pomysl co moze byc powodem??
Przyspieszyłeś zapłon? No to był deton, miałeś stukowe z powodu zbyt szybkiego zapłonu ZBYT UBOGIEJ MIESZANKI i EGT poszło w góóórę !
Cofnij zanim pożegnasz się z silnikiem a tłoki będziesz mógł oglądać w misce olejowej
no wiadomo ze ruszajac kolko to i zaplon trzeba ruszyc. obecnie zaplon jest na 13 stopni ustawiony wiec niebylo stukowego.
wgl to przestawialem kolko i zaplon w sob, w ndz zrobilem trase 70km i tego niebylo, w pon rowniez 70km i tez niebylo, dopiero dzis takie cuda sie wydarzyly :/. jutro wracam do poprzedniego ustawienia
Skoro przestawiłeś kółko o 3 stopnie do przodu a nie ruszyłeś aparatu zapłonowego to otrzymałeś zapłon na 16 stopni. U mnie przy takim ustawieniu przy każdym mocniejszym wciśnięciu pedału gazu w okolicach 3000 rpm wyraźnie było słychać metaliczny dźwięk spalania stukowego (jakby ktoś chodził po folii bąbeklowej lub rozsypywał szpilki na blachę). Ustaw swoje regulowane kółko na +4,5 stopnia i jedź ustawić zapłon na lampę na 12 stopni przed GMP tłoka. Wtedy otrzymasz miarodajne porównanie, co znosi zmiana fazowania rozrządu.
wyraznie napisalem,ze ruszylem kolko i RUSZYLEM zaplon na okolo 13 stopni :) czytajcie dokladnie posty :P. i faktycznie po przestawieniu kolka i ustawianiu zaplonu to odrazu bylo 16 stopni i przestawilem na 13.
no wlasnie zaraz przestawiam kolko na to jak bylo,i zaplon tak jak bylo wczesniej i tak zostawiam, bo niewidze zadnej roznicy po przestawieniu kolko.
no jade jade ustawic zaplon do Siebie do warsztatu ;) .
wiem co znosi zmiana faz bo testowalem wczesniej na walku z y7 ;) i wlasnie po taki testowaniu uzyskalem 114KM.
ale Mnie ciekawi skad tak goracy wydech, fakt jest z kwasiaka ale mam go od sierpnia zeszlego roku i nigdy czegos takiego niebylo.
wyraznie napisalem,ze ruszylem kolko i RUSZYLEM zaplon na okolo 13 stopni czytajcie dokladnie posty i faktycznie po przestawieniu kolka i ustawianiu zaplonu to odrazu bylo 16 stopni i przestawilem na 13.
OK
może przyczyna jest inna niezależna od wałka, sprawdzałeś kody błędów ?
gdyby jakis czujnik nawalil i bylaby przerwa w nim czy cos to by sie check zapalil, carmanem sprawdzalem parametry i wszystko smiga jak nalezy. Wina byla w tym ustawieniu walka, wrocilem na ustawienie 0, zaplon na 13 stopni i troszke pojezdzilem i wszystko wrocilo do normy, rzeklbym nawet,ze auto duzo lepiej jezdzi na ustawieniu walka 0 :)
dobrze rozumiem, że przy D14Z2 i wałku Y7 zostawiamy seryjne koło rozrządu ?
MarianoItaliano
24-04-12, 19:08
Bardzo dobrze rozumiesz :)
pięknie :)
Ile warto zapłacić za taki wałeczek ? (Y7)
wałek d16y7 - od 50 zł (+ 20-30 zł kółko)
Wałeczek kuiony. Czy coś powinnienem jeszcze wymienić podczas podmianki wałka ? Jakieś uszczelki itd. czy po prostu zamieniam wałki i składam wszystko do kupy po wcześniejszym ustawieniu rozrządu tak jak trzeba
skolopendra
29-04-12, 13:51
Czy coś powinnienem jeszcze wymienić podczas podmianki wałka ?
nie
Jakieś uszczelki itd.
Jeśli nie miałeś wycieku oleju na wałku od strony aparatu zapłonowego lub kółka - to nowe uszczelniacze nie będą potrzebne
wiecie może jaka uszczelka jest właśnie od strony aparatu zapłonowego bo mam wyciek a nie chciał bym uziemić auta na kilka dni a tak bym od razu kupił i wymienił
odkręć aparat zapłonowy, to zejdzie Ci uszczelka razem z nim, głowicy ani wałka nie musisz nawet ruszać
http://img10.allegroimg.pl/photos/oryginal/22/45/06/60/2245066073
(zaznacz wcześniej położenie aparatu punktakiem)
a u mnie po wałku i 4-2-1 tyle wyszło :
http://imageshack.us/photo/my-images/403/honda2h.jpg/
wczesniej po wydechu było 98KM, wiec przyrost jest zadowalający :))
a u mnie po wałku
ale po jakim wałku?
W swoim temacie napisałeś, że wałek Y7
MarianoItaliano
03-05-12, 12:17
Coś jakoś mi się w ten wynik nie chce zbytnio wierzyć. U mnie po kolektorze ssącym z D15B7, wydechowym z D16Z6, wałku D16Y7, wydechy 2" na dwóch przelotowych tłumikach wydmuchała 111 KM i 129 Nm.
http://img215.imageshack.us/img215/14/tnp1010121.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/215/tnp1010121.jpg/)
ulaaa cos przesadzony ten wynik ;) co to za hamownia byla?
MarianoItaliano
03-05-12, 12:23
ulaaa cos przesadzony ten wynik ;) co to za hamownia byla?
Dokładnie tak samo pomyślałem :P Bo mi się coś wydaje, że aż tak zjechanego silnika nie mam, żeby była taka różnica.
wałek d16y7
hamownia:
z tej firmy facet miał u siebie http://www.dynoproject.pl/pl,strona_glowna.html
ogolnie zakład ogarniety, wyniki powtarzalne. sporo wyszło, jak bedzie okazja to zmierze jeszcze raz na innej.
a hamowane w tym zakładzie : http://jurczakautosport.pl/oferta
no jedz i sprawdz na innej hamowni.
przejrzyj temat Spycha,MarianoItaliano i moj, tam masz dane i wykresy z hamowni i wszyscy robilismy pomiary w tym semym miejscu ;)
To napiszę kolejna porcję wrażeń z jazdy na wałku W3, tym razem negatywnych.
Ostatnio auto jeździ wyłącznie na benzynie (LPG buduję od nowa) i wciąż pojawia się spalanie stukowe. Zazwyczaj między 2 - 3 tyś obrotów, podczas gdy wcisnę pedał gazu do połowy. Słychać wtedy charakterystyczny dźwięk rozsypanych szpilek. Dzisiaj powiększyłem otwory na aparacie zapłonowym i przestawiłem zapłon na ~ 10'. Niestety nic to nie zmieniło. Mam zrobione znaki na aparacie zapłonowym (wg lampy) na 16, 13, 10 stopni, ale na każdym z tych ustawień jadąc na Pb występuje stuk. Zanim zdemontowałem LPG spalanie stukowe było słychać tylko na 16'.
Przypomniałem sobie jak Karuzel pisał kiedyś, że gdy przestawił u siebie regulowane kółko rozrządu, tak jak kółko Y7, to zauważył, że bardziej wydech się nagrzewał. Pomyślałem sobie, że może spróbuję podmienić aktualnie zamontowane kółko Y7 na seryjne d14, ustawię zapłon jak Pan Bóg przykazał i wtedy zobaczę....
no zobacz wtedy co bedzie grane, bo nawet jezdzac teraz widze ze tunel jest o wiele chlodniejszy niz na tym ustawieniu ;)
Na co dzień autem jeździ moja żona więc rzadko kiedy wciska gaz do połowy, co wywołuje stukanie :p
teraz widze ze tunel jest o wiele chlodniejszy
Zdjąłem dzisiaj plastiki tunelu środkowego i rzeczywiście podłoga jakaś ciepła była. Normalnie z pracy jechałem, bez pałowania auta, tylko klima i trochę korki na mieście.
Zauważyłem, że spalanie stukowe słychać tylko na mocno rozgrzanym silniku (kiedy zaczynają włączać się wentylatory). Gdy rano jechałem do roboty było ok.
Okej. To ja też mam pytanie do was mających to juz za sobą. Mogę mieć wałek Y7,ale bez kółka. Mógłbym założyć wałek Y7 z kółkiem D14? Zależy mi na dodaniu trochę wigoru.
MarianoItaliano
01-06-12, 19:33
Parę stron wcześniej było o tym napisane ;) Ja z wałkiem Y7 i kółkiem D14 jeździłem trochę czasu. Wykresik z hamowni masz w moim temacie (link w sygnaturze).
Różne konfiguracje wałków i kółek są możliwe:
- ja mam wałek W3 + kółko Y7
- MarianoItaliano: wałek Y7 + kółko D14
- Karuzel: wałek W3 + kółko D14 (tzn kółko ma regulowane, ale ustawione tak jak ori D14)
Jeśli nie zamierzasz stroić auta, to na 99% nie będzie to miało znaczenia.
MarianoItaliano
01-06-12, 19:46
Teraz już mam całą głowicę od Y7 ;) W każdym razie wałek to dobry i w miarę tani modzik, a auto robi się żwawsze.
pioootr zle piszesz bo ja mam walek w3 i kolko regulowane zrobione na bazie ori z d14
Jak objawia się spalanie stukowe? Teraz tak przeczytałem że może występować a nie wiem jak je poznać, mam u siebie wałek od d16w3 a kółko y7
charakterystyczny dźwięk, przypominający odgłos spadających szpilek na metalową płytę
jasny nalotem na elektrodach świec, pomimo ich prawidłowej ciepłoty
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=kBWXxWD7g30
Słychać, gdy kierowca dodaje gazu: 27-28sec, 32-33sec, 39-40sec.
U mnie ten dźwięk jest bardziej metaliczny występuje w trakcie jazdy przy mocno rozgrzanym silniku, przy 2-3k rpm i pedale gazu wciśniętym do połowy.
Ja na szczęście tak nie mam tylko mam ostatnio problem z za niskimi obrotami na jałowym np jak dojeżdżam do świateł to mam wrażenie że zaraz mi zgaśnie ale trzyma stabilnie ok 500 obrotów. Co to może być? Bo krokowy raczej nie bo wtedy by obroty pływały a stoją równo...
12 stopni na ciepłym, po złożeniu i regulacji wszystko było ok tylko po czasie teraz mu odbija bo i mocy nie ma takiej jak na początku. Może to być faktycznie wina ustawienia zapłonu?
po złożeniu i regulacji
Regulowałeś na lampę stroboskopową?
Jaki masz aparat zapłonowy, ori D14Z2 ?
Regulowalem na skaner wpinany pod obd, aparat mam od d14z2. Sprawdzić zapłon lampa?
Wysyłane z mojego HTC Incredible S za pomocą Tapatalk 2
Regulowalem na skaner wpinany pod obd
:confused:
a co to takiego ?
aparat mam od d14z2
więc ustaw go na maksa do przodu (czyli opóźnij zapłon), takie ustawienie daje na lampie 13' przed GMP.
Ja rozpiłowałem nawet otwory w aparacie zapłonowym aby móc opóźnić zapłon do 10' przed GMP.
czyli jak stoję przed maską to muszę przesunąć go w stronę grodzi czy do siebie? Aktualnie jest na środku tej regulacji
Silnik kręci się przeciwnie do ruchu wskazówek zegara.
Żeby opóźnić zapłon przestawiasz aparat na max'a do siebie - takie ustawienie odpowiada wg lampy około 13'.
Wałek W3 jest inaczej nacięty niż wałek D14, ustawienie aparatu zapłonowego na środek daje wyprzedzenie o około 20' przed GMP.
Przestaw aparat na max'a do siebie i jedź sprawdzić to na lampę - będziemy mieli obiektywną informację (z dwóch źródeł).
Dzisiaj znalazłem chwile i byłem u znajomego ustawić zapłon na lampę i tak: jak przestawiłem aparat max do siebie to dolot i ogólna praca silnika zrobiła się taka twarda i ostra sprawdziłem zapłon i wyszło na lampie 8stopni, przestawiłem w przeciwną stronę pokazało 20stopni reakcja na gaz opóźniona. Wybrałem kompromis czyli ustawiłem na max do siebie po czym delikatnie ok 1-2mm przekręciłem aparat lampa pokazała ok 10 stopni. Co do wrażeń jeszcze nie wiem bo już nie mogłem prowadzić bo byłem po piwie. Jutro po pracy może znajdę chwile i sprawdzę jak jedzie. Jedno jest pewne teraz obroty mi nie spadają i trzyma ok 750-900 na jałowym a nie tak jak wcześniej 400-500.
bingo!
przestawiłem w przeciwną stronę pokazało 20stopni
to znaczy tak jak miałeś przedtem ustawione dla wałka d14 ?
Na wałku z D14 miałem właśnie na środku aparat ustawiony i po montażu wałka z W3 szukałem odpowiedniego położenia aparatu i wypadło że na środku praca silnika jest najlepsza i faktycznie była moc i dobra kultura pracy, dopiero po czasie obroty same z siebie spadały i mocy nie było.
dopiero po czasie obroty same z siebie spadały i mocy nie było
Pewnie ECU się zaadoptował i dlatego...
Resetowałeś teraz kompa?
nie resetowałem w wypadało by? Tak szczerze to nie wierzę w to resetowanie przez zdjęcie klemy z aku
Wbrew pozorom mocno zaingerowałeś w auto, zmiana zapłonu z 20 na 12 to dużo.
Odłącz aku, a rano przed wyjazdem do pracy odpal Hondę i niech się nagrzeje do załączenia się wentylatora.
Czy regulujecie zapłon ze zworką?
Czy regulujecie zapłon ze zworką?
Rzeczywiście taka informacja jest w manualu, ale jakie to ma znaczenie?
Czy ktoś próbował podpinać kompa z D16Y7 do D14Z2 właśnie z wałkiem Y7 ?
Spróbuj, ale myślę, że możesz mieć problem z wolnymi obrotami, bo auto będzie bardzo przelane. Zastanów się, czy nie kupić przejściówki OBD2b->OBD1 i nie wsadzić przerobionego kompa P06 (czyli od D15B7). Zyskasz możliwość strojenia auta, a jeśli nie to przynajmniej przesuniętą odcinkę obrotów.
Zamiast zabawy z podmianą kompa możesz spróbować wstawić regulator ciśnienia paliwa od D16Z6. Wtedy na wolnych nie wiele się zmieni, a na bucie zyskasz.
Tak czy siak musisz poeksperymentować.
Dzięki pioootr, będę walczył :)
Witam ponownie. Mam okazję kupić wałek Y7 w takim stanie:
http://zalacznik.wp.pl/d675/P6090310.JPG?o2=4334614&wid=2410&p=2&t=IMAGE&st=JPEG&ct=QkFTRTY0&POD=1&type=NORMAL&zalf=Nowe&tsn=133944894762792415&sid=915789a8d27b177239a3167d42770ef0
http://zalacznik.wp.pl/d675/P6090314.JPG?p=6&t=image&st=jpeg&ct=QkFTRTY0&f=P6090314.JPG&wid=2410&POD=1&type=NORMAL&zalf=Nowe&tsn=133944894762792415&sid=137e84913b329541f18bc33a737fd3cc
http://zalacznik.wp.pl/d675/P6090314.JPG?p=6&t=image&st=jpeg&ct=QkFTRTY0&f=P6090314.JPG&wid=2410&POD=1&type=NORMAL&zalf=Nowe&tsn=133944894762792415&sid=137e84913b329541f18bc33a737fd3cc
Warto go brać? Podkreślam,że nie znam sie jak poznać w jakim jest stanie.
Z góry dzięki :)
Fuck ! Już są. Rzuć okiem Arek czy ktoś :)
http://img100.imageshack.us/img100/1705/p6090310.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/100/p6090310.jpg/) Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)
http://img171.imageshack.us/img171/5667/p6090313.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/171/p6090313.jpg/) Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)
http://img268.imageshack.us/img268/6121/p6090314p.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/268/p6090314p.jpg/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)
Z góry dziękuje.
gdybys mial fotki krzywek byloby lepiej no ale z tych zdjec widac ze powinien posmigac jeszcze ;)
Na zdjęciach wygląda bardzo ładnie, śmiało bym go brał
dobra, komp z y7 pod obd2b kupiony. Ktos wie jak z tego zdjac immo ?
a ja mam taki epytanie, mam zrobione reg kolko home made na bazie ori z d14a4. ustawilem sobie rozrzad na znaki na kolku od walka, naciecie na kolko do tego zabka, zdjolem kolko i wlozylem reg kolko visiona i znaki niepokrywaly sie na kolko z odnosnikiem na oslonie, i ktos MI powie CZEMU?? :/
reg kolko z a4 i ori kolko z a4 pasuja a na vision ustawilem sobie kolko na 0 i wlozylem i lipa,wiec popuscilem srubki i ruszylem zew strona kolka i ustawilem na znaki i skrecilem je i po odczytaniu z kolka wyszlo ze sam walek (czyli te znaki na srodkowej czesci kolka) jest przestawiony tzn opozniony o okolo 1,5 stopnia. czy tak byc moze ?? i jak to zgrac wszystko??
Producent Visiona przewidział go pewnie do D16, a tam jest wyższy blok, stąd pewnie różnica 1,5 stopnia.
Pytanie, co to znaczy 0 stopni na Vision?
no na 0 :P walek ani cofniety ani przyspieszony, poprostu po srodku z pozycji 0 jak ori ;)
Moje porównanie wałka W3 na dwóch kółkach rozrządu:
http://www.civicklub.pl/forum/showthread.php?143855-EJ9-D14-pioootr&p=1709142&viewfull=1#post1709142
Rozwiązanie zagadki wałka w3 i kółka y7
znaki na kółkach PM3 i P1J (z w3, klin w tym samym miejscu) wyglądają tak:
http://img269.imageshack.us/img269/1456/p1040645nr.th.jpg
kółko pm3 znajdziesz w wielu autach, z tego co wiem to także w d14a4 i dlatego do niego się tu odniosłem, względem kółka p1j które mam z d16w3 i które ma klin w tym samym miejscu (czyli samo w sobie nie zmienia fazowania wałka) ale ma inaczej nabite znaki - różnicę widać na fotce którą wrzuciłem do tematu.
wynika z tego że wpust na klin w wałku z w3 jest przesunięty do tyłu o te ~5 stopni względem seryjnego wałka z a4, przez co po założeniu wałka w3 do kółka z a4 będzie on opóźniony o tą wartość.
I właśnie to co zaznaczyłem tłustym drukiem nie jest prawdą. Należy popatrzeć jeszcze na znali odniesienia na głowicy lub na plastikowych osłonach rozrządu. Kółko rozrządu z D16W3 ma inaczej nabite znaki, ponieważ inne są też znaki odniesienia na głowicy. Wczoraj zwróciłem na to uwagę!!!
Osłona z D15B7 (takie same znaki jak D14) + kółko PM3B
http://img41.imageshack.us/img41/4938/rozrzadw31.jpg
Poprawnie ustawiony rozrząd na dolny znak, klin lekko do przodu (zgodnie z ruchem silnika).
Poziome znaki na kółku nie są idealnie w poziomie głowicy, czyli lewy trochę niżej (na osłonie z D14 nabity jest trójkąt) prawy trochę wyżej.
Osłona D16W3 + kółko PM3B (nie mam innego)
http://img838.imageshack.us/img838/1433/rozrzadw32.jpg
Poprawnie ustawiony rozrząd na dolny znak, klin lekko do przodu. Na głowicy D16W3 poziome znaki odniesienia pokrywają się z poziomem głowicy, czyli na kółku P1J są analogiczne znaki odniesienia są nabite trochę wyżej po lewej i trochę niżej po prawej, jak widać na zdjęciu zamieszczonym przez Miraska powyżej. Dolne znaki na obu kółkach nabite w tym samym miejscu.
Na obu zdjęciach powyżej czarna kreska to poziom głowicy.
Tak więc wkładając wałek W3 do D14 proponuję jego montaż na seryjnym kółku PM3B.
A ma ktoś jakiś filmik jak to jedzie po wymianie walka bez innych większych modów ?
Wysłane z mojego HTC One przy użyciu Tapatalka
sama wymiana wałka nic nie da, jak robić to kompleksowo, jak po taniości to nie robić wcale
wiesko1261
04-01-14, 14:46
sama wymiana wałka nic nie da, jak robić to kompleksowo, jak po taniości to nie robić wcale
da ,wzrasta moment z 124 na 132nm,piękny dźwięk w dolotowym od 3,5 do 5tyś , koni nie przybędzie za wiele i po 3tyś bez strojenia wypali zawory jak u mnie :p poszukam wykresy jak znajdę
sama wymiana wałka bez strojenia , a po samym strojeniu + wymiana wypalonycz zaworów i dotarciu wypluło 114KM
http://images39.fotosik.pl/1757/72720e10c9d34f87.jpg
http://www.civicforum.pl/attachment.php?attachmentid=11461&d=1353880273
Dobrze, zatem zmiana wałka pozwoli wypalić zawory.
Przeczytaj co napisałem powyżej i porównaj to ze swoim postem.
Wysłane z mojego C5303 przy użyciu Tapatalka
hmm to dziwne rzexczy bo ja na walku z w3 zrobilem ponad 20 tys km i jakos nic sie nie dzieje :)
IMHO to zależy jaka jest reszta setupu, jaki ssący, dolot itd. i jak bardzo masz niepoprawny AFR
u mnie w ej9 też był wałek w3 razem z kompresorem i gazem jeszcze. Zrobiłem spokojnie 30 tysięcy i nic złego się nie działo
no...i to bez strojenia :)
Wałek W3 ma trochę inne wycięcie na aparat zapłonowy.
Jeśli ktoś po wymianie wałka nie ustawi zapłonu na lampę tylko zamontuje aparat zapłonowy w poprzedniej pozycji (np według znaków, które zrobi flamastrem na głowicy) to ma przyspieszony zapłon o jakieś 10 stopni (czyli silnik stuka przy 3500 obr.)
Nie twierdzę, że tak było u Wieśka, ale to może być jeden z mechanizmów wypalenia zaworów.
stukowe łamie półki między pierścieniami, wygniata panewki, robi wżery w głowicy bądź w tłoku, zawory zaś wypala uboga mieszanka
wiesko1261
05-01-14, 07:50
Wałek W3 ma trochę inne wycięcie na aparat zapłonowy.
Jeśli ktoś po wymianie wałka nie ustawi zapłonu na lampę tylko zamontuje aparat zapłonowy w poprzedniej pozycji (np według znaków, które zrobi flamastrem na głowicy) to ma przyspieszony zapłon o jakieś 10 stopni (czyli silnik stuka przy 3500 obr.)
Nie twierdzę, że tak było u Wieśka, ale to może być jeden z mechanizmów wypalenia zaworów.
niestety zapłon nie był ustawiany dobrze,wtedy zbyt mało wiedziałem :(,
przesadziłem z tymi 3tyś ,ale przelatałem parę dobrych miesięcy i darzyło się zalać
parę razy trefne paliwo (w trasie) aż zawory grały
Ja mam wałek w3 w d14z4, zapłon nieprzestawiany i wszystko jest ok a już zrobiłem ze 40kkm. Tzn. zaraz po montażu wałka pojechałem do aso na ustawienie zapłonu wg. Waszych zaleceń na 14*, ale powyżej 4,5rpm samochód nie chciał jechać; wróciłem do poprzedniej konfiguracji.
Poza tym przypomnę mój setup:
- wkładka simota
- miałem 4-2-1, wróciłem do 4-1, który daje dużo lepszą górę
- wałek w3 i kółko w3
- zapłon na 12*, czyli seria z4 i jak dobrze pamiętam w3
Niestrojony, chyba z własnej głupoty, ale...
Jak wyżej napisałem zrobiłem już blisko 40kkm i nic złego się nie dzieje, silnik jest bardzo elastyczny, od 4,5rpm jest but, od ok. 5-5,3rpm jest kolejny but, który ciągnie silnik bez problemu do samego końca. Gdyby było spalanie stukowe lub kiepski afr, to raczej już po takim przebiegu nie byłoby silnika? Jedyne, co zauważyłem po wymianie wałka to to, że w okolicach 2-2,5rpm w głowicy słyszę dziwne metaliczne dźwięki, ale ktoś z Was pisał, że przy ostrym wałku to normalne. Wykluczyłem od razu błędy przy montażu, bo upewniałem się po 50 razy, że wszystko jest ok. Poza tym świece ok (ich wygląd), tunel się nie nagrzewa jak u Karuzela, nie wiem, może komp z4 ze względu chociażby na kanały ssące 42mm ma tą dawkę paliwa ustawioną bogatszą niż inne d14?
Apropos kanałów 42mm; miałem zamiar wymieniać ssaka na tego z z6 lub b7, żeby zwiększyć średnicę kanałów ssących i co się okazało? Plastikowy kolektor z z4 ma średnicę kanałów dokładnie 42mm, więc nie wiem, czy jest sens przepłacać za kolektory z z6, skoro można kupić plastikowy z z4 za 50zł i mieć to samo, no chyba, że ten z z6 ma większą pojemność.
skolopendra
06-01-14, 11:51
większą pojemność.
pchaj y8
Nie wiedzę sensu. Kolektor z4 i z6 to to samo tyle, że ten z z4 jest plastikowy. Kolektory z z6 i y8 mają bardzo niewielkie różnice, fakt, y8 jest niewiele pojemniejszy, ale przy silniku d16 różnica między z6 a y8 to góra 2-3KM, więc nieśmiało można powiedzieć, że z4=y8.
pchaj y8
Przereklamowane
D16W3 = D16W4 = D16Y8
Powered by vBulletin® Version 4.2.2 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.