Zaloguj się

Zobacz pełną wersję : Silnik się grzeje - trudny przypadek



ari
05-09-11, 10:51
Witam.
Na początek dane:
MB2
98 rok
D14A7 + LPG

Mam nietypowy problem z silnikiem. Może ktoś przerabiał już podobny problem i będzie mógł mi doradzić. Kilku mechaników już poniosło porażkę. Wymienili termostat, czujnik temperatury. Ostatnio jeden stwierdził uszczelkę pod głowicą. Choć byłem co do tego nieufny ale zgodziłem się na wymianę. Niestety poprawy nie ma. Pieniędzy też

Objawy:
Po napełnieniu i odpowietrzeniu układu chłodzenia na początku jest nawet dobrze, dopóki nie stanę w korku. Wtedy temperatura (odczytywana na wskaźniku) zaczyna lekko wzrastać i po chwili spada i znowu wzrasta itd. Po kilkudziesięciu kilometrach w zbiorniczku wyrównawczym płynu przybywa i po ochłodzeniu silnika nie wraca on do chłodnicy. Tak że jest już gorzej i nawet jak nie stoję w korku to silnik łapie wyższą temperaturę. Muszę włączać ciepły nawiew żeby zbić temp. silnika. Po tych kilkudziesięciu kilometrach podejrzewam że układ chłodzenia jest zapowietrzony i dlatego silnik szybciej się przegrzewa. Takie same objawy są na gazie i benzynie.

Włączenie klimy powoduje sporo szybsze zagrzanie silnika, szczególnie w korku.

Chłodnica wygląda z zewnątrz dobrze, myłem ją choć była czysta. Nie wiem co i jak można jeszcze sprawdzić.

Pomocy. Proszę

jasiek09
05-09-11, 11:02
Zmień korek od chłodnicy.Tylko pamiętaj że są różne rodzaje. Kup taki sam.

ala
05-09-11, 11:56
jaki masz korek do chlodnicy? jesli o cisnieniu 0,9 bar zmien na 1,1... mam podobny problem tylko u mnie plyn czasem sie gotuje a czasem jest oki. czasem go ubywa przez zbiornik wyrownawczy. ale na zimnym silniku wraca spowrotem do silnika. a cieplego powietrza nie mam - wydaje mi sie ze pokretło od nawiewu jest zepsute bo skacze...

ari
05-09-11, 13:19
Ala, nie wiem jaki mam korek ale chyba jest jeszcze oryginalny. Czy do tego silnika powinien być 1,1?
Przez 2 lata jak mam to auto wszystko było w porządku więc korek mam dobrze dobrany. Teraz mogło go faktycznie trafić. Ale mechanicy na to nie wpadli?...
Wymienię go na taki sam i się zobaczy

Dzięki

ala
05-09-11, 16:27
moze tez byc pompa wody... na wolnych obrotach nie daje rade

jasiek09
05-09-11, 18:22
To to akurat na 99% kwestia czujnika.

jaskul
06-09-11, 11:16
Miałem taki sam przypadek w d14a2 z 1995 + LPG - pisałem tu na forum, wymieniali termostat, korek, również uszczelkę pod głowicą. Nic nie pomogło. Problem załatwił koleś, który rozbił mi to auto.

MikeFoto
06-09-11, 11:54
Problem załatwił koleś, który rozbił mi to auto.

Jak to ma pomóc w rozwiązaniu problemu kolegi ari?
Ma iść za przykładem czy jak?


LPG

Jaki to typ instalacji?

Jak miałem poprzednie auto z instalacją gazową to płyn chłodniczy przepływał przez mikser czy jak się to tam nazywa. Czyli nomen omen jakaś ingerencja w układ chłodzenia była. Może to owe urządzonko "przytyka" obieg chłodzenia?

jaskul
07-09-11, 11:53
Sory za taki tekst Mike, ale mnie ten temat dobił wtedy i teraz gdyby coś takiego miałoby miejsce pozbył bym się auta od razu.

Xearo
07-09-11, 14:01
Podepnę się pod temat. Mam podobny problem jak kolega. Grzeje sie w korkach. Niekiedy zaczyna gwałtownie spadać temperatura gdy dam wysokie obroty i puszcze nawiew. Powietrze leci gorące więc wydaje mi się, że układ nie jest zapowietrzony. Termostat wymieniłem miesiąc temu. W dodatku cos ostatnio zaczął od czasu do czasu kopcić i pojawił sie dziwny wyciek. Który możecie zobaczyć na zdjęciach. Czy myślicie ze UPG szlag trafił ?
http://imageshack.us/g/231/imag0371r.jpg/

wrcsti
07-09-11, 14:03
Czy myślicie ze UPG szlag trafił ?
nie chcę Cię martwić ale na to właśnie wygląda:confused:

Jakub Skalski
09-09-11, 17:01
U mnie gdy silnik grzał się wymieniłem chłodnice ale zamiast tzw;16 jaka była u mnie dopasowałem od innego modelu Hondy o grubości 27 po tej zamianie do układu weszło o 0,5 l więcej płynu.wymieniłem także korek bo był całkiem inny niż mój stary.I tak przez okres 4 lat miałem spokój aż kiedyś zaczął się grzać przy jeżdzie w dużym korku.Szukałem co jest nie tak płyn był w zbiorniczku wyrównawczym a w chłodnice robiło się pusto.Okazało się że korek ma tak delikatną tą uszczelkę że lekko skleiło ją i wytrącił się na niej osad który blokował powrót płynu do chłodnicy.Sprawę załatwiło dokładne umycie korka szczoteczką w płynie do naczyń.Jednak z płynu wytrącają się osady które mogą powodować przytykanie się układu lub jego elementów.

Nemereth
09-09-11, 17:46
Sory za taki tekst Mike, ale mnie ten temat dobił wtedy i teraz gdyby coś takiego miałoby miejsce pozbył bym się auta od razu.

Mike miał na myśli troszkę coś innego... "nie możesz napisać co rozwiązało problem zamiast pisać to co napisałeś" ? ;P


Problem załatwił koleś, który rozbił mi to auto.
Znaczy naprawił? Bo tak też pewnie Mike zrozumiał :)

ari
15-09-11, 20:10
dzięki za odzew:]

Problemu jeszcze nie rozwiązałem.
Co nowego:
1. Po tej wymianie uszczelki pod głowicą płynu już nie wysadza z chłodnicy do zbiorniczka ale dalej nadto wzrasta temperatura. Dodam że nawet przy rozgrzanym silniku poziom w zbiorniczku nie jest podniesiony.
2. W końcu nie wymieniłem korka chłodnicy bo ten który akurat dokupiłem nie pasował do mojej chłodnicy. W międzyczasie zorientowałem się że już nie wysadza płynu z chłodnicy więc uznałem że korka wymieniać nie trzeba.
3. Zauważyłem jeszcze że po uruchomieniu zimnego silnika jego temperatura odczytywana na wskaźniku wzrasta w tempie dość szybkim (szybszym niż zawsze to bywało). Po czym zatrzymuje się w pozycji w której zawsze wskazywała normalną temp pracy silnika. I dopiero w korku wzrasta powyżej tego poziomu.
4. Moment przełączenia na gaz odbywa się przy wyższym wskazaniu czujnika niż przed pojawieniem się problemu. A ustawiona w kompie LPG temp przełączenia na gaz jest taka sama jak była wcześniej.

To naprowadziło mnie na myśl że może problem nie jest w układzie chłodzenia ale może silnik wytwarza za dużo ciepła z jakiegoś powodu. I tu pytanie czy ktoś potrafi podać przykład przyczyny takiego zachowania silnika? Sam nie mam pojęcia co by mogło być przyczyną takiego stanu rzeczy. Tylko strzelam w jakimś kierunku i mam nadzieję że tam właśnie pasie się zwierzyna:]

I drugi trop to sam wskaźnik temperatury, może on fiksuje? Tu pytanie: Ten wskaźnik wskazuje temperaturę z czujnika w głowicy czy jest jeszcze jakiś inny czujnik? No i w ogóle ile jest czujników temperatury?

Zastanawiam się też czy nie przepłukać chłodnicy jakimś odkamieniaczem. Wiem że może to rozszczelnić chłodnicę, wtedy ją po prostu wymienię.

I jeszcze jedno pytanie. W książce wyczytałem że proporcje koncentrat-woda powinny się zawierać w granicach 50-60%. Stężenie koncentratu powyżej 60% może powodować nieprawidłowe działanie układu chłodzenia. Książka zaleca też coroczną kontrolę tego stężenia a ja wymieniałem go 2,5 roku temu ale nie pamiętam czy to był za płyn czy koncentrat i w jakich proporcjach. Jakiego płynu używacie i w jakich proporcjach?

Aha i jeszcze jedno, wentylator chłodnicy jest jedno czy dwubiegowy? Może nie włącza się drugi bieg?


@ala
Pompa jest ok. Sprawdzona wizualnie przy okazji wymiany uszcz pod głowicą

@jasiek 09
Kwestia czujnika? Możesz rozwinąć? Jak już pisałem czujnik był wymieniony.

MikeFoto
15-09-11, 21:49
Jakiego płynu używacie

Prestone. Nie koncentrat. Gotowy do użycia.

lunatyk
15-09-11, 23:14
a wentylator się załącza ? :)

Ralfi
15-09-11, 23:56
Jesli wentylator sie zalacza i termostat byl wymieniany to masz zasyfiona chlodnice. Sprawdz jak odkrecisz korek, czy te pionowe kanaliki nie sa przypadkiem zaklejone. Ja teraz mialem identyczny przypadek w 4gen. Wymienilem UPG i dalej sie grzeje, jak sie okazalo UPG padla, bo przegrzewal sie z powodu zapchanej chlodnicy...

MikeFoto
16-09-11, 15:48
Mike miał na myśli troszkę coś innego... "nie możesz napisać co rozwiązało problem zamiast pisać to co napisałeś" ? ;P


Znaczy naprawił? Bo tak też pewnie Mike zrozumiał :)

Otóż to, "problem załatwił" - "problem naprawił" rozwalając auto :P

ari
16-09-11, 19:36
Jesli wentylator sie zalacza i termostat byl wymieniany to masz zasyfiona chlodnice. Sprawdz jak odkrecisz korek, czy te pionowe kanaliki nie sa przypadkiem zaklejone. Ja teraz mialem identyczny przypadek w 4gen. Wymienilem UPG i dalej sie grzeje, jak sie okazalo UPG padla, bo przegrzewal sie z powodu zapchanej chlodnicy...

Na ile da się dojrzeć przez otwór chłodnica jest czyściutka. Ale przepłukam ją tak czy inaczej.
Właśnie. I obawiam się żeby znowu UPG nie poszła:[

jasiek09
16-09-11, 20:43
Kolego wszystko działa i się nie przejmuj, musisz tylko zaopatrzeć się w oryginalny czujnik nawet używany :)

ari
18-09-11, 23:59
Kolego wszystko działa i się nie przejmuj, musisz tylko zaopatrzeć się w oryginalny czujnik nawet używany :)

Hmmm, to by sie zgadzało nawet. A to dlatego bo wentylator chłodnicy włącza się na chwilę (10-15 sekund) i wyłącza mimo że temperatura jest zbyt wysoka. Nie wiem czy tak powinno być ale podejrzewam że nie. Myśle że wentylator powinien działać ciągle dopóki temp jest zbyt wysoka. "Fachowcy" wymienili czujnik bo "stary był zardzewiały". Myślisz że ten nowy to jakaś chińszczyzna, która wszystko psuje? Jutro zadzwonie do aso zapytać ile kosztuje oryginał:]

Dzięki!

jasiek09
19-09-11, 07:49
Myślisz że ten nowy to jakaś chińszczyzna, która wszystko psuje? Jutro zadzwonie do aso zapytać ile kosztuje oryginał:]
Nie tyle może chińszczyzna co jest źle skalibrowany.Jakby w aso nie mieli to mam gdzieś taki po rozbiórce głowicy.

Xearo
21-09-11, 15:09
Mam pytanie. Ktory czujnik odpowiada za wskaznik na tablicy rozdzielczej, poniewaz dziwi mnie ze dolny waz odchodzacy od chlodnicy moge zlapac bez najmniejszego problemu podczas gdy wskaznik jest prawie pod czerwona kreska.

jasiek09
21-09-11, 19:18
To zmień termostat./ Ten na jeden pin

ari
21-09-11, 23:46
Okazało sie że mechanicy wymienili czujnik wskaźnika temperatury a nie tak jak myślałem włącznik wentylatora. Teraz prawie pewien jestem że to on odpowiada za całe zamieszanie. Oryginał kosztuje 160 netto a na używkę nie chcę się decydować. Wymienię go ale nie teraz. Po wymianie powinno być wszystko jak dawniej, czyli tak jak powinno.

Dzieki wszystkim
Janek jak bedziesz w Kraku to zgłoś się po piwo! :]

Xearo
22-09-11, 00:56
Termostat wywaliłem ponieważ chciałem sprawdzić czy ten nowy który kupiłem też nie jest zepsuty. Teraz chodzi cały czas na pełnym obiegu a mimo to wskazówka leci pod czerwone pole. Już nie wiem co to może byc. Nie mam ani oleju w płynie ani płynu w oleju. Płynu nie wywala zbiorniczkiem. Co to może być ?

jasiek09
22-09-11, 08:42
Brak obiegu spowodowany uszkodzeniem pompy ?

Xearo
22-09-11, 15:14
U mnie problem rozwiązany. Padnieta UPG.

Wowa
02-10-11, 22:07
Witam,

Podepnę się pod temat. U mnie sprawa wygląda następująco.

Przy jeździe na wolnych obrotach lub przy staniu w korku silnik się mocno grzeje. Pod samą czerwoną kreskę. Jak dodam gazu to wskazówka momentalnie spada. Stojąc w korku dodaje gazu na luzie tak do 3 tys i wskazówka spada do 1/3 skali.
Nie widzę znacznych różnić w zbiorniczku wyrównawczym.

Czy jest to pompa wody? Czy może być coś innego.

Dodatkowo jak sprawdzić poziom płynu w chłodnicy?

Fidox
04-10-11, 23:35
Co to jest UPG? :confused: szkoda ze nie ma na forum jakieś słowniczka skrótów/żargonów itp. :p

Wowa
05-10-11, 09:12
uszczelka pod głowicą

mx500
11-10-11, 18:55
Okazało sie że mechanicy wymienili czujnik wskaźnika temperatury a nie tak jak myślałem włącznik wentylatora. Teraz prawie pewien jestem że to on odpowiada za całe zamieszanie. Oryginał kosztuje 160 netto a na używkę nie chcę się decydować. Wymienię go ale nie teraz. Po wymianie powinno być wszystko jak dawniej, czyli tak jak powinno.

Dzieki wszystkim
Janek jak bedziesz w Kraku to zgłoś się po piwo! :]

No i jak Ari pomogła ta wymiana włącznika wentylatora?? jestem ciekaw bo od pewnego czasu zmagam się z tym problemem. zmieniona upg,termostat sprawdzona chłodnica zmieniony płyn chłodniczy wentylator raz się załącza raz nie i taka lipa że hej!

maras83
23-10-11, 22:08
Witam wszystkich ja miałem podobny problem jednak wyszło ze uszczelka pod głowica i do tego mikro pekniecie na głowicy było z tad nie wielki wyciek był jak był zimny to było wporzasiu jednak gdy sie rozgrzał to przez te mikro pekniecie mi płyn uciekał oddałem głowice do renowacji i po temacie było:)

no i ten włacznik wentylatora to tez lipe miałem ale zmieniłem i teraz jest ok

mx500
03-11-11, 19:08
U mnie pomogła wymiana włącznika wentylatora. Stary raz działał dobrze raz źle. ZDECYDOWANIE ODRADZAM wymianę na jakiś używany z allegro bo sam się nadziałem na taki niby działał a tak na prawdę był do wyrzucenia. Nowy zamiennik nie jest drogi (40zł) i wymienić też go łatwo więc nie ma co oszczędzać.

MichalS394
29-10-12, 01:31
Panowie, z góry przepraszam za ten mega odkop, ale też się spotkałem z tym problemem, a nie chce zakładać nowego wątku. Sprawa wygląda tak:
2 tygodnie temu kupiłem EJ6, D16Y7, skrzynia automat, miewałem problemy z temperaturą przy szybszej jeździe, jak i w korkach, ale dociąłem nową uszczelkę pod korek chłodnicy i problem zniknął (płyn wyrzucało do wyrównawczego, stamtąd uciekał spod korka). Problem natomiast został przy dynamiczniejszej jeździe, przy prędkości ok. 130-140km/h na odcinku +- 10km widziałem, że zaczyna świrować wskaźnik temperatury, więc zwolniłem, ale na nic się to zdało. wskaźnik spadał i podnosił się od 1/2 do 3/4 jego skali, po zjechaniu na bok widziałem, że węże są twardsze niż zwykle, oba ciepłe, więc termostat otwarty, wentylator się nie załączał, w wyrównawczym podniósł się poziom płynu, i było słychać parę, która wlatywała do wyrównawczego i "bulgotała". Dodam, że po tym jak ciśnienie z układu chłodzenia zaczęło schodzić, wskaźnik temperatury wrócił do standardowej pozycji, i przy dalszej podróży tempem do 100km/h znów autko jechało bezproblemowo

Czy problemem tutaj może być korek, lub czujnik wentylatora? płyn czysty, olej czysty, przy spokojnej jeździe go nie ubywa, brak jakichkolwiek problemów z uruchamianiem zimnego silnika, nie kopci, nie dusi się, świece czyściutkie, wręcz książkowy kolor mają, po tygodniowym postoju również nie było żadnego problemu z uruchomieniem silnika.

Z góry dzięki za odpowiedzi ;)

Yotomeczek86
29-10-12, 01:42
Nowy korek do chłodnicy kup.. lub używkę sprawną.

Szczur[R]
29-10-12, 18:31
Nowy korek do chłodnicy kup.. lub używkę sprawną.
Skoro słychać bulgotanie/parę to co pomoże korek ? Ewentualnie zamaskuje problem na chwilę poprzez wzrost ciśnienia.
Wężyk od wyrównawczego włóż do butelki z wodą tak żeby był zanurzony całkiem. Dodaj gazu na chwilę na 5-6krpm i zobacz czy są bańki powietrza. Powtórz 2-3 razy - jak są to UPG

Pozdrawiam

Dextero
29-10-12, 20:38
Zrób odpowietrzenie układu chłodzenia.

Szczur[R]
30-10-12, 11:44
Zrób odpowietrzenie układu chłodzenia.

Układ odpowietrza się sam, chyba że mechanik zamontuje termostat do góry nogami...
Procedura jest opisana w manualu, w zasadzie wystarczy po zalaniu układu, odczekać na wolnych obrotach do 3ciego załączenia wentylatora. Przez chwilę można można nie zakręcać korka chłodnicy, ale jak się już dość nagrzeje to zacznie cieknąć, więc trzeba zakręcić odpowiednio wcześniej

Pozdrawiam

dziadek33
05-11-12, 23:42
Witam .Podepne sie pod temat i opisze wlasny moze ktos sie spotkal i doradzi.
Posiadam MB6 problem dotyczy duzych predkosci 160 i w gore. Kiedy sobie tak pedze wszytsko w porzadku z temp w momencie kiedy sie zatrzymam zaczyna rosnac a plyn wybija zbiorniczkiem wyrownawczym ,czy ktos moze doradzic jak rozwiazac problem ? jazda po miescie i normalne predkosci mam na mysli do 120 nie ma zadych podobnych objawow . Termostat i czujnik wentylatora wymienilem .

Szczur[R]
06-11-12, 12:18
Witam .Podepne sie pod temat i opisze wlasny moze ktos sie spotkal i doradzi.
Posiadam MB6 problem dotyczy duzych predkosci 160 i w gore. Kiedy sobie tak pedze wszytsko w porzadku z temp w momencie kiedy sie zatrzymam zaczyna rosnac a plyn wybija zbiorniczkiem wyrownawczym ,czy ktos moze doradzic jak rozwiazac problem ? jazda po miescie i normalne predkosci mam na mysli do 120 nie ma zadych podobnych objawow . Termostat i czujnik wentylatora wymienilem .

To samo co wyżej - UPG
Na razie tylko przy dużym wysileniu, minimalnie spalinami dmucha w płaszcz wodny. Po jakimś czasie przedmuch będzie większy i nawet przy mniejszych prędkościach/obrotach będzie rosnąć temp.

dziadek33
06-11-12, 16:45
Dziekuje za odpowiedz i pozdrawiam mam nadzieje ze zabieg pomoze .