fairfax
07-07-11, 12:19
Tutorialik zacznę od zakupu halogenów z Megane 2. Identyczna są w kilku innych modelach Renault, m.in Megane 3, Laguna, i w kilku innych markach. Oczywiście zakupiłem zamienniki na allegro, za cenę ok. 40zl. za sztukę (bez żarówki h11).
Ich plusem jest regulacja wysokości, która realizowana jest przez śrubę w tylniej części. Dzięki czemu obudowa jest stała i nie porusza się, a wewnętrzny odbłyśnik zmienia swoje położenie w pionie.
http://civic.tproject.pl/tutorial/halogeny/civ_tuts_1.jpg
Pomijam fakt zdemontowania zderzaka - można próbować na zamontowanym, ale ja go zrzuciłem przy okazji montowania dokładki.
A więc przechodzimy do działania:
Odcinamy zbędne fragmenty plastiku, które będą przeszkadzały przy montażu.
(Na fotce widać kawałem odciętego fragmentu)
http://civic.tproject.pl/tutorial/halogeny/civ_tuts_2.jpg
Kolejno robimy nacięcie brzeszczotem do metalu, ułatwi to trochę montaż mocowania.
http://civic.tproject.pl/tutorial/halogeny/civ_tuts_3.jpg
Po zrobieniu nacięcia zabieramy się za mocowanie.
Ja do tego użyłem aluminiową blachę o grubości ok. 1mm, z której wyciąłem pasek na szerokość 20mm - taką miałem pod ręką i łatwo się ją obrabia.
Przymierzamy go do halogenu i w razie potrzeby poszerzamy nacięcie, żeby zaklinowała się w nim blacha.
http://civic.tproject.pl/tutorial/halogeny/civ_tuts_4.jpg
Kolejno znaczymy sobie miejsca na otworzy mocujące halogen do blachy oraz skracamy trochę blachę.
http://civic.tproject.pl/tutorial/halogeny/civ_tuts_5.jpg
Po przymiarce do zderzaka można zauważyć, że blachę od zew. strony trzeba przyciąć trochę po skosie, żeby zmieściła się w otworze zderzaka.
Po takim przycięciu możemy spokojnie przesuwać halogenem w gorę lub w dół, żeby odpowiednio go ustawić.
http://civic.tproject.pl/tutorial/halogeny/civ_tuts_6.jpg
Kolejnym krokiem jest wywiercenie otworów w mocowaniu.
Na razie wiercimy otwory tylko na sam halogen - bez otworu mocującego do zderzaka.
Wierciłem otworzy 3mm i wkrętami przykręciłem mocowanie do halogenu.
Ważne, żeby wkręt był krótki, i nie wystawał zbytnio z blachy, bo będzie przeszkadzał przy przykręcaniu do zderzaka. Jeśli jest za długi to go tniemy lub spiłowujemy.
Kolejny krok to maskownice.
http://civic.tproject.pl/tutorial/halogeny/civ_tuts_7.jpg
Dla wygody wycinania najpierw wywierciłem dziury wokół pierścienia a następnie ostrym nożem i brzeszczotem wyciąłem otwór.
http://civic.tproject.pl/tutorial/halogeny/civ_tuts_8.jpg
Wycinanie jest najtrudniejsza czynnością i zajmuje sporo czasu, dlatego, że otwór ma jakieś 75mm średnicy a halogen 90mm. Wobec czego w trzeba metodą prób i błędów i ciągłych przymiarek poprawiać otwór, piłować i rzeźbić ;)
Po przymiarce maskownicy i halogenu i ustawieniu go w odpowiedniej pozycji znaczymy miejsce otworów na mocowanie i wiercimy otworzy 3mm na wkręty. O ile sie nie mylę to wkrętami 3mm o długości ok. 30mm przykręciłem halogen.
http://civic.tproject.pl/tutorial/halogeny/civ_tuts_9.jpg
Po przykręceniu sprawdzamy jeszcze raz czy maskownica dobrze pasuje i ew. poprawiamy coś jeszcze.
http://civic.tproject.pl/tutorial/halogeny/civ_tuts_10.jpg
Efekt końcowy wygląda tak:
http://civic.tproject.pl/tutorial/halogeny/civ1.jpg
http://civic.tproject.pl/tutorial/halogeny/civ2.jpg
http://civic.tproject.pl/tutorial/halogeny/civ3.jpg
Tutorial cześć 2 – podłączanie wiązki
Od razu zaznaczam, że wiązka zakupiona na allegro nie będzie pasowała P&P, trzeba ją delikatnie zmodyfikować, ale z tym sobie każdy powinien poradzić.
Potrzebne będą:
- Halogeny
- żarówki (w moim przypadku H11 pod halogeny z Megane)
- wiązka zakupiona na allegro
- konektory męskie i damskie
- taśma izolacyjna, koszulki termokurczliwe + zapalniczka
- ostry nóż, przydatne będą cążki do cięcia kabli, śrubokręt krzyżakowy, kombinerki, itp.
A więc zaczynami:
Najpierw musimy zakupić wiązkę 12V z jednym przekaźnikiem. Na Allegro sprzedaje takie wiązki kilku użytkowników, ceny wąchają cię w okolicach 30zł.
http://civic.tproject.pl/tutorial/halogeny/civ_tuts_11.jpg
Tak mniej więcej powinna się prezentować instalacja którą będziemy podłączać.
http://civic.tproject.pl/tutorial/halogeny/civ_tuts_12.jpg
Po rozpakowaniu powinniśmy zobaczyć cos takiego:
http://civic.tproject.pl/tutorial/halogeny/wiazka_1.jpg
Główna modyfikacja, którą będziemy wykonywać to przecięcie kabli idących pomiędzy przekaźnikiem a halogenami, a to z tego względu, że każdy ma już pociągnięty kabel pomiędzy kabiną a komorą silnika i bez sensu ciągnąć samemu kable, jak wystarczy się tylko wpiąć.
Teraz do dzieła.
Zaczynamy od ściągnięcia plastiku pod kierownicą, żeby dostać się instalacji.
Dalej:
http://civic.tproject.pl/tutorial/halogeny/civic_tuts_13.jpg
W wiązce oryginalnie czerwony kabel do którego doprowadzamy zasilanie zakończony jest oczkiem jak pod punkt masowy, ja obciąłem oczko i założyłem damski konektor, żeby wpiąć się w puszkę bezpieczników, ale o tym później.
Zostawiłem bezpiecznik, który był na czerwonym kablu, myślę że nie zaszkodzi :P
Następnie ściągamy dwa grube peszle z kabli, które mają iść do halogenów. W ten sposób z przekaźnika wychodzą 4 grube kable, 2 białe i 2 czarne. Łączymy razem kable taśmą izolacyjną i robimy jedną wiązkę do samego końca. Ja dodatkow wykorzystałem do tego długi peszel, który mi został, wstawiłem w niego kable i zawinąłem taśmą.
http://civic.tproject.pl/tutorial/halogeny/civic_tuts_14.jpg
Przekaźnik zaplanowałem umieścić tam gdzie powinien być oryginalnie, czyli po lewej stronie od skrzynki bezpieczników, koło modułu tylnego światła przeciwmgielnego. Więc po przymiarce obciąłem kable (idące do halogenów) na długości jakiś 30cm od przekaźnika.
http://civic.tproject.pl/tutorial/halogeny/civic_tuts_15.jpg
Powstała nam w ten sposób 2 mniejsze wiązki. W każde mamy po 2 białe kable, na każdą parę montujemy męskie konektory i zakładamy koszulkę termokurczliwą.
Teraz możemy przykręcić przekaźnik obok modułu przeciwmgielnych tylnych.
Z krótkiej wiązki biały kabel wpinamy w brązową kostkę, którą powinniśmy znaleźć głęboko koło pedału sprzęgła. Czarne kable nie będą nam potrzebne, możemy je zaizolować.
http://civic.tproject.pl/tutorial/halogeny/civic_tuts_16.jpg
Z przekaźnika oraz przełącznika wychodzą czarne kable zakończone oczkami, które musimy podpiąć pod masę. U mnie był zrobiony punkt masowy, do którego był podpięty alarm.
http://civic.tproject.pl/tutorial/halogeny/civic_tuts_17.jpg
W długiej wiązce na białym kablu mamy już konektor męski, teraz musimy na czarnej parze kabli montujemy oczkowy konektor, żeby podpiąć go do masy.
http://civic.tproject.pl/tutorial/halogeny/civic_tuts_18.jpg
Kolejno szukamy w okolicach wlewu do płynu od spryskiwaczy wolnej brązowej wtyczki, w którą będziemy wpinać biały kabel, zaś czarny pod masę. Punkt masowy zrobili mi gazownicy, bo tym miejscu mam komputer od LPG.
http://civic.tproject.pl/tutorial/halogeny/civic_tuts_19.jpg
Dalej za lewym reflektorem ciągniemy kable w dół i spinamy go opaskami razem z przewodem idącym dołem przedniego pasa.
http://civic.tproject.pl/tutorial/halogeny/civic_tuts_20.jpg
Zrobiona przez na wiązka powinna dostać do halogenów, ja żeby mieć łatwość podpięcia wszystkiego zrobiłem sobie małe przedłużki z konektorami i podpiąłem się do wiązki i żarówki. Dalej wszystko zaizolowałem i zamontowałem halogeny na miejscach.
Kolejnym etapem jest podpięcie niebieskiego przewodu idącego z przełącznika naszych halogenów do zasilania. Zasilanie na przełączniku powinno pojawić się po włączeniu świateł postojowych, mijania długich więc możemy podpiąć się pod światła postojowe lub gdzieś pod podświetlanie deski/kokpitu.
http://civic.tproject.pl/tutorial/halogeny/civic_tuts_2.jpg
Ja wpiąłem się w kostkę idącą do przełącznika tylnych świateł przeciwmgielnych.
http://civic.tproject.pl/tutorial/halogeny/civic_tuts_22.jpg
Tymczasowo włącznik umieściłem w małym schowku po lewej stronie kierownicy, ale postaram się podpiąć pod oryginalny włącznik wówczas zaktualizuje tutorial.
http://civic.tproject.pl/tutorial/halogeny/civic_tuts_23.jpg
Dopiero na samym końcu podpinamy czerwony przewód pod gniazdo nr 5 w puszcze bezpieczników.
Robimy testy czy wszystko świeci, a następnie składamy wszystko do kupy i cieszymy się z działających halogenów.
http://civic.tproject.pl/tutorial/halogeny/civic_halogeny.jpg
A teraz tabelka z wyceną.
http://civic.tproject.pl/tutorial/halogeny/tabelka.jpg
Tutorial cześć 3 – podłączanie wiązki pod OEM przycisk
Najpierw musimy zaopatrzyć się w OEM przycisk do włączania halogenów przednich i tylnych.
http://civic.tproject.pl/tutorial/halogeny/przycisk_2.jpg
Następnie musimy wypiąć stary przycisk halogenów oraz wyciągnąć wiązkę z tymczasowym przyciskiem.
Do tymczasowego przycisku powinny dochodzić 3 przewody, (biały, czarny i niebieski)
Dociągamy te przewody do długości oem wtyczki pod przycisk i zarabiamy na nich wąskie żeńskie konektory.
Schemat wygląda tak:
http://civic.tproject.pl/tutorial/halogeny/przycisk_1.jpg
przy odrobinie gimnastyki konektory powinno dać się wcisnąć we wtyczkę, a później wystarczy już tylko wpiąć ją w przełącznik.
Ich plusem jest regulacja wysokości, która realizowana jest przez śrubę w tylniej części. Dzięki czemu obudowa jest stała i nie porusza się, a wewnętrzny odbłyśnik zmienia swoje położenie w pionie.
http://civic.tproject.pl/tutorial/halogeny/civ_tuts_1.jpg
Pomijam fakt zdemontowania zderzaka - można próbować na zamontowanym, ale ja go zrzuciłem przy okazji montowania dokładki.
A więc przechodzimy do działania:
Odcinamy zbędne fragmenty plastiku, które będą przeszkadzały przy montażu.
(Na fotce widać kawałem odciętego fragmentu)
http://civic.tproject.pl/tutorial/halogeny/civ_tuts_2.jpg
Kolejno robimy nacięcie brzeszczotem do metalu, ułatwi to trochę montaż mocowania.
http://civic.tproject.pl/tutorial/halogeny/civ_tuts_3.jpg
Po zrobieniu nacięcia zabieramy się za mocowanie.
Ja do tego użyłem aluminiową blachę o grubości ok. 1mm, z której wyciąłem pasek na szerokość 20mm - taką miałem pod ręką i łatwo się ją obrabia.
Przymierzamy go do halogenu i w razie potrzeby poszerzamy nacięcie, żeby zaklinowała się w nim blacha.
http://civic.tproject.pl/tutorial/halogeny/civ_tuts_4.jpg
Kolejno znaczymy sobie miejsca na otworzy mocujące halogen do blachy oraz skracamy trochę blachę.
http://civic.tproject.pl/tutorial/halogeny/civ_tuts_5.jpg
Po przymiarce do zderzaka można zauważyć, że blachę od zew. strony trzeba przyciąć trochę po skosie, żeby zmieściła się w otworze zderzaka.
Po takim przycięciu możemy spokojnie przesuwać halogenem w gorę lub w dół, żeby odpowiednio go ustawić.
http://civic.tproject.pl/tutorial/halogeny/civ_tuts_6.jpg
Kolejnym krokiem jest wywiercenie otworów w mocowaniu.
Na razie wiercimy otwory tylko na sam halogen - bez otworu mocującego do zderzaka.
Wierciłem otworzy 3mm i wkrętami przykręciłem mocowanie do halogenu.
Ważne, żeby wkręt był krótki, i nie wystawał zbytnio z blachy, bo będzie przeszkadzał przy przykręcaniu do zderzaka. Jeśli jest za długi to go tniemy lub spiłowujemy.
Kolejny krok to maskownice.
http://civic.tproject.pl/tutorial/halogeny/civ_tuts_7.jpg
Dla wygody wycinania najpierw wywierciłem dziury wokół pierścienia a następnie ostrym nożem i brzeszczotem wyciąłem otwór.
http://civic.tproject.pl/tutorial/halogeny/civ_tuts_8.jpg
Wycinanie jest najtrudniejsza czynnością i zajmuje sporo czasu, dlatego, że otwór ma jakieś 75mm średnicy a halogen 90mm. Wobec czego w trzeba metodą prób i błędów i ciągłych przymiarek poprawiać otwór, piłować i rzeźbić ;)
Po przymiarce maskownicy i halogenu i ustawieniu go w odpowiedniej pozycji znaczymy miejsce otworów na mocowanie i wiercimy otworzy 3mm na wkręty. O ile sie nie mylę to wkrętami 3mm o długości ok. 30mm przykręciłem halogen.
http://civic.tproject.pl/tutorial/halogeny/civ_tuts_9.jpg
Po przykręceniu sprawdzamy jeszcze raz czy maskownica dobrze pasuje i ew. poprawiamy coś jeszcze.
http://civic.tproject.pl/tutorial/halogeny/civ_tuts_10.jpg
Efekt końcowy wygląda tak:
http://civic.tproject.pl/tutorial/halogeny/civ1.jpg
http://civic.tproject.pl/tutorial/halogeny/civ2.jpg
http://civic.tproject.pl/tutorial/halogeny/civ3.jpg
Tutorial cześć 2 – podłączanie wiązki
Od razu zaznaczam, że wiązka zakupiona na allegro nie będzie pasowała P&P, trzeba ją delikatnie zmodyfikować, ale z tym sobie każdy powinien poradzić.
Potrzebne będą:
- Halogeny
- żarówki (w moim przypadku H11 pod halogeny z Megane)
- wiązka zakupiona na allegro
- konektory męskie i damskie
- taśma izolacyjna, koszulki termokurczliwe + zapalniczka
- ostry nóż, przydatne będą cążki do cięcia kabli, śrubokręt krzyżakowy, kombinerki, itp.
A więc zaczynami:
Najpierw musimy zakupić wiązkę 12V z jednym przekaźnikiem. Na Allegro sprzedaje takie wiązki kilku użytkowników, ceny wąchają cię w okolicach 30zł.
http://civic.tproject.pl/tutorial/halogeny/civ_tuts_11.jpg
Tak mniej więcej powinna się prezentować instalacja którą będziemy podłączać.
http://civic.tproject.pl/tutorial/halogeny/civ_tuts_12.jpg
Po rozpakowaniu powinniśmy zobaczyć cos takiego:
http://civic.tproject.pl/tutorial/halogeny/wiazka_1.jpg
Główna modyfikacja, którą będziemy wykonywać to przecięcie kabli idących pomiędzy przekaźnikiem a halogenami, a to z tego względu, że każdy ma już pociągnięty kabel pomiędzy kabiną a komorą silnika i bez sensu ciągnąć samemu kable, jak wystarczy się tylko wpiąć.
Teraz do dzieła.
Zaczynamy od ściągnięcia plastiku pod kierownicą, żeby dostać się instalacji.
Dalej:
http://civic.tproject.pl/tutorial/halogeny/civic_tuts_13.jpg
W wiązce oryginalnie czerwony kabel do którego doprowadzamy zasilanie zakończony jest oczkiem jak pod punkt masowy, ja obciąłem oczko i założyłem damski konektor, żeby wpiąć się w puszkę bezpieczników, ale o tym później.
Zostawiłem bezpiecznik, który był na czerwonym kablu, myślę że nie zaszkodzi :P
Następnie ściągamy dwa grube peszle z kabli, które mają iść do halogenów. W ten sposób z przekaźnika wychodzą 4 grube kable, 2 białe i 2 czarne. Łączymy razem kable taśmą izolacyjną i robimy jedną wiązkę do samego końca. Ja dodatkow wykorzystałem do tego długi peszel, który mi został, wstawiłem w niego kable i zawinąłem taśmą.
http://civic.tproject.pl/tutorial/halogeny/civic_tuts_14.jpg
Przekaźnik zaplanowałem umieścić tam gdzie powinien być oryginalnie, czyli po lewej stronie od skrzynki bezpieczników, koło modułu tylnego światła przeciwmgielnego. Więc po przymiarce obciąłem kable (idące do halogenów) na długości jakiś 30cm od przekaźnika.
http://civic.tproject.pl/tutorial/halogeny/civic_tuts_15.jpg
Powstała nam w ten sposób 2 mniejsze wiązki. W każde mamy po 2 białe kable, na każdą parę montujemy męskie konektory i zakładamy koszulkę termokurczliwą.
Teraz możemy przykręcić przekaźnik obok modułu przeciwmgielnych tylnych.
Z krótkiej wiązki biały kabel wpinamy w brązową kostkę, którą powinniśmy znaleźć głęboko koło pedału sprzęgła. Czarne kable nie będą nam potrzebne, możemy je zaizolować.
http://civic.tproject.pl/tutorial/halogeny/civic_tuts_16.jpg
Z przekaźnika oraz przełącznika wychodzą czarne kable zakończone oczkami, które musimy podpiąć pod masę. U mnie był zrobiony punkt masowy, do którego był podpięty alarm.
http://civic.tproject.pl/tutorial/halogeny/civic_tuts_17.jpg
W długiej wiązce na białym kablu mamy już konektor męski, teraz musimy na czarnej parze kabli montujemy oczkowy konektor, żeby podpiąć go do masy.
http://civic.tproject.pl/tutorial/halogeny/civic_tuts_18.jpg
Kolejno szukamy w okolicach wlewu do płynu od spryskiwaczy wolnej brązowej wtyczki, w którą będziemy wpinać biały kabel, zaś czarny pod masę. Punkt masowy zrobili mi gazownicy, bo tym miejscu mam komputer od LPG.
http://civic.tproject.pl/tutorial/halogeny/civic_tuts_19.jpg
Dalej za lewym reflektorem ciągniemy kable w dół i spinamy go opaskami razem z przewodem idącym dołem przedniego pasa.
http://civic.tproject.pl/tutorial/halogeny/civic_tuts_20.jpg
Zrobiona przez na wiązka powinna dostać do halogenów, ja żeby mieć łatwość podpięcia wszystkiego zrobiłem sobie małe przedłużki z konektorami i podpiąłem się do wiązki i żarówki. Dalej wszystko zaizolowałem i zamontowałem halogeny na miejscach.
Kolejnym etapem jest podpięcie niebieskiego przewodu idącego z przełącznika naszych halogenów do zasilania. Zasilanie na przełączniku powinno pojawić się po włączeniu świateł postojowych, mijania długich więc możemy podpiąć się pod światła postojowe lub gdzieś pod podświetlanie deski/kokpitu.
http://civic.tproject.pl/tutorial/halogeny/civic_tuts_2.jpg
Ja wpiąłem się w kostkę idącą do przełącznika tylnych świateł przeciwmgielnych.
http://civic.tproject.pl/tutorial/halogeny/civic_tuts_22.jpg
Tymczasowo włącznik umieściłem w małym schowku po lewej stronie kierownicy, ale postaram się podpiąć pod oryginalny włącznik wówczas zaktualizuje tutorial.
http://civic.tproject.pl/tutorial/halogeny/civic_tuts_23.jpg
Dopiero na samym końcu podpinamy czerwony przewód pod gniazdo nr 5 w puszcze bezpieczników.
Robimy testy czy wszystko świeci, a następnie składamy wszystko do kupy i cieszymy się z działających halogenów.
http://civic.tproject.pl/tutorial/halogeny/civic_halogeny.jpg
A teraz tabelka z wyceną.
http://civic.tproject.pl/tutorial/halogeny/tabelka.jpg
Tutorial cześć 3 – podłączanie wiązki pod OEM przycisk
Najpierw musimy zaopatrzyć się w OEM przycisk do włączania halogenów przednich i tylnych.
http://civic.tproject.pl/tutorial/halogeny/przycisk_2.jpg
Następnie musimy wypiąć stary przycisk halogenów oraz wyciągnąć wiązkę z tymczasowym przyciskiem.
Do tymczasowego przycisku powinny dochodzić 3 przewody, (biały, czarny i niebieski)
Dociągamy te przewody do długości oem wtyczki pod przycisk i zarabiamy na nich wąskie żeńskie konektory.
Schemat wygląda tak:
http://civic.tproject.pl/tutorial/halogeny/przycisk_1.jpg
przy odrobinie gimnastyki konektory powinno dać się wcisnąć we wtyczkę, a później wystarczy już tylko wpiąć ją w przełącznik.