PDA

Zobacz pełną wersję : działanie vtec-e w d15z3



mirasek
26-03-07, 17:32
Witam! :)
Mam kilka pytań co do silnika D15Z3 na które nie znalazłem odpowiedzi na forum (może słabo szukałem?), konkretnie chodzi o działanie VTEC-E bo nigdzie w sieci nie mogłem znaleźć dokładnego opisu tylko reklamowy bełkot.

Staram sie go rozgryźć doświadczalnie i wygląda to tak, że między 1x00 a 3500rpm moge jechać w trybie econo, vide kontrolka (dociągnąłem do 150km/h :agent: ), czyli 12 zaworów i uboga mieszanka, dalej kontrolka gaśnie i spokojnie przyspieszając przy 3900rpm mam efekt jakbym wcisnął gaz do deski i z tego co wiem nie tylko mój tak ma. I tak sie głowie czym to jest spowodowane skoro wcześniej silnik przeskoczył z trybu 12 na 16 i wzbogacił mieszanke (co też można poczuć przy delikatnym przyspieszaniu)...

Tak wogóle to pod co jest podpięta kontrolka ECONO, pod elektrozawór otwierający olej do spinania zaworów ssących? Bo czy może być tak że najpierw vtec przechodzi z fazy 12 na 16 a przy tych 3900rpm dopiero wzbogaca mieszanke, lub odwrotnie? Czy to zachodzi jednocześnie?

Słyszałem też o trzystopniowym VTEC'u ale to chyba nie w tym silniku, tu nie ma "sportowych" krzywek i stale aktywne zawory ssące pracują zawsze tak samo, dobrze myśle?

Prosze o jakieś podpowiedzi bo chciałbym to rozszyfrować :speszony:

qba1983
26-03-07, 18:38
może być tak że najpierw vtec przechodzi z fazy 12 na 16 a przy tych 3900rpm dopiero wzbogaca mieszanke, lub odwrotnie?

chyba cos takieo wlasnie jest...
kontrolka Econo jest podlaczona do kompa ktory mowi cie kiedy jedziesz ekonomicznie(badz kiedy jest zuborzala mieszanka), nie ma ona nic wspolnego ze zmiana z 12V na16V, a zawor VTECa zalaczqa sie w innych momentach, zrob sobie VTEC light-a bedizesz widzial kiedy przechodzi na 16V


Słyszałem też o trzystopniowym VTEC'u ale to chyba nie w tym silniku, tu nie ma "sportowych" krzywek i stale aktywne zawory ssące pracują zawsze tak samo, dobrze myśle?
zawory ssoce nie pracuja caly czas tak samo, za to wydechowe tak(pracuja tak samo w calym zakresie obrotow), twoj silnik nie ma tych ostrych krzywek, one wystepuja tylko w :
D15B, D15Z7 i D15Y8

mirasek
26-03-07, 19:17
kontrolka Econo jest podlaczona do kompa ktory mowi cie kiedy jedziesz ekonomicznie(badz kiedy jest zuborzala mieszanka), nie ma ona nic wspolnego ze zmiana z 12V na16V, a zawor VTECa zalaczqa sie w innych momentach, zrob sobie VTEC light-a bedizesz widzial kiedy przechodzi na 16V

I to już by miało sens, lampka econo jest od pracy na ubogiej mieszance która jest zależna od obciążenia i obrotów, a przy tych 3900rpm vtec przechodzi w faze 16V bez zwględu na obciążenie i stąd takie zachowanie tego silnika. Ktoś potwierdzi taką teorie? Jak będe sie nudził to zrobie u siebie VTEC light'a. Dzięki qba.

A z zaworami ssącymi to chodzi mi o to że podczas przejścia z 12V na 16V oba zawory sie spinają i pracuję razem ale czy porusza je ta sama krzywka co te aktywne w trybie 12V czy wchodzi do pracy krzywka o innej charakterystyce o ile jest tam wogóle taka? Bo czytałem już różne wersje, np. tu: http://www.hondapl.org/tech/vteccompare.html gdzie jest napisane że w vtec-e jest tylko jedna krzywka dolotowa na cylinder. A mogłem sobie zobaczyć u mechanika jak pokrywa klawiatury była zdjęta ale głupi na kawe poszedłem :moja glowa:

qba1983
26-03-07, 22:20
jesli chodzi o krzywki zaworow ssacych VTEC-e to przeczytaj (z tego linku co podales) ten rozdzial o silniku VTEC-e, tak dziala twoj silnik.

zacytuje:

Zupełnie nową implementacją VTECa w silnikach SOHC jest VTEC-E (E jak ekonomia). W silnikach VTEC-E zastosowano zawirowanie mieszanki co pozwala na wydajniejsze wymieszanie powietrza z paliwem w komorze silnika. VTEC-E działa poprzez wyłączenie jednego zaworu dolotowego. Proszę przeanalizować poniższy diagram.

W silniku SOHC VTEC-E na wałku znajduje się tylko jedna krzywka dolotowa. W rzeczywistości jest to płaski pierścień. W działaniu objawia się to w ten sposób, że odpowiadająca jej dźwignia nie jest aktywna, przez co silnik pracuje jakby miał 12 zaworów. Powoduje to zawirowanie mieszanki podczas cyklu ssania. VTEC uruchamia nieaktywne zawory przy wyższych obrotach powodując przejście do cyklu 16-zaworowego. Hondzie udało się uzyskać w VTEC-E stosunek powietrza do paliwa większy niż 20:1 podczas pracy silnika w trybie 12-zaworowym. Civic ETi serii EG z silnikiem SOHC VTEC spala nawet poniżej 5l/100km!

SOHC VTEC, którego głównym zadaniem jest zwiększenie mocy jest często mylnie kojarzony z SOHC VTEC-E, który zapewnia przede wszystkim niskie spalanie. Warto zauważyć, że silnik 1,5l SOHC VTEC stosowany w japońskiej wersji Civica ETi osiąga moc 92KM. Jest to rzeczywiście mniej niż osiąga standardowy silnik SOHC, który uzyskuje 100KM. Silnik SOHC VTEC D15B osiąga 130KM i jest to o 30% więcej niż zwykły silnik SOHC!

Malik
27-03-07, 16:59
W silniku SOHC VTEC-E na wałku znajduje się tylko jedna krzywka dolotowa. W rzeczywistości jest to płaski pierścień. W działaniu objawia się to w ten sposób, że odpowiadająca jej dźwignia nie jest aktywna, przez co silnik pracuje jakby miał 12 zaworów.

Ktoś napisał głupote. Na tej samej stronie jest informacja że ten drugi zawór w trybie oszczędnej pracy otwiera sie minimalnie żeby sie nie spalił. Jeśli sie otwiera to też musi sie zamyka w fazie sprężania. Więc jego dzwigienka nie może byc wprowadzana w ruch "płaskim pierscieniem"

mirasek
27-03-07, 18:49
Mi to wyglada na nieudolne tłumaczenie z języka angielskiego.
Wie ktoś jak naprawde tam jest? Bo sie wkurze, porozkręcam silnik i zobacze ;)

qba1983
28-03-07, 18:15
w d15Z8 nie ma "plaskich pierscieni" -widzialem :aloha:
moze chodzi o to ze jest tylko troche otwierana, a krzywka jest prawie plaska

mirasek
01-04-07, 13:09
w d15Z8 nie ma "plaskich pierscieni" -widzialem :aloha:
moze chodzi o to ze jest tylko troche otwierana, a krzywka jest prawie plaska

To ile masz krzywek i dźwigni dolotowych? 2 czy 3? Na stronie z linka wyżej jest też napisane:


VTEC-E SOHC

Silnik
posiada po dwa zawory ssące i dwa wydechowe w każdym z 4 cylindrów. System VTEC w tej wersji steruje tylko pracą zaworów ssących, zawory wydechowe działają tak, jak w innych silnikach 16 zaworowych.

Każdy
z 8 zaworów ssących (przy. cytującego) silnika VTEC posiada oddzielną krzywkę i dźwignię do pracy przy małych i średnich prędkościach obrotowych. Jeden z dwóch zaworów dolotowych każdego z cylindrów otwiera się tylko na tyle, by uniknąć przegrzewania się gniazd zaworowych. Drugi z zaworów ma również skrócony skok, co powoduje nadanie dużej prędkości zasysanej mieszance. Zawirowanie jest tak duże, że umożliwia spalanie mieszanki o zubożonym składzie.

Jeśli
warunki pracy wskazują, że potrzebna jest większa moc wyjściowa, to komputer sterujący pracą silnika otwiera zawór elektromagnetyczny, doprowadzając do dźwigni zaworowych olej pod ciśnieniem. Dźwignie zaworów dolotowych każdego z cylindrów zostają dzięki temu spięte w jeden mechanizm, a do pracy wchodzi trzecia( :coo: ) środkowa dźwignia zaworowa. Oba zawory dolotowe zaczynają wtedy pracować, w typowy dla wysoko wysilonych silników szybkoobrotowych. Jednocześnie mieszanka paliwowo - powietrzna zostaje wzbogacona do składu stechiometrycznego.

qba1983
02-04-07, 14:39
u nas beda po 2
3 krzywki sa tylko w d15Z7 i d16y8

Djadi
09-04-09, 15:55
nie zakładając nowego tematu postanowiłem zapytać w tym konkretnie czy można zmienić wałek w naszych D15Z8 Z3 Z6 aby się lepiej zbierały, jak tak to na jaki ? czy podejdzie wałek od D16Z6 albo Y8

qba1983
09-04-09, 15:58
podobno podejdzie, ale razem z cala klawiatura... czyli zostaje ci tylko sam odlew... bez sensu, to juz chyba lepiej wsadzic cala glowice po co dodawac soebie robote...a po za tym chyba nikt ci nie sprzeda samych bebechow z glowicy w zadowalajsacej cenie.

Djadi
09-04-09, 16:45
podobno podejdzie, ale razem z cala klawiatura... czyli zostaje ci tylko sam odlew... bez sensu, to juz chyba lepiej wsadzic cala glowice po co dodawac soebie robote...a po za tym chyba nikt ci nie sprzeda samych bebechow z glowicy w zadowalajsacej cenie.

chyba qba masz racje albo po prostu skrzynie wymienić tak jak ty to zrobiłeś to da leprze rezultaty niż sam wałek :)

teg
09-04-09, 22:17
Z tą wymianą skrzyni to wcale tak różowo nie jest. "Econo" bardzo potem kuleje, max 80-90km/h na 5 biegu, tak widziałem.

qba1983
10-04-09, 08:14
to zajrzyj do mojego tematu:D
wszystko da sie zrobic...
FD - 4,25
5 - 0,702
i co dziwne przy takim ustawieniu econo gasnie przy 3,300obr/min (123km/h)

apropo glowicy...
mysle ze to fajny pomysl bybyl wsadzic ta glowice od d16y8, ale to chyba bedzie wiecej kosztowac niz nowy silnik(to znaczy moze i wiecej, ale roznica w kosztach to - spokojna glowa i mniej roboty) jak mozna wychaczyc d16y8 juz za 2,5tys z kompem...
a glowice za ile kupie, z kompem? 1tys -1,5 tys? to juz lepiej doplacic i zrobic na spokojnie kontrole calosci. powymieniac co sie da, a ten nasz zarabisty silniczek sprzedac:)
no i mamy wieksza pojemnosc:D

Djadi
10-04-09, 08:21
a propo skrzyni oprucz hybrydy od jakiego silnika jest najleprza seria? Ceny są fajne moze by tak się skusił na wymiankę :D

qba1983
10-04-09, 08:29
d16z6, d16y8.
ale bedzie tak jak pisze teg przy 90km/h koniec econo...

Djadi
10-04-09, 08:56
d16z6, d16y8.
ale bedzie tak jak pisze teg przy 90km/h koniec econo...

Więc tak to wygląda a jak koniec econo to i spalanie wzrośnie :D pewnie i tak jak bym wstawił takową skrzynie to będzie na początku dużo palił :P (do ilu może wzrosnąć spalanie) qba a ty masz piątkę ze skrzyni która była seryjnie u nas ?? czyli jak wymieniać skrzynie to najlepiej z seryjnych na D16Z6 D 16Y8 a np od 1,4 nie była by lepsza bo chcę jak najkrótsza

qba1983
10-04-09, 09:09
nie 5 mam z d14z3 jeszcze krotsza niz mamy(d15 -0,750)
ale w polaczeniu z przelozeniem glownym 4,250 daje eferkt lekkiego skrocenia biegu(teraz na 5 przyspiesza, wolno ale przyspiesza, 200km/h jest realne, a moze wiecej:D)
dobra skonczmy o skrzyniach w tym temacie, bo OT sie robi...

teg
10-04-09, 09:26
qba1983, no ale oczywiście że masz rację, ja pisałem tylko o seryjnej, całej skrzyni, hybryda to fajna sprawa :) Tylko trzeba to zrobić samemu albo oddać do naprawdę bardzo dobrego warsztatu specjalizującego się w skrzyniach, a takich jest chyba kilka w kraju - ja bym inaczej nie zrobił po moich przejściach ze skrzyniami i "specjalistami" od wszystkiego.

Co do głowicy to mi się wydaje, ze takie rozwiązanie nie ma uzasadnienia za bardzo, ale przecież można powiedzieć, że w ogóle takie przeróbki silnika robionego pod ekonomię nie mają sensu, więc pytanie, czy ma być praktycznie - tzn. sensownym kosztem niezły wynik operacji, bo jak masz kupę siana i chcesz się pobawić to inna sprawa :]

Djadi
10-04-09, 09:57
takie przeróbki silnika robionego pod ekonomię nie mają sensu

Lepszy taki VTEC niż żaden a z drugiej strony taki się trafił cieszę się tylko że nie kupiłem 1,4 zawsze te 14 kucy więcej :cool:

michalk
10-04-09, 10:41
Lepszy taki VTEC niż żaden a z drugiej strony taki się trafił cieszę się tylko że nie kupiłem 1,4 zawsze te 14 kucy więcej

Chyba 24 :)

Djadi
10-04-09, 12:18
Chyba 24 :)


A no faktycznie :D

fakir
11-12-10, 11:26
panowie a gdzie sie podpiąć jesli chce zrobic "vtec light"?

wszystkie linki na forum sa juz nie aktualne :(

lunatyk
11-12-10, 18:14
co do skrzyni się nie zgodzę :) ja mam skrzynie od d16y3 ( albo 6 ale raczej 3 ) i jest dużo krótsza, autko fajniej się zbiera i econo pali się do 140km/h. I tak np podróżując w tym roku do Chorwacji po autostradzie 130km/h zapięte przez 200-300 km i econo non stop :) Co do samego działania vtec-a to moje odczucia są różne. Nie wiem od czego to zależy ale nie raz jest odczucie jakby turbina się załączyła a nie raz idzie równolegle do samego odcięcia... lampeczka econo wesoła sprawa, zawsze pasażerowie pytają czemu mamy zwarcie na światłach mijania ^^

fakir
31-01-11, 19:17
Panowie a czy da radę przestawić włączanie vtec'a w d15z3 tak aby załączał się przy wyższych obrotach?
sa tam w tym silniku jakies inne elementy ktore uaktywniaja sie w zakresie wysokich obrotow? np. łopatki w dolocie jak w innych haniach?