PDA

Zobacz pełną wersję : klimatyzacja civic 5 gen - problem



woocasch
24-06-11, 19:05
witam

mam mały problem - kupiłem klimatyzację i z tego co mówił mi sprzedający jest ona na czynnik R134A, wraz z Zychem zamontowliśmy ją u mnie w EG8 i dzisiaj chciałem ją nabić i sprawdzić szczelność i tu powstał problem - w dwóch warsztatach zajmujących się nabijaniem klimy powiedzieli mi że pierwszy raz widzą takie "złączki" w które trzeba się wpiąć żeby wokonać w/w czynności i że nie wiedzą gdzie ewentualanie mogę się z tym udać.
Po czym można poznać na jaki czynnik jest klimatyzacja ?? Czy coś się stanie jeśli jest ona na freon a jakiś "fachowiec" stwierdzi że jest na R134A i takim ją nabije - czy jest to możliwe ??
Gdzie można się udać - adres jakiegoś sprawdzonego warsztatu w okolicach Tychów, ew. Katowic ?? czy jechać na ASO - w Autokopex-ie za 280 pln (mają promocję) spradzają szczelność, nabijają i ozonują - dobra cena ??

proszę o pomoc i opinie fachowców
jeżeli ktoś ma fotki jak to wygląda u niego to proszę o info

u mnie wygląda to tak : http://imageshack.us/g/838/24062011552.jpg/

Feniks333
25-06-11, 12:22
Po czym sprawdzić?? No u mnie pod maską jest naklejka z oznaczeniem na jaki czynnik kilma chodzi, ale Ja mam klime tam od nowości.

Leszek85
25-06-11, 14:21
złączki masz normalne też takie mam i nie było problemu z napełnieniem. chyba u jakiś ziutków byłeś co nie ogarniają albo mają sprzęt made in ZSRR. Co do freonów dawno zostały już wycofane na ich miejsce są dawane czynniki podobne ale mniej szkodliwe tj. R134a który zapewne jest w twojej instalacji albo jak masz naprawdę mega stary środek to masz R-12 który ma podobne właściwości termodynamiczne i został zastąpiony przez r-134a. źródło: [ http://pl.wikipedia.org/wiki/R-134a ]

Yotomeczek86
25-06-11, 14:28
Tylko trzeba wspomnieć że jeśli masz na R12 to nie możesz ot tak sobie go zmienić na R134a - musisz kupić nowy olej do kompresora,osuszacz, i jak są jakieś podejrzane złącza serwisowe to zmienić na nowe. Dodatkowo sprawdzić trzeba szczelność układu.

woocasch
25-06-11, 20:07
byłem dzisiaj w jednym z lepszych warsztatów i gość mi tam powiedział że jest to instalacja na "stary gaz - R12" - więc troszkę lipa.
A jak to wygląda z przerobieniem instalacji z R12 na R134a ?? trzeba jakieś inne części (przewody) czy na tym co mam tylko zmienić uszczlki na nowe ??

reaktor
25-06-11, 21:45
a to nie jest przypadkiem ta instlacja z forum co ktos ja probował wcisnac jak sie zorientował że jest r12?

był taki sam temat niedawno

woocasch
25-06-11, 22:39
a to nie jest przypadkiem ta instlacja z forum co ktos ja probował wcisnac jak sie zorientował że jest r12?

był taki sam temat niedawno

ja ja kupilem na poczatku maja od chlopaka z tego forum. dzwonilem do niego i poinformowalem o tym fakcie i czekam na odpowiedz.

reaktor
25-06-11, 23:38
to pewnie wiedział ze jest lewa

woocasch
26-06-11, 15:14
to pewnie wiedział ze jest lewa

w poniedziałek jadę do warsztatu który ma mi sprawdzić szczelność itp i zobaczymy jakie będą tego koszty.
orientujecie się ile kosztuje nabici klimy R134A a ile R12 ?? i ponawiam pytanie jak to jest z przerobieniem instalacji ?? robił to ktoś ??

spychu
26-06-11, 15:33
R12 nikt już Ci tego nie nabije, bo czynnik ten został wycofany bardzo dawno temu z użytku w klimatyzacjach samochodowych.

jero11
26-06-11, 15:41
można jeszcze znaleźć kogoś kto nabije R12, najlepiej szukać w serwisach chłodni samochodowych;)
niektórzy potrafią nawet nabić LPG do klimy:D

woocasch
26-06-11, 22:39
ja znalazłem warsztat który zajmuje się nabianiem klimy i bez problemu podobno nabijają R12 - bo w sumie jak ktoś ma stare auto z klimą na ten czynnik to co ma teraz zrobić ?? powinna być dalej możliwość nabijania tym czynnikiem.
A tak poza tym to narazie mnie nie pocieszacie :(

reaktor
26-06-11, 23:06
oficjalnienie ma takiej możliwości ale oczywiście jak grzecznie zapytasz to jest sporo warsztatów gdzie nabijesz r12

airman
27-06-11, 12:07
Gaz zapewne jeszcze znajdziesz, ale dokładnie sprawdź najpierw szczelność układu. Ja niedawno kupiłem zestaw na R134A, miało być spoko ale wyszło kilka kwiatków i na razie układ nie chłodzi;/ Po testach azotem, potem próżnia i czynnk z UV wyszła mikro dziurka (ok 40% czynnika wywaliło w 4dni). Do tego jako że nie bardzo było wiadomo co jest winne wymieniłem już zawór rozprężny i na dniach wymieniam skraplacz (wszystko daje nowe) i łatam rurkę.

Yotomeczek86
27-06-11, 13:13
Ehh napisałem co trzeba zrobić aby przerobić układ z R12 na R134a - oczywiście się przeczytać nie chciało koledze, bo po co, zadam pytanie to ktoś odpowie :confused:

Napisze jeszcze raz - wymiana oleju w sprężarce, wymiana osuszacza, wymiana zaworów serwisowych - sprawdzenie szczelności i tyle... Lub kit Hondy za około 400zł (u Dzidy)

woocasch
27-06-11, 13:37
Napisze jeszcze raz - wymiana oleju w sprężarce, wymiana osuszacza, wymiana zaworów serwisowych - sprawdzenie szczelności i tyle... Lub kit Hondy za około 400zł (u Dzidy)

i czy to będzie działać bez problemu na R134A?? i czy nie trzeba wymieniać tego co jest w kabinie (wymiennik powietrza) ?? i czy te zawory podchodzą na stare rurki ?? bo czytałem że też trzeba by je wymienić bo R134A ma inną gęstość czy coś takiego

Yotomeczek86
27-06-11, 14:05
Podobno da się je zlutować ze starymi... nie dam sobie za to głowy uciąć. Skraplacz jest identyczny jak na R134a. Będę miał klimę jakoś na koniec miesiąca, własnie na R12 i będę wiedział co i jak dokładniej. Wtedy napiszę :)

airman
27-06-11, 15:09
Te gumowe węże od sprężarki powinny być, przynajmniej w teorii dedykowane pod R134. Tutaj kilka zdań na ten temat: http://www.mototechnika.republika.pl/pliki/klima.html

Jeśli będziesz musiał zmienić te przewody bo nie da się przespawać nowych złącz serwisowych to wtedy skraplacz od R12 może nie podejść bo węże mają inne średnice montażowe.

woocasch
27-06-11, 16:17
Będę miał klimę jakoś na koniec miesiąca, własnie na R12 i będę wiedział co i jak dokładniej. Wtedy napiszę
czekam na informację :)

woocasch
28-06-11, 12:56
kompletna lipa u mnie - klima a w sumie przewody okazały się lipne bo przepuszczają i nic raczej z tym się już nie da zrobić :( kompletna klapa - miała być na R134A i igła a jest na R12 i nie szczelna. straciłem 850 pln (licząc wszystko) a gość od którego kupiłem (użytkownik tego forum) nagle nie odbiera telefonów :(

i mam jeszcze jedno pytanie - czy jeśli wymienię to co jest po maską czyli przewody, wentylator, sprężarkę i parownik na takie co są już na R134A to podejdzie mi to pod ten wymiennik powietrza co jest pod deską rozdzielczą ?? wymiennik jest na R12

airman
29-06-11, 08:34
Wymiennik(parownik) to raczej to samo. Choć na zaworze rozprężnym mam u siebie że jest pod R134(koszt takiego to ok 150zł), jak coś to mam używkę w ok stanie do dogadania. NIe jestem tylko pewien czy złącza do rurek są takie same jak pod R12;/

jero11
29-06-11, 08:52
Żeby przejść z R12 na 134a trzeba przespawać złącza serwisowe, zmienić olej i o-ringi na zielone w całym układzie. Przy wymianie chodnicy, sprężarki i przewodów na te od 134a będziesz musiał przespawać na pewno jeden koniec przewodu.

woocasch
29-06-11, 09:19
chłodnicę mam pod R134A więc teraz będę wszystko kompletował pod ten nowy gaz

woocasch
01-07-11, 10:46
jeżeli ktoś jest chętny na sprężarkę osuszacz i rurki pod stary gaz to niech się odezwie na PW co do ceny się dogadamy (stan rurek podobno lipa - a parownik i osuszacz chyba dobry)

Gąsior
01-07-11, 21:57
Już nie mogę czytać postów w stylu " nikt Ci nie nabije klimatyzacji na czynnik R12"

więc napiszę jeszcze raz:

W przypadku instalacji na R12 (tzw. "freon") istnieją 2 sposoby ich utrzymania w ruchu:

1. Przezbrajanie (ang. retrofit) - czyli operacja polegająca na modyfikacji konstrukcji istniejącej instalacji i przystosowaniu jej do pracy z nowym ziębnikiem. Operacja ta, poza wymianą ziębnika, obejmuje najczęściej wymianę oleju oraz niektórych elementów instalacji, np. filtra odwadniacza, zaworu rozprężnego, elementów uszczelniających, etc.

2. Zastępowanie (ang. drop-in) - operacja polegająca na wymianie w działających już urządzeniach tylko ziębnika, bez jakichkolwiek modyfikacji instalacji. Alternatywny ziębnik musi być więc obojętny wobec zastosowanych w urządzeniu materiałów konstrukcyjnych oraz kompatybilny z zastosowanym środkiem smarnym.

Czynniki które mozemy stosować jako zamienniki w klimatyzacjach to:

R134a
Zamiennik R12 (retrofit).
Zła tolerancja materiałowa niektórych tworzyw sztucznych, a także cynku, magnezu i ołowiu.

R401A (MP39)
Zamiennik R12 (retrofit)

R406A
Zamiennik R12 (drop-in)
Dopuszczony do stosowania do 2030 roku.

R409A
Zamiennik R12 (drop-in)
Przeznaczony urządzeń skonstruowanych na R12 umożliwiającym łatwe zastąpienie R 12 bez wymiany oleju.
Nie jest przeznaczony do napełniania nowych urządzeń. Zgodnie z Protokołem Montrealskim dopuszczony do stosowania do 2030 roku (w krajach Unii Europejskiej do 2015 roku). jedna z nazw handlowych to np FORANE FX56

R413A
Zamiennik R12 (drop-in)
DuPont ISCEON MO49 - klimatyzacja samochodowa, AGD - wymiana czynnika bez ingerencji w układ, bez wymiany oleju


W ciągu 2min znalazłem w google serwis klimatyzacji który napełnia układy klimatyzacji zamiennikami czynnika R12. Zadzwoniłem i nie ma problemu nabijają LEGALNYMI zamiennikami!!!

Proszę nie piszcie już, że nikt nie nabija tych układów...

piotrlaz
08-07-12, 19:07
Nareszcie jakiś rozsądny post! :)

Też miałem ten sam problem ale w "moim" warsztacie od razu wiedzieli jaki zamiennik zastosować bez żadnych przeróbek starej klimy na R12. A co do zaworków to po prostu mieli odpowiedni reduktorek i nie było sprawy. Klima działa bez problemów już 2 lata. Muszę teraz tylko wymienić oringi.

Exspider
08-07-12, 19:15
jak kto lubi tak ma nowy swap dzialajacy bez modzenia to 500 przeliczyc jak taniej wyjdzie i dzialac tez mialem na r12 to na zlom dalem nie chcialo mi sie modzic

toby86
18-08-15, 16:46
Odgrzewam kotleta by nie zakładać nowego tematu.
Czy osoby posiadające u siebie klimy na czynnik R134a mogłyby zrobić fotke/fotki naklejki z kompresora, chciałbym porównać treść z Waszych kompresorów z moim i fotki jak wyglądają zaworki przy skraplaczu klimy - chodzi mi o kolor czapek i jak same złaczki wyglądają, czy są gwintowane czy szybkozłączki - bo muszę się upewnić na jaki czynnik mam klime bo coraz bardziej mi wygląda że na stary czynnik :mad:
Dodam odrazu że klime będę dokładał więc nie ma mowy o naklejkach na karoserii, a jeśli ktoś wie gdzie i na jakim elemencie klimy powinna być informacja na jakim czynniku pracuje to byłbym wdzięczny :)

AdiSli
18-08-15, 17:02
Na kompresorze musi pisać T**-090 i wtedy jest na czynnik R134a , jeżeli pisze Sanden i jest taka czerwona strzałka na nalepce kompresora to bankowo jest R12 , r 12 ma kapturki brazowe/bordowe i dodatkowo rózni się tym że element w kabine (nagrzewnica klimy) jest perzystosowana to kostki 2 pinowej zamiast do 3 pinowej (nowszy typ)

toby86
18-08-15, 17:49
no to parownik (bo tak to się nazywa) właśnie jest na 2 piny ale w mojej instalacji kostka, która tam idzie jest też 2 pinowa. Czyli chu..nia z klima. Kolor czapek też się zgadza z Tym co piszesz :/
http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/18/41bd932575b38856edee03597029fb0b.jpg
http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/18/3d5a0d6f2d17a2d6615d805f6c3011ad.jpg

Pozostanie mi pewnie wymiana zaworkow na te szybkozlaczki sprawdzenie szczelnosci i plukanie pod nowy czynnik.

adami
18-08-15, 18:02
Dołączę się do tematu bo także jestem w trakcie zakładania klimatyzacji w swojej EG8. Rok temu zdemontowałem ją z innej EG8 w której ta klima działała więc myślałem, że problemu nie będzie a jednak jest. Jak wiadomo wiązka była puszczona seryjnie i pasuje wszystko oprócz jednego. W "chłodniczce" czyli wymienniku ciepła znajdującym się za dmuchawą mam czujnik temperatury od którego idzie kabelek i kostka na 3 piny. W wiązce w moim aucie tego nie ma, jest za to przyklejony kabelek z inną kostką na 2 piny, który dotąd nie był używany. Może ktoś powiedzieć jak sobie z tym poradzić?

PS. co do tematu to moja klima jest na 100% na czynnik R134a i myślę że te zdjęcia mogą się wam przydać:
http://screenshooter.net/102663240/dhgwjxk
http://screenshooter.net/102663240/hdydgdm

yautja
19-08-15, 10:09
Trzeci pin to chyba masa. Gdzieś na forum jest opis problemu, bo sam z tego kiedyś korzystałem.

woocasch
19-08-15, 10:13
Trzeci pin to chyba masa. Gdzieś na forum jest opis problemu, bo sam z tego kiedyś korzystałem.
Jeżeli chodzi o kostkę co jest pod deską rozdzielczą to dokładnie tak jest 3 pin to masa
W OEM instalacji z tego co pamiętam z jednego czarnego w pewnym momencie robią się dwa i z jeszcze jednym tworzą 3-pinowa kostkę

adami
19-08-15, 10:53
Średnio rozumiem pojęcie "trzeci pin" powiedzcie od której strony mam to łączyć z czujnikiem.
Tak to wygląda:
http://screenshooter.net/102663240/iascrdq Tu są 3 piny ale widać, że kabelek idący od czujnika jest 2 żyłowy.

http://screenshooter.net/102663240/tolpaxv To ten kabelek z inną kostką niepasującą do gniazdka od czujnika, był przyklejony do wiązki idącej do dmuchawy.

AdiSli
19-08-15, 13:53
Średnio rozumiem pojęcie "trzeci pin" powiedzcie od której strony mam to łączyć z czujnikiem.
Tak to wygląda:
http://screenshooter.net/102663240/iascrdq Tu są 3 piny ale widać, że kabelek idący od czujnika jest 2 żyłowy.

http://screenshooter.net/102663240/tolpaxv To ten kabelek z inną kostką niepasującą do gniazdka od czujnika, był przyklejony do wiązki idącej do dmuchawy.

Najłatwiej by ci było poprostu jak masz całą wiazkę aż do panelu z autą z nowszą klimą to poporstu przełożyć element od panelu nawiewu (sam dół) do dmuchawy jest wiązka rozłaczalna mająca około 40-50 cm odpinasz starą podpinasz nową i masz P&P OEM :)

adami
19-08-15, 15:59
Tylko że wiązki nie mam, wszędzie było mówione że wiązka w civicu jest puszczona zawsze no i w sumie to jest tylko ten jeden dupsik się nie zgadza.

A tak na chłopski rozum to po co w ręcznej kliamtyzacji czujnik temperatury? Rozumiem gdyby to był klimatronik ale nie jest. Chodzi o to, że jak za dużo namrozi to ma się wyłączyć?

toby86
19-08-15, 16:24
czujnik temp decyduje o załączaniu się kompresora i jego wyłączaniu.

Panowie czy ktoś ma za sobą przeróbkę klimy z czynnika R12 na R134a ??? Na necie znalazłem sporo info i jest to niby proste i wykonalne bo kwestia wymiany zaworków na takie z szybkozłączkami, przepłukanie instalacji, wymiana o-ringów na nowe zielone i jeśli jest szczelna można ładować nowy czynnik bo dla kompresora nie gra to roli (info z forów zza wielkiej wody) Robił to już ktoś lub zna ktoś kogoś takiego ???

yautja
19-08-15, 20:45
A wejścia i wyjścia (a co za tym idzie węże) nie są inne dla R12 i R134a?
Trzy przewody są po to, że przy starym czynniku jest prosty termowyłącznik a przy nowym termistor. Ja potrzebowałem termistor, żeby "stuningować" klimatyzację dla lepszego chłodzenia (opis na forum).
http://honda-tech.com/honda-civic-del-sol-1992-2000-1/92-95-civic-ac-install-manual-2952290/

toby86
19-08-15, 21:00
A wejścia i wyjścia (a co za tym idzie węże) nie są inne dla R12 i R134a?[/url]

o nich właśnie pisałem, na stary czynnik zaworki były gwintowane a na nowy są szybkozłączki, kwestia kupienia 2 przejściówek, wcześniej trzeba było przelutować lub wymienić węże.

adami
19-08-15, 23:05
Dziękuję wszystkim ale w dalszym ciągu nie wiem który to jest trzeci pin. Licząc od prawej czy od lewej?

yautja
20-08-15, 07:42
OK. Z tego co jakoś tam pamiętam, to we wtyczce na 2 piny są kable niebieski+czerwony (lub niebieski+inny kolor) i żółty z srebrnymi kropkami.
We wtyczce 3 pinowej masz niebiesko-czerwony+srebrny, biały+srebrny i żółto-czarny+srebrny.
Wpinasz się 2 pin w 3 pin:
Żółty +srebrne kropki -> biały+srebrny, niebieski+czerwony -> niebieski+czerwony.
Najlepiej zrób zdjęcie wtyczki z kablami i wiązki, bo nie pamiętam co gdzie szło.

adami
20-08-15, 10:44
O dzięki za konkretną odpowiedź. Zaraz idę do garażu i zrobię dokładne zdjęcia kolorów kabli i będziemy to łączyć w całość.

adami
04-09-15, 13:46
Trochę się spóźniłem ze zdjęciami. Teraz dopiero zauważyłem że do kostki z 3 pinami idą tylko 2 kabelki w kolorze szarym, a w kostce idącej z wiązki w eg8 kolory kabli to niebiesko-czerwony i żółto-biały. Myślę, że teraz podłączenie będzie prostsze, więc jak to ma wyglądać? Biegunowość ma znaczenie w tym przypadku?
FOTY:
http://screenshooter.net/102663240/ewnktpf
http://screenshooter.net/102663240/pqgvlrf
http://screenshooter.net/102663240/qayvdit

pablo__89
04-09-15, 16:08
1pin Żółto-Biały, 2pin niebiesko-czerwony, 3pin +12 z bezpiecznika nr17 lub 13 (7,5A)

adami
06-09-15, 21:05
*****iście dziękuję za konkretną odpowiedź.

toby86
20-07-16, 10:52
1pin Żółto-Biały, 2pin niebiesko-czerwony, 3pin +12 z bezpiecznika nr17 lub 13 (7,5A)

odgrzeje kotlecika bo potrzebuję opinii. Czy pin nr.3 mogę podłaczyć pod przewód czarno/żółty w którym jest +12 po kluczyku ?? czy musi być pod bezpiecznik 13 lub17 ???