Zobacz pełną wersję : Pomocy! Problem z chłodzeniem :(
Szanowni Koledzy, pomóżcie!
Rzadko zakładam nowy temat, ale teraz mnie przycisnęło.
Otóż od tygodnia Hanka mi się za bardzo nagrzewa. Dodam, że jesteśmy razem już 5 lat :) i zawsze wskaźnik temperatury utrzymywał się w połowie skali (nieważne czy zima czy lato).
Teraz podchodzi pod czerwoną krechę - nie dochodzi do końca bo zawsze wcześniej puszczam nawiew gorącego powietrza i trochę temperatura spada.
Dziś zauważyłem, że po przyjeździe z trasy mam w zbiorniczku wyrównawczym płynu ponad max ok 3 cm - jak wyjeżdżałem było w normie.
Wiatrak załączył się dopiero tuż przed czerwoną kreską - wcześniej jak stałem np. na światłach to słyszałem jak się co chwilę włącza (i cały czas trzymało 90 stopni).
Piszę do Was, bo mój mechanik twierdzi, że to nic takiego i że to nie woda i układ jest ciśnieniowy, więc puki nic nie syczy to się nie gotuje i jest ok :(
Musicie jednak wiedzieć, że beznadziejnie się tak jeździ :(
Proszę o pomoc
Pozdrawiam, Bodzio 5D
Może termostat sie zacina i nie zawsze odpowiednio puszcza.
vnv_nation
18-06-11, 02:28
Fajnego masz mechanika.. bardziej niz termostat obstawialbym czujnik ktory odpowiada za wlaczanie wentylatora, do bloku silnika jest wkrecany jak dobrze pamietam. U siebie go kiedys wymienialem i bylo podobnie jak u ciebie, zalaczal albo przy czerwonym polu albo wcale..
Dzięki Panowie,
To raczej ten czujnik, bo termostat z tego co wiem otwiera się przy pewnej temperaturze i tyle.
Dzięki za szybką odpowiedź.
Czy ma ktoś jeszcze jakieś sugestie?
Ps: gdzie takiego czujnika szukać - może ktoś miał ostatnio taki problem, pomóżcie proszę.
Ten czujnik jest wkręcony w obudowę termostatu.
Radził bym wymienić i to i to bo termostat to jakieś 20 zł a czujnik 50 bo termostat może wyglądać na dobry a otwiera sie przy złej temperaturze bo guma może być już stara.
No ja dopiero miałem problem z chłodzeniem i była to wina termostatu. 35zł i jest spokój.
Radził bym wymienić i to i to bo termostat to jakieś 20 zł a czujnik 50 bo termostat może wyglądać na dobry a otwiera sie przy złej temperaturze bo guma może być już stara.
Termostat za 20 zł to proponuję do kosiarki wstawić. Jak już wymieniać to na porządny - tu chodzi o chłodzenie silnika!!!
Nie rozumiem co ma stara guma do otwierania się termostatu? Termostat w hondach jest woskowy. Dokładnie jest to mieszanka wosku i pyłu miedzi. Wosk odpowiada za otwarcie w odpowiedniej temperaturze, a pył miedzi za szybkość reakcji. Termostat może zmienić swoją charakterystykę na skutek zmęczenia sprężyny, zabrudzenia elementów (zaśniedziała prowadnica lub trzpień prowadnicy) lub ubytku z czujnika mieszanki woskowej. Guma pełni rodzaj uszczelki i nie musi być idealnie szczelna. O budowie termostatu jest otwór (chyba Φ 1mm) przez który cały czas płyn się przedostaje. Dodatkowo niektóre termostaty, mają zaworki nie gumowe, a z metalu, które też nie są idealnie szczelne.
Dzięki za sugestie!
Czy jest jakaś dobra firma "od termostatów", czy tylko ASO?
Ps: Dextero masz zupełną rację - też wolę wydać więcej, ale na porządną rzecz!
"Ten czujnik jest wkręcony w obudowę termostatu" - to może można kupić to jako komplet...?
vnv_nation
19-06-11, 20:33
"Ten czujnik jest wkręcony w obudowę termostatu" - to może można kupić to jako komplet...?
Mozna, tylko popros sprzedawce w sklepie o obie rzeczy i wtedy bedziesz mial komplet :)
Od siebie dodam więcej możliwości:
1) walnięta UPG - masz przedmuch na układ chłodzenia i rośnie ciśnienie, wywalając płyn w wyrównawczy zbiornik. Jak ostudzisz auta, najlepiej po nocy to sobie pomacaj węże od chłodnicy - jeśli to UPG będą dość twarde, nawet jak auto ostygnie. Wtedy (na zimnym) odkręć korek od chłodnicy, usłyszysz sssssssssyyyyk. Następnie przelej z wyrównawczego nadmiar do chłodnicy. Pościskaj górny wąż aż zaczną lecieć z chłodnicy bąble powietrza. Wtedy poziom opadnie. Dolej znowu ze zbiornika wyrównawczego.
Po tej operacji zoabczysz, że przez następne 200-300km nie będzie się grzał wcale. Potem znowu przelej i tak w kółko. Jeśli nie robisz tras powyżej 200-300km na raz to się tym nie przejmuj. Ja jeździłem z walniętą w ten sposób UPG 2 lata. Nic się nie pogłębiało ale byłem bardzo zdyscyplinowany i codziennie zaglądałem w wyrównawczy ile tam jest płynu. Ale o wyjazdach na wakacje z rodziną i pełnym obciążeniu zapomnij po 150km drogi jak utnkniesz w pierwszym korku będziesz miał 3/4 skali, potem już będzie tylko gorzej, nawet podjazd z prędkoscią wzglednie dużą pod górę będzie powodował wzrost temp.
Żeby sprawdzić czy to UPG podjedz do dobrego warsztatu i każ sprawdzić testerem zawartość spalin w układzie chłodzenia.
2) zakamieniona chłodnica = równiez wywala w wyrównawczy, bo nie nadąża przepchnać pompa wody
2) walnieta pompa wody, co w Hondach jest baaaardzo rzadkie
Dzięki za sugestie!
Czy jest jakaś dobra firma "od termostatów", czy tylko ASO?
Ps: Dextero masz zupełną rację - też wolę wydać więcej, ale na porządną rzecz!
"Ten czujnik jest wkręcony w obudowę termostatu" - to może można kupić to jako komplet...?
W sklepie nie kupisz termostatu z obudową. Tu masz instrukcję wymiany, spojrzysz zrozumiesz http://www.extern.pl/samochod/termostat/
Jeżeli chodzi o firmę to ludzie polecają Vernet i Wahler. Nie pytaj, która lepsza, bo to tak jak byś spytał który olej lepszy. Każdy odpisze ci coś innego. Są w cenie ok 40-50zl. Różnią się tym, że w Vernecie jest gumowa uszczelka na zaworku, który otwiera przepływ (tak samo jest w oryginalnych hondowskich termostatach. W Wahlerze ten zaworek jest z metalu. Wahler chyba był seryjnie montowany w VW.
A w ogóle zaglądałeś czy jest płyn w chłodnicy? To że w zbiorniczku jest nie znaczy wcale że chłodnica jest pełna :)
Dzięki Panowie,
w weekend zamierzam zmierzyć się z tematem (Dextero - super fotoinstrukcja!!!). Postaram się wymienić termostat i czujnik - zobaczymy.
Janisz - chłodnica i zbiorniczek pełne :)
Hej:)
Bardzo dziękuję za wszystkie podpowiedzi. Winowajcą okazał się Termostat. Kupiłem Vernet'a. Wskazówka jest trochę niżej niż w przypadku oemowego, ale nieznacznie. Oem był marki Waxstat - made in England :)
Jeszcze raz dziękuję, pozdrawiam!
martin1988
03-07-11, 02:02
Podczepię się pod temat żeby zakładać nowego. Jak jest u Was Panowie z temperaturą? W którym miejscu jest wskazówka gdy silnik jest już nagrzany?
Podczepię się pod temat żeby zakładać nowego. Jak jest u Was Panowie z temperaturą? W którym miejscu jest wskazówka gdy silnik jest już nagrzany?
Bez względu, czy kręcę, czy jadę na 5-tce 70 km/h, lato czy zima, zaraz po nagrzaniu zatrzymuje się na wysokości 1/3 skali, może troszkę minimalnie wyżej. Czasem jak był zdejmowany licznik i zmieniane były tarcze to wskazówka jest poruszana i inaczej wskazuje...
martin1988
05-07-11, 14:18
Kolego nikogO, uspokoiłeś mnie, bo u mnie to samo - 1/3 skali. Czyli należy przyjąć, że ta 1/3 to optymalne 90 stopni...:D
Hej Martin,
No nie za bardzo :( Jak miałem oryginał (Waxstat) to wskazówka była równo w połowie, teraz mam założony Vernet i jest między 1/3 i 1/2 :(
Podejrzewam, że otwiera się przy ok 88, a nie jak oryginał przy 93, chyba...
Poza tym teraz termostaty robią na ilość - większość ma podobne wymiary i producenci robią te same do Fordów, Opli, Vw itd. Wychodzą z założenia, że te parę stopni różnicy nic nie szkodzi, dlatego u Nas wskaźnik jest w połowie skali przy oryginale i przy ok 1/3 w podróbach :(
Trudno, może to nic złego...a może warto kupić oryginał za ok 120 żeby silnik nie był niedogrzany - nie wiem, nie znam się :(
Może ktoś bardziej kumaty się odezwie...
PS: Mechanik i tak był zdziwiony, że oryginał wytrzymał 12 lat :p
Vernet się otwiera przy 78 stopniach. Tak samo oryginał. A co do producentów, to byłem kiedyś jednym z nich. I nie jest tak jak piszesz. Faktem jest, że jeden model pasuje do dwóch lub trzech marek (marek - nie modeli, czyli nawet kilkunastu różnych aut). Jest to wina nie producentów termostatów, ale producentów samochodów. Sami wybierają sobie podwykonawców części. Każdy termostat robi się z dokładnością do +- 2 stopni, z czego 90% otwiera się +-0,5 stopnia. Wiem bo również testowałem termostaty innych producentów. Jedynie chińskie podróbki nie trzymają parametrów. W termostacie nie tylko ważna jest temperatura otwarcia, ale również skok i czas reakcji. W hondowskich o ile pamiętam skok jest 8mm. Skok możesz zmierzyć sobie w domu, wtedy będziesz wiedział jak sprawny masz termostat. Prostym językiem: mierzysz wysokość zimnego termostatu, a później wysokość termostatu w temperaturze w jakiej się powinien otwierać. Różnica tych pomiarów to jest skok.
Ja się też podepnę, u mnie co prawda się nie grzeje, ale wskazówka jest w 1/3 skali i wyżej nie idzie, no może raz mi się latem zdarzyło na autostradzie, że do połowy doszło. Wiem, że nie jest to oryginał, a wymieniany był w 2008 r. Ten termostat to 08-0504J montowany w ASO.
Ciekawi mnie, jak długo nagrzewa się Wam auto po pierwszym uruchomieniu, bo wydawało mi się, że u mnie dość długo to trwa [bo po nocy dość długo czekam, aż włączy się lpg], więc zacząłem mierzyć czas.
I tak: po 2 min obroty zaczęły spadać, po 3,5 min obroty 1100 obr/min, wskazówka temp. zaczęła się ruszać, po 4 min wskazówka była lekko poniżej tej pierwszej kreski, wąż dolny zimny, obroty 1000. Po 6 min temp. podnosiła się dalej, ale obroty też były dalej na 1000 [przełączył się na gaz]. Po 7 min temp. osiągnęła poziom 1/3 [tak jak na fotce, którą dołączyłem], obroty ok. 800, wąż dolny był dalej zimny, ciut ciepły przy termostacie zrobił się po 10 min, ale przy samej chłodnicy był jeszcze zimny. Dziś temp. była w okolicach 1-2 st., pomiar zrobiłem na jałowym biegu, jutro pomierzę czas grzania podczas jazdy, ale już widać, że termostat działa raczej poprawnie.
D14A4.
http://s6.ifotos.pl/mini/Zdjcie023_npwwsnh.jpg (http://ifotos.pl/zobacz/Zdjcie023_npwwsnh.jpg/)
Nie ten dzial i nie wiemy jak sie ma wskaznik w sedanie...
Po to tutaj pisałem, żeby nie zakładać nowego tematu. A skoro temat istniał, tyle, że u Was, to myślałem, że ktoś wie, tym bardziej, ze silniki te same.
JEDNAKŻE SKORO TAK BARDZO PRZESZKADZA, ŻE NAPISAŁEM TUTAJ, A NIE W EJ9, TO NAJMOCNIEJ PRZEPRASZAM I PROSZĘ ADMINA O USUNIĘCIE TEGO POSTU.
Silniki może te same, ale wskaźniki inne. Więc może wskazywać inaczej. Jeżeli Cię pocieszy to w 5d temp prawidłowa jest na 1/3 skali ; ) Więcej nie pójdzie.
Powered by vBulletin® Version 4.2.2 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.