PDA

Zobacz pełną wersję : dokręcanie nakrętek kontrujących



tomrad
28-05-11, 12:26
Witam.
Jak koledzy sobie radzą z dokręceniem nakrętek kontrujących odpowiednim momentem ?
Przykład: nakrętka kontrująca końcówkę drążka kierowniczego powinna być dokręcona momentem ok. 5 kGm. Na klucz dynamometryczny mogę założyć nasadkę prostą a trzeba kręcić kluczem płaskim, przytrzymując końcówkę drugim kluczem.
Chyba dobrze określiłem problem ?

pozdr.

sivy
28-05-11, 13:04
ale w czym rpoblem ? :D nie wiesz jak dokrecić nakrętke?
nie wiem jak wy ale jak ja dokrecam narketke a sworzeń czy tam końcówka sie kręci to naciskam na nią brechą lub podnosze tak zeby sie kulka nie obracała. Wtedy elegancko sie dokreca i nie ma możłiwości porażki ;)

tomrad
28-05-11, 13:32
Jednak źle opisałem :)
Chodzi o tę drugą nakrętkę. Końcówka drążka jest wkręcona do drążka, który wchodzi do przekładni kierowniczej i tam jest nakrętka kontrująca (do klucza 22 mm). Tą nakrętką reguluje się zbieżność kół.

sivy
28-05-11, 13:58
no to to jest drązek kierowniczy nie końcówka :D Tego nie dokreca sie na momencie tylko na tyle ze dalej nie masz siły :D

tomrad
28-05-11, 15:00
OK. Po prostu nie ma dostępu do "takiego" klucza i trzeba to dokręcać na wyczucie (chociaż manual mówi, że ma być 5 kGm) :)

sivy
28-05-11, 18:12
w tym przypadku olej manual ;)

Nemereth
30-05-11, 13:21
5 jednostek podanych przez Ciebie to będzie 50Nm dobrze pamietam? 1kg to sila 10Nm

tomrad
30-05-11, 17:05
Dokładnie tak :)

Nemereth
30-05-11, 18:51
Wszyscy dokręcają na siłę ale skoro Honda podaje dokręcać siłą 50 Nm to można tak zrobić bo czemu nie? Dokręcając na siłę tak naprawdę ustawioną geometrie zmieniamy naprawdę minimalnie, może tego nie odczujemy przy 130 nawet ale przy 170 możemy. To są naprawdę niewielkie zmiany ale jednak i też mogą zwiększyć zużycie opon czego też nie zauważymy.

Co daje nam dokręcenie na siłę do końca? Pamiętajmy że to cały czas pracuje, drążek ciągnie i pcha koło. To jest część metalowa a każdy metal ma swoją rozciągliwość.

Załóżmy, że auto jeździ po idealnie równej drodze miesiąc dwa bez szybkich zakrętów itd. Geometria okaże się że jest inna niż podczas jej ustawiania z powodu rozciągnięcia materiału. Może być, że drążek pęknie między nakrętką a końcówką z powodu zbyt mocnego dokręcenia i sił działających podczas pracy ale to już bardziej książkowa kwestia.

tomrad
30-05-11, 20:03
Myślę, że momenty dokręcania producent podaje nie bez powodu. Oni się po prostu na tym znają i wiedzą co piszą.
Miałem kiedyś skrajny przypadek. Po wizycie auta (VW Scirocco) w WARSTACIE za jakiś czas musiałem zdjąć koło. Nie mogłem i pojechałem do panów fachowców. Odkręcili śruby kół za pomocą prawie dwumetrowej przedłużki, stając na jej końcu. Przyznam ze oblał mnie zimny pot. Śruby były na granicy zerwania. Co by było, gdybym wjechał w ostry zakręt z dużą prędkością ? Lepiej o tym nie myśleć. Wniosek jest jeden, pilnować fachowców, którzy: "Panie, ja to mam dynamometr w rękach", albo samemu zakasać rękawy.

sivy
30-05-11, 21:40
a tam gadanie :)

Budziniak
30-05-11, 23:54
ja pierdziele tak debatować na temat kontry :p zakładasz klucz dokręcasz kontrę aż czujesz że nie idzie potem prostujesz końcówkę przy zwrotnicy i tyle. Podłubiesz więcej przy aucie to nie będziesz zadawał takich pytań ziom :)
Drążek to prze gwintowany stalowy pręt a nie rolka po papierze wiec do tego trzeba po męsku

Nemereth
03-06-11, 09:39
OK. Po prostu nie ma dostępu do "takiego" klucza i trzeba to dokręcać na wyczucie (chociaż manual mówi, że ma być 5 kGm)

W każdym dziale manuala są podane potrzebne narzędzia. Podane są także ich kody fabryczne, można kupić w Hondzie ;D