Zaloguj się

Zobacz pełną wersję : Tuning Klimy [opis ?!?]



Homiczek
17-05-11, 22:28
No więc tak ;p Witam :)

Klimatyzacja w naszych cudownych Hankach niestety nie jest rewelacyjna :/


Jakiś rok temu zacząłem kombinować, szukać, grzebać i sprawdzać wszystko - "doktoryzować" się :)


Trapiło mnie mianowicie to, że stojąc w korku i czekając na chłodek, szlak mnie trafiał jak wyczuwałem że sprężarka się wyłącza.



Zbyt duże ciśnienie w układzie, żar od 4-2-1 (specjalnie owinąłem potem bandażem) i inne teorie okazały się bezsensownymi.


Załatwiłem sobie "specjalistyczny" kucharski termometr elektroniczny z sondą i zacząłem badania.


Piękny ładny wieczór, auto zamknięte, obieg wewnętrzny, sonda w wylocie, nawiew na 1 lub 2, ja na polu i tylko słyszę jak co jakieś kilkanaście sekund obroty skaczą, bo klima się włącza i wyłącza. I co jest ?!?

Po przeanalizowaniu wszystkich elementów elektrycznych klimy wyszło na to że wyłącza się przez "termostat A/C" (nazwa z manuala).
Chodzi o to że na 1 i 2 biegu parownik schodzi poniżej granicznej temp. i się wyłącza.
A na 3 i 4 już nie, ale wtedy ogólna wydajność układu nie pozwala poczuć zimna a jedynie lekki chłodnawy powiew.


Po zmierzeniu sondą (wepchnięta pod parownik na równi z czujnikiem) wyszło że rozłącza mi sprężarkę już przy około +7 stopni C. A w manualu ładnie pisze że powinien odłączyć przy 2-4 stopni, a przy 4-5 z powrotem załączyć.


No więc wyciągnąłem to pudełeczko - podwieszone jest z lewej strony w dolnej części całej wentylacji i wychodzi z niego kabelek do czujnika, który jest wsunięty do parownika.
Otwarłem i sprawdziłem typ czujnika temp.
Nie pamiętam już czy to PTC czy NTC, ale metodą doświadczalną wyszło mi, że muszę mu zmniejszyć wypadkowy opór, aby termostat wyłączał klime przy niższej temperaturze.

Aby zmniejszyć wypadkowy opór należy opornik dołożyć RÓWNOLEGLE.
Z braku odpowiedniego ja ostatecznie dołożyłem chyba 50 kilo ohm, natomiast tam pasowałoby dać około 60-70 kilo.

UPDATE: moc opornika to 0.25 - 1 Watt. a 0.5 chyba będzie w sam raz


Stwierdziłem to, gdyż na 50kohm zeszłem na parowniku do jakichś - 0.5 stopnia (minus), a na wylocie nawiewu około +2st C.

Jak powyżej napisałem, jest to chyba ciut za nisko, ale rok minął a ja się nie zabrałem aby go wymienić.:cool:


Możliwe że może to mieć jakieś konsekwencje techniczne - nie znam się tak dokładnie, ale lodówka daje nawet i -15 w zamrażalniku i jakoś działa.
Oczywiście staram się to kontrolować i nie mrozić aż do tak niskiej temp w aucie. Wystarczy jak podczas wieczornych testów ustawiłem lewy nawiew na kierownice i doprowadziłem do lekkiej hipotermii lewej dłoni :)

Parę fotek :
1. położenie termostatu w czerwonym kólku

http://images76.fotosik.pl/751/a1cfb04a294dfa7amed.jpg (http://images76.fotosik.pl/751/a1cfb04a294dfa7a.jpg)

2. Wyciągnięty termostat
http://images77.fotosik.pl/751/9bfaa54c82c303f8med.jpg (http://images77.fotosik.pl/751/9bfaa54c82c303f8.jpg)

3. Sam termostat
http://images75.fotosik.pl/750/d9a2cfc7518f726amed.jpg (http://images75.fotosik.pl/750/d9a2cfc7518f726a.jpg)

4. termostat przed modyfikacją

http://images78.fotosik.pl/752/2e71676f1d67d1e2med.jpg (http://images78.fotosik.pl/752/2e71676f1d67d1e2.jpg)

5. i po modyfikacji

http://images77.fotosik.pl/751/bb7d2ab9d7aee19dmed.jpg (http://images77.fotosik.pl/751/bb7d2ab9d7aee19d.jpg)

update:
http://imageshack.us/photo/my-images/11/gotoweq.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/11/gotoweq.jpg/

rezystor wlutowany w miejsca wychodzenia kabli do czujnika temp; może mało efektownie, ale efektywnie; do zdjęcia zdjąłem izolację którą odizolowałem rezystor od ewentualnego kontaktu z innymi elektrycznymi elementami

Sorka za zdjęcia, ale ostatnio aparat/telefon niedomaga ;p

Podsumowanie:

Na 1 i 2 biegu nawiewu można uzyskać przyjemny efektywny chłód
Na 3 hmmm, a na 4tym pewnie różnica nie będzie duża.
Ale jest przyjemnie jak w 30++ stopniowy upał delikatnie leci naprawdę zimne powietrze


Wiem że to głupio zabrzmi, ale zamieszczam ten opis jako ciekawostkę, gdyż nie chcę brać odpowiedzialności za nieumiejętne wykonanie tej operacji.
Mi się udało i wszystko chodzi ok, ale do wykonania tego pasuje się zabrać posiadając coś wiedzy nt. elektroniki i posiadać sensowny termometr z sondą, aby sprawdzić kiedy termostat się wyłącza po dokonaniu modyfikacji.


Poza tym przyjęte wartości rezystancji mogą się trochę różnić w zależności od rodzaju układu i jego wieku, bo właśnie przez zużycie i wiek mój termostat nie wyłączał już w takich temperaturach z jakimi wyszedł z fabryki.

[BTW] ponoć ktoś już podobnej rzeczy dokonał, ale zdecydowałem się to opisać.

pozdrawiam

taz666
17-05-11, 23:14
Zacnie...

Jakie to może mieć konsekwencje techniczne... Na pewno szybsze zużycie kompresora bo częściej pracuje. Co jeszcze... Jeśli na parowniku będziesz miał dłużej ujemne temperatury to zostanie oblodzony ale tu nie widzę jakichś zagrożeń... Bardzo możliwe że taka temperatura wyłączania kompresora była podyktowana ekonomią, ujęli trochę wydajności kosztem zmniejszonego zużycia paliwa/zmniejszonej emisji CO2...

Generalnie, fajnie że ktoś zbadał temat dogłębnie, jak do tej pory wszyscy zgodnie stwierdzali że słaba klima w Civach wiąże się z mierną wydajnością kompresora.
Jeśli ktoś zna się bardziej na poruszonym temacie, niech pisze jakie jeszcze zagrożenia mogą wiązać się z obniżeniem temperatury wyłączania kompresora.

Dobrze że znalazłem ten temat, z braku chętnych na mój zestaw Climatronic z EK9, pewnie go w końcu zainstaluję...

Tu nasuwa mi się pytanie: A jak to będzie wyglądać w przypadku Climatronic? Tu jest więcej czujników i zastanawiam się, który z nich będzie tym "nadrzędnym", determinującym kiedy wyłączy się/włączy się kompresor...

kubaszow
26-05-11, 17:54
Fajnie ze znalazles chwile i zrobiles ten opis :)
Mam jeszcze pytanie czy jak dam ten opornik 60 kilo ohm to wtedy na parowniku nie powinno byc minusowej temp ( u ciebie na 50kohm wyszlo -0,5 st C) a na wylocie nawiewu bedzie wyzsza niz +2 st C.?

Jakie to może mieć konsekwencje techniczne
Tez sie nad tym zastanawiam czy cos niepokojacego sie dzieje z autem po tej modyfikaci?Czy zauwazyles jakies minusy tej operacji?

Yotomeczek86
26-05-11, 18:09
Myślę że jedynym takim negatywnym może być szybkie zużycie kompresora. No i może lekko zwiększone spalanie. Trzeba by było się popytać ludzi co klimy naprawiają

rem1k
26-05-11, 18:19
fakt faktem strasznie mnie denerwuje ciagle wlaczajacy/wylaczajacy sie kompresor i cala wydajnosc, ale chyba balbym sie tego moda...prawie 20 letni kompresor i caly uklad mnie do tego nie zachecaja:/ poczekam jeszcze na kilka opini. Ogromny pozytyw za rozpracowanie i czytelny opis!

wwljohn
26-05-11, 23:19
U mnie po modyfikacji klima codziennie pracowała non stop. Dziś rozpiąłem ponownie układ. Żadnych negatywnych konsekwencji. Nie ma się czego bać. Honda fabrycznie spi%&%$doliła termostat ze względu na i tak marny moment obr naszych silników, ekonomię itd. Sprężarka lepiej jak pracuje non stop niż sie włacza i wyłącza. To tak jak silnik spalinowy..najwięcej wszystkiego zużywa się przy rozruchu.

Co prawda włącza się i wyłącza...ale rzadziej :o

spychu
27-05-11, 13:06
Możesz jeszcze raz wrzucić zdjęcie po modyfikacji ?

Mnie się ono nie wyświetla.

MikeFoto
27-05-11, 14:43
Homiczek, ciekawy pomysł. Sam kiedyś zastanawiałem się w czym rzecz, że klima w hankach jest stosunkowo mało wydajna jest oraz, że rozłącza się ci kilka/naście sekund.

Powód myśle jest taki, że ogranicza to zużycie paliwa (sam kompresor klimy pracujący non stop to jednak spore obciążenie dla auta). Proponuję natomiast iść w takim kierunku, skoro wiesz na jakiej wartości opornika uzyskać jaki rezultat (temperaturę) to zamiast stałego oporniczka wstawić potencjometr.

Dzięki temu można by sterować mocą klimy. Np wchodzimy do nagrzanego auta, najpierw robimy przewiew a poźniej zamykamy szybki i klima na full.

nikog0
27-05-11, 19:32
Albo po prostu, dodajemy przełącznik obok klimy (taki sam jak klimy, zamiast zaślepki, na którym możemy sobie napisać turbo klima :) ) i wciskając go załączamy obwód z rezystorkiem, zapewniając maxymalną wydajność - w razie potrzeby. Estetycznie, dyskretnie i funkcjonalnie.

P.S.
U mnie te kable są chyba koloru brązowego, gdzie wlutowywuje się opornik. Ma ktoś z Was tak? (civic 5d 6gen, 2000 rocznik MB27)

lugi666
27-05-11, 19:42
Według mnie nie będzie to skutkowało większym zużyciem kompresora. Z doświadczenia wiem, że często padają sprzęgła. A jeśli rzadziej będzie załączane to dłużej wytrzyma. To jest tylko moja sugestia... może ktoś mnie poprze

ricop01
27-05-11, 22:04
na prosty rozum Jeśli się coś często załącza to się bardziej zużywa, czyli skoro nie będzie się załączało i wyłączało częściej to wytrzyma nam też więcej czasu:)

Danek
30-05-11, 15:38
A czy ktoś wie gdzie ten termostat znajduje się w 5 g, bo ja tego za cholerę nie widzę, a i klima oryginalna żeby nie było.

paFeł
30-05-11, 16:59
Ciekawa opcja z tym opornikiem, ja u siebie po prostu odsunąłem trochę czujnik od parownika i efekt jest podobny.

kubaszow
30-05-11, 17:12
odsunąłem trochę czujnik od parownika
Tez sie nad tym zastanawialem, bo widzilem u kogos ze przesuwal ten czujnik troszke blizej noroznika i tez klima bardziej chlodzila.
A powiedz mi jak odsunąles ten czujnik , w ktora strone ?

paFeł
30-05-11, 17:51
Fabrycznie dolega on praktycznie do samego parownika, odgiąłem go tylko od niego i od razu są efekty.

Paulo21
30-05-11, 22:02
A czy ktos moze mi powiedziec jak wyjac ten czujnik zeby go odgiac? Mysle ze w mb2 jest to podobnie rozwiazane.

kubaszow
30-05-11, 23:22
Musisz wymontowac parownik co wiaze sie ze spuszczeniem czynnika z ukladu.
W tej sytuacji chyba lepeij wlutowac opornik.

Paulo21
30-05-11, 23:43
Ok dzieki za odpowiedz. Faktycznie chyba wlutuje skoro to cos daje, bo wyciagac tego nie zamierzam zwlaszcza ze mam swiezo nabita klime ;) Pozdrawiam

Paulo21
31-05-11, 16:07
Sory za post pod postem ale pilna sprawa. Mam problem bo u mnie jest inna plytka niz ta ze zdjec. Nie wiem czy da sie to tutaj zrobic? Zalaczam zdjecia moze ktos sie spotkal z takim przypadkiem
http://img135.imageshack.us/img135/7935/img20110531155628.th.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/135/img20110531155628.jpg/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)
http://img714.imageshack.us/img714/4415/img20110531155636.th.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/714/img20110531155636.jpg/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

slop
31-05-11, 16:54
Możesz jeszcze raz wrzucić zdjęcie po modyfikacji ?

Mnie się ono nie wyświetla.

również poproszeo ostatnie zdjęcie z wlutowanym opornikiem bo się nie otwiera :)

ricop01
31-05-11, 17:44
oto jedno ze zdjęć kolegi, ja sobie je zapisałem na dysku;p
http://imageshack.us/photo/my-images/11/gotoweq.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/11/gotoweq.jpg/
Za to mnie zastanawia czy ma ktoś może zdjęcie z tym czujnikiem jak jest odgięty bo nie wiem jak mocno mam go odgiąć aby było wszystko dobrze..:confused:

trycekfan
01-06-11, 18:25
Sory za post pod postem ale pilna sprawa. Mam problem bo u mnie jest inna plytka niz ta ze zdjec. Nie wiem czy da sie to tutaj zrobic? Zalaczam zdjecia moze ktos sie spotkal z takim przypadkiem


Paulo ja mam taką samą płytkę ale to dlatego że mój Civic to również MB2 z 2000r. równiez z silnikiem D14Z4 ;)
Jak powyżej dołączam sie do prośby gdzie dokładnie w tej płytce wlutować opornik?

wwljohn
01-06-11, 19:23
Na początku było wyraźnie napisane. Płytka może być i kwadratowa jak i owalna :P ...ważne żeby dolutować pomiędzy przewody czujnika... Czy to tak ciężko pojąć? :p

19Ryba10
01-06-11, 19:23
a moze poprostu tu juz nie ma potrzeby dokladania opornika :)?

wwljohn
01-06-11, 19:50
Opcję są 2..albo odsuniesz czujnik, z czym jest dużo więcej zabawy i raczej nie da takiego efektu, albo poświecisz max 15min i dolutujesz sobie opornik. ja to zrobiłem pięknego upalnego popołudnia przed wyjazdem do pracy.


a moze poprostu tu juz nie ma potrzeby dokladania opornika :)?

Jeśli chcesz mieć +10 na wylocie...to potrzeby nie ma :p

Danek
01-06-11, 19:52
I nikt nie wie jak to z tym 5g.

spychu
01-06-11, 19:52
Jeśli chcesz mieć +10 na wylocie...to potrzeby nie ma :p
Nie przesadzaj z tym +10

U mnie w pelni sprawna klima bez tuningow, czynnika tyle ile powinno byc i na wylocie mam 7.6'C przy +10 ponownie zalacza kompresor.

Paulo21
01-06-11, 20:10
Na początku było wyraźnie napisane. Płytka może być i kwadratowa jak i owalna :P ...ważne żeby dolutować pomiędzy przewody czujnika... Czy to tak ciężko pojąć? :p

Z tym ze nie widze w pierwszym poscie ze jest napisane o owalnej i kwadratowej. Pozatym na poprzedniej stronie wrzucalem zdjecia mojej plytki ktora ma dokladnie taki sam ksztalt jak ta ze zdjec z 1 posta tyle ze ma wiecej niz 2 elementy...

wwljohn
01-06-11, 21:00
Z tym ze nie widze w pierwszym poscie ze jest napisane o owalnej i kwadratowej. Pozatym na poprzedniej stronie wrzucalem zdjecia mojej plytki ktora ma dokladnie taki sam ksztalt jak ta ze zdjec z 1 posta tyle ze ma wiecej niz 2 elementy...

Hehehehe...nie ważne czy jest okrągła czy kwadratowa - to była przenośnia tak zwana. Po drugiej stronie masz układy scalone itp. to normalne. Z czym masz problem? Jasno i wyraźnie jest napisane.."wlutować pomiędzy 2 przewody czujnika" czyli te 2 brązowe u Ciebie.


Nie przesadzaj z tym +10

U mnie w pelni sprawna klima bez tuningow, czynnika tyle ile powinno byc i na wylocie mam 7.6'C przy +10 ponownie zalacza kompresor.

Czyli i tak lipna. Po wlutowaniu masz +5 w korku przy odpowiedniej ilości czynnika, ale z już w nie najlepszej kondycji chłodnicy klimatyzacji, i +2/3..podczas jazdy. Wtedy możńa powiedzieć że chłodzi w 30 stopniowe upały.

Paulo21
01-06-11, 21:44
Ok hehe ;) Pytam bo u mnie plytka jest bardziej skomplikowana. ma jakis uklad scalony, jakis triak i pare rezystorkow a nie chce tego zepsuc. http://img135.imageshack.us/img135/7935/img20110531155628.th.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/135/img20110531155628.jpg/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

spychu
01-06-11, 22:53
Czyli i tak lipna. Po wlutowaniu masz +5 w korku przy odpowiedniej ilości czynnika, ale z już w nie najlepszej kondycji chłodnicy klimatyzacji, i +2/3..podczas jazdy. Wtedy możńa powiedzieć że chłodzi w 30 stopniowe upały.
Te moje okolice 7'C przy ktorych rozlacza kompresor to byly mierzone wlasnie w 30'C upale na stojacym w pelnym sloncu aucie, gdzie chlodnica byla chlodzona tylko wiatrakiem.

Nie wiem co Wy macie z tymi klimami, moja w Civicku sprawuje sie rownie dobrze jak w Audi, gdzie klima ma 2.5 roku od nowosci.

Caly zeszly rok podczas najgoretszych dni nie uzywalem klimy na wiecej niz 2 biegu, poczatkowo tylko jak auto bylo nagrzane to na 3 aby szybciej schlodzic, tak samo w tym roku.

19Ryba10
01-06-11, 23:17
no wlasnie tez sie dziwie,moze od modelu zalezy,u mnie w wersji poliftowej nie ma problemu i dobrze chlodzi,zastanawiam sie czy poprostu niektorzy nie przesadzaja i niepotrzebnie sie bawia w te tuningi:P ale to moje zdanie i absolutnie tego nie neguje:cool:

kubaszow
01-06-11, 23:20
Nie wiem co Wy macie z tymi klimami
Ja tez nie wiem co ty masz za klime ze tak ladnie ci chlodzi :D
Ostatnio mierzylem na sloncu w juz wychlodzonm aucie to na wylocie z kratek mialem 11'C. A przez szyby to tak slonce daje jak w szklarni, czuje ze sie opalam:) Nie wiem czy we wszystkich cifach te szyby tak malo odbijaja promieniowania, czy tylko ja mam jakies lipne (wszystkie oryginały zeby nie bylo)
Az zniecheca to do jezdzenie w mocne slonce.

spychu
01-06-11, 23:22
Ja znam odpowiedz na to pytanie :)

Przeciwpylkowe wymieniane co cholera wie ile, zasyfione tak ze szkoda gadac, czynnik uzupelniany dopiero jak nie chlodzi wcale albo sie klima wcale nie odpala, to glowne powody do pisania, ze klima w civicku z dupy :)

Dalej to juz tylko ogolny stan calego ukladu klimatyzacji, czytaj chlodnicy, oszuszacza itd :)

Ale co sie dziwic jak ludzie tak podchodza, ostatnio mialem avensisa gdzie pan biadolil, ze klima mu nie chlodzi, przeciwpylkowy zasyfiony tak, ze lepiej by wygladal trzymany pod rura wydechowa w dieslu bez dpfu i czynnika 130gram zamiast 450, bo pan sobie kupil 5 letnie auto 4 lata temu i nie sprawdzal ilosci czynnika ani razu, a przeciwpylkowy wymienial nie pamieta kiedy ale ok 2 lat :)

19Ryba10
01-06-11, 23:24
szczerze to mi czasem az nogi marzną na pierwszym biegu :)

wwljohn
02-06-11, 09:06
Ja znam odpowiedz na to pytanie :)

Przeciwpylkowe wymieniane co cholera wie ile, zasyfione tak ze szkoda gadac, czynnik uzupelniany dopiero jak nie chlodzi wcale albo sie klima wcale nie odpala, to glowne powody do pisania, ze klima w civicku z dupy :)

Dalej to juz tylko ogolny stan calego ukladu klimatyzacji, czytaj chlodnicy, oszuszacza itd :)

Ale co sie dziwic jak ludzie tak podchodza, ostatnio mialem avensisa gdzie pan biadolil, ze klima mu nie chlodzi, przeciwpylkowy zasyfiony tak, ze lepiej by wygladal trzymany pod rura wydechowa w dieslu bez dpfu i czynnika 130gram zamiast 450, bo pan sobie kupil 5 letnie auto 4 lata temu i nie sprawdzal ilosci czynnika ani razu, a przeciwpylkowy wymienial nie pamieta kiedy ale ok 2 lat :)

No właśnie nie. Czynnik nabity nowy, osuszacz najwyższa półka (116zł) nowy, filtr wymieniany sumiennie, a obecnie nowy. Może w po lifcie faktycznie fabryka coś przekombinowała z termostatem. Co do szyb..mam to samo..grzeje jak w szklarni. Do tego dochodzi jeszcze czarny kolor auta

spychu
02-06-11, 09:27
No właśnie nie. Czynnik nabity nowy, osuszacz najwyższa półka (116zł) nowy, filtr wymieniany sumiennie, a obecnie nowy. Może w po lifcie faktycznie fabryka coś przekombinowała z termostatem. Co do szyb..mam to samo..grzeje jak w szklarni. Do tego dochodzi jeszcze czarny kolor auta
to faktycznie coś nie do końca halo, ja mam przedlifta i wszystko u mnie działa jak opisałem wyżej.

Paulo21
02-06-11, 15:09
U mnie w mb2 tez jest tak ale to w sumie nie dziwne bo ze zdjec wnioskuje ze uklad klimatyzacji jest taki sam jak w japonskich z tego dzialu. Klima swiezo nabita (600g czynnika), filterek nowy, klima szczelna, wszystko sprawne. A jak sie okazuje mrozu nie ma.

kubaszow
02-06-11, 21:25
Przeciwpylkowe wymieniane co cholera wie ile, zasyfione tak ze szkoda gadac, czynnik uzupelniany dopiero jak nie chlodzi wcale albo sie klima wcale nie odpala
Powiem ci ze filtry zawsze przed latem wymieniane tak i w tym roku (dosc szybko sie zapychaja syfem) tak samo czynnik wymieniany co roku wiec cos musi byc nie tak z naszymi klimami:)
Powiem wam ze w mega slonce 25'C to max ile moge schlodzic w aucie + te szyby i czuje sie jak bym nie mial klimy.

spychu
02-06-11, 21:29
A ja w takim mega sloncu jak schlodze 3 biegiem dmuchawy i pojade dluzej na 2 biegu to wysiadajac z auta doznaje zaparowania okularow :D

kubaszow
02-06-11, 21:48
;)
Mam jeszcze pytanie o ten opornik bo bylem w elektronicznym i koles pytal mi sie jakij mocy ma byc?

I dal mi rezystor 5.1kilo ohma 25W czy o taki chodzi??

endriu21
03-06-11, 22:10
a jak wy mierzycie ta temp na wylocie ?? dostawiacie termometr do tych dwóch środkowych ? a te boczne otwarte czy zamknięte ? - nie wiem czy to ma znaczenie. I na którym biegu? jutro zmierzę u siebie z ciekawości

kubaszow
04-06-11, 00:41
Wlaczony gorny nawiew i mierzone ze srodkowych wylotow.

spychu
04-06-11, 02:05
Temperaturę należy mierzyć na

otwartych wszystkich nawiewach, włączonym obiegu wewnętrznym, na 2 biegu dmuchawy, nawiew w który wkładasz termometr w zasadzie wedle uznania, ja mierzę na środkowych.


;)
Mam jeszcze pytanie o ten opornik bo bylem w elektronicznym i koles pytal mi sie jakij mocy ma byc?

I dal mi rezystor 5.1kilo ohma 25W czy o taki chodzi??

Nie sądzisz, że 5.1k ohm to nieco inna wartość niż 50k ohm ? :)

25W, po co rezystor takiej mocy ? W zupełności niezniszczalny będzie rezystor o mocy 0,25W. Wystarczy sobie obliczyć moc jaka wydziela się podczas pracy tego rezystora i będzie wszystko jasne.

Homiczek
04-06-11, 11:02
Witam

Nie miałem ostatnio czasu i nie zaglądałem na forum. Pozatym na początku temat nie wzbudził większego zainteresowania.

Co do klimatronika, to pewnie jest coś podobnego, ale w manualu ogólnie układ jest całkowicie inaczej rozrysowany. Ale prawdopodobnie również można oszukać czujnik.


Co do samej modyfikacji, to u Mnie termostat po latach stracił swoje parametry i mu je przywróciłem - tyle że z nawiązką ;p

Jak pisze Spychu - to u niego termostat troszkę lepiej trzyma parametry - to już kwestia losowa. Ale według manuala nie ma podanych temp na wylotach, a na samym parownika. I mi wg pomiarów wyszło, że jest przestawiony o te kilka stopni(punkty zał i wył).
I jeżeli masz dobry temp z sondą, czas i chęci, to wepchnij go równolegle do dziury gdzie wchodzi termostat i wtedy wyniki będą dokładniejsze.

Co do wartości opornika to poruszacie kwestię 50k - u mnie to trochę za mało i sam stwierdziłem, że by pasował 60k. Ale wszystko zależy od stanu termostatu - wiec przydałyby się pomiary kiedy zał i wył sondą !

MB, 5d, anglik
Dodatkowo przy wersjach MB (5d UK) NIE MAM pojęcia czy taki rezystor 50-60k będzie ok. Pasowałoby aby ktoś pomierzył oporność czujnika przy różnych temperaturach (np na klimie oraz przy full gorącym nawiewie), bo może się zdarzyć że charakterystyka czujnika w angliku jest całkowicie inna i on pracuje na wielkościach rzedu 500-1000 kohm i wpięcie opornika 60k zmieni drastycznie działanie i w najgorszym przypadku coś pójdzie z dymem.

Pozatym nie mam pojęcia czy tego typu problem zbyt wczesnego wyłączania sprężarki wogóle w 5d występuje....

A jeżeli będzie pewność co do wartrości w MB, to tak jak pisali koledzy, trzeba wpiąć się gdzieś na kablu przed płytką - bo na płytce widzę że jest ciasnooo. Odciąć troszkę izolacji i wlutować.


Co do wydajności i zużycia, to sprężarka chodzi z taką samą mocą jak wcześniej - tyle że nie jest co chwilę rozłączana - sprzęgło nie pracuje, silnik nie zmienia obrotów :)

kubaszow
08-06-11, 12:28
Nie sądzisz, że 5.1k ohm to nieco inna wartość niż 50k ohm
CO do opornika to pracownik w tym sklepie chyba nie wiedzial co i w jakim sklepie sprzedaje!:)

2 dni temu zrobilem wyzej opisamny mod:) I powiemwam ze zgadzam sie z

termostat po latach stracił swoje parametry i mu je przywróciłem - tyle że z nawiązką
Teraz klima ładnie chlodzi, obroty wczesniej falowaly przy zalaczaniu sie sprezarki klimy a teraz ani drgna - podoba mnie sie to:)
Polecam wszystkim ten zabieg, koszt calej operacji to 20 gr i przywracasz sprawnosc klimatyzacji.

slop
08-06-11, 13:48
a ja mam takie pytanie... przy dodawaniu gazu i jeździe słychać jak klimatyzacja działa troszke głośniej niż przy staniu w korku, na biegu jałowym lub wciśniętym sprzęgłem... i troszke mam wrażenie że lepiej chłodzi, czy to właśnie tą sprężarkę tak słychać? czy coś innego? i czy to w ogóle normalne ? :)

darek2
11-06-11, 18:50
Witam
Moją klimę też dopadła choroba małej wydajności (ok + 10'C na wylocie). Podczas ostatnich upałów byłem w trasie i muszę przyznać moja klima nie stawała na wysokości zadania (nabita i odgrzybiona + nowy filtr - jakieś 2 miesiące temu).
Przeglądając forum natrafiłem na ten temat i postanowiłem iść w ślady kolegi @Homiczek.
Po obejrzeniu modułu okazało się ,że taki jak kolega @Homiczek.

Na początek dolutowałem równolegle rezystor 44k 0,124W.
Ustawiłem obieg wewnętrzny powietrza czujnik temperatury w środkowy górny wylot i czekałem. Po jakichś 45min uzyskałem na wylocie ok -3'C i sprężarka klimatyzacji nadal działała.
Stwierdziłem ,że trochę "przedobrzyłem" :) .

Podejście drugie.
Rezystor ok 88k 0,125W.
Po osiągnięciu ok 2,3'C na wylocie klima się wyłączyła - załączyła się ponownie przy ok 3,6'C. W/g mnie sukces . Poczekam na cieplejsze i słoneczne dni czy ta konfiguracja się sprawdzi w boju.
Co do montażu rezystora to stwierdziłem ,że nie ma co go upychać w pudełku z elektroniką i zamontowałem go na przewodzie (podgrzałem izolację i przylutowałem bezpośrednio do przewodu) pomiędzy tym pudełkiem a czujką.

Wdaje mi się ,że problem z naszymi klimami polega na utraceniu przez termistor swoich parametrów z biegiem lat (w/g moich pomiarów jest to termistor typu NTC).
Może któryś z naszych kolegów pokusiłby się o skonstruowanie zamiennika oryginalnego modułu w oparciu o jakiś mikroprocesor i półprzewodnikowy czujnik temperatury z możliwością regulacji temperatury w/g własnego uznania.
Nie sądzę żeby to była kosztowna zabawka. Z pewnością nie będzie to klimatronic ale zawsze lepsze niż oryginał bez możliwości ingerencji w nastawy ustalone przez producenta.
W najprostszej wersji mógłby to być wyświetlacz + 2 przyciski + i -. Wyświetlacz podczas normalnej pracy pokazywałby aktualną temperaturę w kabinie po naciśnięciu + ew. - minus pokazywałby temperaturę zadaną z możliwością jej zmiany. Na oko koszt elementów to max 50 zeta + godzina na montaż gotowego modułu.

Dobra rozmarzyłem się :D .To tylko moje przemyślenia może kogoś mającego trochę wolnego czasu zainspiruje do działania ja tylko rzuciłem pomysł.

Pozdrawiam
Darek

PS
Temat chyba wart przyklejenia w dziale Technika-Wewnętrzne

kubaszow
26-06-11, 20:46
Panowie cos dziwnego stalo sie dzisiaj z moja klima, jechalem w trasie z kumplem i z ciekawosci zmierzylismy tem na wylocie z kratek i SZOK!!! -8 'celcjusza a w kabinie po chwili zeszlismy do temp panujacej w lodowce +7 stopni :):)
Co sie moglo stac bo wczesniej chlodzila na wylocie do +2 stopni?
Jedyne co mi przychodzi do glowy to mogl sie odklejic ten czujnik temp na parowniku, macie inne pomysly?
Moze cos sie stac z klima jak bede tak jezdzil?

Nemereth
26-06-11, 21:41
Może któryś z naszych kolegów pokusiłby się o skonstruowanie zamiennika oryginalnego modułu w oparciu o jakiś mikroprocesor i półprzewodnikowy czujnik temperatury z możliwością regulacji temperatury w/g własnego uznania.

Czy ty wiesz ile czekamy na cudowny licznik paliwa w baku?
drugi rok?

airman
29-06-11, 08:39
Do speców od elektryki: muszę podmienić termostat, w 5g jest słaby dostęp do tego kabelka z czujnikiem na parowniku, nowy termostat mam taki jak w pierwszym poście i najlepiej bym odciął kabelek i połączył ze starym kabelkiem(wygląda na identyczny). Liczą się jakieś bieguny czy coś?

jero11
29-06-11, 08:58
Liczą się jakieś bieguny czy coś?
obojętne, przelutuj i tyle

Mnich
11-07-11, 22:52
Jak zimno może być na wylocie po takim tuningu klimy??

spychu
11-07-11, 23:12
Jak zimno może być na wylocie po takim tuningu klimy??
Potrafisz czytac ze zrozumieniem ?

Wszystkie temperatury zostaly wyraznie podane, wiec w czym problem ? :)

Skoti
15-07-11, 09:53
Znajdując ten temat aż się ucieszyłem, gdyż mam problem z klima, na który nikt nie potrafi nic poradzić. zwiedziłem setki mechaników, dałem pare tematów na forum, za każdym razem pojawiała się nowa nadzieja, która niestety kończyła się fiaskiem.
W skrócie. klima się włącza i za chwile wyłącza(obroty się nie dzwigają), problem dotyczy tylko i wyłącznie biegu jałowego.
Czytając ten temat doszedłem do wniosku że problem ustanie gdyż sprężarka będzie ciągle włączona. Szybko zabrałem się do dzieła, kupiłem opornik 82K(taki akurat mieli) wlutowałem prosto w przewód z czujnika i nic się nie zmieniło.
Pytanie:
źle się wlutowałem czy mój problem z klimą nie pozwala na taką modyfikację ?
poniżej fotki:
http://img40.imageshack.us/img40/6635/20110714.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/40/20110714.jpg/)

http://img263.imageshack.us/img263/7992/20110714001.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/263/20110714001.jpg/)

xandu
16-07-11, 11:29
nic nie widac na tych zdjęciach, albo ja jestem slepy. a opornik masz wlutowac nie w przewód, a miedzy przewody.

Skoti
18-07-11, 10:20
postaram się zrobić fotki lepszej jakości. Rezystor w lutowywuje w 2 przewody czujnika. widoczne na 2 fotce całkiem u góry. Na zdjęciu rezystor już jest wylutowany a przewody zaizolowane taśmą

airman
18-07-11, 10:44
Skoti olej narazie ten termostat, wypnij kostkę z niego i połącz spinaczem biurowym kabel niebiesko-czerwony i tym zółto- białym(odpalisz kompresor na stałe). W manualu jest test sprawności termostatu jak coś. To że rozłącza klimę na jałowym to jakiś inny problem, pewnie coś z elektryka, manula powie ci krok po kroku co sprawdzać. Podczas jazdy chłodzi ok ? Czujesz że sprężarka się czasem rozłącza? Może być też uszkodzony presostat->manual.

Mr.B
18-07-11, 18:16
Znajdując ten temat aż się ucieszyłem, gdyż mam problem z klima, na który nikt nie potrafi nic poradzić. zwiedziłem setki mechaników, dałem pare tematów na forum, za każdym razem pojawiała się nowa nadzieja, która niestety kończyła się fiaskiem.
W skrócie. klima się włącza i za chwile wyłącza(obroty się nie dzwigają), problem dotyczy tylko i wyłącznie biegu jałowego.
Czytając ten temat doszedłem do wniosku że problem ustanie gdyż sprężarka będzie ciągle włączona. Szybko zabrałem się do dzieła, kupiłem opornik 82K(taki akurat mieli) wlutowałem prosto w przewód z czujnika i nic się nie zmieniło.
Pytanie:
źle się wlutowałem czy mój problem z klimą nie pozwala na taką modyfikację ?
poniżej fotki:
http://img40.imageshack.us/img40/6635/20110714.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/40/20110714.jpg/)

http://img263.imageshack.us/img263/7992/20110714001.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/263/20110714001.jpg/)

a wentylator od klimy działa... bo u mnie z wtyczką było coś nie halo i na postoju wentylator się nie załączył i klima się wyłączyła...

pablo_020
31-07-11, 20:21
Ok. Jestem po wlutowaniu opornika 0,5v 68kOhm na biegu jałowym odczuwalna różnica. Ale co ciekawe, dzisiaj przy padającym deszczu jazda w trasie na 5, nawiew ustawiony na 1 lub 2 (na szybę) i deszcz zaczął zamarzać od zewnątrz na szybie :P
Ogolnie mod daje rade tylko trzeba troche ciepłego powietrza też dawać, bo po chwili jazdy z klima troche piź... (zimno jest)

Skoti
31-07-11, 20:52
Wentylator działa. czujnik wentylatora jest w porządku. podczas jazdy jest wszystko ok tylko na jałowym jest sytuacja ze klima sie wlacza, obroty sie nie dzwigaja(kiedyś się dzwigały) i się wyłącza i tak w kółko. gdy powiedzmy bede trzymać obroty na 1.1tys to wszystko działa jak należy. mało kto mi jest w stanie pomóc bo klima w d13b2 to zadkość

lukasz_lo
27-08-11, 18:04
jak w układzie czujnik wyczuje za małe cisnienie to wyłącza sprezarke :] miałem to samo w tamtym roku ze na jałowym nie było klimy

malinkie
28-08-11, 11:58
jak w układzie czujnik wyczuje za małe cisnienie to wyłącza sprezarke :] miałem to samo w tamtym roku ze na jałowym nie było klimy
a obroty nie spadały Ci na jałowym? mi gaśnie przy wrzuceniu na luz i nie mam pojęcia jak z tym sobie poradzić.

Homiczek
29-08-11, 20:57
podejrzewam że kompa silnika "nie wie" że włączasz klimę.
Bo normalnie to idzie sygnał który powoduje to, że ECU podnosi dawkę mieszanki paliwowej aby silnik nie gasł.


A mam koledzy jeden minus wzmocnienia klimy...... pracuje wydajniej i się mocniej grzybek robi :/ Muszę podjechać na porządne czyszczenie bo potrafi ostro zajechać z nawiewu. ale taki minus to przeżyje hehhehehhe :)

malinkie
29-08-11, 21:15
podejrzewam że kompa silnika "nie wie" że włączasz klimę.

nie no, chyba komp wie bo po włączeniu limy na ułamek sekundy podnosi obr, które od razu spadają w dół, powinny być na ok 1200obr a są lekko niżej niż powinny być bez klimy, i teraz pytanie czy to z kompem coś może być nie tak czy z czym?

kubaszow
29-08-11, 21:16
Kiedys juz pisalem o moim problemie po tuningu, myslalem ze to chwilowe ale dalej jest bez zmian. Tuning zrobiony zgodnie z opisem i na wylocie z kratek w mega upalay mam -7'C a w chlodniejsze -9'C :) Fakt fajnie chlodzi w aucie ale na skraplaczu pewnie sie robi niezla ilosc lodu i na postoju jak topnieje to woda ciurkiem leci pod auto:)
Zastanawiam sie czy nie rozwali mi sie klima?
Ewentualnie jaki mniejszy opornik mozna by tam wsadzic ( bo nie znam sie na tym)

wwljohn
30-08-11, 16:40
Nic się nie zbiera..Gdybyś miał lód, nie leciało by powietrze przez kratki tak że spokojnie.. To, że leci woda to normalne :)

kubaszow
30-08-11, 19:11
A jaki mniejszy opornik wsadzic zeby troche mniej mrozilo bo woda mi sie skrapla na wylotach:) i jak jest chlodniej to nawet na 1-szym biegu robi sie za zimno?

pablo_020
31-08-11, 01:01
To dawaj troche ciepłego :) Ja mam opornik 68kOhm i jest ok, tylko na 5 biegu w trasie deszcz zamarza na szybie :D
I fakt wody troszkę więcej jest pod autem :)

Homiczek
31-08-11, 22:01
A jaki mniejszy opornik wsadzic zeby troche mniej mrozilo bo woda mi sie skrapla na wylotach:) i jak jest chlodniej to nawet na 1-szym biegu robi sie za zimno?

ja u siebie wywnioskowałem że koło 60 k ohm będzie oki.

Możesz spróbować większy tj 100 kohm.

Inna kwestia to to że ty chyba masz coupe które z tego co wiem były robione na USA i może tam już coś pomajstrowali w fabryce żeby amerykanom lepiej chłodziło

robin14hh
13-12-11, 14:56
mieszkam w 60tyś mieście ale nie kupie takiego rezystora bo niema tylko musze łączyć 5 szeregowo :(

Homiczek
14-12-11, 18:39
zostaje allegro albo rozebrać jakiś stary sprzęt elektroniczny, powylutowywać oporniki i kodami albo miernikiem znależć odpowiedni

robin14hh
14-12-11, 22:48
kostka 1cm na 2 cm a ja mam k rezystorów zmieścić ? daje sobie spokój do lata

pablo_020
14-12-11, 23:02
A co za problem zmieścić tam coś takiego:
http://www.image.micros.com.pl/_icon_auto/rys.rezdr5w.jpg
to ma wymairy 2mm/5mm

19Ryba10
22-04-12, 12:07
odswiezam kotlecika :) jakies uwagi/spostrzezenia po tuningu ? Zadnych niepozadanych zachowan klimy ?

lukaszwwl
22-04-12, 15:31
też mam pytanie
jaki dać opornik aby uzyskać około 4-5 stopni na kratkach ?
ktoś się spotkał z innym włożeniem tego termostatu bo u mnie w tym miejscu nie ma go
z góry dzięki za odpowiedź

19Ryba10
23-04-12, 20:12
to sie chyba nie dowiemy :)

kubaszow
23-04-12, 20:22
to sie chyba nie dowiemy
Dowiemy, dowiemy Blaszczykowski:):)

Na tuningowanej klimie latalem caly sezon letni, 0 problemow, klima dalej dziala tyle ze obecnie bez opornika bo chcialem wymienic na inny zeby troche mniej mrozila bo na tym podanym w opisie na kratkach mialem -9'C :)
Na ten sezon tez wlutuje tylko ze 100kohm powinno troche mniej mrozic.


jaki dać opornik aby uzyskać około 4-5 stopni na kratkach ?
Na to pyt. chyba nikt ci nie odpowie, bo u kazdego ten sam opornik moze dawac inna temp.
Kup kilka opornikow o roznych wartosciach koszt jednego ok 20gr i metoda prob i bledow dojdziesz do takiej temp jaka bedzie ci odpowiadala.

Homiczek
24-04-12, 07:14
też mam pytanie
jaki dać opornik aby uzyskać około 4-5 stopni na kratkach ?
ktoś się spotkał z innym włożeniem tego termostatu bo u mnie w tym miejscu nie ma go
z góry dzięki za odpowiedź

czujnik powinien siedzieć w parowniku, a stamtąd trafisz po kablu do termostatu :)

19Ryba10
24-04-12, 09:03
termostat ma 2 kable jak na zdjeciach , latwo po nich dotrzec do termostatu :)

kotc
24-04-12, 15:44
albo dac jak wczesniej ktos pomyslal: dwa dlugie kabelki do kabiny, opornik nastawny i wio ;)

Lawnowerman
24-04-12, 16:27
Panowie, a w V genie jest podobnie?

19Ryba10
24-04-12, 17:04
albo dac jak wczesniej ktos pomyslal: dwa dlugie kabelki do kabiny, opornik nastawny i wio ;)
nono ja to bym takie cudo dał http://img04.allegroimg.pl/photos/oryginal/22/80/37/06/2280370610
zamiast tunelu środkowego hahahah :D



albo zrobmy sobie climatronika http://allegro.pl/avt5160-b-climatic-sterownik-klimatyzacji-samoch-i2245492251.html

kubaszow
24-04-12, 17:41
nono ja to bym takie cudo dał
Co to jest :):)

lukaszwwl
24-04-12, 17:51
Panowie mam problem odpiąłem termostat nic nie ruszałem i podłączyłem ponownie chciałem się upewnić że to on przed rozebraniem i nie działa mi teraz klima, wiatrak się nie załącza, nie słychać kompresora. Jest jakiś bezpiecznik od tej klimy. zapomniałem dodać gdy miałem odpięty termostat to włączyłem klimę dla próby czy to właśnie jest ten termostat. Czy coś popsułem ?

19Ryba10
24-04-12, 19:26
nie no ja tez bez termostatu wlaczalem i nie zalaczalo a po ponownym podpieciu dzialalo . Wez sprawdz czy wszystko dobrze podlaczyles bo jak dla mnie jest teraz gdzies przerwa w obwodzie

airman
24-04-12, 21:14
Panowie, a w V genie jest podobnie?

Jedyne co musisz sprawdzić to czy masz taki sam termostat. Ogólnie układy są bliźniacze i sterowanie odbywa się na tej samej zasadzie. Termostaty są wymienne między sobą bo miałem z 5gen Ej2 zupełnie inny od tego co na pierwszej stronie, a teraz mam taki sam jak ten.

lukaszwwl
25-04-12, 06:28
Jeszcze mam pytanie. mój problem się nie rozwiązał. Podłączyłem tak jak w manualu środkowy kabel termostatu do masy przy podłączonej wtyczce i wszystko zaczęło działać ( wiatrak się kręcił i ładne zimne powietrze leciało ) dalej sprawdziłem połączenie kabla niebiesko- czerwonego ( środkowy kabel na wtyczce od termostatu ) czy to oznacza że termostat i cała reszta działa ?
Zostaje jedynie włącznik klimatyzacji. Wydaje się że działa normalnie. Gdy ustawię 1 bieg nadmuchu wcisnę włącznik A/C, normalnie tak jak zawsze się świeci, czy może on być uszkodzony ?
Jak sprawdzić czy on działa ?

kotc
25-04-12, 09:00
Co to jest :):)

"Opornica suwakowa / rezystor nastawny 200ohm 2A

200ohm
1,5-2A (brak dokładnych danych)
Wymiary: 125 x 90 x 300mm
Waga: 2,7kg
W super stanie, 100% sprawna"

mi sie kojarzy z lekcjami elektroniki w liceum ;)

spychu
26-04-12, 15:10
Tak jeszcze w nawiazaniu do tematu tuningu klimy.

Dzisiaj nabilem swiezo klime po wymianie chlodnicy i osuszacza. Po tej operacji za najlepszy tuning klimy uwazam wlasnie wymiane chlodnicy.
W chwili obecnej, gdy auto stoi temperature z nawiewu mam 5'C w momencie rozlaczenia sprezarki, zalacza ponownie przy 7'C z nawiewu.

Jutro pozycze termometr i sprawdze jak to sie ma podczas jazdy, kiedy to chlodnica jest jeszcze wydajniej chlodzona.

To co rowniez zauwazylem to ogromna zmiana w mulenia auta, ktore na starej chlodnicy bylo masakryczne w porownaniu do obecnej.

lukaszwwl
27-04-12, 20:20
mogę dać opornik na jeden z kabli dochodzących z czujnika czy nie da to takiego efektu jak wlutowanie w środek termostatu jak kolega na pierwszej stronie

kubaszow
27-04-12, 20:46
mogę dać opornik na jeden z kabli dochodzących z czujnika
Mozesz dac ale opornik ma byc wlutowany miedzy 2 kable wychodzace/wchodzace z termostatu.

lukaszwwl
27-04-12, 21:42
czyli tak jakby muszę je połączyć ze sobą, dobrze rozumiem ?
w środku termostatu chcę zostawić bez zmian a zaraz zanim mam je połączyć opornikiem ?
próbowałem w środku go przylutować ale nie ma tam w ogóle dojścia mam jakąś inną płytkę

kubaszow
27-04-12, 21:50
dobrze rozumiem
dobrze rozumiesz:)

lukaszwwl
27-04-12, 21:53
dobra dzięki za pomoc
:)

marcin-ej9
20-06-12, 13:41
a mozna zamiast lutowania wstawic kostke elektryczna ? i pomiedzy dac opornik 100k ?

cos takiego

http://www.fotoload.pl/123aa76/3eb97fadfce006b80f5c46dd58cc72f51393_min.jpg (http://www.fotoload.pl/index.php?id=3eb97fadfce006b80f5c46dd58cc72f5261)

kubaszow
20-06-12, 14:27
Mysle ze nie powinno nic sie stac.

juby666
22-06-15, 22:42
Witam
Dawno widzę temat był poruszany
Mam pytanie czy ktoś ma zdjęcia jak to zrobić ? gdzie dokładnie znajduje się miejsce wlutowania tego opornika? Nigdy przy klimatyzacji nie grzebałem (filtr kabinowy tylko wymieniałem) i nie wiem gdzie się znajduje.
Pozdrawiam
Civic vi (99r)

Z tego co zrozumiałem mam wstawić 1 opornik na 1 kablu i 2 opornik na 2 kablu w miejscu zaznaczonym na obrazku
https://imageshack.com/i/ipdLBBKOj http://imageshack.com/a/img673/8663/WiRMh6.jpg czy się mylę?

kubaszow
23-06-15, 13:17
Lutujesz tylko jeden opornik.
Na drugim zdjeciu idziesz po tym zaznaczonym brazowym kabelku w dol az dojdziesz do plastikowega czarnego pudeleczka ktore od spodu i w tym pudelku masz plytke i w nia wlutowujesz opornik.
Bede dzisiaj odgrzybial klime to zrobie fotki jak nie zapomne:)

juby666
23-06-15, 17:19
Dzięki za odpowiedź :) Jak nie zapomnisz to czekam na zdjęcia

kubaszow
23-06-15, 22:21
Wybacz ale co 5min deszcz padal wiec odpuscilem grzebanie przy aucie.

juby666
23-06-15, 22:26
Spoko dzięki za chęci :) mniej więcej już wiem jak ma to wyglądać więc coś wykombinuje

kubaszow
23-06-15, 22:28
Moze jutro mnie pogoda nie zniecheci to psrtykne foto:)

Danielcv
11-07-16, 14:22
Witam chcialbym sie zapytac czy ktos posiada te fotki jak zrobic ta modyfikacje klimy bo w pierwszym poscie nie ma juz tych fotek a przydalo by mi sie teraz :) i jeszcze pytanie czy to zadziala jesli jest zalozony climatronic

kubaszow
11-07-16, 17:20
Poinno dzialac tak samo, koszt modu to cale 20gr wiec zawsze mozna wrocic do serii :)
Ja juz z 4-5 lat jezdze na takiej klimie i do serii nie wroce.

Piter90
11-07-16, 19:22
Również chciałbym się przyłączyć do prośby o fotki gdzie co i jak. Będę bardzo wdzięczny :D

kubaszow
11-07-16, 20:04
Porobie wam fotki co i jak ale dopiero w piatek wieczorem bo na wyjezdzie jestem.
Tylko musicie sie przypomniec:)

Danielcv
11-07-16, 20:17
Dobra bede pisal na priv do ciebie. Zebys wstawil :)

MarcinWL
12-07-16, 08:51
Tak jeszcze w nawiazaniu do tematu tuningu klimy.

Dzisiaj nabilem swiezo klime po wymianie chlodnicy i osuszacza. Po tej operacji za najlepszy tuning klimy uwazam wlasnie wymiane chlodnicy.
W chwili obecnej, gdy auto stoi temperature z nawiewu mam 5'C w momencie rozlaczenia sprezarki, zalacza ponownie przy 7'C z nawiewu.

Jutro pozycze termometr i sprawdze jak to sie ma podczas jazdy, kiedy to chlodnica jest jeszcze wydajniej chlodzona.

To co rowniez zauwazylem to ogromna zmiana w mulenia auta, ktore na starej chlodnicy bylo masakryczne w porownaniu do obecnej.

I tym postem rozwiałeś moje wątpliwości, moja chłodnica klimy jest dość styrana a sama klimatyzacja po włączeniu mega obciąża silnik.
Jadąc np. w korku na 1 biegu, włączający się i wyłączający kompresor powoduje że samochód cyklicznie przyspiesza-zwalnia-przyspiesza-zwalnia w takt pracy sprężarki.
Ponadto w upalne dni tak masakrycznie zamula silnik że czasami muszę cisnąć gaz piętą przy wjeździe na wiadukt, kiedy jest chłodno na dworze to w ogóle nie odczuwam tego.

Miałeś to samo?

delek
12-07-16, 09:33
Ja tylko swoje 3 grosze :). O ile czytam, że są auta które od lat jeżdżą z tą modyfikacją i nic się złego nie dzieje, o tyle chciałem przestrzec, żeby po takim zabiegu sprawdzić temperaturę parownika. Klimatyzacja jest tak projektowana, żeby pary czynnika opuszczające parownik były odpowiednio przegrzane, bo zassanie przez sprężarkę czynnika ciekłego, to jakby silnik spalinowy zassał wodę - bum :)

Labed2007
12-07-16, 10:14
Ciekawy temat :).
Panowie, ja będę oryginalny i napiszę że chciałbym zadziałać w drugą stronę - tzn. żeby sprężarka włączała się rzadziej - po wymianie chłodnicy i osuszacza wraz z wymianą pyłkowego i nabiciem układu klima chłodzi mi aż za mocno - później bolą mnie kości.
Na 1 biegu dmuchawy mam +4*C w kratce nawiewu. Przedtem było +10*C i takie chłodzenie mi starczało. Wkurzało mnie natomiast duże obciążenie silnika i to za bardzo po naprawie się nie zmieniło.

Wolałbym słabsze chłodzenie i co za tym idzie mniejsze obciążenie silnika.
Wygląda to tak: przed wymianą chłodnicy sprężarka włączała się w takich samych odstępach czasowych tyle że chłodzenie było znacznie mniej intensywne.
Ah, przydałby się klimatronik.

Mam odgiąć czujnik, tylko w którą stronę i gdzie on jest?


sama klimatyzacja po włączeniu mega obciąża silnik.
Jadąc np. w korku na 1 biegu, włączający się i wyłączający kompresor powoduje że samochód cyklicznie przyspiesza-zwalnia-przyspiesza-zwalnia w takt pracy sprężarki.
Ponadto w upalne dni tak masakrycznie zamula silnik że czasami muszę cisnąć gaz piętą przy wjeździe na wiadukt, kiedy jest chłodno na dworze to w ogóle nie odczuwam tego.


Zmulenie i tak będzie po wymianie chłodnicy. Zwiększy się za to znacznie wydajność chłodzenia, pracujący kompresor jednak mimo to będzie wysysał sporo mocy z naszych silników które posiadają szczątkowe ilości Nm :(

chudypiter
12-07-16, 12:31
Czujnik temperatury jest zaraz za parownikiem, ale może być ciężko jakolwiek zmienić jego położenie bez zdemontowania obudowy. Oczywiście odginac, aby był bliżej parownika.

Wysyłane z mojego Classic za pomocą Tapatalk 2

endriu21
12-07-16, 13:21
Wolałbym słabsze chłodzenie i co za tym idzie mniejsze obciążenie silnika.
Wygląda to tak: przed wymianą chłodnicy sprężarka włączała się w takich samych odstępach czasowych tyle że chłodzenie było znacznie mniej intensywne.
Ah, przydałby się klimatronik.

nie wiem czy dobrze myślę, ale skoro lepiej chłodzi to znaczy że szybciej schładza, a co za tym idzie jednak krócej pracuje co z kolei mniej/krócej obciąża silnik, wiec chyba jednak tak jest lepiej :)

ps. w sumie nigdy nie próbowałem tego latem, bo to trochę bez sensu, ale chyba można suwakiem dać odrobinę ciepła jak komuś leci za zimne :)

Jedras
12-07-16, 13:46
nie wiem czy dobrze myślę, ale skoro lepiej chłodzi to znaczy że szybciej schładza, a co za tym idzie jednak krócej pracuje co z kolei mniej/krócej obciąża silnik, wiec chyba jednak tak jest lepiej :)

ps. w sumie nigdy nie próbowałem tego latem, bo to trochę bez sensu, ale chyba można suwakiem dać odrobinę ciepła jak komuś leci za zimne :)
No można i nawet to działa [emoji14]

Wysłane z mojego SM-G900F przy użyciu Tapatalka

Danielcv
12-07-16, 15:58
Ja posiadam climatronik ale tez raz sie wlaczy a za chwile wylaczy przy upalach srednio chlodzi ale manual przejzalem i chyba mi to nie pomoze ten myk

firstborne
12-07-16, 16:35
Dołączę się do grona i również poczekam na foty, jak to wygląda i jak to ugryźć :)

Labed2007
12-07-16, 20:56
nie wiem czy dobrze myślę, ale skoro lepiej chłodzi to znaczy że szybciej schładza, a co za tym idzie jednak krócej pracuje co z kolei mniej/krócej obciąża silnik, wiec chyba jednak tak jest lepiej :)

ps. w sumie nigdy nie próbowałem tego latem, bo to trochę bez sensu, ale chyba można suwakiem dać odrobinę ciepła jak komuś leci za zimne :)

Wiadomo że lepiej :). Chciałbym jednak trochę odciążyć silnik bo jazda D14 w mieście kiedy załączy sprężarka klimy naprawdę mnie denerwuje.

Gdzie jest ten parownik i jak wygląda sam czujnik w EJ/EK? Byłbym bardzo wdzięczny za jakieś foty i poinstruowanie :)

Pozdrawiam.

rooter666
12-07-16, 21:02
Gdzie jest ten parownik i jak wygląda sam czujnik w EJ/EK?
za schowkiem jest

Labed2007
12-07-16, 21:54
za schowkiem jest

Zrobiłbyś jakieś foto i zaznaczył gdzie jest ten czujnik? Da radę to odgiąć bez rozbierania połowy auta?

Jeszcze jakby ktoś mógł napisać: czy jak ustawię lekko ciepłe powietrze na klimie(tzn. żeby tak nie mroziło - może 1/5 skali w prawo suwakiem) to odciąży to trochę układ klimatyzacji?
Dążę do tego żeby rzadziej uruchamiała się sprężarka.

endriu21
12-07-16, 22:02
a tak zapytam, co ma na celu odgięcie tego czujnika?
zwykła klima chyba działa 0-1 albo działa albo nie, więc

Wolałbym słabsze chłodzenie i co za tym idzie mniejsze obciążenie silnika. to raczej odwrotnie słabsze chłodzenie to większe obciążenie, bo klima dłużej pracuje żeby schłodzić


czy jak ustawię lekko ciepłe powietrze na klimie(tzn. żeby tak nie mroziło - może 1/5 skali w prawo suwakiem) to odciąży to trochę układ klimatyzacji?

mnie się wydaje ze nie, bo sprężarka chyba raczej pracuje zawsze tak samo, włącza się i wyłącza jw. nie ma tu chyba zjawiska że "zwalnia/przyspiesza/słabiej/mocniej" (nie mowie tutaj o obrotach silnika, tylko kwesti nastawów)sprężarka pracuje- schładza do zadanej temp np 5 stopni i się rozłącza, 7 stopni i załącza. Kwestia załączania a co za tym idzie obciążenia silnika zależy jak szybko nastąpi ogrzanie do 7stopni. Specem nie jestem ale wydaje mi sie ze tak to działa

Labed2007
12-07-16, 22:04
a tak zapytam, co ma na celu odgięcie tego czujnika?
zwykła klima chyba działa 0-1 albo działa albo nie, więc
to raczej odwrotnie słabsze chłodzenie to większe obciążenie, bo klima dłużej pracuje żeby schłodzić

Na celu ma rzadsze uruchamianie się sprężarki. Czujnik będzie robił wtedy target na mniejszą temperaturę, oszukujemy w ten sposób układ przez manipulację położenia czujnika.
Skoro odgięcie go dalej od parownika daje lepsze chłodzenie to dlaczego odwrotne działanie miało by nie dać odwrotnego efektu:D:D?

Jeszcze jakby ktoś mógł napisać: czy jak ustawię lekko ciepłe powietrze na klimie(tzn. żeby tak nie mroziło - może 1/5 skali w prawo suwakiem) to odciąży to trochę układ klimatyzacji?
Dążę do tego żeby rzadziej uruchamiała się sprężarka.

rooter666
13-07-16, 08:32
Załączaniem sprężarki steruje czujnik ciśnienia, ona działa 0-1, natomiast czujnik temperatury steruje wiatrakiem na skraplaczu a dostępu do niego brak.tu go widać http://d.allegroimg.pl/original/07/62/37/00/29/6237002989_1

Labed2007
13-07-16, 08:53
Załączaniem sprężarki steruje czujnik ciśnienia, ona działa 0-1, natomiast czujnik temperatury steruje wiatrakiem na skraplaczu a dostępu do niego brak.tu go widać http://d.allegroimg.pl/original/07/62/37/00/29/6237002989_1

Dzięki wielkie za zdjęcie. Wiadomo że sprężarka działa 0/1, chodzi mi o to żeby włączała się rzadziej :)

Jak coś takiego ogarnąć?

Pozdrawiam.

kubaszow
17-07-16, 13:19
Wrzucam wam foty co, gdzie i jak z klima:)
http://i.imgur.com/dncYSCU.png
Ten element znajduje sie patrzac z miejsca pasazera przy jego lewej nodze podwieszony jest pod parownikiem tam gdzie idzie linka od sterowania nawiewem.

Po otwarciu tego (trzeba uwazac zeby nie polamac malutkich zatrzaskow) mamy nasza plytke.
http://i.imgur.com/jYL3KMe.png

Interesuja nas 2 kable,tutaj szare, ktos moze miec inne i miedzy te dwa kabelki musiny wlutowac rezystor.
http://i.imgur.com/8q7tL8w.jpg
Nie pamietam jaki mam obecnie u siebie bo sprawdzalem rozne opornosci ale mozna kupic od 50k Ohm -90k Ohm i sprawdzac przy ktorym temp. najbardziej odpowiada. Pamietam ze na ktoryms mialem -9' na wylocie z kratek ale to juz za zimno bylo :)

airman
17-07-16, 14:48
Załączaniem sprężarki steruje czujnik ciśnienia, ona działa 0-1, natomiast czujnik temperatury steruje wiatrakiem na skraplaczu a dostępu do niego brak.tu go widać http://d.allegroimg.pl/original/07/62/37/00/29/6237002989_1

Coś błądzisz kolego, termostat pokazany na Twojej focie i poniżej steruje także załączeniem sprężarki. Po uruchomieniu silnika sprężarka będzie pracować aż temperatura spadnie na tyle aby termostat ją rozłączył. Presostat w układzie jest tylko po to aby w przypadku zbyt niskiego ciśnienia czynnika nie uruchomić sprężarki (zatarcie).

Tuning termostatu może pomóc ale moim zdaniem w pierwszej kolejności klima musi być maksymalnie sprawna - zdrowy skraplacz(chłodnica), nowy filtr osuszacz, oraz zdrowa sprężarka i odpowiednia ilość czynnika.

kubaszow
17-07-16, 14:59
Tuning termostatu może pomóc ale moim zdaniem w pierwszej kolejności klima musi być maksymalnie sprawna

Pomaga i pomoze nawet jesli klima nie jest w stanie jak z fabryki.

toby86
27-07-16, 00:26
panowie mam pytanie odnośnie podłaczenia tej 3 pinowej kostki. W V genie w instalacji jest kostka do parownika tylko na 2 piny natomiast w VI jest już na 3 piny. Ten 3 pin to +12V i tu mam pytanie - czy mogę go podłączyć pod przewód czarno/żółty czyli +12V po przekręceniu kluczyka czy tak jak kiedyś kto napisał musi być podłączony pod bezpiecznik nr. 12 lub 17 (7.5A) ??

Dzida
06-08-22, 19:23
Nie wiem, co grozi za odkopanie tematu po 6 latach ;) Zobaczymy, będę się kajał potem ;)

Abstrahując od tematu "modyfikacja" klimatyzacji, żeby parownik pracował w niższych temperaturach, to należy uprzednio zrobić jedną rzecz: wyregulować linki sterujące dopływem CIEPŁEGO powietrza.

Mianowicie, droga, jaką pokonuje powietrze zanim trafi na kratkę to jest, kolejno:

1a) Przy obiegu zewnętrznym - powietrze ciągnięte z podszybia
1b) przy obiegu wewnętrznym - powietrze ciągnięte ze stóp pasażera
2) parownik
3a) nagrzewnica (przy włączonym ogrzewaniu)
3b) ... nic nic
4) docelowa kratka.

I sytuacja wygląda generalnie tak, że w sporej ilości Hond (na oko, gdzieś w co trzecim egzemplarzu, który macam) źle wyregulowane są linki, które sterują ogrzewaniem we wnętrzu samochodu. Najczęściej zawór (umieszczony w komorze silnika) nie odcina w całości dopływu płynu do nagrzewnicy, przez co nawet, jeżeli powietrze z wentylacji przez nią nie leci (wyłączone ogrzewanie), to i tak mija ją w bliskiej odległości. A przy okazji mamy w pod deską rozdzielczą schowaną iluśtam-kilowatową grzałkę, która swoje dodatkowo do wnętrza promieniuje, od gorącego przecież płynu.

Dążę do tego, że być może opisana "modyfikacja" może być w wielu przypadkach zbędna. Bo parownik (=klimatyzacja) robi swoje całkiem dobrze, ale po drodze o 2-3 stopnie w kratkach temperaturę podnosi fakt, że nagrzewnica nie jest odcięta w całości od obiegu (=ogrzewanie de facto nie jest wyłączone). A "modując" klimatyzację zamiast przestać ogrzewać schłodzone powietrze, to dodatkowo je schładzacie, żeby po ogrzaniu miało docelowo dobrą temperaturę ;)

Sam fakt "wycięcia" pieca spod deski, nawet jeżeli nie przepływa przez niego powietrze (sytuacja, kiedy zawór od nagrzewnicy nie odcina przepływu płynu, chociaż powietrze przez nią nie płynie) znacząco wpływa na to, ile ciepła ma do przemielenia układ. Bo nie dość, że walczy ze słońcem, tym, co jest pchane do środka z komory silnika i ciepłą podłogą - to jeszcze w nogach jest kolejne źródło ciepła...

Oczywiście modyfikacja sama w sobie super, z głową, sam właśnie badam temat, ale tak jak ktoś napisał wyżej - z głową :) Nie można doprowadzić do zalania nieodparowanym czynnikiem sprężarki (a może? to jest możliwe, kiedy poużywacie klimatyzacji przy 10 stopniach w padający deszcz i w trasie - kiedy to układ ma mega wydajność (skraplacz chłodzony cieczą + sprężarka pracująca na sporych obrotach).

Cała trudność w diagnozie polega na pomiarze temperatury samego parownika, albo pomiaru temperatury powietrza, pomiędzy parownikiem a nagrzewnicą. Ale prawdę mówiąc, na macando węży pod maską też się da, jak ktoś wie, co i jak pomacać :)

Aha, i ostatnia rzecz, pamiętajcie: używanie obiegu wewnętrznego w porównaniu z obiegiem zewnętrznym zwiększa wydajność klimatyzacji o 50-70-100%. W zależności od warunków. I to już mam sprawdzone i prawie "policzone". I tutaj czynników też jest kilka, ale jednym ciekawym jest fakt, że podczas jazdy po mieście, pobierając powietrze "z zewnątrz", pobieracie je de facto z podszybia, do którego bardzo ładnie ciepło oddaje silnik. Temperatura powietrza branego z podszybia to nawet do 10 stopni więcej niż to, co realnie ma powietrze na zewnątrz. Do tego dochodzi aspekt wilgotności (wykroplenia na parowniku wody) i różne takie-takie.

Także najpierw odpowiednia ilość czynnika w układzie, potem regulacja linek które na pewno odetną dopływ ciepłego do kabiny, potem obieg wewnętrzny i anal Iza sytuacji. A dopiero jak wtedy Wam nie wystarczy, to można się bawić w oporniki. Ale pamiętając, że wydajności układu jako takiej w ten sposób nie zwiększycie - ewentualnie doprowadzicie do sytuacji, kiedy ta sama ilość ciepła zostanie odebrana z wnętrza auta przy mniejszym przepływie powietrza przez parownik.