Zobacz pełną wersję : akumulator w bagażniku.
Mam zamiar schować aku do bagażnika. Jaki przewód kupić do plusa? Średnica, parametry jakieś? Jak do niego przymocować klemę? Nie wydaje mi się, aby przylutowanie wystarczająco dało radę. I gdzie go puścić? Pod wykładziną? w słupku? pod podsufitką?
Jakieś pomysły? :) Pozdrawiam.
kabel po podłodze. Klema zaciskana albo lutowana (dlaczego niby zły pomysł? To jedno z najpewniejszych połączeń elektrycznych.
do tego bezpiecznik 80A przy akumulatorze w bagażniku - do 30cm od klemy po kablu mierząc. A kabel 20mm2 wystarczy dla Twoich potrzeb. Rozumiem, że instalacja elektryczna seryjna i bez wydziwień od strony poboru prądu?
Dziękuję za odpowiedź :)
Bezpiecznik na masie czy plusie? Co do "wydziwień", mam zamiar stworzyć małe audio w bagażniku. Czy to może kolidować?
Bezpiecznik tylko na plusie (zwarcie do masy masie nic nie zrobi, to zwarcie plusa do masy powoduje ogromny wzrost przepływającego prądu a jak wiemy, zbyt wysoki prąd robi elektryce kaputt :-)). I zrób naprawdę dobre połączenie, coby Ci niczego nie popaliło
audio nie będzie kolidowało. Bardziej chodziło mi o prądożerne urządzenia dopięte do istniejącej instalacji elektrycznej.
zbyt wysoki prąd robi elektryce kaputt :-)
ja bym powiedział, że robi pożar - to groźniejsze ;)
Reszta wypowiedzi jak najbardziej prawidłowa
Czyli bezpiecznik 80A spokojnie da radę? Może w takim przypadku zastosować jakiś mniejszy?
Bezpiecznik 80A wystarczy? Podczas rozruchu płynie chyba większy prąd? A tak w ogóle to po kiego ten bezpiecznik?
Też wsadzam aku do tyłu, ale będę chyba korzystał z gotowego kabla od merca w202 BTW tam nie ma bezpiecznika :)
***Marco***
21-03-11, 00:08
ja tez mam to w planach, robicie jakas specjalna podstawke pod aku?
U mnie w planach jest zbudowanie skrzynek we wnękach po bokach (Coupe), do jednej trafi aku.
80A powinien wystarczyc. Nie mierzylem, ale na pustym aku mój prostownik z rozruchem o wydatku 80A spokojnie odpala Kanarka. Moze uda mi si? dzi? zmierzyc.
Po kiego? Odpowiedz jest prosta - w razie przetarcia izolacji kabla bez bezpiecznika po zwarciu do masy poplynie prad zwarciowy, ktory moze smialo doprowadzic do pozaru samochodu. Je?li bedzie bezpioecznik to ulegnie on przepaleniu i tyle.
Oczywiscie mozna bez bezpiecznika, ale to mega ryzykowne i druciarskie
Z bezpiecznikiem wolę oczywiście. :)
Oczywiscie mozna bez bezpiecznika, ale to mega ryzykowne i druciarskie
To dlaczego w mercedesach tak robią fabrycznie?
http://www.w210.pl/files/thumbs/t_w210_cze_plus_391.jpg
http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTQR-68iRUk_Icn-RnSnZNl4ZK_tdsGwA8f0hvaJI_09luEDtLvVw
By? moze ufaja zabezpieczeniu fabrycznemu przed przetarciem, co przy cenie bezpiecznika z oprawka 18 - 20PLN jest lipna oszczednoscia...
w mercedesie jest fabryczna instalacja ktora jest przetestowana kable idace do aku w bagazniku maja juz tam swoje miejsce w fabryce a jak sie robi samemu to istnieje zawsze wieksze prawdopodobienstwo nieprzewidzenia ewentualnego przetarcia sie kabla o jakas blache dlatego moim zdanie bezpiecznik jest tutaj 100% uzasadniony. jestem tylko ciekaw gdzie umieszczacie aku chetnie bym zobaczyl jakies bo sam sie nad tym zastanawiam
Jak będę to robił to zrobię fotorelację. Na razie muszę ogarnąć wiązkę po mini-me.
W nowszych rozwiazaniach bezpiecznik jest na klemie w postaci naciecia. W momencie zwarcia to miejsce sie przepala. W mercach, bemkach, alfach nie dawali bezpiecznikow ale nie zaszkodzi go przeciez zamontowac.
Ja osobiscie poszukuje skrzynki carbonowej na aku. Ma ktos namiary na taki sprzet?
Montaz aku we wnece zaraz przy zewnetrznych blachach jest malo bezpieczny. W razie kolozji w to miejsce moze nastapic zwarcoe i bezpiecznik tez nie pomoze.
na przewodzie do rozrusznika nie ma bezpiecznika i jak chcesz go tam dać to 80A raczej Ci nie wystarczy
poza tym jak dobrze pamiętam to ten przewód seryjnie jest grubszy niż 20mm2
oprócz tego jak wydłużysz tyle ten przewód to raczej z obowiązku powinieneś zastosować grubszy aby zmniejszyc powstały w ten sposób spadek napięcia
20mm kw wystarczy. Policzyłem sobie i przeanalizowałem sprawę. Potrzebne są dwie oprawki i dwa bezpieczniki 150A każdy. Jeden idzie przy akumulatorze, a drugi blisko alternatora. Przenosząc akumulator uzyskujemy źródła prądowe z przodu i z tyłu. Także zgodnie ze sztuką należy zabezpieczyć kabel z obu stron. Z kolei moc pobór prądu w CVC zgodnie z obliczeniami nie powinna przekroczyć 150A.
Sam będę ćwiczył ten patent za rok jak już będę miał garaż przy domu, tyle, że dowijam alternator i daję dobry aku żelowy w bagażniku dla audio ;)
PS. Tomek, odezwij się na GSM, bo jestem za granicą, ale mogę mieć za rewelacyjną kasę żelówkę 65Ah, która nie potrzebuje "kuwety" ;)
Zanabyłem w cenie flaszki kabel z merola. Jest w ch.. gruby. Z ciekawostek to klema jest lutowana cyną do kabla :)
Kto może podpowiedzieć jaką dać oprawkę i jaki bezpiecznik? Nie zależy mi na lansie i przezroczystych oprawkach, tylko ma działać. Czy jest coś a'la bezpiecznik automatyczny jakie są w domu tylko że na 12V?
Jeszcze jedno. A nie można dać bezpiecznika na kablu masowym? I dodatkowo np takie coś http://allegro.pl/odlacznik-akumulatora-bezpiecznik-akumulator-i1533188016.html
coś takiego zda egzamin, przy dużym prądzie, a nie tak jak pokazali na aukcji z 10A bezpiecznikiem płytkowym...
Kenny, bezpiecznik ma zabezpieczyć kabel plusowy, więc musi on być na plusie, a nie na masie. bezpieczników automatycznych nie ma. Podpasuj coś z CarAudio i tyle. Nie drutuj z tym tematem.
Wszystko fajnie, ale przewód co mam ma ponad 10mm średnicy czyli w przybliżeniu ok 100mm2 przekroju, a takich oprawek caraudio ja nie widzę. Wszystkie max 50mm2 :(
średnica 10mm czyli promień 5mm
Powierzchnia jest równa 3,14*5^2 co daje około 80 mm2 ;)
Lokalnie mozesz go swobodnie "pocienic" ?eby wszedl w oprawke 50mm kw. Taka lokalna strata bedzie niezauwazalna
***Marco***
29-03-11, 22:39
ja tez mam jus kabel z alfy gtv , mam zamiar jeszcze zainstalowac wylacznik zasilania tzw hebel cos takiego http://allegro.pl/hebel-rygiel-glowny-wylacznik-pradu-12v-24v-i1522611186.html , tylko jeszcze składam mini z braku czasu długo sie schodzi ale jak tylko odpali biore sie za ten kabel i tez jakies foto wruce
A co nam da taki wyłącznik? Kiedy jego zastosowanie będzie miało sens? Tzn bo nie łapię :P
Jak masz dzwona i jesteś świadom to go przekręcasz i odcinasz prąd zamiast zdejmować klemę.
Tu jest fajna tabelka jeśli komuś nie chce się liczyć :)
http://www.schleuniger.de/sger_pl/PortalData/1/Resources//99_various_docs/SGER_MetricConversionChart_PL_A4.pdf
***Marco***
30-03-11, 22:57
A co nam da taki wyłącznik? Kiedy jego zastosowanie będzie miało sens? Tzn bo nie łapię :P
ja bede miał aku z tyłu przy fotelach, jest tam głośnik bedzie rozpurka i zeby go wymienic bedfzie troche gimnastyki, a czy bede musiuał dospawac wieszak do wydechu czy soc podobnego wystarczy ze odepne zasilanie takim przełacznikiem, ogolnie be3dzie bezpieczniej a przy przeciaganiu kabla nie ma duzo z tym roboty i kjosztuje tyle co nic.
Też jestem na etapie przenoszenia aku. do bagażnika, a dokładniej rezygnowania z dwóch i wkładanie jednego.
Mam pytanie trochę innej natury jak gdzie czy jaki przekrój.
Ale chodzi mi o podłączenie "-" do nadwozia.
Znalazłem inf. ,że może to powodować większe nasilenie korozji.
Myślałem nad podpięciem "-" z aku. do silnika.
Ale jeszcze czy "-" w civicu do wszystkich odbiorników jest doprowadzony oddzielnym kablem czy idzie nadwoziu ?
już przełożyłem aku, tak to wygląda
http://imageshack.us/a/img27/4056/p1050846g.th.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/27/p1050846g.jpg/)
http://imageshack.us/a/img254/5105/p1050847i.th.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/254/p1050847i.jpg/)
http://imageshack.us/a/img405/3996/p1050848k.th.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/405/p1050848k.jpg/)
skrzynka z bezpiecznikami będzie pod schowkiem pasażera koło ecu.
Znalazłem inf. ,że może to powodować większe nasilenie korozji.
bzdura jakaś...
Myślałem nad podpięciem "-" z aku. do silnika.
bez sensu, dodatkowy długi kabel to dodatkowe spadki napięcia poza tym różne odbiorniki biorą masę z karoserii więc, podepnij ją jak najbliżej aku do grubej blachy np. w miejscu mocowania amortyzatora
Panowie, nie chce zakladac nowego tematu dlatego napsize tutaj. Czeka mnie przeniesienie aku do bagaznika. Kabel 50mm2 już kupiony i teraz zastanawia mnie jedna rzecz.
Co z tym bezpiecznikiem ? Ile amperów powinien on miec i jak go zamontowac bo nie mam bladego pojęcia?
Druga sprawa, od plusa odchodzą mi 3 kable - jeden do rozrusznika, jeden do skrzynki bezpieczników a 1 do skrzynki abs. Czy do tego kabla można uzyc cyny żeby przylutowac te 3 brakujące kable 16mm2 ? Czy konieczne jest użycie jakiegoś rozdzielacza (choc słyszałem że z tym rodzielaczem to mity ??? )
I jeszcze jedno, uzyc cały nowy kabel do polaczenia + z rozrusznikiem czy w jakia sposób moge połączyc nowy kabel ze starym ?
Up, nikt nie wie :confused: :confused:
Nie dawałem żadnego bezpiecznika.
Skrzynkę z bezpiecznikami przeniosłem pod nogi pasażera i seryjny kabel do rozrusznika mi wystarczył.
Co z tym bezpiecznikiem ? Ile amperów powinien on miec
Bezpiecznik dobiera sie do przekroju przewodu i jego dlugosci, a z kolei przekroj dobiera sie do dlugosci przewodu oraz poboru pradu jaki bedzie przez niego przeplywal. Ten bezpiecznik to nic innego jak zabezpiecznie PRZEWODU i tylko tego.
dla przykladu u mnie wyglada tak instalacja, przewody 50mm^ zabezpieczenie 200A
http://obrazki.elektroda.pl/5326119000_1370192356_thumb.jpg (http://obrazki.elektroda.pl/5326119000_1370192356.jpg)
Ok, jeszcze jedno pytanie. Chcę również przeniesc puszke bezpieczników z pod maski w inne miejsce. Myślałem pod schowkiem ale jak sprawdzałem nie mam tam za bardzo miejsca. Gdzie można go przeniesc? Może jakieś foto? Czy przy przenoszeniu tej puszki trzeba jakieś kable przedłużac ?
Ok, jeszcze jedno pytanie. Chcę również przeniesc puszke bezpieczników z pod maski w inne miejsce. Myślałem pod schowkiem ale jak sprawdzałem nie mam tam za bardzo miejsca. Gdzie można go przeniesc? Może jakieś foto? Czy przy przenoszeniu tej puszki trzeba jakieś kable przedłużac ?
Nic nie przedłużałem, po odpinałem kostki od skrzynki i wpiąłem je już w kabinie, dziś wrzucę jak to leży.
http://imageshack.us/a/img545/369/hrdk.jpg
http://imageshack.us/a/img843/3862/50ro.jpg
Powered by vBulletin® Version 4.2.2 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.