PDA

Zobacz pełną wersję : Jak działa VSA



bezk
09-02-11, 11:04
Czy ktoś jest w stanie mi wytłumaczyć, jak działa VSA? Ogólnie znam zasadę działania ESP i ASR, ale chciałbym przełożenia praktycznego na Civica 8 gen.

Podczas szybkiego przyspieszania na śniegu praktycznie cały czas pulsuje ostrzegawczy trójkąt z wykrzyknikiem, ale nie czuje się ani ujęcia gazu ani hamowania któregoś z kół. Czy w tym momencie układ już ingeruje, czy dopiero ostrzega o stanie nawierzchni? Podczas ostrych manewrów, zdarzyło mi się odczuć drastyczne przyhamowanie jednego z kół na śliskim zakręcie, ale towarzyszyło temu dość twarde "chrupnięcie", jak przy działaniu ABS,którego nie dało się nie zauważyć. Czy system potrafi łagodniej zareagować, tak abym tego np. nie zauważył? Pytam, bo czasami zapala się wspomniana lampka, ale niczego w zachowaniu auta nie odczuwam.

Sagi80
09-02-11, 11:12
Działa na 2 sposoby: jeśli poślizg jest przy przyspieszaniu - system zdejmuje moment obrotowy z napędzanych kół -Ty tego nie czujesz ponieważ nie polega to na tym, że auto zwalnia, tylko przyspiesza bez poślizgu. Drugi sposób - gdy wpadasz w poślizg, system wyczuje różne prędkości obrotowe kół i skręconą kierownicę - automatycznie przyhamowuje (dość brutalnie) to koło, które przyczyni się do wyprowadzenia samochodu z poślizgu. Generalnie nie polecam częstego testowania możliwości VSA gdyż cierpią na tym klocki hamulcowe i tarcze.

LIO
09-02-11, 11:30
Czy ktoś jest w stanie mi wytłumaczyć, jak działa VSA?

VSA – system kontroli stabilności jazdy

System VSA został zaprojektowany w celu monitorowania ruchu samochodu oraz stabilizacji toru jego jazdy. VSA nieustannie kontroluje prędkość pojazdu, położenie przepustnicy, indywidualną prędkość poszczególnych kół, kąt skrętu oraz stopień obrotu pojazdu.

W zależności od warunków układ ten może ograniczyć moc silnika i przyhamować pojedyncze koło w celu przywrócenia zamierzonego toru ruchu. System ten, działając płynnie i w sposób niemalże niezauważalny, znacząco podnosi bezpieczeństwo jazdy.

Sagi80
09-02-11, 11:36
VSA – system kontroli stabilności jazdy

System VSA został zaprojektowany w celu monitorowania ruchu samochodu oraz stabilizacji toru jego jazdy. VSA nieustannie kontroluje prędkość pojazdu, położenie przepustnicy, indywidualną prędkość poszczególnych kół, kąt skrętu oraz stopień obrotu pojazdu.

W zależności od warunków układ ten może ograniczyć moc silnika i przyhamować pojedyncze koło w celu przywrócenia zamierzonego toru ruchu. System ten, działając płynnie i w sposób niemalże niezauważalny, znacząco podnosi bezpieczeństwo jazdy.


Z tym "niezauważalny" to bym polemizował :) Czasem aż go wyłączam jak chcę dynamicznie pojeździć na śliskiej nawierzchni bo irytuje mnie jego ciągłe łapanie za hamulce i osłabianie mocy.

kucyk
09-02-11, 14:30
Czy ktoś jest w stanie mi wytłumaczyć, jak działa VSA? Ogólnie znam zasadę działania ESP i ASR, ale chciałbym przełożenia praktycznego na Civica 8 gen.

Podczas szybkiego przyspieszania na śniegu praktycznie cały czas pulsuje ostrzegawczy trójkąt z wykrzyknikiem, ale nie czuje się ani ujęcia gazu ani hamowania któregoś z kół. Czy w tym momencie układ już ingeruje, czy dopiero ostrzega o stanie nawierzchni? Podczas ostrych manewrów, zdarzyło mi się odczuć drastyczne przyhamowanie jednego z kół na śliskim zakręcie, ale towarzyszyło temu dość twarde "chrupnięcie", jak przy działaniu ABS,którego nie dało się nie zauważyć. Czy system potrafi łagodniej zareagować, tak abym tego np. nie zauważył? Pytam, bo czasami zapala się wspomniana lampka, ale niczego w zachowaniu auta nie odczuwam.

Lampka nie ostrzega o stanie nawierzchni, gdy mruga uklad juz wtedy robi swoje. Teraz to kiepska pora na testowanie, ale na sniegu jak wrzucisz 1 bieg i ruszysz dynamicznie to nie ma bata, zebys nie zauwazyl dzialania ukladu :)

Na sliskiej nawierzchni (sniegu) nawet jak depniesz pedal w podloge to obroty nie wyjda powyzej 2-3 tysiecy, jak tego nie odczules tej zimy, to albo auto stalo w garazu cala zime albo cos jest z vsa w twoim aucie nie tak :cool:

F1le
10-02-11, 12:13
Działa na 2 sposoby: jeśli poślizg jest przy przyspieszaniu - system zdejmuje moment obrotowy z napędzanych kół -Ty tego nie czujesz ponieważ nie polega to na tym, że auto zwalnia

Innymi słowy VSA rozprzegla sam skrzynie - dosc czesto w trakcie zimy ponoc trafiaja auta z przypalonymi sprzeglami do serwisow dzieki wlasnie VSA.

Kras
10-02-11, 12:30
Innymi słowy VSA rozprzegla sam skrzynie - dosc czesto w trakcie zimy ponoc trafiaja auta z przypalonymi sprzeglami do serwisow dzieki wlasnie VSA.
Ale w zyciu nic nie rozsprzegla, teraz to pojechales. Zreszta jak mialby to robic, musialby miec jakis silniczek do tego rozlaczenia sprzegla. No i raczej wowczas obroty przy zadzialaniu systemu szlyby na odcinke. Poza tym jaralby sprzegla rowno. A te co trafiaja do ASO w zimie to z nieumiejetnosci ludzi w wygrzebywaniu sie ze sniegu.

VSA albo przyhamowuje kolo/kola jak stabilizuje tor jazdy albo zdejmuje moment obrotowy kontrolujac przepustnice albo oba te dzialania. Ty mozesz sobie trzymac gazu ile chcesz, komp czy tak ja zamknie. Dlatego tez jest elektroniczna i dopiero Hondy z DBW maja VSA.

F1le
10-02-11, 15:27
Nie wnikam Kras - takie cos co powiedzialem o rozprzeglaniu wstawil mi koles z Hondy Plaza. Teoretycznie mozlwe - sprzeglo sterowane hydraulicznie, wiec latwo sterowac, ale czy faktycznie prawda - to wlasnie postawiles w watpliwosc. Nie popieram tej teorii ani nie zaprzeczam.

Kras
10-02-11, 18:08
Wszystko jest realizowane poprzez przyhamowywanie kol i zamykanie przepustnicy. Poczytaj sobie o jakimkolwiek systemie ESP na wikipedii albo gdzies.
Nie ma absolutnie sensu rozsprzeglanie...swoja droga niezla bzdura...ehhh, ta honda plaza.

Artur S.
11-02-11, 00:18
Wszystko jest realizowane poprzez przyhamowywanie kol i zamykanie przepustnicy.
Witam!
Nie żebym bronił Hondy Plaza, ale swego czasu też ich zahaczyłem o VSA i dostałem odp. prawie identyczną jak z powyższego cytatu.
Filip, z kim tam rozmawiałeś? Bo to co napisałeś to taka brednia, że warto by wyjaśnić który z "fachofców" Honda Plaza ją rozpowszechnia...
Pzdr - Artur S.

Kras
11-02-11, 08:36
Na obrone Hondy Plaza mozna dodac to, ze niektore samochody 4x4 gdzie komp ma jakastam kontrole nad tym dyfrem to faktycznie potrafia sprzeglac lub rozprzeglac...ale wlasnie po to zeby zonglowac pomiedzy osiami, a nie ogolnie skrzynie od silnika. Do tego zdarza sie w autach z turbo system ESP ma kontrole nad doladowaniem. Ale to mniej wiecej wszystko - w absolutnej wiekszosci to przyhamowywanie, zamykanie przepustnicy, odcinanie paliwa, odcinanie zaplonu. I tyle...

F1le
11-02-11, 09:16
Witam!
Nie żebym bronił Hondy Plaza, ale swego czasu też ich zahaczyłem o VSA i dostałem odp. prawie identyczną jak z powyższego cytatu.
Filip, z kim tam rozmawiałeś? Bo to co napisałeś to taka brednia, że warto by wyjaśnić który z "fachofców" Honda Plaza ją rozpowszechnia...
Pzdr - Artur S.

No niestety widac, ze spec wiedza pracownikow Hondy Plaza woła o pomste do nieba, nie bede wymienial z imienia i nazwiska, ale dokladnie uslyszalem to w wolej rozmowie w oczekiwaniu na odbior auta gdzies z miesiac temu... Moze im sie popierdzililo jak Kras mowi z 4x4 - nie wiem nie wnikam. Licze na to, ze to nie ja jestem ekspertem a oni, ale widac, ze nie do konca.

masi0
11-02-11, 11:17
jak rozumiem VSA jest to TCS/ESP w jednym tak? przy ruszaniu zdazylo mi sie z wlaczonym VSA przypalic laczka - w teorii nie powinno tego byc? - oczywiscie to sa pytania :) nie znam się :)

Sagi80
11-02-11, 16:13
Nie wnikam Kras - takie cos co powiedzialem o rozprzeglaniu wstawil mi koles z Hondy Plaza. Teoretycznie mozlwe - sprzeglo sterowane hydraulicznie, wiec latwo sterowac, ale czy faktycznie prawda - to wlasnie postawiles w watpliwosc. Nie popieram tej teorii ani nie zaprzeczam.

O kurcze, jeśli tacy specjaliści pracują w honda plaza to ja dziękuję...

TeeS1975
12-02-11, 03:09
jak rozumiem VSA jest to TCS/ESP w jednym tak? przy ruszaniu zdazylo mi sie z wlaczonym VSA przypalic laczka - w teorii nie powinno tego byc? - oczywiscie to sa pytania :) nie znam się :)

oczywistym jest że złapiesz uślizg ale jest natychmiast kasowany przez VSA